Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
121/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijät eivät yksinkertaisesti kunnioita muita ihmisiä. Jos tapaaminen on klo 7.00 niin tullaan 7.15 ja kerrotaan myötätuntoa kalasteleva tarina siitä kuinka elämä on vaikeaa, mutta sitten klo 8.00 tapaamiseen tullaan taas myöhässä. Jos olisi joku käytännön ongelma ehtiä ennen 7.15 niin 8.00 pitäisi hyvin ehtiä.

Että te jaksatte jankata tuota kunnioittamista. Kun siitä ei ole kyse, se on selitetty tässäkin ketjussa jo moneen kertaan! Vai onko itsetuntonne niin heikko, että siksi koette, ettei teitä kunnioiteta?

Minun aikani on tärkein omaisuus mitä minulla on. Kun odotutat minua turhaan sinä viet minulta sitä omaisuutta. Mistä muusta se voi johtua, kuin siitä että sinä et pidä sitä arvokkaana? 

Että olet pölvästi joka ei ymmärrä ihmisten käyttäytymistä.

-eri

Vierailija
122/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijät eivät yksinkertaisesti kunnioita muita ihmisiä. Jos tapaaminen on klo 7.00 niin tullaan 7.15 ja kerrotaan myötätuntoa kalasteleva tarina siitä kuinka elämä on vaikeaa, mutta sitten klo 8.00 tapaamiseen tullaan taas myöhässä. Jos olisi joku käytännön ongelma ehtiä ennen 7.15 niin 8.00 pitäisi hyvin ehtiä.

Että te jaksatte jankata tuota kunnioittamista. Kun siitä ei ole kyse, se on selitetty tässäkin ketjussa jo moneen kertaan! Vai onko itsetuntonne niin heikko, että siksi koette, ettei teitä kunnioiteta?

Kuitenkin nämä ihmiset pystyvät olemaan ajallaan, kun on kokevat sen pakolliseksi. Se on sitten eri asia jos ongelmat on niin vakavia, että on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen krooninen myöhästelijä. Kyse ei ole siitä, ettenkö kunnioittaisi muita, kyse on ajantajun puutteesta ja ilmeisesti ADD-oireista. (ei diagnosoitu). Olen jo yli 30 vuotta yrittänyt korjata tätä ikävää tapaani, mutta en vain onnistu. Aina jonkin uuden alussa, esim. uusi työ tai uudet opinnot tai uusi harrastus, niin pari ensimmäistä kertaa saavun paikalle etuajassa. Sen jälkeen yritän saapua täsmällisesti, koska en voi sietää etuajassa olemista, ahdistun, jos minun pitää jossakin odottaa turhaan. En tietenkään halua, että muutkaan joutuvat odottamaan minua, mutta usein olen 5minuuttia myöhässä. 

Oikeasti olen lähtenyt kotoa niin, että olisin jopa 15min myöhässä, mutta otan ajan kiinni kaahaamalla. 

En vain kertakaikkiaan sisäistä sitä lähtöaikaa; mielessäni on se aika kun pitäisi lähteä pihasta. Mutta silloin minä nousen ruokapöydästä tai puhelimelta ja menen pissalle ja pesen hampaat ja puen ulkovaatteet ja ets

Ettet häpeä. Tässä tuli esiin puhtaimmillaan myöhästymisen itsekkyys ja totaalinen välinpitämättömyys muita kohtaan. Inhoat niin paljon odottamista ja etuajassa oloa, että jätät sen himman mielelläsi muille. Ja puolustaudut vaihtamalla totaalisesti aihetta - tässä ketjussa ei keskustella kylään tulemisesta etuajassa (joka on myös epäkohteliasta) vaan myöhästelystä. Ihan tosissaan kiukutti viestisi. Että kehtaatkin.

Ja neuroepätyypillisyyteen on ihan turha tässä asiassa vedota. Olen itsekin adhd-tapaus. Ajoissa olemisen pystyy opettelemaan kuka vain, joka arvostaa toisten aikaa. Sitä ei opi, jos arvostaa omaa aikaa enemmän, kuten sinä teet.

Vierailija
124/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku teistä tehnyt Gradua? Miksi et tehnyt gradua valmiiksi heti ja pitänyt paria kuukautta lomaa?

Täh? Kukaan läheiseni ei varmaan kärsinyt siitä miten pitkään tein gradua.

Vierailija
125/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi kaveri, jolla ei tunnu olevan ajantajua. Saatamme sopia vaikkapa shoppailukierrokselle lähdöstä. Hän saa määritellä ajan, milloin tulee hakemaan. Hän saattaa kolmekin kertaa siirtää aikaa puoli tuntia eteenpäin. Siinä mä sitten istun valmiina odottamassa ja mietin, mitä kaikkea olisin ehtinyt tekemään, jos olisin tiennyt, että lähtö on vasta 1,5 tuntia myöhemmin. 

Sallit sen jostain syystä ja toistuvasti. Jospa seuraavalla kerralla vastaat, että mennään paremmalla ajalla. Tuo kaverisi toiminta kun tarkoittaa ettei kunnioita sovittua aikaa eikä sinun aikaasi. 

En mä siitä viitsi ruveta kiukuttelemaan, kun kuitenkin haluan hänen kanssaan lähteä. 

Tiedän myös, että hänellä on adhd ja välillä hän on sekaisin kuin seinäkello. Ollaan samassa duunissa, ja sieltä hän myös myöhästelee ja sekoilee. 

Vierailija
126/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku teistä tehnyt Gradua? Miksi et tehnyt gradua valmiiksi heti ja pitänyt paria kuukautta lomaa?

Miksi et tehnyt sitä heti? Se olisi ollut järkevää.

Et tehnyt sitä koska et pystynyt siihen. Se ei ollut sinun valintasi. Joku muu asia teki sen valinnan puolestasi.

Vierailija
127/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin nämä ihmiset pystyvät olemaan ajallaan, kun on kokevat sen pakolliseksi. Se on sitten eri asia jos ongelmat on niin vakavia, että on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Ei auta pakollisuus. Sinulla ei selvästi ole kovin paljoa elämänkokemusta eikä varsinkaan näkemystä.

Vierailija
128/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut nuorena tällainen. Opin kyllä olemaan ajoissa aina töissä, mutta kouluun en meinannut koskaan aamuisin ehtiä. Nyt olen yläkoulussa opettajana ja paasaan ajoissa olemisen tärkeyttä teineille, vaikka niin ymmärrän heitä. En vaan voi virkani puolesta paljastaa olleeni samanmoinen krooninen myöhästelijä omana kouluaikanani, heh.

Syinä tähän lienee se, että vihasin aikaisia aamuja. Vihasin niitä jo pikkulapsena ja vihaan niitä kyllä edelleenkin. Omasta mielestäni minkään ei tarvitsisi alkaa ennen aamukymmentä. 

Vihaan myös odottamista, en siedä sitä ollenkaan. Nykyään se jo menee, kun voi sentään selailla puhelinta aikansa kuluksi.

Vierailija
129/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta miksi et seuraavalla kerralla lentokentälle mennessäsi lisää aikataulusuunnitelmaasi yhden ylimääräisen tunnin? Esim. ajattelet olevasi tunnilla kaksi tuntia ennen lentoa, mutta tällä kertaa tähtäätkin siihen, että olet kolme tuntia ennen lentoa. Sitten otat kentällä vaikka kahvin ja rentoudut jos jää ylimääräistä aikaa."

Vaikka tekisin niin, silti en ole yhtään aikaisemmin kentällä. Johonkin se aika vain katoaa ja huomaan taas olevani myöhässä.

Eri

Vierailija
130/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotkut asiat nyt on PAKKO tehdä ennen lähtöä. Vai lähdetkö sinä alasti ulos, jos huomaat muuten myöhästyväsi??

En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä? 

Kyllä voi olla neuroepätyypilliselle. Ja entä jos ennakkoon ajateltu asu ei käykään syystä x, z tai y?

Tapahtuuko ne samat x, y ja z joka ainoa kerta kun olet lähdössä? Kun nyt ei edelleenkään puhuta siitä yhdestä kerrasta sadasta jolloin satut kaatamaan punaviiniä mekkosi päälle juuri kun olet astumassa ovesta ulos. Vaan puhutaan ihmisistä jotka on myöhässä aina ja kaikkialta. Ja jos ne samat x, y ja z tosiaan käy aina, niin sittenhän ne on seuraavalla kerralla helppo huomioida jo etukäteen. 

Vierailija
131/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON MONEEN MONEEN kertaan selitetty ettei kyse ole aikatauluongelmasta. Myöhästyminen tapahtuu. Tiede ei osaa selittää miksi, vielä.

Vierailija
132/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia mulkkuja sitä onkin. 

Vierailija
133/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisia mulkkuja sitä onkin. 

Ja vähäisen ymmärryksen omaavia. Tämäkään ei ole mitenkään uusi asia vaan koko ihmiskunnan historian läpäisevä ilmiö.

Vierailija
134/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tehnyt sitä koska et pystynyt siihen. Se ei ollut sinun valintasi. Joku muu asia teki sen valinnan puolestasi.

Minä ainakin kuhnailin ja vatkuttelin gradun kirjoittamisen kanssa nimenomaan siksi, että se oli epämiellyttävää eikä lopulta kovinkaan tärkeää. Mielessä kokoajan pyöri, että se pitäisi tehdä, mutta tosiasialliseti arvotin muut asiat jatkuvasti etusijalle. Sinänsä osuva vertaus myöhästelijöihin, koska hekin tekevät juuri samoin - priorisoivat omaa mukavuuttaan vähemmän tärkeän edelle. He olevinaan yrittävät olla ajoissa ja tietävät, että muiden aikaa PITÄISI kunnioittaa, mutta eivät sitä tee, koska se vain ei ole riittävän tärkeää kuitenkaan.

Vierailija
135/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuotahan se nimenomaan on. Jos kunnioittaisit sen toisen henkilön aikaa olisit ajoissa paikoilla. Nyt kunnioitat omaa aikaasi ja omia hommiasi enemmän kuin sen toisen.

Vierailija
136/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa selität? Totta kai olisin pystynyt. Valitsin käydä töissä samalla. Itse tein sen valinnan, ei kukaan muu eikä mikään asia. Siitä ei kuitenkaan ollut kenellekään muulle mitään seurauksia. Ihan samalla tavalla myöhästyjä valitsee tehdä muita asioita ennen kuin lähtee, mutta ero on siinä että siitä valinnasta kärsivät myös muut. 

Vierailija
137/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotkut asiat nyt on PAKKO tehdä ennen lähtöä. Vai lähdetkö sinä alasti ulos, jos huomaat muuten myöhästyväsi??

En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä? 

Kyllä voi olla neuroepätyypilliselle. Ja entä jos ennakkoon ajateltu asu ei käykään syystä x, z tai y?

Tapahtuuko ne samat x, y ja z joka ainoa kerta kun olet lähdössä? Kun nyt ei edelleenkään puhuta siitä yhdestä kerrasta sadasta jolloin satut kaatamaan punaviiniä mekkosi päälle juuri kun olet astumassa ovesta ulos. Vaan puhutaan ihmisistä jotka on myöhässä aina ja kaikkialta. Ja jos ne samat x, y ja z tosiaan käy aina, niin sittenhän ne on seuraavalla kerralla helppo huomioida jo etukäteen. 

Ei tietenkään, ne voivat olla mitä vaan. Esim meikatessa olen vaipunut ajatuksiini vartiksi tekemättä mitään, en löydä jotain oleellista, menen vaikka keittiöstä hakemaan jotain ja unohdan matkalla miksi sinne menin ja teen tämän kolmesti jne

Vierailija
138/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että myöhästyjä ei osaa tarkastella tilannetta toisten perspektiivistä. Eihän kaikilla ole empatiataitoja. Jotkut vain elävät vain omasta perspektiivistä, kun ovat niin yksinkertaisia.

Vierailija
139/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ON MONEEN MONEEN kertaan selitetty ettei kyse ole aikatauluongelmasta. Myöhästyminen tapahtuu. Tiede ei osaa selittää miksi, vielä.

Tiede on hyvä ja katsoo peiliin.

Vierailija
140/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa selität? Totta kai olisin pystynyt. Valitsin käydä töissä samalla. Itse tein sen valinnan, ei kukaan muu eikä mikään asia. Siitä ei kuitenkaan ollut kenellekään muulle mitään seurauksia. Ihan samalla tavalla myöhästyjä valitsee tehdä muita asioita ennen kuin lähtee, mutta ero on siinä että siitä valinnasta kärsivät myös muut. 

Et. Selität tapahtunutta itsellesi valinnoilla mutta et sinä oikeasti valinnut niin. Tai sinusta en tiedä, mutta useimmat ei valitse sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi