Krooniset myöhästyjät
En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis?
Kommentit (447)
Minä olen usein myöhässä liikuntaharrastuksesta joka alkaa klo 17 työpäivän jälkeen.
Vaikka kuinka yritän, lähteminen viivästyy melkein aina. Kellossa on kaksi hälytystä hyvissä ajoin. Yritän saada kesken olevan asian valmiiksi, vastaan viimeiseen mailiin, yritän sulkea tietokonetta joka jää junnaamaan , juuri kun olen lähdössä pomo haluaa jotain pikapalaveria tai joku asiakas soittaa. Auto pitää lapioida lumihangesta tai keskustan liikenne on tukittu täysin ja yllättäen uudella työmaalla tms.ja joudun kiertämään koko keskustan.
Asioita vaan on paljon ja helposti unohdun tekemään niistä yhtä. On myös vaikea hahmottaa moneen asiaan kuluvaa aikaa.
Myöhästelen muualtakin. Jään esim. lukemaan mielenkiintoista uutista tai artikkelia. Unohdan muut asiat ja ajan kulun.
Säälittäviä nämä kellokalle-tyypit jotka kyttäävät jokaista minuuttia. Pikkusieluisia, itsekeskeisiä ja olemattomalla itsetunnolla varustettuja. Kaikki pyörii vain heidän oman napansa ympärillä: jos joku myöhästyy 5 minuuttia, ottavat sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja loukkaantuvat verisesti, hyvä etteivät lähetä laskua siitä että joku "tuhlasi" heidän arvokasta aikaansa.
Minulla on yksi tällainen kellokallekaveri, jos olen myöhässä tapaamisesta 5 minuuttia, jonka odottelee esim. kauppakeskuksessa johon on sovittu treffit, on kuin myrskyn merkki, naama norsunvtulla, puhisee vain eikä puhu mitään ensimmäiseen puoleen tuntiin. Pyytelee treffeille ja ihmettelee kun en koskaan enää lähde.
No tämän kanssa en enää sovikaan mitään tapaamisia, on minulla sentään järkeviä rentoja hyvällä itsetunnolla varustettuja fiksuja kavereita joiden maailma ei kaadu muutaman minuutin takia, he itsekin joskus myöhästyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotkut asiat nyt on PAKKO tehdä ennen lähtöä. Vai lähdetkö sinä alasti ulos, jos huomaat muuten myöhästyväsi??
En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä?Kyllä voi olla neuroepätyypilliselle. Ja entä jos ennakkoon ajateltu asu ei käykään syystä x, z tai y?
"Neuroepätyypillinen" voi sitten vaikka edellisenä iltana valita asuvaihtoehdot A, B ja C. Onhan se ylivoimaisen vaikeaa tarkistaa etukäteen, että pusero on puhdas, housuissa ei ole tahroja ja kaapissa on puhtaita sukkia, niitä voi vaikka varmuuden vuoksi pestä edellisenä päivänä.
On se uskomatonta miten jotkut oikeasti puolustelevat vaikka millä tekosyillään sitä, että eivät osaa toimia kuin aikuiset ihmiset ja ajatella eteenpäin enemmän kuin seuraavat 10 sekuntia. Sitten voivat suuttua kun toiset eivät enää halua lähteä heidän kanssaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotkut asiat nyt on PAKKO tehdä ennen lähtöä. Vai lähdetkö sinä alasti ulos, jos huomaat muuten myöhästyväsi??
En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä?Kyllä voi olla neuroepätyypilliselle. Ja entä jos ennakkoon ajateltu asu ei käykään syystä x, z tai y?
Tapahtuuko ne samat x, y ja z joka ainoa kerta kun olet lähdössä? Kun nyt ei edelleenkään puhuta siitä yhdestä kerrasta sadasta jolloin satut kaatamaan punaviiniä mekkosi päälle juuri kun olet astumassa ovesta ulos. Vaan puhutaan ihmisistä jotka on myöhässä aina ja kaikkialta. Ja jos ne samat x, y ja z tosiaan käy aina, niin sittenhän ne on seuraavalla kerralla helppo huomioida jo etukäteen.
Ei tietenkään, ne voivat olla mitä vaan. Esim meikatessa olen vaipunut ajatuksiini vartiksi tekemättä mitään, en löydä jotain oleellista, menen vaikka keittiöstä hakemaan jotain ja unohdan matkalla miksi sinne menin ja teen tämän kolmesti jne
Olisko siis aika säätää lääkitystä, jos pää on noin hatara? Luulisi, että kärsit tuosta jo itsekin.
Mitä lääkitystä? Ei edes tutkimuksiin pääse, koska lapsena ei ole todisteita lapsuuden ongelmasta ja työssäni pärjään. Eli pystyn kompensoimaan hyvällä kognitiivisella kapasiteetilla toiminnanohjauksen puutteet. Mitä nyt sählään jatkuvasti. (Miksei tuo lainaa-toiminto toimi)
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä nämä kellokalle-tyypit jotka kyttäävät jokaista minuuttia. Pikkusieluisia, itsekeskeisiä ja olemattomalla itsetunnolla varustettuja. Kaikki pyörii vain heidän oman napansa ympärillä: jos joku myöhästyy 5 minuuttia, ottavat sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja loukkaantuvat verisesti, hyvä etteivät lähetä laskua siitä että joku "tuhlasi" heidän arvokasta aikaansa.
Minulla on yksi tällainen kellokallekaveri, jos olen myöhässä tapaamisesta 5 minuuttia, jonka odottelee esim. kauppakeskuksessa johon on sovittu treffit, on kuin myrskyn merkki, naama norsunvtulla, puhisee vain eikä puhu mitään ensimmäiseen puoleen tuntiin. Pyytelee treffeille ja ihmettelee kun en koskaan enää lähde.
No tämän kanssa en enää sovikaan mitään tapaamisia, on minulla sentään järkeviä rentoja hyvällä itsetunnolla varustettuja fiksuja kavereita joiden maailma ei kaadu muutaman minuutin takia, he itsekin joskus myöhästyvät.
Näiden perimmäinen ongelma on usein se, että he itse ovat paikalla tarpeettoman aikaisin, joten se parin minuutin lisäodottelu puolen tunnin päälle katkaisee kamelin selän. Jos he olisivat ajallaan paikalla, niin eivät edes huomaisi toisen myöhästymistä.
Miksei koko porukka sano sille että jossei ala tulla ajoissa niinkuin muutkin niin ettii toisen porukan? Mikä on ettei ihmiset enää osaa ku mutista selän takana?
Meidän kaveripiiriin kuului tällainen oman elämänsä prinsessa. Viimeisellä kerralla neljä tuntia myöhässä sovitusta ajasta, jolloin teki vasta lähtöä, jolloin ilmoitin, että ei kuule tarvitse tulla ollenkaan. Hänen asenteensa oli, että ei muilla voi olla mitään tärkeämpääkään kuin hänen odottelunsa. Että jos hänet on luvattu tavata vaikka aamupäivällä, niin kalenteri on tyhjennettävä koko loppupäivältä, jos hän ei vaikka jaksakaan nousta ajoissa sängystä ja lähteä liikkeelle ollakseen perillä suunnilleen sovittuun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaveripiiriin kuului tällainen oman elämänsä prinsessa. Viimeisellä kerralla neljä tuntia myöhässä sovitusta ajasta, jolloin teki vasta lähtöä, jolloin ilmoitin, että ei kuule tarvitse tulla ollenkaan. Hänen asenteensa oli, että ei muilla voi olla mitään tärkeämpääkään kuin hänen odottelunsa. Että jos hänet on luvattu tavata vaikka aamupäivällä, niin kalenteri on tyhjennettävä koko loppupäivältä, jos hän ei vaikka jaksakaan nousta ajoissa sängystä ja lähteä liikkeelle ollakseen perillä suunnilleen sovittuun aikaan.
Alapeukuttaja on hyvä ja selittää, miksi tällainen käytös pitäisi hyväksyä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän tyypin. Kaveruus on himmentynyt. Hän on oman elämänsä prinsessa ja ruhtinatar, muiden olisi syytä vain ymmärtää. Lukemattomia uhriutumisia ja selityksiä olen kuunnellut. Yhteisiä menoja ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän tyypin. Kaveruus on himmentynyt. Hän on oman elämänsä prinsessa ja ruhtinatar, muiden olisi syytä vain ymmärtää. Lukemattomia uhriutumisia ja selityksiä olen kuunnellut. Yhteisiä menoja ei enää ole.
Tämä on kyllä hauska, että alapeukkua tulee tuolle mun kommentille. Ilmeisesti nyt kalikka kolahti muutamaan nilkkaan...
Juu, siis tämä ei edes uhriudu eikä selittele, tämä vain on tällainen. Eikä hänellä ole minkäänsortin kirjainyhdistelmiä, ei selity silläkään. Olen nähnyt hänet myös vanhempiensa seurassa ja kyse on kai aika pitkälti kasvatuksesta...
Yksissä häissä eräs rouva kertoi, että oli kertonut miehelleen häiden alkavan 2 tuntia aikaisemmin kuin ne todellisuudessa alkoivat. He olivat kirkon pihalla n. 15 minuuttia ennen vihkimisen alkua. Tämä myöhästyjä ja hänen vaimonsa ovat sittemmin eronneet. Pariskunta, joiden häissä olimme, on edelleen yhdessä.
Menin veljeni häihin kroonisen myöhästyjän kyydillä. Ei oltu edes paljon myöhässä, mutta oli se noloa hiippailla kirkon etupenkkiin, kun häämarssi jo soi. Morsiamen ystävät vitsailivat myöhästyjälle siitä, että hän tuli viime tipassa, kuten tavallista. Minun sukulaiseni taas olivat minulle vihaisia siitä, että olin myöhässä. Minä itse olen mieluummin puoli tuntia etuajassa kuin 2 minuuttia myöhässä, ja tämä pieni myöhästyminen aiheutti minulle ahdistusta jo ilman sukulaisteni moitteitakin.
Vierailija kirjoitti:
Miltä sinusta tuntuu ja miten reagoit, jos se toinen osapuoli onkin 5 minuuttia enemmän myöhässä kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut naimisissa kroonisen myöhästelijän kanssa yli 20 v. En hänen aivoituksiaan ymmärrä vieläkään.
Ehkä yksi syy myöhästelylle on se, että näin saa itseltään pois kaikki aikataululliset lasten kuljetukset yms. Koska minulle on aivan liian stressaavaa miettiä, kuinka paljon lapsi myöhästyy, niin mies kuskaa heitä vain pakkotilanteessa. Esim Vanhojen tansseissa myöhästyi nyt 20 min. Lapsi oli ihan raivoissaan, miehestä lapsi ei myöhästynyt, kun itse tanssi ei vielä ollut alkanut, vaan pääsi kävelemään suoraan jonoo.
No mut tottahan tuo on. Ei hän silloin ollut myöhästynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan olisi selvinnyt sillä, kun ette olisi avanneet ovea myöhästyjälle.
Jos olisi ollut minusta kiinni niin olisin tehnyt juuri sen. Kukaan muu ei kuitenkaan edes ole uskaltanut sanoa olevansa harmistunut siitä että joutuu odottamaan, siksi minusta on nyt tullut se ilkeä joka sai tämän yhden lopettamaan koko lajin. Vaikka en tosiaan muuta kuin huomautin että hän on myöhässä, hän itse nosti siitä hirveän metakan ja totesi lopettavansa.
No mut ehkä me muut ei oikeasti ole noin tiukkapipoja? Ei harrastuksen pidä olla tiukkaa aikataulutusta vaan rentoa äijäporukan meininkiä.
Sen ymmärrän, että jos baariin ollaan menossa eikä ehdi alkoon ennen kiinni menoa niin voi ärsyttää jos on luvannut muille hakea juomat. Muuten en ymmärrä, mitä väliä..
Mutta auta armias, jos se krooninen myöhästyjä joutuukin jostain syystä odottamaan jotakuta toista. Silloin lähtee saman tien vihainen puhelu tai viesti sille, joka ei olekaan häntä odottamassa. Ja jos ei vastaa heti, häipyy paikalta ja suuttuu verisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kai nykyään krooninen myöhästyjä!
Olin lapsena aina nopea kaikessa ja hyvissä ajoin, sitten jouduin aina odottamaan, odottamaan ja vielä kerran odottamaan muita. Kyllästyin siihen odottamiseen. Nykyään en tule yhtään etukäteen, odottakoot muut.
Omista menoistani en myöhästy, kun saan mennä omilla ehdoillani, mutta sovituista aina myöhässä.
Sama. Lapsena ja nuorena ja tyhmänä olin vähintään puoli tuntia etuajassa vielä kaikkialla! Nykyään myöhästyn lähes aina, vähintään puoli tuntia. Oon niin kyllästynyt odottamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan olisi selvinnyt sillä, kun ette olisi avanneet ovea myöhästyjälle.
Jos olisi ollut minusta kiinni niin olisin tehnyt juuri sen. Kukaan muu ei kuitenkaan edes ole uskaltanut sanoa olevansa harmistunut siitä että joutuu odottamaan, siksi minusta on nyt tullut se ilkeä joka sai tämän yhden lopettamaan koko lajin. Vaikka en tosiaan muuta kuin huomautin että hän on myöhässä, hän itse nosti siitä hirveän metakan ja totesi lopettavansa.
No mut ehkä me muut ei oikeasti ole noin tiukkapipoja? Ei harrastuksen pidä olla tiukkaa aikataulutusta vaan rentoa äijäporukan meininkiä.
Sen ymmärrän, että jos baariin ollaan menossa eikä ehdi alkoon ennen kiinni menoa niin voi ärsyttää jos on luvannut muille hakea juomat. Muuten en ymmärrä, mitä väliä..
Jos on varattu vuoro jostain liikuntapaikasta, ja puolet varatusta/maksetusta ajasta menee saman myöhästyjän odotteluun, ihan joka kerta, on aika outoa, jos se ei ketään haittaa.
Myöhästyn esim. matkalta 30min sen vuoksi, että lämmitä auton, sulatan lumet, käyn huoltoasemalla tankkaamassa, ostan eväsleivät, pesen valot ja ikkunat. Tarkastan öljyt ja lisään tuulilasin pyyhkijän nesteen täyteen. Kaikki samalla kertaa. Edessä 600km ajomatka.
Sitten kun kaveri on kuskina. Hän lähtee ajoissa, on puoli tuntia ennen lähtöä paikalla. Joutuu etsii parkkipaikan. Haluaa tulla kahville. Kun päästään lähtemään, niin auto ehtinyt jo jäätyä ja peittyä lumeen. Ekat 20km saa olla kyydissä henkeä pidellen, ajaako kolarin kun ikkunat huurtuu. Siitä vähän eteenpäin niin pitää käydä tankkaan, mutta ei tankkia täyteen (ylimääräinen 15min pysähdys). Siitä 100km eteenpäin niin valot ei näytä hyvin, pitää käydä pyyhkimässä tien varressa 15min. Siitä 50km niin loppuu tuulilasin pyyhkijän neste. Siitä 20min säätöä. Seuraavaksi tarvitaankin lounasta (kun ei ole tehty eväitä eikö termaria matkan vastuuhenkilöllä mukana), ja menee 45min.
Jostain syystä sen ansiosta, että minä saan hoitaa asiat kuntoon ennen lähtöä ja myöhästyn 30 lähtö hetkestä, niin ollaan perillä 2 tuntia nopeammin kuin etuajassa olevan kaverini järjestäessä asiat. Ei ole etukäteen valmistautunut matkalle mitenkään eikä tarkastanut mahdollisia rakennustyömaita reitiltä.
Tämä! Jotenkin ajattelen että kaikki aika pitää käyttää hyödyksi, sitten tuleekin kiire. Olen minuuttia, kahta vaille paikalla, se ei ole myöhästymistä, mutta nostaa kyllä sitä omaa sykettä kyllä matkan aikana.