Voiko joku äkkiä auttaa? Paastosokeri, verikoe
Hei, mulle on varattu aika verikokeisiin, jota ennen ei tarvitse paastota ja joka on vasta n. klo 12 päivällä. Sain siis ohjeeksi, ettei tarvitse paastota tai mitään.
Mutta aiemmin postissa tulleessa lappusessa edellisen lääkärillä käynnin jälkeen lukee, että uusi lääkäriaika, jota ennen otetaan mm. paastosokeri, NTA, PVK, yms.
Eikö ennen paastosokeria pitäisi paastota? Olenko nyt ihan tyhmä vai mitä? Nyt ei mene jakeluun.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi paastota.
Näin ajattelinkin. En ymmärrä nyt yhtään, miten ohjeet ovat näin ristiriitaiset, kun samalta lääkäriltä pitäisi olla. Ehdin onneksi vielä muokkaamaan verikokeiden aikaa verkossa, mutta pitäisi kai jotenkin ottaa yhteyttä lääkäriin terveysaseman kautta, että meneekö sittenkään oikein.
Täytyy olla 10-14 h paasto, jos kyseessä paastosokeri. Minullekin hoitaja viimeksi sanoi, että verikokeissa ei ole mitään miksi pitäisi paastota mutta onneksi huomasi tuon sokerikokeen, joten korjasi.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla 10-14 h paasto, jos kyseessä paastosokeri. Minullekin hoitaja viimeksi sanoi, että verikokeissa ei ole mitään miksi pitäisi paastota mutta onneksi huomasi tuon sokerikokeen, joten korjasi.
Harmi, että itse huomasin vasta näin myöhään :( Seuraava lääkäriaika jo ensi viikolla, huomenna olisi verikokeet. Mutta vapaita aikoja näyttää olevan vielä pari perjantaille taas klo 12 aikoihin, sinne sitten.
Jos verikoe on huomenna niin hyvinhän sinä ehdit paastota, kun et tee muuta kuin juot vettä 12 tuntia ennen sitä. Eli jos esim. aika on klo 11, niin et tämän illan klo 23:n jälkeen syö tai juo mitään muuta kuin lasin tai pari vettä.
eikö siinä verikokeen tunnuksessa ole f -kirjain alussa jos vaaditaan paastoa?
Vierailija kirjoitti:
eikö siinä verikokeen tunnuksessa ole f -kirjain alussa jos vaaditaan paastoa?
Mistä näkee verikokeen tunnuksen? Onko sama kuin varausavain? En löydä tunnusta mistään.
Täältä löytyy ohjeita ja lista paastoa vaativista verikokeista.
https://www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/laboratorio-ja-kuva…
Johan se nimi paastosokeri kertoo, että sitä ennen pitää paastota, eli sen n. 10 - 12 tuntia.
fP-Glukoosi on tuo paastosokerin tunnus.
Periaatteessa paastosokeri on vähän turha, pitäisi ennemmin ottaa pitkäaikainen sokeri, se kertoo paljon enemmän.
Paastosokeriin kun vaikuttaa eri ihmisillä monet asiat, myös liian kauan paastottu nostaa osalla jo verensokeria ja se mitä on syönyt 12h sitten, veden määrä jne.
Vierailija kirjoitti:
Johan se nimi paastosokeri kertoo, että sitä ennen pitää paastota, eli sen n. 10 - 12 tuntia.
Ymmärrän aloittajaa, paniikissa tai hermostuneena ei onnistu ajattelu :D Tullut kysymään aivan samanlaisia kysymyksiä tänne, terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
fP-Glukoosi on tuo paastosokerin tunnus.
jos on P-Gluk ilma äffää, ei tarvita paastoa.
ainakin Helsingissä lääkärin laittamat labramääräykset ja tunnukset voi katsoa Maisasta.
Uskoisin itse sitä uudempaa ohjetta, jossa sanotaan, ettei tarvitse paastota. Ehkä lääkäri muuttanut mieltä ja katsonut sen tarpeettomaksi. Ja itse käynnillä voit sanoa asiasta.
Näin mulla, ihan siksikin kun täällä ei tahdo mitenkään saada lääkäreitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin itse sitä uudempaa ohjetta, jossa sanotaan, ettei tarvitse paastota. Ehkä lääkäri muuttanut mieltä ja katsonut sen tarpeettomaksi. Ja itse käynnillä voit sanoa asiasta.
Näin mulla, ihan siksikin kun täällä ei tahdo mitenkään saada lääkäreitä kiinni.
Nyt kun luen uudestaan, niin en oikein saa selvää, tuliko se kirje ennen vai jälkeen ajanvarauksen. Mutta kuitenkin, uudemman ohjeen mukaan.
Eikö siellä itse verikokeissa yleensä kysytä, että onko paastonnut, jos niin olisi pitänyt tehdä? Ainakin itseltä joka kerta kysytty. Olettaisin, että samoin tehdään joka paikassa. Helpoin toki paastota ihan varmuuden vuoksi, mutta siinä olisi sitten viimeinen kohta, josta tietää, tarvitsiko sitä paastoa vai ei. Jos lääkäri on.. tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos verikoe on huomenna niin hyvinhän sinä ehdit paastota, kun et tee muuta kuin juot vettä 12 tuntia ennen sitä. Eli jos esim. aika on klo 11, niin et tämän illan klo 23:n jälkeen syö tai juo mitään muuta kuin lasin tai pari vettä.
EI! VETTÄ EI SAA JUODA PAASTOKOETTA ENNEN! Se paasto koskee myös vettä!! puoli lapsia saa aaamulla ottaa, jos lääkkeet pitää ottaa.
Mielestäni tätä ei kerrota koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI! VETTÄ EI SAA JUODA PAASTOKOETTA ENNEN! Se paasto koskee myös vettä!! puoli lapsia saa aaamulla ottaa, jos lääkkeet pitää ottaa.
En ole ennen kuullutkaan tästä /eri
Olen aina juonut ennen verikokeita, ohjeeksi saanut tuon, että n. "lasillinen" vettä on ok.
Toivottavasti ei kauheasti ole vaikuttanut :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele kun et mitään tiedä.
Pointtina siinä "ei saa juoda hirveästi vettä" on se, ettet nälkääsi kittaa monta litraa vettä, koska se sitten vääristää veren tuloksia. Mutta toisaalta, jos olet kuivunut kun et ole juonut tarpeeksi vettä, sekin vääristää tuloksia toiseen suuntaan. Normaali-terve ihminen voi yön yli paastotessaan illalla ihan hyvin juoda pari lasia vettä, se erittyy vitrsaan ja hengityksen kosteuteen yön aikana eikä vaikuta tulokseen. Aamulla voi juoda n. lasillisen, jos koe ei ole heti herättyä (eli jos olet jo sairaalassa, älä juo, mutta jos menee pari tuntia heräämisen ja verikokeen välillä, voit juoda).
Pitäisi paastota.