Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kieltäytyä lapsenhoidosta?

Vierailija
17.02.2025 |

Miehelläni on lapsenlapsi, jota on kovasti tarjottu meille hoitoon. En ole tähän halukas, sillä en ole lapsi-ihminen, enkä ole koskaan halunnut omia lapsia. Miten tästä voisi kauniisti kieltäytyä? Mieheni toki voisi lapsen ottaa hoitoon, mutta hänkin epäröi hoitotaitojaan. Lapsi on 2-vuotias. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsi vanhempineen käy kylässä, mutta lapsen yökyläily yksinään onkin sitten eri juttu. 

Kommentit (411)

Vierailija
381/411 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terveellä järjellä varustettu osaa kyllä pienokaisesta huolehtia. Jos se on kuitenkin vastentahtoista, niin silloin kannattaa se suoraan kertoa. 

Olen yli 40 vuotias enkä ole koskaan pitänyt lasta edes sylissä. Ei mitään käsitystä mitä taitoja se jo hallitsee kaksivuotiaana. En edes tiedä puhuuko tuon ikäiset jo ja jos puhuu tuleeko sieltä mitään järkevää ulos. Voiko sen päästää kulkemaan rappusia? Tunkeeko kielen pistorasiaan ellen koko aikaa vahdi? Täytyykö se ottaa vessaan mukaan? Oikeasti, kyllä on olemassa niitä jotka eivät ymmärrä lapsista yhtään mitään. 

No, kaikkihan selviäis, jos viettäis sen lapsen kanssa aikaa. Ei kai kukaan sinulle antaiskaan lasta hoidetravaksi, jos et ole yhtään tapaukseen tutustunut.

Vierailija
382/411 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne vanhemmat eivät itse hoida lapsiaan? Lasten tyrkyttäminen sukulaisten riesaksi ei ihan ole edes reilua. Kyläillä ja tapailla voi, mutta lapsi mukaan, kun on kotiin lähdön aika.

No hoitavathan he lapsensa. Miten se voi olla joidenkin mielestä niin paha, jos joskus haluaa hetken olla ilman lapsiaan? Mennä aikuisten kesken vaikka elokuviin. Tai mitä tahansa. Järkyttävän tylyjä asenteita palstalla. Toivottavasti ette itse tarvitse ikinä mitään apua yhtään mihinkään. Ette ole ansainnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/411 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan lapsipuolen lasta mielelläni. En edes ole mitenkään lapsirakas, mutta haluan auttaa perhettä ja luoda hyvän suhteen lapsenlapseen. 

Lastemme lapsuus oli varmasti parempi, koska saimme myös apua. Saimme muutaman kerran viettää aikaa kaksin, jolloin ehti puhua rauhassa lauseensa loppuun. Auttoi parisuhteen kestävyydessä ym. 

Täällä todella kummallisia asenteita, jos kerran oot lapses ite tehny, pitää itse hoitaa...ei se parisuhde kovin vahva ole jos ei kestä ..Me oltiin vahvoja, koska emme ollet yksin. Tänä päivänä lapset perustavat omia perheitään ja puhuvat hyvää omasta lapsuudestaan.

Vierailija
384/411 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vain ihmetellä, miksi tätä asiaa kysytään täällä, kun ap:lla on itsellään selkeä käsitys asiasta ja vastaajien mielipiteet jakautuvat kahtia, kuten odotettua onkin.  Tuo yöhoito kuulostaa kovin ongelmalliselta, mutta jos vanhemmilla on iltameno. ei ole mitään järkeä lähteä raastamaan nukkuvaa lasta iltamyöhäisellä kotiin, ettei joudu ottamaan yöksi.

Näinhän se on. Kyllä minä itse muistan, että olen monet hääjuhlat joutunut jättämään väliin, kun aina joku lapsista ollut pieni taapero. Mieheni sisko suuttui meille vuosiksi, kun hän meni naimisiin eräässä suomalaisessa linnassa. Häät oli lapsettomat. Hän oletti ilman muuta, että me lähisukulaisina osallistutaan. Me ilmoitimme, että eipä päästä tulemaan, kun ei ole ketään lapsenvahtia. Meillä oli lapset silloin 2 v., 4 v. ja 8 v. Ei meillä ole y

"Ei siellä häissä harjoitella, lapsi opetetaan käyttäytymään kunnolla ennen niitä häitä! Sitten voi tulla kutsujakin kun nähdään ettei se aiheuta häiriötä ja vanhemmat katsovat perään"

Kourakouluako te kotona pidätte? Lapsi oppii yhdessä elämällä. Elämään kuuluu välillä juhlat ym.

Vierailija
385/411 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vain ihmetellä, miksi tätä asiaa kysytään täällä, kun ap:lla on itsellään selkeä käsitys asiasta ja vastaajien mielipiteet jakautuvat kahtia, kuten odotettua onkin.  Tuo yöhoito kuulostaa kovin ongelmalliselta, mutta jos vanhemmilla on iltameno. ei ole mitään järkeä lähteä raastamaan nukkuvaa lasta iltamyöhäisellä kotiin, ettei joudu ottamaan yöksi.

Näinhän se on. Kyllä minä itse muistan, että olen monet hääjuhlat joutunut jättämään väliin, kun aina joku lapsista ollut pieni taapero. Mieheni sisko suuttui meille vuosiksi, kun hän meni naimisiin eräässä suomalaisessa linnassa. Häät oli lapsettomat. Hän oletti ilman muuta, että me lähisukulaisina osallistutaan. Me ilmoitimme, että eipä päästä tulemaan, kun ei ole ketään lapsenvahtia. Meillä ol

Minkä ikäisinä lapset ovat tarpeeksi oppineet päästäkseen juhliin? Kaikki aikuisetkaan eivät osaa niissä käyttäytyä.

Vierailija
386/411 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen et ap on provo. Mut onhan nää kommentit mielenkiintoisia. Todella vähän vanhemmat saavat ymmärrystä. Tää on kova maa kasvattaa perhettä. Ei ole mitään kylää tukena.

No jo on hvetti! Sainkos minä apua elämääni, kun raadoin pitkät opiskelut ja työpaikat naiskentelun sijasta! Mitä stanaa!

Vierailija
387/411 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi. kenelläkään ei ole velvollisuutta hoitaa kenenkään lasta, koskaan.

Nyt oot pahasti väärässä. Jokaisella on velvollisuus hoitaa omaa lastaan. Ei tietenkään muiden. (Mutta luulen, että tätä tarkoititkin, olet ehkä vain kielipuoli nykymielipuoli.)

Vierailija
388/411 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itsekäs ja ihmettelen ettekö ole puolison kanssa näistä asioista keskustelleet eli millainen isovanhempi haluaa lapsenlapselleen olla. Eikö kuitenkin miehellä ole vastuu kun hän lapsen hoitoonsa ottaa? Sinulla taas ei ole oikeutta estää häntä toimimasta sellaisena isoisännä kun haluaa. Olet varmasti tiennyt että hänen lapsilleen saattaa lapsia tulla. Lähdet vaikka yöksi hotelliin jos et lasta kestä. Toisaalta saatat itsekin huomata lapsen kanssa olevan mukavaa vaikka omia et ole halunnutkaan. 

Itsekäshän on se äiti tai isä, joka pukkaa omat velvollisuutensa eli ne kersat toisten harmiksi. Jos kieltäytyy hyväksikäytöstä, ei ole itsekkyyttä. Itsekäs on se hyväksikäyttäjä.

Vierailija
389/411 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet itsekäs ja ihmettelen ettekö ole puolison kanssa näistä asioista keskustelleet eli millainen isovanhempi haluaa lapsenlapselleen olla. Eikö kuitenkin miehellä ole vastuu kun hän lapsen hoitoonsa ottaa? Sinulla taas ei ole oikeutta estää häntä toimimasta sellaisena isoisännä kun haluaa. Olet varmasti tiennyt että hänen lapsilleen saattaa lapsia tulla. Lähdet vaikka yöksi hotelliin jos et lasta kestä. Toisaalta saatat itsekin huomata lapsen kanssa olevan mukavaa vaikka omia et ole halunnutkaan. 

Itsekäshän on se äiti tai isä, joka pukkaa omat velvollisuutensa eli ne kersat toisten harmiksi. Jos kieltäytyy hyväksikäytöstä, ei ole itsekkyyttä. Itsekäs on se hyväksikäyttäjä.

Yksin pitää sinun ihminen olla, kaiken keskellä yksin. Ja sit jos et jaksa ja teet epätoivoisen ratkaisun, ihmetellään, et miks ei apua pyytänyt...mut pääasia on se, ettei itsekkäästi pyydä apua jaksamiseen. Lapsetkin kiittävät epäitsekkäitä vanhempiaan oman kurjuuden kustannuksella. Kunhan et ole itsekäs ja pyydä apua...

Suomalaiset ovat tunnettuja epäitsekkyydestään. Itsemurhatilastotkin sen todistaa.

Vierailija
390/411 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin lapsivihamielinen maa, että ei ole ohme, että suomalaiset ovat täällä kohta vähemmistö.

Vierailija
391/411 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on hvetti! Sainkos minä apua elämääni, kun raadoin pitkät opiskelut ja työpaikat naiskentelun sijasta! Mitä stanaa!

Etkö enempään pystynyt.  Minä sentään suoritin kaksi opistotasoista ja yhden yliopistotutkinnon neljän lapsen kanssa, olin työelämässä, tein kolmivuoroa ja lähimmät sukulaiset 200km:n päässä.  En olisi pitänyt itseäni kovin laiskana tai hyväksikäyttäjänä, vaikka joku olisi joskus edes yhden lapsen ottanut pariksi tunniksi, tai peräti yöksi.

Vierailija
392/411 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 2-vuotiasta yökylään. 

Vierailija
393/411 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin lapsivihamielinen maa, että ei ole ohme, että suomalaiset ovat täällä kohta vähemmistö.

Tämä se jaksaa itseäkin ihmetyttää. Mistä tämä tylyys johtuu? 

Onneksi omilla lapsilla ollut elämässään monenlaisia ihmisiä.

Vierailija
394/411 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 2-vuotiasta yökylään. 

Riippuu lapsesta. Mut ap ei halua minkään ikäistä.

Vierailija
395/411 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jäykkis. Miksi et auttaisi? Muista tuo kun itse vanhana tarvit kaupassakäyntiapua ja vaipanvaihtajaa...Voi olla ettei näy..

Kaupasta voi tilata kotiinkuljetuksen. On myös yksityisyrittäjiä/ henkilöitä, jotka tuo ostokset kotiin korvausta vastaan.

Vierailija
396/411 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sano miehelle, että sinä et ota hoitovastuuta lapsesta. Katso sitten mitä mies on mieltä. Mies saa sitten hoitaa sapuskat lapsen ruoka-aikoina lapsen eteen, sijata vuoteen, toimittaa ilta-ja aamuhommat.

Vierailija
397/411 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap tekee asiasta ison! Jos puoliso haluaa lapsen hoitoon ottaa niin ottaa. Jos mies epäröi taitojaan niin sitten epäröi. Itse voit sanoa, että sinulla ei ole taitoja ollenkaan ja sehän on totuus. Mies itse päätöksen tekee ja yrittää selvitä. 

Miksi se hoito pitää edes aloittaa yökyläilyllä? Mies voi kokeilla ensin muutamaa tuntia päivällä hoitaa 

Vierailija
398/411 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no minä en ottaisi yökylään lapsenlasta.

On nimittäin silloin omien lasten lapsuudessa ollut paljonkin yökyläilijöitä meillä.

Nyt on siitä aikaa kulunut paljon. En luota taitoihini niin, että taidot yltäisi nykyäitien vaatimuksia täyttämään.

Ruokavaliot ja virikkeet sun muut.

Vierailija
399/411 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko miehen lapselle sanoa, että he voisivat palkata hoitajan kotiinsa yöksi?

Vierailija
400/411 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin pitää sinun ihminen olla, kaiken keskellä yksin. Ja sit jos et jaksa ja teet epätoivoisen ratkaisun, ihmetellä

Kuule sinäkin ja lapsiperheet voi palkata tuntipalkalla lastenhoitajan kotiin tarvittaessa. 

Ketään ei voi pakottaa hoitamaan mukulaansa, vaikka olis kuinka sukulainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi