Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kieltäytyä lapsenhoidosta?

Vierailija
17.02.2025 |

Miehelläni on lapsenlapsi, jota on kovasti tarjottu meille hoitoon. En ole tähän halukas, sillä en ole lapsi-ihminen, enkä ole koskaan halunnut omia lapsia. Miten tästä voisi kauniisti kieltäytyä? Mieheni toki voisi lapsen ottaa hoitoon, mutta hänkin epäröi hoitotaitojaan. Lapsi on 2-vuotias. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsi vanhempineen käy kylässä, mutta lapsen yökyläily yksinään onkin sitten eri juttu. 

Kommentit (411)

Vierailija
241/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä heti yökylään otettaisikaan, joitain tunteja kerrallaan alkuun. Moni vanhempi iloitsisi siitä, että pääsevät joskus vaikka kahdestaan syömään ravintolaan, tai lenkille tai jotain. Mies voi kai mennä myös lapsensa kotiin hoitamaan niin ei tarvitse teille ottaa? Tietenkin voitte myös kieltäytyä kokonaan, mutta onhan sellainen aika ikävä vanhempi joka ei yhtään halua lastaan auttaa. Toki ap vanhemman puolisona ei ole millään lailla velvollinen hoitamaan, mutta voisi kannustaa miestään siihen. 

Ensin tehdään lapsia, ja sitten vaaditaan sukulaisia ja ystäviä niitä hoitamaan, että lapsen vanhemmat voivat viettää "laatuaikaa" keskenään.

Näinhän se menee kun halutaan samaan aikaan syödä ja säästää sitä kakkua ja mahdollisimman vähällä vaivalla eikä niitä omi

Suomalaiset ovat kyllä karuja. Mitään yhteisöllisyyttä ei kannateta. Sama perustelu kaikkeen: mitäs läksit.

Vierailija
242/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ap:n miehene tyttärenkin perhe saisi palkattua lastenhoitoapua, mutta veikkaisin, että he pitävät nyt tärkeänä siteen muodostamista isovanhemman ja lapsen välille.

Näin tämä meillä on nähty ja toimii.

Silloin kun omat lapseni olivat pieniä, sellaista mahdollisuutta ei ollut. Olisi kaivannut äitiä/isää - sellaista omaa ihmistäni, johon luottaa. Niinpä päätin, että jos joskus lapsenlapsia saan, olen valmis heitä tukemaan ja auttamaan kun tarvitaan.

Omille lapsilleni jäänyt korvaamattomat muistot isovanhemmistaan. Enää yksi jäljellä, ja häntä tapaavat ja auttavat viikottain ja mielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä heti yökylään otettaisikaan, joitain tunteja kerrallaan alkuun. Moni vanhempi iloitsisi siitä, että pääsevät joskus vaikka kahdestaan syömään ravintolaan, tai lenkille tai jotain. Mies voi kai mennä myös lapsensa kotiin hoitamaan niin ei tarvitse teille ottaa? Tietenkin voitte myös kieltäytyä kokonaan, mutta onhan sellainen aika ikävä vanhempi joka ei yhtään halua lastaan auttaa. Toki ap vanhemman puolisona ei ole millään lailla velvollinen hoitamaan, mutta voisi kannustaa miestään siihen. 

Ensin tehdään lapsia, ja sitten vaaditaan sukulaisia ja ystäviä niitä hoitamaan, että lapsen vanhemmat voivat viettää "laatuaikaa" keskenään.

Niin ja se on just oikein. Vanhempien parisuhteen kannalta olisi olennaista, että he muistaisi oleva

"Ei ole muiden tehtävä kannatella teidän parisuhdetta."

Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin. Ainakin, jos olet suomalainen.

Vierailija
244/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä miehellä siis on omia lapsia tai ainakin lapsi, mutta ei osaa hoitaa 2-vuotiasta? Nyt mä olen kaiken kuullut!

Yllättävän moni mies EI osallistu oma lapsensa hoitoon pitkiä aikoja, ei edes kokonaista vuorokautta. Heitä ei kiinnosta ja/tai omat menot kiinnostavat enemmän.

Nykymiehet ilmeisesti erilaisia. Yksikin nuori isä vaihtaa kaikki vaipat, kun on isyysvapaalla alkuun. Siitä se lähtee, lapseen tutustuminen.

Vierailija
245/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme jäykkis. Miksi et auttaisi? Muista tuo kun itse vanhana tarvit kaupassakäyntiapua ja vaipanvaihtajaa...Voi olla ettei näy..

EI ole APn lapsenlapsi, miksi edes pyytäisi apua!

No hei haloo! Jos miehen kanssa vielä yhdessä ja mies esim pyörätuolissa ja miehen lapsi ainoa läheinen, miksi ei pyytäisi apua? Normaali ihminen auttaisi, kuten nytkin ap normaalina auttaisi lastenhoidossa. Mutta kun kiinnostaa vaan oma hyvinvointi 🙄

Mistä tuo pyörätuoli tähän ilmestyi? 

Vierailija
246/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän suvussa vaan autetaan isovanhempia riippumatta siitä, ovatko he hoitaneet meidän lapsia. Apua on monenlaista. Näille jotka itkee yhteisen ajan puutetta, opetelkaa hoitamaan sitä parisuhdetta arjessa. Jos parisuhde pysyy kasassa ainoastaan isovanhempien tai muiden antamalla hoitoavulla, ei se ollut alunperinkään kovin vahvalla perustalla.

Eli jos se parisuhde hajoaa siksi, ettei koskaan päässyt viettämään kahdenkeskeista aikaa, saa hajotakin...Huomaa, et osa ihmisistä elänyt aika tunnekylmässä ilmapiirissä. Empatia täysin vierasta...

Vierailija
247/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kiellä miestään olemasta lapsen kanssa tekemisissä! Miksi tämä on ap:n vika jos mies ei osaa lasta hoitaa vaikka itse on isä? Ihme syyllistämistä.

Kai ne aikuiset lapsetkin sitten valittaa pitkin kyliä että "ei voida viedä Irmaliisaa hoitoon kun Pirkko ei halua". Ja mitä vetoa, jos Pirkko on poissa kotoa niin siltikään Mies ei ota Irmaliisaa hoitoon ja taas se on Pirkon vika koska Pirkko ei ole tehnyt aikanaan lapsia Kuten Hyvän Naisen Olisi Pitänyt Tehdä. 

Vierailija
248/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap rakastaa miestään, on hänellä varmasti halua tehdä jotain puolisonsa perheen hyväksi. 

Niin, kai rouva on yhteen mennessä tiennyt, että miehellä on jälkikasvua? 

varmaan on tiennyt mutta ei arvannut että joutuu niitä hoitamaan kun mies ei osaa

Vierailija
249/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielesä ymmärrän nuorta paria, että neljän lapsen äitinä meillä meni mieheni kanssa 11 vuotta siten, että ei käyty kahdestaan missään.  Kerran pyysin lapsetonta sisartani, kun olisimme menneet teatteriin, nutta ei halunnut/uskaltanut.  kyllä tuntui pahalta.

Kerran kymmenessä vuodessa voisi teatterilippujen lisäksi panostaa maksulliseen lastenhoitajaan ?  Voi olla AP:n tilanteessa tarve ilmaiselle lastenhoidolle, että pääsee pilettämään. 

Lapsettomia sisaruksia pyydetään helposti hoitotalkoisiin.  Mikseivät  lapselliset voisi vaihtaa keskenään viikonloppuhoitoa. Pääsisi molemmat pariskunnat vuorollaan viihteelle ja lapset leikkimään serkkujensa kanssa. - Kato ku me on suunniteltu laivareisua, sä voit katsoa (ja maksaa lystit) meijän ja Nikon lapsia silloin. Koska

Oma lapseton sisareni kyllä vietti aikaa lasteni kanssa, kun olivat pieniä. Olin myös testamentannut lapseni hänelle, jos meille jotain sattuu. Hän ei ole mitenkään erityisen lapsirakas, mutta se ei ollut esteenä. Nyt aikuisina tulevat hyvin juttuun. Siskoni on kiinteä osa perhettämme ja kaikessa mukana.

Vierailija
250/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kristillisdemokraattien vauva laitetaan mun syliin mä heittäisin sen seinään. 

Kaikenlaisia hulluja sit näihin ketjuihin aina eksyy. Surullisia tapauksia.

Vierailija
251/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla niinkin, että pikkuinen nimenomaan haluaa papalle yökylään.  Neljän lapsen äitinä sanoisin, että ei kaksivuotiaan yöhoito kovin mutkikasta ole.  Pistää illalla nukkumaan ja aamulla puuroa.  Siinä se.

Vierailija
252/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi niitä lapsia pitää tehtailla lyhyillä ikäeroilla jos/kun tietää että arkion haastavaa jo yhden pienen lapsen kanssa? Onko mitään omaa vastuuta omista valinnoistaan ollenkaan?"

Miksi ei? Mitä haittaa tuosta kenellekään seurasi? Isovanhemmat tutustuvat lapsenlapsiin kunnolla, lapsille jää todennäköisesti ihanat muistot heistä. Vanhemmat voivat hyvin ja avioliitto. Win-win-win. Ja silti toiset jaksaa tästäkin valittaa? Kateellinen?Katkera?

Eri

Vierailija
253/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten täällä ap:stä tehdään syyllinen kaikkeen. Hän "ei anna lapsen tulla kylään, ei anna suhteen isoisään kehittyä, pilaa nuorenparin parisuhteen, on hirveä ihminen, itsekäs jumppapirkko, merkityksetön ihminen, estää isoisää tapaamasta lasta" ym.

Suosittelen lukemaan aloitustekstin uudelleen. Missä on lukutaito ja asian sisäistäminen? Ap ei itse halua hoitaa lasta, mutta isoisällä on vapaa kädet, mutta hänkin on epävarma. On se jännä, kun lapsettomalle langetetaan tällainen "tuomio", vaikka hänellä ei ole mitään velvollisuutta tehdä yhtään mitään, jos ei sitä itse halua 

En ymmärrä kysymystä. Hän ei halua, tietenkin aikuinen ihminen sanoo, ettei halua, jos kerran ei. Ja jos miehensä haluaa, on se miehen asia. Miten palstan kommentointi tai mielipide sitä muuttaa? Miksi kysyy sitä täältä, jos tietää, ettei halua. Muuttuuko se mieli mahdollisesti haluavaksi, kun lukee kaikki nämä kommentit??

Vierailija
254/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta lyhyillä ikäerolla ja se että nyt viimeisimmän vauvavuoden ohituttua ollaan isovanhempien ansioista päästy noin kerran kuussa illalla treffeille on liioittelematta pelastanut meidän avioliiton, sen verran rankkoja vuosia on takana. Ja näitä iltatreffejä on takana noin kuusi kappaletta puolen vuoden aikana. Ja joo, on olemassa ulkopuolisia palveluita mutta ei niitä uskalla tai kriisissä jaksa välttämättä etsiä ja alkaa käyttää ja luotettava MLL on lakkautettu. Eikä varmasti arvattu kun eroa alettiin pohtimaan että kyseessä onkin vain yhteisen ajan puute, arjen mankelissa asioille sokaistuu. 

Eli ei, sinulla ei ole velvoitetta auttaa mutta sinun sinänsä ehkä kohtalaisen pieni vaivasi voi olla toiselle osapuolelle maailman isoin juttu ja pitää nuoren perheen kasassa. 

Voi taivahan talikynttilät  😂, sinä se fiksu olet. Sälytät nu

Ihana, kun aina on näitä superäitejä, jotka aina tekee kaiken itse eikä ikinä tartte apua. 

Sinähän tässä nyt syylistät tän äidin siitä, ettei avioliitto ollut kestävä ilman ulkopuolista apua. Onko sinusta huono asia se, että heidän avioliitto on kestänyt, koska saivat apua?

Vierailija
255/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä naapurin hevostakaan menisi hoitamaan kun ei ole niistä mitään kokemusta. En myöskään antaisi koiraani hoitoon jos ihminen ei kauheasti niistä välitä tai ei ole mitään kokemusta. Lapsia silti pitäisi kokemattoman hoitaa kun se on niin helppoa? 

Vierailija
256/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no meitä on moneen junaan. Mä otin empimättä miesystävän lapset mun luokse hoitoon yllättäen, kun äidilleen tuli tiukka paikka ja pappa  (miesystäväni) ei ollut saatavilla. Voihan sitä elämänsä elää ottamatta ikinä vastuuta mistään, mutta kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa...

Hätätilanne on eri asia. Toki jokainen ottaisi silloin lapsen turvaan.

Vierailija
257/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua, ap. Kun sinulla ei ole omia lapsia, on vaikeaa hoitaa toisen lapsenlasta. Et omia halunnut, joten et halua vastuuta myöskään nyt.

Ollaan ihan rehellisiä: jos tuo 2v tulee teille kylään, niin sinä pääsyt naisena sen lapsen hoitamaan. Niin se menee. Naisena kun on "hoitovietti" biologian mukaan, näin ne miehet jaksavat selittää. Sinä osaat paremmin, niin he sanovat. 

Minulla ei ollut minkäänlaista hoitoviettiä. Kun sain esikoiseni, opettelin kaiken. Olen omani hoitanut pitkän kaavan kautta ja huomaan, että mieheni, niin omistautuva isä kuin onkin, niin jättää kyllä kaiken lapsiin liittyvän minulle ja tekee ihan mitä tahansa muuta. Niin se usein menee. Aivan taatusti sielläkin se yökylä niin menee, ellei ap sitten keksi itselleen muuta tekemistä kodin ulkopuolella, kun yökylä toteutuu.

Tästä taas tulee sama ihmetys päälimmäiseksi, kuin monista kommenteista: ettekö te ihmiset puhu keskenänne?? Eikä ap osaa selkeästi kertoa miehelleen, ettei aio mitenkään osallistua? Ajelehtiiko ihmiset muutenkin ihmisssuhteissaan siten, et asiat vaan tapahtuu. Mut suuta ei saa avattua.

Vierailija
258/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kuvitelmaa, että isovanhemmat tai puoli isovanhempi olisi jotenkin hoitovelvollinen lapsille tai lapsenlapsille. Jokainen joka kersan väkertää hoitakoon itse jälkikasvunsa. T. Kolmen lapsen äiti.

Ei! Kyl ite pitää!! Yksin! Mistä niitä martyyreja muuten saatais?!

Vierailija
259/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmetyttää ja huvittaa tuo tilanne.  Tässä korostetaan, että isoisän pitäisi itse hoitaa lapsi, mikä on tietysti oikein.  Mutta mitä ap sitten tekee?  Seuraako hän tiannetta sivusta, lähteekö pois kotoa vai kieltääkö lasta tulemasta?  Velvollisuuttahan ei ole, mutta miten tämä käytännössä onnistuisi?  Ja haluaako mies vielä tämän jälkeen jatkaa tämän naisen kanssa?

Vierailija
260/411 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat ei ole mitään hoitoautomaatteja. Asian pitäisi lähteä siltä pohjalta että itse tarjoudutaan avuksi jos halutaan eikä niin että pyydetään ja aiheutetaan tällainen kiusallinen tilanne jossa ei tiedä voiko/kehtaako kieltäytyä. Vastuu lapsista on niiden vanhemmilla. Ja onhan meillä päivähoitojärjestelmä eli lapset lähtökohtaisesti on kotona vain iltaisin ja viikonloppuisin muutenkin. Jos niiden kanssa ei viihdy silloinkaan, niin on peiliin katsomisen paikka että miksi lapsia on ylipäätään tehnyt.