Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kieltäytyä lapsenhoidosta?

Vierailija
17.02.2025 |

Miehelläni on lapsenlapsi, jota on kovasti tarjottu meille hoitoon. En ole tähän halukas, sillä en ole lapsi-ihminen, enkä ole koskaan halunnut omia lapsia. Miten tästä voisi kauniisti kieltäytyä? Mieheni toki voisi lapsen ottaa hoitoon, mutta hänkin epäröi hoitotaitojaan. Lapsi on 2-vuotias. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsi vanhempineen käy kylässä, mutta lapsen yökyläily yksinään onkin sitten eri juttu. 

Kommentit (411)

Vierailija
361/411 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että jos ihminen valitsee vapaaehtoisen lapsettomuuden. 

niin siinä ei ole kyllä kateellinen yhtään kellekään tai millekään.

ainakaan lapsista. En ymmärrä tuota keinohedelmöitys viestiä yhtään! onko moraalista edes yrittää keinohedelmöitystä. ehkä lapsesi ei tahdo syntyä !

Miten se keinohedelmöitys eroaa normista lapsen halun suhteen? Kuka sinulta kysyi, haluatko syntyä?

Eri

Vierailija
362/411 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijjakkaa näitä kommentteja. Kenenkään ei ole pakko hoitaa ketään jos ei halua. Ei lapsia eikä aikuisia. Jokainen täysivaltainen ihminen saa tehdä omat päätöksensä ja elää niiden kanssa.

Itse olen leikki-ikäisen äiti. Tarvitsisin todellakin lapsenhoitoapua joskus - en ollut ajatellut, että tässä on niin kiinni 24/7, että oma hyvinvointi jää täysin toissijaiseksi. Olisin erittäin kiitollinen, jos saisin vapaata useammin kuin neljä kertaa vuodessa, edes muutaman tunnin, saati sitten kokonaista yötä.

Siltikään ei tulisi mieleenikään _vaatia_ ketään hoitamaan lastani. Voisin toki kysyä ja jopa pyytää, mutta kieltävän vastauksen saatuani sen hyväksyisin. Jos siis olisi olemassa joku sukulainen jolta kysyä. 

Ap:n tapauksessa kyseenalaistan lapsen vanhempien arvostelukyvyn (en antaisi lastani yökylään tai edes tunniksi hoitoon epävarmoj

Mies on hoitanut jo vuosia kahta enkelilastamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/411 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää lainaus ei nyt jotenkin toimi. Tälle, joka kysyi, että 

Miksei lapsen isä hoida lastanne?

Kuka hoitaa lasta 4 kertaa vuodessa?

vastaan, että lapsen isä on jo vuosia hoitanut kahta enkelilastamme. Viime jouluun asti MLL vielä hoiti 4 kertaa vuodessa, nyt ei enää sekään kun lopettivat koko palvelun.

Vierailija
364/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinohedelmöitys, on väkisin väännetty.

ei olisi tullut raskaaksi ilman sitä.

niin se eroaa.

Vierailija
365/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin se eroaa.

Se on hyvä heille, joita asia koskee.

Sivulliset voivat olla ihan mitä mieltä huvittaa. Tuollaiset kommentit  todellakin kannattaa niellä ja pitää siellä omassa mahassa.

Vierailija
366/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vain ihmetellä, miksi tätä asiaa kysytään täällä, kun ap:lla on itsellään selkeä käsitys asiasta ja vastaajien mielipiteet jakautuvat kahtia, kuten odotettua onkin.  Tuo yöhoito kuulostaa kovin ongelmalliselta, mutta jos vanhemmilla on iltameno. ei ole mitään järkeä lähteä raastamaan nukkuvaa lasta iltamyöhäisellä kotiin, ettei joudu ottamaan yöksi.

Vierailija
367/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin se eroaa.

???

Vierailija
368/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vain ihmetellä, miksi tätä asiaa kysytään täällä, kun ap:lla on itsellään selkeä käsitys asiasta ja vastaajien mielipiteet jakautuvat kahtia, kuten odotettua onkin.  Tuo yöhoito kuulostaa kovin ongelmalliselta, mutta jos vanhemmilla on iltameno. ei ole mitään järkeä lähteä raastamaan nukkuvaa lasta iltamyöhäisellä kotiin, ettei joudu ottamaan yöksi.

Epäilen et ap on provo. Mut onhan nää kommentit mielenkiintoisia. Todella vähän vanhemmat saavat ymmärrystä. Tää on kova maa kasvattaa perhettä. Ei ole mitään kylää tukena.

Vierailija
369/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Kyllä minä itse muistan, että olen monet hääjuhlat joutunut jättämään väliin, kun aina joku lapsista ollut pieni taapero. Mieheni sisko suuttui meille vuosiksi, kun hän meni naimisiin eräässä suomalaisessa linnassa. Häät oli lapsettomat. Hän oletti ilman muuta, että me lähisukulaisina osallistutaan. Me ilmoitimme, että eipä päästä tulemaan, kun ei ole ketään lapsenvahtia. Meillä oli lapset silloin 2 v., 4 v. ja 8 v. Ei meillä ole ystäviä, jotka auttaisivat ja juuri miehen suvun puolelta mummi on hätätilassa voinut tulla meille yön yli, mutta luonnollisesti hän oli menossa samoihin häihin eli oman tyttärensä häihin.

Minä en yleensäkään ymmärrä ideaa lapsettomista häistä. Eikö se hääjuhla voisi olla rajattu niin, että klo 18 asti saa olla lapsiia mukana ja klo 18-22 vain aikuisille. Ihmiset valittavat, että lapset eivät osaa käyttäytyä häissä tai hautajaisissa. Onpa ihme, kun ei pääse harjoittelemaan, ei kutsuta eikä haluta paikalle. Sama hääpari, joka pitää lapsettomat häät, loukkaantuu, jos vastavuoroisesti heitä ei kutsuta perhejuhliin. Tai näin minä olen kokenut, että odottavat kutsuja kaiken maailman juhliin. Jopa viime kesänä meidän vanhimman lapsen rippijuhliin! Tarkoitan nyt esimerkiksi mieheni siskoa, jolle oli ehdoton ei, että tuolloin 8-vuotias esikoiseni olisi tullut heidän häihin. Kun ei silloin tullut kutsua, niin mikä velvollisuus meillä on kutsua häntä 7 vuotta myöhemmin rippijuhliin? Minulle se on ollut ihan selvä juttu, että niitä ihmisiä kutsutaan, jotka olleet ystävällisiä. Kyllä 8-vuotias jo ymmärtää, onko hän ollut toivottu vieras oman tätinsä häihin vai ei.

Vierailija
370/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostu toisten lapsenvahdiksi edes viideksi minuutiksi. Omaa lastani ei kukaan hoitanut sekuntiakaan ensimmäisen kolmen vuoden aikana. Ei ollut mitään turvaverkkoja silloin. Kun siitä h3lvetistä selvisin fyysisesti hengissä, jätti se lähtemättömät jäljet psyykkeeni. En edes jaksaisi perustella, sitä etten ota lasta yökylään. 

Hieno homma on, isoisä jaksaa hoitaa yksin kaiken. Suosittelisin silti harjoittelemaan päivä vierailulla. Vastuu on suuri. 

Vierailija
371/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n Kysymys on minusta outo. Ei kait laki määrää tämän kaltaisista asioita. Ja nykyään kun edes lakeja ei noudateta. Sääntö yhteiskuntaa ei kuulemma enää ole. 

Arvelen tämänkin olevan trolli. 

Vierailija
372/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan lapsipuolen lasta mielelläni. En edes ole mitenkään lapsirakas, mutta haluan auttaa perhettä ja luoda hyvän suhteen lapsenlapseen. 

Vierailija
373/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Kyllä minä itse muistan, että olen monet hääjuhlat joutunut jättämään väliin, kun aina joku lapsista ollut pieni taapero. Mieheni sisko suuttui meille vuosiksi, kun hän meni naimisiin eräässä suomalaisessa linnassa. Häät oli lapsettomat. Hän oletti ilman muuta, että me lähisukulaisina osallistutaan. Me ilmoitimme, että eipä päästä tulemaan, kun ei ole ketään lapsenvahtia. Meillä oli lapset silloin 2 v., 4 v. ja 8 v. Ei meillä ole ystäviä, jotka auttaisivat ja juuri miehen suvun pu

Ei siellä häissä harjoitella, lapsi opetetaan käyttäytymään kunnolla ennen niitä häitä! Sitten voi tulla kutsujakin kun nähdään ettei se aiheuta häiriötä ja vanhemmat katsovat perään

Vierailija
374/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terveellä järjellä varustettu osaa kyllä pienokaisesta huolehtia. Jos se on kuitenkin vastentahtoista, niin silloin kannattaa se suoraan kertoa. 

Olen yli 40 vuotias enkä ole koskaan pitänyt lasta edes sylissä. Ei mitään käsitystä mitä taitoja se jo hallitsee kaksivuotiaana. En edes tiedä puhuuko tuon ikäiset jo ja jos puhuu tuleeko sieltä mitään järkevää ulos. Voiko sen päästää kulkemaan rappusia? Tunkeeko kielen pistorasiaan ellen koko aikaa vahdi? Täytyykö se ottaa vessaan mukaan? Oikeasti, kyllä on olemassa niitä jotka eivät ymmärrä lapsista yhtään mitään. 

Vierailija
375/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi. kenelläkään ei ole velvollisuutta hoitaa kenenkään lasta, koskaan.

Vierailija
376/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltamenojen tapauksessa on tietenkin helpompi, että hoitaja menee lapsen kotiin ja laittaa lapsen nukkumaan, lähtee sitten pois kun vanhemmat palaavat. Siis jos lapsi on pieni ja/tai hoitaja ei halua ottaa yöksi luokseen. Tällöin vanhemmat ei toki voi juoda itseään humalaan siinä iltamenossa että ovat lapsenhoitokuntoisia kotiin tullessaan. 

Vierailija
377/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terveellä järjellä varustettu osaa kyllä pienokaisesta huolehtia. Jos se on kuitenkin vastentahtoista, niin silloin kannattaa se suoraan kertoa. 

Olen yli 40 vuotias enkä ole koskaan pitänyt lasta edes sylissä. Ei mitään käsitystä mitä taitoja se jo hallitsee kaksivuotiaana. En edes tiedä puhuuko tuon ikäiset jo ja jos puhuu tuleeko sieltä mitään järkevää ulos. Voiko sen päästää kulkemaan rappusia? Tunkeeko kielen pistorasiaan ellen koko aikaa vahdi? Täytyykö se ottaa vessaan mukaan? Oikeasti, kyllä on olemassa niitä jotka eivät ymmärrä lapsista yhtään mitään. 

Joojoo, mutta ei kai kukaan täysin tuntemattomalle ole lastaan hoitoon laittamassakaan? Ap:n tapauksessa kyseinen lapsi esimerkiksi vierailee heillä vanhempiensa kanssa, joten ap:lla (lapsen isoisästä puhumattakaan) lienee jo jonkinlainen käsitys kyseisen lapsen taidoista ja tarpeista. Ei vaadi kovin suurta osaamista siis kyetä hoitamaan muutamaa tuntia. Sen kyllä ymmärrän hyvin jos ei yökylään heti uskalla ottaa. 

Vierailija
378/411 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne vanhemmat eivät itse hoida lapsiaan? Lasten tyrkyttäminen sukulaisten riesaksi ei ihan ole edes reilua. Kyläillä ja tapailla voi, mutta lapsi mukaan, kun on kotiin lähdön aika.

Vierailija
379/411 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Kyllä minä itse muistan, että olen monet hääjuhlat joutunut jättämään väliin, kun aina joku lapsista ollut pieni taapero. Mieheni sisko suuttui meille vuosiksi, kun hän meni naimisiin eräässä suomalaisessa linnassa. Häät oli lapsettomat. Hän oletti ilman muuta, että me lähisukulaisina osallistutaan. Me ilmoitimme, että eipä päästä tulemaan, kun ei ole ketään lapsenvahtia. Meillä oli lapset silloin 2 v., 4 v. ja 8 v. Ei meillä ole ystäviä, jotka auttaisivat ja juuri miehen suvun pu

Omasta mielestä lapset kuuluvat häihin. Mutta itsekin menossa kummitytön lapsettomiin häihin kesällä. Ja tän lapsettomuuden takia jää osa vieraista  jää pois. 

Ystäväni on lapseton. Olisi halunnut, ei onnistunut. Aikoinaan kutsuin häntä ja miestään meille lasten kutsuihin. Eivät koskaan tulleet, eivät edes ilmoittaneet. Nyt kun lapseni ovat aikuisia, järjestävät kaikenlaista tapahtumaa, kutsuvat paikalle ne ihmiset, jotka ovat olleet heidän elämässään lapsesta alkaen. Ja tämä nyt sit harmittaa tätä ystävääni, kun kokee jäävänsä ulkopuolelle. Eipä siihen oikein voi mitään sanoa, kun on itse valintansa tehnyt.

Vierailija
380/411 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Kyllä minä itse muistan, että olen monet hääjuhlat joutunut jättämään väliin, kun aina joku lapsista ollut pieni taapero. Mieheni sisko suuttui meille vuosiksi, kun hän meni naimisiin eräässä suomalaisessa linnassa. Häät oli lapsettomat. Hän oletti ilman muuta, että me lähisukulaisina osallistutaan. Me ilmoitimme, että eipä päästä tulemaan, kun ei ole ketään lapsenvahtia. Meillä oli lapset silloin 2 v., 4 v. ja 8 v. Ei meillä ole y

"Ei siellä häissä harjoitella, lapsi opetetaan käyttäytymään kunnolla ennen niitä häitä! Sitten voi tulla kutsujakin kun nähdään ettei se aiheuta häiriötä ja vanhemmat katsovat perään"

Kyllä ne lapset oppii ninenomaan sillä, että pääsevät mukaan. 

Mitähän kamalaa ne lapset sit saavat aikaiseksi vaikka häissä? Heistä lähtee ääntä?

Omissa häissä oli veljieni lapset pieniä. Kirkossa todellakin kaikki kuuli, et lapsia oli paikalla. Se häiritsi ehkä appeani, ei ketään muuta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi