Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
141/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.

Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille. 

Ei. Vaan myöhässä oleminen on sille ajoissa aina paikalle haluavalle ITSELLEEN niin kauhistus ja ahdistavaa, että hän haluaa välttää sen kaikin keinoin varmistelemalla että ehtii joka paikkaan aina ajoissa. 

Vierailija
142/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Selität tapahtunutta itsellesi valinnoilla mutta et sinä oikeasti valinnut niin. Tai sinusta en tiedä, mutta useimmat ei valitse sitä.

Useimmat toki ei ota vastuuta siitä omasta valinnastaan. Ihan samoin kuin myöhästyjät eivät ota vastuuta siitä että odotuttavat muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ON MONEEN MONEEN kertaan selitetty ettei kyse ole aikatauluongelmasta. Myöhästyminen tapahtuu. Tiede ei osaa selittää miksi, vielä.

Se ei tapahdu. Kukaan ei jähmetä sua varttitunniksi, tai mikä se aika nyt onkaan ja käynnistä sitten uudestaan. Aika ei myöskään sinun kohdallasi kulje nopeammin kuin muilla.

Vaan sinä ihan itse myöhästyt. Joko rupeat valmistautumaan liian myöhään tai alat tehdä jotain ihan muuta välillä ja unohdat ajankulun.

Vierailija
144/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sisko on tällainen. Hän saattaa tulla kylään 2-3 tuntia myöhässä itse ilmoittamastaan ajasta.

En enää varaa mitään tarjottavaa hänelle, koska jos hän lupaa tulla klo 17-18, hän tulee kello 20-21. 

Itse olemme tuohon aikaan jo tekemässä iltatoimia ja mieheni käy usein nukkumaan jo heti klo 21 jälkeen. 

En tiedä tekeekään kiusallaan tällaista, koska hän tietää, että emme valvo myöhään.

Vierailija
145/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ON MONEEN MONEEN kertaan selitetty ettei kyse ole aikatauluongelmasta. Myöhästyminen tapahtuu. Tiede ei osaa selittää miksi, vielä.

Se ei tapahdu. Kukaan ei jähmetä sua varttitunniksi, tai mikä se aika nyt onkaan ja käynnistä sitten uudestaan. Aika ei myöskään sinun kohdallasi kulje nopeammin kuin muilla.

Vaan sinä ihan itse myöhästyt. Joko rupeat valmistautumaan liian myöhään tai alat tehdä jotain ihan muuta välillä ja unohdat ajankulun.

Jos et usko puhetta niin valitettavasti en voi auttaa sinua harhakuvitelmasi kanssa.

Vierailija
146/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisia mulkkuja sitä onkin. 

Ja vähäisen ymmärryksen omaavia. Tämäkään ei ole mitenkään uusi asia vaan koko ihmiskunnan historian läpäisevä ilmiö.

Uusi asia on ainoastaan se, että nykyään näitäkin kusipäitä pitää vaan ymmärtää kun he on jotenkin epätyypillisiä. Läpi historian he ovat aina ennen saaneet kuulla kunniansa ja he ovat ottaneet siitä opikseen.

Kusipäältä se sinäkin kuulostat ihan yhtälailla.

Vierailija
147/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijät eivät yksinkertaisesti kunnioita muita ihmisiä. Jos tapaaminen on klo 7.00 niin tullaan 7.15 ja kerrotaan myötätuntoa kalasteleva tarina siitä kuinka elämä on vaikeaa, mutta sitten klo 8.00 tapaamiseen tullaan taas myöhässä. Jos olisi joku käytännön ongelma ehtiä ennen 7.15 niin 8.00 pitäisi hyvin ehtiä.

Että te jaksatte jankata tuota kunnioittamista. Kun siitä ei ole kyse, se on selitetty tässäkin ketjussa jo moneen kertaan! Vai onko itsetuntonne niin heikko, että siksi koette, ettei teitä kunnioiteta?

No tuotahan se nimenomaan on. Jos kunnioittaisit sen toisen henkilön aikaa olisit ajoissa paikoilla. Nyt kunnioitat omaa aikaasi ja omia hommiasi enemmän kuin sen toisen.

Minusta on erikoista, että joku ajattelee kaiken liittyvän itseensä. Kyllä mä ainakin onnistun myöhästymään niistäkin tapahtumista, joihin olen menossa yksin eikä niiden alkaminen riipu minusta eikä myöhästymisestäni ole haittaa kenellekään. Itse vaan menetän rahaa ja saan pahan mielen, jos en ehdi esim. näyttelyyn sen aukioloaikana. Miten sen selität?

Vierailija
148/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku teistä tehnyt Gradua? Miksi et tehnyt gradua valmiiksi heti ja pitänyt paria kuukautta lomaa?

Täh? Kukaan läheiseni ei varmaan kärsinyt siitä miten pitkään tein gradua.

Miksi et tehnyt sitä heti? Se olisi ollut järkevää.

Et tehnyt sitä koska et pystynyt siihen. Se ei ollut sinun valintasi. Joku muu asia teki sen valinnan puolestasi.

Minä ainakin kuhnailin ja vatkuttelin gradun kirjoittamisen kanssa nimenomaan siksi, että se oli epämiellyttävää eikä lopulta kovinkaan tärkeää. Mielessä kokoajan pyöri, että se pitäisi tehdä, mutta tosiasialliseti arvotin muut asiat jatkuvasti etusijalle. Sinänsä osuva vertaus myöhästelijöihin, koska hekin tekevät juuri samoin - priorisoivat omaa mukavuuttaan vähemmän tä

Ei. Koit että se on epämiellyttävää koska jokin sinun sisällä ei sallinut sinun tehdä sitä.

Vierailija
149/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut krooninen myöhästyjä ja myöhästynyt varmaan tuhansia kertoja. Ne kerrat kun olen myöhästynyt tahallani voin laskea yhden käden sormilla, ja niihin on ollut aina hyvinkin järkevä syy.

Vierailija
150/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljardööri Richard Branson kertoo menestyksensä avaintekijän olevan tapa, jonka kuka tahansa voi omaksua

Johtaessaan satoja yrityksiä, treenatessaan joka aamu ja kehitellessään jopa monimutkaisia kepposia Virgin Groupin perustaja Richard Branson ehtii tehdä paljon päivän aikana.

Hänen tuottavuutensa salaisuus on tapa, jonka kuka tahansa voi ottaa käyttöön: täsmällisyys.

"Jos haluat olla tuottavampi, aloita perusasioista: saavu ajoissa," hän kirjoitti hiljattain Virginin verkkosivuilla. "Olipa kyseessä kokous, lento, tapaaminen tai treffit, on tärkeää olla paikalla silloin, kun olet luvannut. Tämä saattaa tuntua vanhanaikaiselta neuvolta, mutta se on palvellut minua hyvin viiden vuosikymmenen ajan liiketoiminnassa."

Täsmällisyys auttaa hallitsemaan päivää tehokkaasti, hän selitti viime vuonna LinkedInissä: "Kun jäät aikataulusta jälkeen, on vaikea kuroa aikaa kiinni. Täsmällisyys ei tarkoita jatkuvaa kiirehtimistä. Minulla on aina aikaa liikunnalle leijalautailulle, tennikselle tai pyöräilylle sekä rakkaitteni kanssa olemiselle. Se tarkoittaa vain ajanhallinnan tehokkuutta."

Lisäksi ajoissa saapuminen on peruskäytöstapoihin kuuluva asia. Bransonin mukaan myöhästely on "äärimmäisen epäkunnioittavaa. Ei ole väliä, oletko julkkis vai kirvesmies, poliitikko vai maalari, malli tai muusikko meillä kaikilla on vain 24 tuntia vuorokaudessa, eikä kenenkään aika ole toista arvokkaampaa."

Johtopäätös: Pidä kiinni sovituista ajoista. Kuten Branson kirjoittaa, "Liiketoiminnassa maine on kaikki kaikessa siksi on ensiarvoisen tärkeää pitää sanansa."

https://www.cnbc.com/2016/08/05/billionaire-richard-branson-says-a-key-…

Vierailija
151/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jähmettää.

Vierailija
152/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et usko puhetta niin valitettavasti en voi auttaa sinua harhakuvitelmasi kanssa.

Kenelläköhän tässä on harhakuvitelma.

Vierailija
153/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyjä varastaa treffikumppaninsa aikaa. Se on omahyväistä ja paljastaa itsensä pitämisen tärkeämpänä.

Tuttavani ei koskaan myöhästy työlennolta tai lomalennolta tai kaukojunasta tms mutta vapaa-ajan tapahtumiin tulee aina myöhässä. Siten pitää vielä kuunnella lavean narsistiset selitykset miksi on myöhässä....

Vierailija
154/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijät eivät yksinkertaisesti kunnioita muita ihmisiä. Jos tapaaminen on klo 7.00 niin tullaan 7.15 ja kerrotaan myötätuntoa kalasteleva tarina siitä kuinka elämä on vaikeaa, mutta sitten klo 8.00 tapaamiseen tullaan taas myöhässä. Jos olisi joku käytännön ongelma ehtiä ennen 7.15 niin 8.00 pitäisi hyvin ehtiä.

Että te jaksatte jankata tuota kunnioittamista. Kun siitä ei ole kyse, se on selitetty tässäkin ketjussa jo moneen kertaan! Vai onko itsetuntonne niin heikko, että siksi koette, ettei teitä kunnioiteta?

No tuotahan se nimenomaan on. Jos kunnioittaisit sen toisen henkilön aikaa olisit ajoissa paikoilla. Nyt kunnioitat omaa aikaasi ja omia hommiasi enemmän kuin sen toisen.

Minusta on

Toisaalta onhan tässäkin ketjussa perusteltu omaa myöhästymistään sillä, että ei halua odotella viittä minuuttia. Silti voi laittaa vaikka kolme ihmistä odottamaan viisi minuuttia, jolloin kollektiivisesti aikaa on hukkautunut paljon enemmän. Vähän siitä tulee sellainen oman tyytyväisyyden optimointi -fiilis. Eihän se tietenkään aina voi onnistua, jolloin sitten kosahtaa omaankin mukavuuteen.

Vierailija
155/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on

Ihan samalla logiikalla, et pidä sitä näyttelyäkään niin suuressa arvossa että menisit ajoissa. Ihan kuten et pidä sitä ihmistä jonka tapaamisesta myöhästyt.

-eri

Vierailija
156/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta miksi et seuraavalla kerralla lentokentälle mennessäsi lisää aikataulusuunnitelmaasi yhden ylimääräisen tunnin? Esim. ajattelet olevasi tunnilla kaksi tuntia ennen lentoa, mutta tällä kertaa tähtäätkin siihen, että olet kolme tuntia ennen lentoa. Sitten otat kentällä vaikka kahvin ja rentoudut jos jää ylimääräistä aikaa."

Vaikka tekisin niin, silti en ole yhtään aikaisemmin kentällä. Johonkin se aika vain katoaa ja huomaan taas olevani myöhässä.

Eri

Pakkaat kaiken valmiiksi pari päivää ennen ja samoin kaiken muun mikä tarvii tehdä ennen matkaa. Valitset matkavaatteet edellisenä ja laitat puhelimeen hälytyksen vaikka tuntia ennen kuin ajattelit alunperin lähteä matkaan ja lähdet matkaan tavallista aikasemmin.

Vierailija
157/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta miksi et seuraavalla kerralla lentokentälle mennessäsi lisää aikataulusuunnitelmaasi yhden ylimääräisen tunnin? Esim. ajattelet olevasi tunnilla kaksi tuntia ennen lentoa, mutta tällä kertaa tähtäätkin siihen, että olet kolme tuntia ennen lentoa. Sitten otat kentällä vaikka kahvin ja rentoudut jos jää ylimääräistä aikaa."

Vaikka tekisin niin, silti en ole yhtään aikaisemmin kentällä. Johonkin se aika vain katoaa ja huomaan taas olevani myöhässä.

Eri

Pakkaat kaiken valmiiksi pari päivää ennen ja samoin kaiken muun mikä tarvii tehdä ennen matkaa. Valitset matkavaatteet edellisenä ja laitat puhelimeen hälytyksen vaikka tuntia ennen kuin ajattelit alunperin lähteä matkaan ja lähdet matkaan tavallista aikasemmin.

Ei auta. Myöhästyminen löytää tavan.

-eri

Vierailija
158/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöhästelijä ja mieheni aina ajoissa. Esikoinen on myöhästelijä ja kuopus aina ajoissa. Eli nämä ilmeisesti myös jonkin verran periytyy.

Mikä kokemus on muilla?

Vierailija
159/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotkut asiat nyt on PAKKO tehdä ennen lähtöä. Vai lähdetkö sinä alasti ulos, jos huomaat muuten myöhästyväsi??

En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä? 

Kyllä voi olla neuroepätyypilliselle. Ja entä jos ennakkoon ajateltu asu ei käykään syystä x, z tai y?

Tapahtuuko ne samat x, y ja z joka ainoa kerta kun olet lähdössä? Kun nyt ei edelleenkään puhuta siitä yhdestä kerrasta sadasta jolloin satut kaatamaan punaviiniä mekkosi päälle juuri kun olet astumassa ovesta ulos. Vaan puhutaan ihmisistä jotka on myöhässä aina ja kaikkialta. Ja jos ne samat x, y ja z tosiaan käy aina, niin sittenhän ne on seuraavalla kerralla

Ei tietenkään, ne voivat olla mitä vaan. Esim meikatessa olen vaipunut ajatuksiini vartiksi tekemättä mitään, en löydä jotain oleellista, menen vaikka keittiöstä hakemaan jotain ja unohdan matkalla miksi sinne menin ja teen tämän kolmesti jne

No sitten lähdet meikkaamatta tai vähemmällä jos et ehdi meikata. Maailmassa on hyvin vähän tilanteita, joissa on aivan pakko esiintyä paksussa meikissä.

Vierailija
160/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta onhan tässäkin ketjussa perusteltu omaa myöhästymistään sillä, että ei halua odotella viittä minuuttia. Silti voi laittaa vaikka kolme ihmistä odottamaan viisi minuuttia, jolloin kollektiivisesti aikaa on hukkautunut paljon enemmän. Vähän siitä tulee sellainen oman tyytyväisyyden optimointi -fiilis. Eihän se tietenkään aina voi onnistua, jolloin sitten kosahtaa omaankin mukavuuteen.

Mä olen todella usein myöhässä, mutta ei mua haittaa odottaa, jos joskus satun olemaan ajoissa. Mieluummin olisin itsekin ajoissa enkä viime tipassa ja hengästyneenä, mutta ei aina onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä