Voiko kieltäytyä lapsenhoidosta?
Miehelläni on lapsenlapsi, jota on kovasti tarjottu meille hoitoon. En ole tähän halukas, sillä en ole lapsi-ihminen, enkä ole koskaan halunnut omia lapsia. Miten tästä voisi kauniisti kieltäytyä? Mieheni toki voisi lapsen ottaa hoitoon, mutta hänkin epäröi hoitotaitojaan. Lapsi on 2-vuotias. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsi vanhempineen käy kylässä, mutta lapsen yökyläily yksinään onkin sitten eri juttu.
Kommentit (411)
Voisiko mies mennä sinne lapsensa kotiin yöksi hoitamaan lapsenlasta?
Parasta olisi siten, että jos miehesi haluaa hoitaa lasta yön yli, niin mies menee sinne lapsen kotiin hoitamaan lasta.
Minä kävin yön yli hoitamassa sukulaisen vauvaa heidän kodissaan.
Joskus kun sattui vapaapäivä viikolle, niin hoidin sukulaisen sairasta lasta heidän kodissa vanhempien ollessa töissä.
Ahkeraan se perhe tuuppasi sitten jatkossa mukulaansa meille yökylään. Alkuun se sopi minulle. Kerran mukulaa ei tultu hakemaan sovitusti. Jouduin soittelemaan vanhemman perään ja lähdin viemään mukulan kotiinsa.
Yhtenä pyhäpäivänä sukulainen soitti, että hänen muksunsa tulisi meille, kun tää vanhempi sanoi menevänsä työpaikalleen, vaikka koko toimisto on kiinni.
No olin itse töissä parhaillaan. Kielsin viemästä mukulaa kotiini puolisoni hoidettavaksi. En voi luvata toisen puolesta (puolisoni) hoitopalvelua.
Ilmaisen hoitopalvelun vihelsin poikki kokonaan tossa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Joo no minä en ottaisi yökylään lapsenlasta.
On nimittäin silloin omien lasten lapsuudessa ollut paljonkin yökyläilijöitä meillä.
Nyt on siitä aikaa kulunut paljon. En luota taitoihini niin, että taidot yltäisi nykyäitien vaatimuksia täyttämään.
Ruokavaliot ja virikkeet sun muut.
Minä taas aion ottaa. Aina, kun vanhemmat haluavat. Olemme viikottain tekemisissä, niin lapsi tulee tutuksi ihan alusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kuvitelmaa, että isovanhemmat tai puoli isovanhempi olisi jotenkin hoitovelvollinen lapsille tai lapsenlapsille. Jokainen joka kersan väkertää hoitakoon itse jälkikasvunsa. T. Kolmen lapsen äiti.
Ei! Kyl ite pitää!! Yksin! Mistä niitä martyyreja muuten saatais?!
Sääliksi käy lapsia, joiden äiti puhuu heistä kersoina.
Voi, että rakastin serkkujeni äitiä, joka otti minut - yksinäisen lapsen - aina epäröimättä monipäisen lapsilaumansa jatkoksi ja piti hyvin.
- Mukuloiksi meitä sanoi ja se tuntui aina hauskalta ja lämpimältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kuvitelmaa, että isovanhemmat tai puoli isovanhempi olisi jotenkin hoitovelvollinen lapsille tai lapsenlapsille. Jokainen joka kersan väkertää hoitakoon itse jälkikasvunsa. T. Kolmen lapsen äiti.
Voi, että rakastin serkkujeni äitiä, joka otti minut - yksinäisen lapsen - aina epäröimättä monipäisen lapsilaumansa jatkoksi ja piti hyvin.
Jatkan vielä: sanoi myös muksuiksi ja olisi varmaan käyttänyt kersa-nimitystäkin, jos olisi sen tuntenut.
Aikanaan kävi niin, että joskus anopin kuullen sanottiin lapsiamme mukuloiksi. Siitähän seurasi suunnilleen kirkonkirous. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä: sanoi myös muksuiksi ja olisi varmaan käyttänyt kersa-nimi
lestaperheessä sanoivat lapsi sikiöiksi ... siis jo syntyneitä eläviä lapsia ... ällöä ... mun milestä sikiö on vielä syntymätön kohdussa oleva
Vanhempien tulee itse hoitaa lapsensa eikä tyrkyttää muille. Siis tässä tapauksessa puhtasti miehen asia kokonaisuudessaaan.
Eri murteissa sanoilla voi olla erilaisia merkityksiä. Ja mitäs ällöä sikiöissä olisi - ovatpa syntymättömiä tai jo syntyneitä.
"Muualta tulleita on hätkähdyttänyt pohjoissuomalainen tapa kutsua lapsia sikiöiksi. Se on ollut kuitenkin paikallisten puheissa usein neutraali ilmaus. Sikiö on johdos verbistä siitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen lapsen hoito on vastuullinen homma. Jos se tuntuu liian vaativalta asialta, niin kertokaa se lapsen vanhemmille. Muutaman vuoden päästä on jo helpompaa hoitaa isompaa lasta. Toki nyt jo voi lapsen kanssa leikkiä ja tehdä erilaisia asioita, mutta yön yli hoitovastuu voi olla aluksi liikaa.
Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole ja siitä selviää kyllä, jos on suht koht järjissään, mutta aloittaja nyt sattuu olemaan laiskanpulskea teini-ikäisen tasolle jäänyt
EI OLE KENENKÄÄN VELVOLLISUUS HOITAA VIERASTA LASTA.
Monella pitkälle opiskelleella on puoliso ja lapsia. Tämän lisäksi he ovat töissä. Ei siitä mitään mitalia tule.