Miksi minuun suhtaudutaan niin nihkeästi joka paikassa?
Ei ole provo, en uhriudu, otan oikeasti vastaan mielipiteita ja ehdotuksia koska tilanne on oikeasti todella inhottava.
Minuun on suhtauduttu aina niin kuin olisin ilmaa, ärtyneesti ennen kuin minuun edes tutustutaan tai ihmiset oikeasti unohtavat olemassaoloni. Tätä tapahtuu niin paljon että ruokin itsekin tuota kehää olettamalla vuosia että minuun suhtaudutaan heti huonosti, joka taas aiheuttaa lisää närää muissa jne.
Minulle on sanottu ihan suoraan että minusta tulee heti tavatessa "huonot" fiilikset: syytä tälle en tiedä, eivätkä tiedä ne jotka näitä fiiliksiä tiedettävästi ovat saaneetkaan. Olen pari kertaa ystävystynyt tällaisen huonoja viboja saaneen kanssa, ja olen saanut aina saman vastauksen. "Vaikutit jotenkin vaan oudolta alussa, mutta olet kyllä tosi mukava kun sinuun tutustuu."
Nimeni unohdetaan, minut unohdetaan usein pois porukasta ja minut sivuutetaan usein. Tämä on aiheuttanut mm. kouluissa ja töissä sitä että olen vain jäänyt pois jostain, mistä muita muistettiin informoida tai kysyä, ja ihan ihmeellisiä väärinkäsityksiä.
Tiedän yhden mahdollisen syyn tälle, perusilmeeni on vakava ja kasvojen piirteet naiseksi aika kolkot, mutta jos yritän kompensoida tuota olemalla ekstraytävällinen ja puhelias, en huomaa mitään eroa. Tuntuu että levitän vain enemmän jotain outoa fiilistä ihmisissä, että miksi tuosta tulee niin ristiriitainen fiilis.
Mikä on se "juttu" mikä aiheuttaa vaan huonoa ensivaikutelmaa jossain ihmisissä? En ole epäsiistin näköinenkään, huolehdin hygieniasta ja ulkonäöstäni ihan normaalisti.
Kommentit (89)
Olen mies. Oma kokemukseni on, että naiset usein pitävät minusta, mutta tyypillisesti miehet eivät. En ole naisellinen, jos sitä joku miettii. Aidosti tuntuu, että miehet vain hylkivät minua vaikka olen ystävällinen enkä hankala tyyppi. Toki naiset ovat miehiä sosiaalisempia enkä itse ole aina ollut tarpeeksi aktiivinen ottamaan kontaktia, mutta silti asia ihmetyttää. Kellään mitään ideoita, mistä tämä voi johtua? Tai vastaavia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne. Uskon välillä että se on jonkinlaista kateutta.
Olen suorasanainen ja minusta tehdään helposti uhri koska en anna periksi , olen oikeudenmukainen. En myöskään pelkää sanoa vastaan majoritettia jos en ole samaa mieltä eli en suostu lampaaksi lampaiden joukkoon.Olen kivan näköinen ja muotitietoinen.
Suorasanainen = ilkeä--- en ole todellakaan ilkeä , päinvastoinl liiankin kiltti.
En anna periksi = jyrään muiden yli-----Faktat pöytään kun tiedän että olen oikeassa.
En pelkää sanoa vastaan = olen mielestäni aina oikeassa--- en todellakaan ole aina oikeassa.
En suostu lampaiden joukkoon = pidän itseäni muita parempana enkä kunnioita ihmisiä.. En ole ryhmäsielu joka vaan sanoo kyllä .....Ja se on hyvä piirre.
Olen kivannäköinen ja muotitietoinen = ylimielinen ja pinnallinen-- En ole ,Olen ollut mallina ja olen vieläkin joten tunnen arvoni.
Nuo ovat sinun omia negatiivisia tulkintojasi. Miksi valitset negatiivisen näkökulman? Oletko muutenkin pessimisti?
Ikuinen optimisti. Jos näen avuntarpeessa olevan autan.
Sinä ole mikään psykologi. Luepa mitä kirjoitin.
Suorasanainen ei ole ilkeä . Esimerkkinä.
Tuttu tilanne aloittajan kanssa, jään usein ravintolassa ilman tilaamaani ruokaa, vaikka kaikille muille tuodaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne aloittajan kanssa, jään usein ravintolassa ilman tilaamaani ruokaa, vaikka kaikille muille tuodaan.
😐
Olen tullut siihen tulokseen, että ihmisten käytös on muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana aivan hurjasti ja nimenomaan sellaiseen muita lokeroivaan ja primitiiviseen suuntaan jossa muut (vieraat) ihmiset nähdään aiemman neutraalin sijaan jotenkin automaattisena uhkana.
Tämä alkoi jo ennen koronaa, mutta koronapandemia ryöpsäytti ihmisten minäkeskeisyyden ihan uusiin ulottuvuuksiin eli nyt on ihan liian monilla se "meidän" porukka ja oma lauma jossa on pelkkiä hyviksiä ja kaikki muut on vihollisia joita on syytä karttaa.
Osa toki on tullut syrjityksi jo kauan aiemminkin ja heille on tehty tiettäväksi, että ovat persona non grata ihan kaikkialla ja jokaisessa porukassa mutta asenneilmapiiri on muuttunut muutenkin ja jäyhät suomalaiset on aiempaakin epäsosiaalisempia.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies. Oma kokemukseni on, että naiset usein pitävät minusta, mutta tyypillisesti miehet eivät. En ole naisellinen, jos sitä joku miettii. Aidosti tuntuu, että miehet vain hylkivät minua vaikka olen ystävällinen enkä hankala tyyppi. Toki naiset ovat miehiä sosiaalisempia enkä itse ole aina ollut tarpeeksi aktiivinen ottamaan kontaktia, mutta silti asia ihmetyttää. Kellään mitään ideoita, mistä tämä voi johtua? Tai vastaavia kokemuksia?
Luulisin että sinutkin nähdään uhkana. Olet reilu, osaava ja sopeutuvainen, ei sitä katsota positiivisesti. Ja jos naisten kanssa tulet toimeen, se on myös uhka.
Itse olin ulkomailla kansainväisessä työssä. Kauhea kateus kun eräs vaikutusvaltainen pomo pyysi minua lounaalle tauolla. Fiksu ihminen , en reppana ymmärtänyt että joudun yksin hänen kanssaan kanssakäymisiin. Luuin että se koski koko ryhmää. Mitä tuossa tilanteessa tekee. Vaikea sanoa ei kiitos.
Sinä joka kutsuit minua itserakkaaksi ja arvostelit muutenkin. Mitä tässä tianteessa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on tuo sama jossain määrin, olen päätellyt olevani ns. sigma-male. Sitten täytyy vain jatkaa elämää siltä pohjalta.
Kyllä se silloin on aina häkellyttävää, kun joku pamauttaa sen päin näköä. Sitähän ihmiset eivät yleensä tee, vaan vihjailevat yms. Kuntouttavassa työtoiminnassa pomo savusti minut ulos, sanoen "sinulla on huono vaikutus ihmisiin täällä". Minulla oli hyvät välit koko porukkaan, mutta tätä se just on. Ihmiset dissaa, mutta eivät suostu määrittelemään tärkemmin, mikä mättää. Sinä mätät vain jotenkin "yleisesti". Sellaista se on. Tuntematta paskaa.
Vanhempi ukkeli jo
------------Ja näissä tilanteissa on puolustajia tasan nolla. Tämä lammaslauma ,,,,,,,,,,,ei kukaan uskalla sanoa mitään.
Oisko joku lapsuuden trauma, että tulkitset muiden suhtautumisen sinuun negatiivisesti.Tulkitset muitten eleet ehkä vääristyneesti.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavaa niin päin, että olen nainen jota muut, etenkin omanikäiset/nuoremmat naiset hyljeksii mutta miehet suhtautuu neutraalisti ja usein ihan ystävällisestikin. (tarkennan vielä, että puhtaasti kaveripohjalta eli eivät ole pyrkimässä pöksyihini)
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että ihmisten käytös on muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana aivan hurjasti ja nimenomaan sellaiseen muita lokeroivaan ja primitiiviseen suuntaan jossa muut (vieraat) ihmiset nähdään aiemman neutraalin sijaan jotenkin automaattisena uhkana.
Tämä alkoi jo ennen koronaa, mutta koronapandemia ryöpsäytti ihmisten minäkeskeisyyden ihan uusiin ulottuvuuksiin eli nyt on ihan liian monilla se "meidän" porukka ja oma lauma jossa on pelkkiä hyviksiä ja kaikki muut on vihollisia joita on syytä karttaa.
Osa toki on tullut syrjityksi jo kauan aiemminkin ja heille on tehty tiettäväksi, että ovat persona non grata ihan kaikkialla ja jokaisessa porukassa mutta asenneilmapiiri on muuttunut muutenkin ja jäyhät suomalaiset on aiempaakin epäsosiaalisempia.
---------Kiitos. Sinä sen sanoit.Olen myös huomannut kuinka ihmisistä onn tullut ilkeitä / kireitä koronan jälkeen. Luojan kiitos että tulen toimeen omillani ,että ei tarvi ketään kumarrella töissä. Ja työajat valikoin itse. Ja kenen kanssa olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Oot ruma, joten ihmiset hyljeksivät sinua. Vaikka esittäisit erinomaisen idean, niin sinut tylytetään. Samassa seurueessa esityksesi kuullut kaunis ehdottaa sinun ehdotuksesi uudelleen 5 min kuluttua omanaan ja kaikki hurraavat. Sellaisia ihmiset ovat.
Tätä oon ajatellu kans omalla kohdalla. Ruma ja lihava nainen, tosin hoikkanakin samaa kohtelua. Ruma ja erilainen kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suorasanainen ja minusta tehdään helposti uhri koska en anna periksi , olen oikeudenmukainen. En myöskään pelkää sanoa vastaan majoritettia jos en ole samaa mieltä eli en suostu lampaaksi lampaiden joukkoon.Olen kivan näköinen ja muotitietoinen.
Oletkohan kuin eräs tuttavani, on omasta mielestään suorasanainen ja oikeudenmukainen, käytännössä oikeudenmukaisuus on sitä että asioiden pitää mennä niinkuin hän haluaa, suorasanaisuus taas sitä että hän puuttuu joka asiaan ja kertoo mielipiteensä asioista jotka hänelle ei pätkääkään kuulu ja arvostelee koko ajan toisten pukeutumista, käyttäytymistä jne. Eipä häntä porukkaan mielellään kutsuta.
Kuulostaa kamalalta, en todellakaan puutu enkä pistä nokkaani toisten tekemisiin enkä elämään. Enkä ole aina oikeassa, mutta asioista täytyy pystyä keskustelemaan.
Sinulla on hyökkäävä asenne.
Oikeudenmukainen täällä vaikuttaa olevan uusi sana . Tiedätkö mitä se tarkoittaa?
Minulla on paljon ystäviä yksityiselämässä , puhuin töistä ja työelämän ilmapiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä noissa mainitsemissasi asioissa aiheuttaa kateutta? En löytänyt yhtäkään.
Yleisesti kateus on hyvin tavallista. En itsekään ymmärrä mistä on kysymys.
Vain se että kun ostaa auton tai matkustelee ulkomaille , aiheuttaa sekin kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorasanainen = ilkeä--- en ole todellakaan ilkeä , päinvastoinl liiankin kiltti.
En anna periksi = jyrään muiden yli-----Faktat pöytään kun tiedän että olen oikeassa.
En pelkää sanoa vastaan = olen mielestäni aina oikeassa--- en todellakaan ole aina oikeassa.
En suostu lampaiden joukkoon = pidän itseäni muita parempana enkä kunnioita ihmisiä.. En ole ryhmäsielu jok
Sun vastaus oli poistettu, vastasin sua dissaavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot ruma, joten ihmiset hyljeksivät sinua. Vaikka esittäisit erinomaisen idean, niin sinut tylytetään. Samassa seurueessa esityksesi kuullut kaunis ehdottaa sinun ehdotuksesi uudelleen 5 min kuluttua omanaan ja kaikki hurraavat. Sellaisia ihmiset ovat.
Tätä oon ajatellu kans omalla kohdalla. Ruma ja lihava nainen, tosin hoikkanakin samaa kohtelua. Ruma ja erilainen kuin muut.
En usko että olet rumempi kuin kukaan muu . Erilainen voit olla ,mutta se johtuu siitä miten sinua on kohdeltu. Maailma on paha paikka .
Vierailija kirjoitti:
No tämä nyt on huolimattomuutta henkilökunnan puolelta.
Jo Black Sabbath aikanaan tiesi miten vastata:
Nobody will ever let you know
when you ask the reason why
They will tell you that you're
on your own
and fill your head all full of lies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunne itsesi, tunne muut.
Hyväksy itsesi, arvosta itseäsi. Siitä kaikki lähtee.
Vaan kun ei lähde. Työpaikoilla ja kouluissa on tietty nokkimisjärjestys. Joku, uusi tai muuten porukasta erottuva, valitaan lokatynnyriksi ja sen jälkeen kaikki on hänen vikaansa ja muut on turvassa. Tehokas ja kätevä kiusaamisen muoto. Jos tämä tyyppi irtisanoutuu, valitaan uusi.
Ei auta se että uhrit lähtevät pois, koska tilalle valitaan aina uusi.
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt samaan. Sitä voi aiheuttaa ihan suoranaista raivoa tuntemattomissa ihmisissä. Ja kaikkea muitakin tunteita. Ihmiset on paljon primitiivisempiä kuin yleisesti tiedostetaan.
Onko ulkonäössäsi jotain minkä perusteella sinua voisi luulla alkuperältäsi ulkomaalaiseksi? Moni nainen nyrpistelee sen vuoksi.
Tämä on nähdäkseni vanhahtava suomalainen asenne. Toivon, ettei nuoret aikuiset ajattele tällä tavalla. Meillä on todellakin liikaa työntekijöitä, jotka eivät uskalla sanoa omaa mielipidettään tai näkemystään, jos enemmistö on eri kannalla. Olen itse joutunut pari kertaa tällaiseen tilanteeseen työssäni: olen akateemisella alalla ja silloin tällöin työyhteisö on jämähtänyt vanhoihin ajatusmalleihin ja vastustanut kiivaasti muutosta. Jos ja kun olen sanonut oman mielipiteeni, olen ollut sen jälkeen person non grata. Silloin olen katsonut parhaaksi vaihtaa työpaikkaa, sillä arvojen vastaisesti on paha työskennellä. Rohkeutta siis! Eikä se tarkoita sitä, että olisit ilkeä tai puhuisit epäkunnioittavasti toisille. Ystävällisesti voi kertoa oman näkemyksensä ja jos se on työyhteisölle liikaa, niin kohti uusia tuulia!