Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kieltäytyä lapsenhoidosta?

Vierailija
17.02.2025 |

Miehelläni on lapsenlapsi, jota on kovasti tarjottu meille hoitoon. En ole tähän halukas, sillä en ole lapsi-ihminen, enkä ole koskaan halunnut omia lapsia. Miten tästä voisi kauniisti kieltäytyä? Mieheni toki voisi lapsen ottaa hoitoon, mutta hänkin epäröi hoitotaitojaan. Lapsi on 2-vuotias. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsi vanhempineen käy kylässä, mutta lapsen yökyläily yksinään onkin sitten eri juttu. 

Kommentit (411)

Vierailija
41/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jäykkis. Miksi et auttaisi? Muista tuo kun itse vanhana tarvit kaupassakäyntiapua ja vaipanvaihtajaa...Voi olla ettei näy..

Hahhah, ja niin kuin tämä muksu aikanaan tulisi ap:n vaippoja vaihtamaan? Ei edes mikään verisukulainenkaan. Mistäs me tiedetään vaikka ap ja miehensä auttaisivat rahallisesti kyseisiä vanhempia, ja sen perusteella sitten jo voisi vaatia sitä "vaipanvaihtoa" ;D

Nyt tarvitaan kylmän rauhallisesti vain hoitajaa lapselle, ja jos kerran ap siihen suostuu, niin portti on auki sen jälkeen. Koska ap:llehän homma jää, kun 2-vuotias pistelee kunnolla menemään.

Ja jos lapsi tulee itkien syliin, ja tarvitsee tuntien lohdutusta, níin millainen ihminen sellaisen turvattoman reppanan torjuu? Onhan hänen kanssaan leikittävä ja tehtävä kenties jotain erityisruokaa jne. Nukuttaminen vaatii tietyt rituaalit yms.

Vierailija
42/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap olet itsekäs. Juuri tuollaiset tyypit ovat syynä siihen, että Suomesta on yhteisöllisyys ja solidaarisuus kadonnut melkein kokonaan.

Ei kenelläkään ole velvollisuutta huolehtia toisten ehkäisyn epäonnistumisen tuotoksista

Haista sinä paska. Olet itse omien vanhempiesi epäonnistuneen ehkäisy tulos. Toivottavasti sinua ei ole hoitanut kukaan.

No tässähän mennäänkin näköjään tyylillä.

Minä olen mummi ja mulla on omasta suhteestani lapsi ja lapsenlapsia. Olen heitä ottanut yökylään, mutta eipä olisi tullut mieleenikään vaatia tai pyydellä miestäni (joka ei siis ole mitään sukua jälkeläisilleni) hoitamaan heitä. Itselläni vain vastuu.

Aika nihkeältä hän aina näyttikin kun, erittäin vilkkaat pojat tulivat kyläilemään ja tietenkin menivät ihan ensimmäiseksi mieheni luo. Meno olikin aika riehakasta välillä.

Halusin tästä keskustella, mutta mies sanoi, että hän yrittää parhaansa. Poikien kasvaessa alkoivat pompotella miestä, johon jouduin puuttumaan ja kertomaan, että meillä totellaan meitä molempia samalla tavalla. Se auttoi. Nykyään on aikuisiin poikiin hyvät välit ja käyvät edelleen saunomassa ja yökylässä.

Mielenkiintoista nähdä alkavatko aikanaan "vaihtaa vaippoja" meille...

Jokaisella on oikeutensa valita, syitä kieltäytymiseen voi olla monia.

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uusperhekuviot vaan eivät toimi missään muodossa.  Varsinkin lapsettomat naiset ovat kovin lapsellisia itse. Vieraiden lapsia vihataan.

Vierailija
44/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä ei ole minkäänlaista velvollisuutta huolehtia muiden pennuista. Tämä on nyt miehen päätettävissä, että ottaako lapsenlapsensa yökylään ja kantaa hänestä yksin vastuun.

