Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
161/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myöhästelijä ja mieheni aina ajoissa. Esikoinen on myöhästelijä ja kuopus aina ajoissa. Eli nämä ilmeisesti myös jonkin verran periytyy.

Mikä kokemus on muilla?

Olen ollut sekä ajoissa olija (lapsena) että myöhästelijä joten uskon että tiedän kun kerron että kyse ei ole valinnasta.

Vierailija
162/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.

Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille. 

Ei. Vaan myöhässä oleminen on sille ajoissa aina paikalle haluavalle ITSELLEEN niin kauhistus ja ahdistavaa, että hän haluaa välttää sen kaikin keinoin varmistelemalla että ehtii joka paikkaan aina ajoissa. 

Kyllä, minulle on kauhistus olla haitaksi muille ihmisille. Olisin kuvitellut että näin on asia jokaisen vähänkin inhimillisen ja muita huomioivan henkilön kohdalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.

Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille. 

Mä en alkanut lakkaamaan niitä kynsiä, kun huomasin, ettei siihen ole mitenkään aikaa vaikka hetkeä aiemmin luulin, että ehdin hyvin..

Kyllä, näin toimii normaali, toisia kunnioittava ihminen.

No jotkut asiat nyt on PAKKO tehdä ennen lähtöä. Vai lähdetkö sinä alasti ulos, jos huomaat muuten myöhästyväsi??

Minulle ei kertaakaan elämässäni ole tullut eteeni sellainen tilanne, että olisin alasti lähtöhetkellä.

Vierailija
164/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun viestiin sateli alanuolia?

Osaatteko ajatella erilaisuutta? Ei me kaikki olla samanlaisia.

Kaikilla ei ole samanlaisia älynlahjoja ja on ihmisiä jotka eivät kertakaikkiaan osaa ajatella laajemmasta perspektiivistä.

Vierailija
165/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sairasta vihapuhetta.

Vierailija
166/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta miksi et seuraavalla kerralla lentokentälle mennessäsi lisää aikataulusuunnitelmaasi yhden ylimääräisen tunnin? Esim. ajattelet olevasi tunnilla kaksi tuntia ennen lentoa, mutta tällä kertaa tähtäätkin siihen, että olet kolme tuntia ennen lentoa. Sitten otat kentällä vaikka kahvin ja rentoudut jos jää ylimääräistä aikaa."

Vaikka tekisin niin, silti en ole yhtään aikaisemmin kentällä. Johonkin se aika vain katoaa ja huomaan taas olevani myöhässä.

Eri

Pakkaat kaiken valmiiksi pari päivää ennen ja samoin kaiken muun mikä tarvii tehdä ennen matkaa. Valitset matkavaatteet edellisenä ja laitat puhelimeen hälytyksen vaikka tuntia ennen kuin ajattelit alunperin lähteä matkaan ja lähdet matkaan tavallista aikasemmin.

Niin etenkin, paitsi lähden aiemmin. Johonkin haahuiluun se aika kuluu, en edes tiedä itse mihin.

Vierailija
167/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se hyödyttää, kun sen ajan kulumisen huomaa jälkikäteen. Ja siis minun meikki tarkoittaa ripsiväriä ja meikkivoidetta, joten ei siihen mene kauan, jos ei lähde ajatukset harhailemaan.

Vierailija
168/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijät eivät yksinkertaisesti kunnioita muita ihmisiä. Jos tapaaminen on klo 7.00 niin tullaan 7.15 ja kerrotaan myötätuntoa kalasteleva tarina siitä kuinka elämä on vaikeaa, mutta sitten klo 8.00 tapaamiseen tullaan taas myöhässä. Jos olisi joku käytännön ongelma ehtiä ennen 7.15 niin 8.00 pitäisi hyvin ehtiä.

Että te jaksatte jankata tuota kunnioittamista. Kun siitä ei ole kyse, se on selitetty tässäkin ketjussa jo moneen kertaan! Vai onko itsetuntonne niin heikko, että siksi koette, ettei teitä kunnioiteta?

No tuotahan se nimenomaan on. Jos kunnioittaisit sen toisen henkilön aikaa olisit ajoissa paikoilla. Nyt kunnioitat omaa

Mää vihaan myöhästelijöitä! Teininä odottelin kun sillo ei ees ollu kännyköitä. Aikuisena en, kun on h-hetki eikä toista näy paikalla niin suljen luurin ja lähden meneen.

Vierailija
169/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellainen, joka päättää olla kentällä 3 tuntia, ennen lentoa. Käytäntö on osoittanut, että tällöin astun lähtöaulaan 2,5 tuntia ennen lentoa. Se puolituntinen menee helposti parkkeeramiseen ja sieltä aulaan saapumiseen.

Sitten minulla on kuitenkin ylimääräistä aikaa tehdä ostoksia kuuden tunnin lennolle tai juoda kuppi kahvia ja syödä sämpylä.

Tiedän erään kroonisen myöhästyjän, joka on mm. myöhästynyt 2 kertaa koneesta, kun on olettanut, että liikenne kentälle sujuu ongelmitta. Näin ei aina ole juhlapyhien aattona.

Vierailija
170/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myöhästelijä ja mieheni aina ajoissa. Esikoinen on myöhästelijä ja kuopus aina ajoissa. Eli nämä ilmeisesti myös jonkin verran periytyy.

Mikä kokemus on muilla?

Olen ollut sekä ajoissa olija (lapsena) että myöhästelijä joten uskon että tiedän kun kerron että kyse ei ole valinnasta.

Olen ollut myöhästelijä yleensä vain aikuisena, kun olisi pitänyt tulla töihin kahdeksaksi. Kouluaikoina onnistui mennä kouluun ajoissa, mutta aamu-unisena oli välillä ylivoimaista ehtiä töihin kahdeksaksi, kun työmatkaan kului yli tunti. Onneksi yleensä ei tarvinnut tulla niin aikaisin.

Vierailija
171/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en alkanut lakkaamaan niitä kynsiä, kun huomasin, ettei siihen ole mitenkään aikaa vaikka hetkeä aiemmin luulin, että ehdin hyvin..

Kyllä, näin toimi

Ylipäänsä pukeminenhan on käytännössä nopeimpia lähtöä edeltäviä hommia, ainakin aikuisella. 

Itse olen yleensä melko täsmällinen, mutta olen kyllä huomannut, että minussa olisi ainesta krooniseksi myöhästelijäksi: toisinaan uuteen paikkaan reittejä tarkistellessa tulee varattua aivan liian vähän aikaa autoon siirtymiseen, parkkeeraamiseen ja rakennuksen sisälle siirtymiseen. Samoin huomaan joskus ennen talosta poistumista tekeväni jotain toissijaisia hommia, jotka eivät edesauta lähtöä tai pahimmillaan edes helpota matkaa, kuten pyykin kääriminen. Tai saatan alkaa etsiä juomapulloa tai pakkaamaan banaaneja matkaevääksi, joka siis voi olla perheenä matkustaessa hyväkin, mutta silti ei kiireessä tarpeellista.

Vierailija
172/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä se hyödyttää, kun sen ajan kulumisen huomaa jälkikäteen. Ja siis minun meikki tarkoittaa ripsiväriä ja meikkivoidetta, joten ei siihen mene kauan, jos ei lähde ajatukset harhailemaan.

No sitten ensi kerralla meikkaat aikaisempaa.

Vierailija
173/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on pitänyt aikuisen opetella, että suurimmalle osalle ajoissa oleminen ei tarkoita, että paikalla ollaan minuutilleen esim jonkin tapahtuman alkaessa, vaan vähän etukäteen. 

Vierailija
174/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska myöhästelijöiden ajankäsitys eroaa neurotyypillisistä, heidän täytyy aina antaa itselleen riittävästi aikaa saapua sovittuun kohteeseen.

Lisätkää aina vaikka tunti lisää siihen mitä luulette kukuvan aikaa kotoa kohteeseen. Näin itse teen.

Toki lyhyeen siirtymään lisään 10-15 minuuttia ja olen tuolloin vähintään 5 minuuttia etuajassa.

Vierailija
175/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni kuuluu näihin myöhästelijöihin. Kyllä hän pystyy hoitamaan asioita ihan ajallaakin, kun on aivan pakko. Hammaslääkäriinkin ehti ajoissa.

Harrastukseen hän kulkee suoraan töistä. Hänellä on liukuva työaika ja työpäivät ovat hyvin eri pituisia. Työtehtävät vaihtelevat pitkin päivää ja ne kestävät hyvin eripituisia aikoja ja osa on sellaisia, ettei niitä voi jättää kesken. Tuskin olisit tyytyväinen, jos asioisit hänen kanssaan ja hän ilmoittaisi kesken kaiken, että "Heippa, minun pitääkin nyt lähteä, vaikka tämä sinun juttusi ei vielä olekaan valmis, eihän se haittaa." Noiden juttujen kestoa ei vaan voi tietää varmaksi ennenkuin se on tehty. Se lyhyeksi luultu voikin kestää kauan.

Matka tuonne harrastukseen sattuu pahimpaan ruuhka-aikaan. Koskaan ei tiedä, millä kertaa se liikenne vaan sattuu matelemaan.

Lapset kulkevat aamuisin mieluummin julkisilla, eivät juuri halua kyytiä häneltä, koska tietävät, että joutuu stressaamaan, ehtiikö ajoissa vai ei. Silloin kun on yhteisiä menoja, häntä pitää muistutella moneen kertaan, viimeisen kerran tuntia ennen lähtöä, että pitää ehtiä ajoissa, ei kannata tehdä vielä yhtä juttua, jos se ei ole sellainen, minkä voi jättää kesken.

Vierailija
176/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton vastata kun eihän tossa ole kerrottu kun yksi puoli asiasta.

Mitä jos jo alun perin tää myöhästelijä olis toivonut myöhäisempänä aikaa ko harrastukselle ja tullut mukaan sillä ehdolla et tulee kun kerkiää.

Ainakin itselläni oli just samanlainen tilanne. meil on 4 hengen Padel porukka. Pelattiin viime syksynä aina klo 18-19. Sit yks alkoi ehdottaa, et voitais aloittaa aikasemmin,  jo klo 17.00 kun vois mennä kentälle ikään kuin töistä suoraan, et säästyisi samoilla ajomatkoilla.ihan ymmärrettävää kyl.  Toinen kannatti ajatusta ja kolmannelle oli ihan sama.Mut mä teen töitä etänä, eikä mun työ ole sellaista, et voisin aina sano tarkalleen milloin se loppuu.Ja en tosiaankaan ainakaan klo 17.00 ehdi. Syksyllä oli just sillan et klo 18.00 olin just pelaamassa tai varttia vaille.

Tehtiin sit yhdessä kompromissi, et pelivuoro on 17.30 ja mä tuun heti kun ehdin.et saavat vaikka pallotella kaksin peliä/ yks kiertävällä taolla alkuun.

mä maksan kuitenkin aina oman osani kentästä koko tunnista. yleensä oon ollut siinä 17.45 paikalla ja viimeksi sit klo 18.00. Tuli just tollaista noottia, et ehditään pelata kunnolla vaan puoltuntia.

Mä muistin siitä, et ymmärsin kyllä ajan siirron keskutelussa sanoneeni selkeästi, et mä en  kannattanut vuoron siirtoa aikamatkailun ja sitoudun hommaan sillä ehdolla, et tuun kun kerkiin.

sit alkoi jupina whatsapissa, miten ärsyttävää on esim kyttäillä milloin pitää tulla avaa ovi. Laitoin siihen sit, et jos on niin hankalaa jätän pelit sikseen. Voivat etsiä uuden pelaajan. harmittelin tietty, et syksyn pelit oli kyl kivoja.

Lopetetaan nyt varmaan nelin pelit kokonaan. Sovittiin sit sen kolmannen pelaajan kanssa, et aletaan pelaa kaksin peliä sil klo 18-19 vuorolla, johon alunperinkin olin lupautunut.

Vierailija
177/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ihmiset jotka eivät yhtään välitä siitä toisen ajasta, vaan katsovat oikeudekseen olla myöhässä, milloin minkäkin pikku syyn takia. Itselläni on kaveri joka tulee joka paikkaan myöhässä. Jos olen esim sopinut että hän hakee minut autolla paikasta X (odottelen siis ulkona, esim jollain parkkiksella tms) niin siinä vaiheessa kun olen odotellut häntä jo 5-10 min hän lähettää viestin että: "olen just lähdössä kotoa, olen siellä 20 min päästä". Silloin tekisi mieli vaan häipyä sanomatta mitään.. Tämä on tapahtunut useammankin kerran. 

Vierailija
178/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton vastata kun eihän tossa ole kerrottu kun yksi puoli asiasta.

Mitä jos jo alun perin tää myöhästelijä olis toivonut myöhäisempänä aikaa ko harrastukselle ja tullut mukaan sillä ehdolla et tulee kun kerkiää.

Ainakin itselläni oli just samanlainen tilanne. meil on 4 hengen Padel porukka. Pelattiin viime syksynä aina klo 18-19. Sit yks alkoi ehdottaa, et voitais aloittaa aikasemmin,  jo klo 17.00 kun vois mennä kentälle ikään kuin töistä suoraan, et säästyisi samoilla ajomatkoilla.ihan ymmärrettävää kyl.  Toinen kannatti ajatusta ja kolmannelle oli ihan sama.Mut mä teen töitä etänä, eikä mun työ ole sellaista, et voisin aina sano tarkalleen milloin se loppuu.Ja en tosiaankaan ainakaan klo 17.00 ehdi. Syksyllä oli just sillan et klo 18.00 olin just pelaamassa tai varttia vaille.

Tehtiin sit yhdessä kompromissi, et pelivuoro on 17.30 ja mä tuun heti kun ehdin.et saavat

Ymmärrän sinun tilanteesi, mutta ei ole mistään vastaavasta kyse. Vuoroja on ollut eri aikoihin ja eri päivinä, silti tuo yksi myöhästyy aina saman verran. Eikä ole missään vaiheessa sanonut että hänellä olisi mitään syytä miksi ei ehdi. Tällä kertaa tosiaan kun huomautin myöhästymisestä hän vaan vastasi että perunat kiehui. 

ap

Vierailija
179/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni myöhästelyä elämäni seuranneena näyttäytyy muutama teemoista toistuvina. Kyseessä ei ole paha mies, eikä tarkoituksella ilkeä, muttei osaa pätkääkään asettua toisen ihmisen asemaan.

-Loputon pikkuasioiden näprääminen kuntoon ennen seuraavaa "vaihetta". Sänky on pakko olla pedattu ja kahvinkeittimen eri osat tismalleen samanlailla aseteltuna ennen kotoa poistumista. Vanhemmiten pahentunut koska näprääminen vaikeutunut ja muutenkin toiminta hidastunut.

-Työelämässä ollessaan sekä myöhästeli aamuisin, että ehti vain harvoin viemään meitä mukuloita harrastuksiin koska ei osannut lähteä ajoissa töistä kotiin. Yhteiset reissut perheen kanssa alkoivat aina hirveällä kiireellä, ja sitten piti juosta ja kaahata joka paikkaan.

-Innokas jalkapallon seuraaja ollut koko ikänsä, mutta alkaa käynnistämään telkkareita ja/tai läppäreitä ja etsimään striimejä aina vasta kun peli alkaa.

Eli myöhästyy myös omista henkilökohtaisista aikatauluistaan. Joko ei seuraa kelloa, tai ei osaa ilman seuraamista hahmottaa ajankulua eikä pakollisiin rutiineihinsa menevää aikaa. Koko elämäni ajan äitini ja välillä me jälkikasvukin ollaan avauduttu tälle aiheesta, mutta isäni ei pysty ymmärtämään että tämän myöhästely voi tuntua jostain pahalta. Jos lopulta kerran ehditään siihen junaan tai laivaan, mikä tässä nyt on se ongelma? Aina ei olla ehditty ja sitten vasta ymmärretään pahoitella. Ikävä kyllä hanakasti vähättelee monia muitakin toisten ihmisten huolia ja ongelmia. Ihmettelee miksi tästä tai tuosta pitää noin paljon mitään tuntea. On myöntänyt että hän vaikuttaa kyllä harvinaisen tunnekylmältä verrattuna muihin. Muut ovat vain liian herkkiä, joten kannattaisi ajatella asioista kuten hän niin ei harmittaisi. Eli niin ettei oikein millään ole väliä.

Toisaalta, tämä on kyllä kovin miellyttämishaluinen, moniin juttuihin lupautuva jees-mies, muttei selvästikään tajua ettei kertakaikkiaan ehdi palvelemaan kaikkia. Joko tämä pyrkii kompensoimaan tunne-elämänsä vajavaisuutta ja empatian puutettaan tekemällä palveluksia muille näyttääkseen välittävämmältä mitä luonnostaan on, tai tällä on diagnosoimattomia neurologisia ongelmia. ADHD lähinnä tulee mieleen. Varmasti jonkinlaiset autismin kriteerit täyttyisi myös jos tutkittaisiin. Kummallisuuksia riittäisi muihinkin aiheisiin. Tästä mainittukin mutta ei vaivaudu ottamaan selvää aiheesta, eläkeikäinen ukko kun jo on, eikä koe aikasokeuttaan edelleenkään ongelmaksi vaikka se edelleen ajoittaan vaikuttaa muihinkin.

Tietynlaista kurinalaisuutta tällä on suorittaa omat lähes rituaalinomaiset rutiininsa, mutta joku kunnioituksen ja kurinalaisuuden puute aikatauluja ja muiden huomioon ottamista kohtaan on varmaan taustalla. En tiedä, kunhan arvailen. Mutta selvästikään muut ihmiset eivät tällaista tapausta kertakaikkiaan pysty muuttamaan mikäli halu muutokseen ei löydy tyypistä itsestään.

Vierailija
180/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää ihmiset jotka eivät yhtään välitä siitä toisen ajasta, vaan katsovat oikeudekseen olla myöhässä, milloin minkäkin pikku syyn takia. Itselläni on kaveri joka tulee joka paikkaan myöhässä. Jos olen esim sopinut että hän hakee minut autolla paikasta X (odottelen siis ulkona, esim jollain parkkiksella tms) niin siinä vaiheessa kun olen odotellut häntä jo 5-10 min hän lähettää viestin että: "olen just lähdössä kotoa, olen siellä 20 min päästä". Silloin tekisi mieli vaan häipyä sanomatta mitään.. Tämä on tapahtunut useammankin kerran. 

Parhaimmillaan olin tapaamassa kolmea kaveria. Olin paikalla pari minuuttia ennen sovittua aikaa, tasan jälkeen alkoi tippua jokaiselta viestiä että ovat vähän myöhässä. Odotin parikymmentä minuuttia yksin ennen kuin ensimmäinen saapui. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan