Voiko kieltäytyä lapsenhoidosta?
Miehelläni on lapsenlapsi, jota on kovasti tarjottu meille hoitoon. En ole tähän halukas, sillä en ole lapsi-ihminen, enkä ole koskaan halunnut omia lapsia. Miten tästä voisi kauniisti kieltäytyä? Mieheni toki voisi lapsen ottaa hoitoon, mutta hänkin epäröi hoitotaitojaan. Lapsi on 2-vuotias. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsi vanhempineen käy kylässä, mutta lapsen yökyläily yksinään onkin sitten eri juttu.
Kommentit (411)
Mä hoidin 14-vuotiaana 2- ja 4- vuotiaita serkkujani, joista toisella oli vieläpä paha astma ja nenäverenvuotoja, sekä dysfasia. Sain tädiltä ohjeet, jos käy niin ja näin, niin toimit niin ja näin, ei ollut vaikeaa. Kuinka helkatin avuttomia ihmiset ovat nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Mä hoidin 14-vuotiaana 2- ja 4- vuotiaita serkkujani, joista toisella oli vieläpä paha astma ja nenäverenvuotoja, sekä dysfasia. Sain tädiltä ohjeet, jos käy niin ja näin, niin toimit niin ja näin, ei ollut vaikeaa. Kuinka helkatin avuttomia ihmiset ovat nykyään?
Ei tarvitse vain siitä olla kyse. Kenenkän ei vierasta lasta tarvitse hoitaa, jos ei halua. Mies hoitakoon halutessaan lastenlastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet itsekäs. Juuri tuollaiset tyypit ovat syynä siihen, että Suomesta on yhteisöllisyys ja solidaarisuus kadonnut melkein kokonaan.
Ei kenelläkään ole velvollisuutta huolehtia toisten ehkäisyn epäonnistumisen tuotoksista
Miksi siis mennä yhteen ihmisen kanssa, joka ei ole ehkäisystään huolehtinut.
Jaa, no meitä on moneen junaan. Mä otin empimättä miesystävän lapset mun luokse hoitoon yllättäen, kun äidilleen tuli tiukka paikka ja pappa (miesystäväni) ei ollut saatavilla. Voihan sitä elämänsä elää ottamatta ikinä vastuuta mistään, mutta kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse vain siitä olla kyse. Kenenkän ei vierasta lasta tarvitse hoitaa, jos ei halua. Mies hoitakoon halutessaan lastenlastaan
Juu, mutta miksi muuttaa saman katon alle ihmisen kanssa jolla on lapsenlapsia, jos lapsenlapset eivät saa puolison elämään kuulua?
Sillä miehellä siis on omia lapsia tai ainakin lapsi, mutta ei osaa hoitaa 2-vuotiasta? Nyt mä olen kaiken kuullut!
Miksi lapsen edes pitäisi tulla yöksi kylään? Eikö miehesi voi hoitaa lapsenlasta vaikka pari tuntia päivällä ja menet siihen mukaan avuksi, jos hän niin toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Ihme jäykkis. Miksi et auttaisi? Muista tuo kun itse vanhana tarvit kaupassakäyntiapua ja vaipanvaihtajaa...Voi olla ettei näy..
Kotiorjiksihan niitä jälkeläisiä tehdään. Siis jos palstalaisia ja aikaisempia aloituksia on uskominen.
Siinä mielesä ymmärrän nuorta paria, että neljän lapsen äitinä meillä meni mieheni kanssa 11 vuotta siten, että ei käyty kahdestaan missään. Kerran pyysin lapsetonta sisartani, kun olisimme menneet teatteriin, nutta ei halunnut/uskaltanut. kyllä tuntui pahalta.
Joissain tilanteissa pitää pystyä joustamaan. Lapset ja lapsenlapset ovat miehellesi varmasti tärkeä prioriteetti, joten niin pitäisi olla sinullekin.
Yksi yö se vain on. Pyytäkää vanhemmilta tarkat ohjeet ja aikataulut paperille.
Niinpä. Voit kieltäytyä. Miehen lapsi voi sitten myös aikanaan kieltäytyä auttamasta teitä, kun vanhenette ja kyllä, se aika koittaa yllättävän nopeasti. Ja vaikka lapsia ei tietenkään pitäisi tehdä siinä mielessä, että " on sitten apua vanhana", niin ihminen nyt vain on sellainen, että muistaa kyllä, onko joku ollut avuksi vai ei.
Kiinnostaisi tietää, että kuka sen miehen lapsen on aikuiseksi asti kasvattanut, jos lapsenhoito on miehelle ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei asia hoitaa, jos haluaa hoitaa, mutta ap ei halua eikä ole halunnut omia lapsia. Toki ap:n puoliso voi lapsen hoitoon ottaa, mutta on se rankkaa. Lasta on katsottava koko ajan ja ap:n puoliso on yksin vastuussa. Harva mies sellaiseen haluaa sitoutua eikä ap:lla ole velvollisuutta.
Vaikka itselleni ei olisi kaikkein mukavinta, auttaisin kuitenkin. Vanhemmat varmasti kaipaavat kahdenkeskistä aikaa. Ei yksi yö sillon ja tällöin varmasti haittaa? Sano ettei sitten kovin usein kiitos?
Haluaisin nähdä ap n turvallisena aikuisen lapselle, vaikket ole verisukua
Ottakaa ensin vaikka pariksi tunniksi, koska tulkitsen tekstistäsi että miehesi kuitenkin jollain tasolla haluaisi, mutta epäröi puuttelisten (tosia tai kuviteltuja) takia. En mä yökyläilyllä aloittaisi.
Ei ole mikään pakko. En minäkään suostuisi.
No kai se kaksivuotiasta osaa lyhyen aikaa hoitaa, kun omaa lastaankin on osannut hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no meitä on moneen junaan. Mä otin empimättä miesystävän lapset mun luokse hoitoon yllättäen, kun äidilleen tuli tiukka paikka ja pappa (miesystäväni) ei ollut saatavilla. Voihan sitä elämänsä elää ottamatta ikinä vastuuta mistään, mutta kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa...
Vähän eri juttu auttaa hätätapauksessa kuin ottaa muuten vaan hoitoon. Ja se kannattaa muistaa että kun otat yhden kerran, niin pahimmillaan sua kysytään jatkossa kokoajan hoitamaan.
Surettaa miehen puolesta. Lapset ja varsinkin lapsenlapsi ovat hänelle varmasti kovin rakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta miksi muuttaa saman katon alle ihmisen kanssa jolla on lapsenlapsia, jos lapsenlapset eivät saa puolison elämään kuulua?
Eihän tässä niin sanottu, etteivät lapset saisi kuulua elämään, vaan yökyläilystä. Se on aika paljon vaadittu lapsettomalta ihmiseltä.
Tuliko mieleen, että puolisolla voi olla lapsenlapsia, jotka myös yökyläilevät isovanhemmillaan.