Vierailija
45/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kaksivuotias kuolaa ja kaivaa nenäänsä ja persettään, ja tarttuu sitten tahmaisilla käsillään kaikkeen kodissanne. Lisäksi kiljuu ja rääkyy kuin sireeni ja riehuu ja räkättää kuin sekopää. Ja hajottaa paikat.

En ottaisi tuollaista kotiini.

Oletettavasti AP:n koti on myös hänen puolisonsa koti, joten kyllähän hän saa ottaa sinne lapsenlapsensa, jos niin haluaa. Vai onko vain toisen osapuolen päätös sanella ketä yhteisessä kodissa vierailee?

Vierailija
46/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hoidin 14-vuotiaana 2- ja 4- vuotiaita serkkujani, joista toisella oli vieläpä paha astma ja nenäverenvuotoja, sekä dysfasia. Sain tädiltä ohjeet, jos käy niin ja näin, niin toimit niin ja näin, ei ollut vaikeaa. Kuinka helkatin avuttomia ihmiset ovat nykyään?

Ei tarvitse vain siitä olla kyse. Kenenkän ei vierasta lasta tarvitse hoitaa, jos ei halua. Mies hoitakoon halutessaan lastenlastaan

Juu, mutta miksi muuttaa saman katon alle ihmisen kanssa jolla on lapsenlapsia, jos lapsenlapset eivät saa puolison elämään kuulua?

Missä niin sanottiin, ettei saisi kuulua? Ap sen lapsen joutuisi ihan varmasti hoitamaan, mies vaan vähän leikittäisi. Ja kun itkupotkuraivarit alkaa ja paskat on housuissa, niin kirkuva mukula ojennetaan teatraalisin elkein ap:n syliin. Hoida sinä...

Yli 5-vuotias on jo itsenäinen, nyt on liian varhaista.

Vierailija
47/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itselleni ei olisi kaikkein mukavinta, auttaisin kuitenkin. Vanhemmat varmasti kaipaavat kahdenkeskistä aikaa. Ei yksi yö sillon ja tällöin varmasti haittaa? Sano ettei sitten kovin usein kiitos?

Haluaisin nähdä ap n turvallisena aikuisen lapselle, vaikket ole verisukua

Miksi ap:n pitäisi olla turvallinen aikuinen yhtään kenellekään? Mikä velvollisuus se on?

Vierailija
48/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surettaa miehen puolesta.  Lapset ja varsinkin lapsenlapsi ovat hänelle varmasti kovin rakkaita.

Miksi niin päättelet?

Vierailija
49/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Voit kieltäytyä. Miehen lapsi voi sitten myös aikanaan kieltäytyä auttamasta teitä, kun vanhenette ja kyllä, se aika koittaa yllättävän nopeasti. Ja vaikka lapsia ei tietenkään pitäisi tehdä siinä mielessä, että " on sitten apua vanhana", niin ihminen nyt vain on sellainen, että muistaa kyllä, onko joku ollut avuksi vai ei.

Kiinnostaisi tietää, että kuka sen miehen lapsen on aikuiseksi asti kasvattanut, jos lapsenhoito on miehelle ylivoimaista.

Tuota lapsiperhettä voi auttaa muutenkin, kuin tarjoamalla hoitopaikan noin pienelle. Isompi lapsi onkin jo kenties tervetulleempi yökylään. Mies voisi myös ihan hyvin mennä lapsensa kotiin hoitamaan lapsenlastaan.

Taitaa tulevaisuuden maailma olla sellainen, ettei kukaan enää auta ketään, vaikka itse olisit antanut paidankin päältäsi.

Vierailija
50/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu asiasta on miehelläsi, koska kyse on hänen lapsenlapsestaan. Toki asiaa helpottaa, jos sinä miestäsi tuet ja autat asiassa (jos lapsi tulee yökylään tai muuten hoitoon), mutta miehesi asia on tehdä päätös asiasta ja vastata päätöksensä seurauksista. Jos sinä tätä hoitoasiaa alat nyt järjestelemään, niin 'saat' tehdä niin myös jatkossa. 

Jos miehestäsi tuntuu, että lapsi on vielä liian pieni yökyläilemään isoisällään, niin se pitää sanoa suoraan lapsen vanhemmille. Hoitamisen voi aloittaa vaikka muutamalla tunnilla. 

Vierailija
51/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain tilanteissa pitää pystyä joustamaan. Lapset ja lapsenlapset ovat miehellesi varmasti tärkeä prioriteetti, joten niin pitäisi olla sinullekin.

Yksi yö se vain on. Pyytäkää vanhemmilta tarkat ohjeet ja aikataulut paperille.

Just. Ja sitten kun niitä tarkkoja ohjeita ei pystykään aina noudattamaan promillen tarkkuudella, saat vihaisen äidin niskaasi.

Nykyäitejä tuntuu olevan aika mahdoton miellyttää.

Vierailija
52/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hoidosta voi ja saa aina kieltäytyä.

Mutta nyt olet esteenä lapsen ja isoisän suhteen kehittymiselle. Voi olla,  että jossain vaiheessa miehesi katkeroituu sinulle  

Vierailija
53/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hoidosta voi ja saa aina kieltäytyä.

Mutta nyt olet esteenä lapsen ja isoisän suhteen kehittymiselle. Voi olla,  että jossain vaiheessa miehesi katkeroituu sinulle  

Eli saat kieltäytyä mutta sitten estät miehen ja lapsenlapsen suhteen kehittymisen ja miehesi katkeroituu sinulle ja jättää sinut.

Pientä uhkailua ilmassa . . .

Vierailija
54/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisosi haluaa ottaa lapsenlapsensa hoitoon, hänellä on täysi oikeus siihen. Jos et itse asiaa hyväksy, niin voit varmaan mennä siksi aikaa vaikka hotelliin rentoutumaan.

Vierailija
55/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ala siihen ollenkaan tai saat kamalan riesan. Sieltä alkaa tulla lisää hoidettavia ja lopuksi pariskunta eroo jotenka voi olla helvetti irti eikä edes kysellä kun niitä tuupataan vain väkisin ovesta sisään.

Vierailija
56/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puolisosi haluaa ottaa lapsenlapsensa hoitoon, hänellä on täysi oikeus siihen. Jos et itse asiaa hyväksy, niin voit varmaan mennä siksi aikaa vaikka hotelliin rentoutumaan.

Jos koti on myös aloittajan omistuksessa, ei hänen tarvitse lähteä omasta kodistaan jos ei halua. Isoisä voi mennä lapsenlapsen kotiin.

Vierailija
57/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itselleni ei olisi kaikkein mukavinta, auttaisin kuitenkin. Vanhemmat varmasti kaipaavat kahdenkeskistä aikaa. Ei yksi yö sillon ja tällöin varmasti haittaa? Sano ettei sitten kovin usein kiitos?

Haluaisin nähdä ap n turvallisena aikuisen lapselle, vaikket ole verisukua

Miksi ap:n pitäisi olla turvallinen aikuinen yhtään kenellekään? Mikä velvollisuus se on?

Ja miksi ei voisi olla lapselle turvallinen aikuinen olematta ilmaisena lastenhoitajana?  -sivusta

Vierailija
58/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatkoon hoitajan huonosti kasvatetulle penskalleen.

Vierailija
59/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kutsua yksipuolisesti vieraita ja vieraisiin kuuluu lapsenlapset. Sitten pitää muuttaa yksin jos ei halua ottaa asuinkumppaniaan huomioon tai mies voi tavata lastenlastaan muualla.

Siellä kotona on kahden ihmisen omaisuuskin eikä kotia ole yleensä sisustettu lapsiystävälliseksi. Meille ei taatusti tuotaisi yhtäkään lasta tuhoamaan minun huusholliani, ollen huonoja kokemuksia.

Vierailija
60/411 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kotiani ei ole sisustettu sellaiseksi, että siellä saisi rauhassa riehua, sotkea ja rikkoa paikkoja. En siis missään tapauksessa ottaisi lasta, etenkään pientä, tänne edes lyhyelle vierailulle yökyläilystä puhumattakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi