Olen noin 60-v. Ikäiseni kaverit on jo luistamassa pois työelämästä. Onko ok.
Yhdellä on pitkä akateeminen ura valtiolla. Sanoo, että ei vaan enää jaksa. Tietojärjestelmä uusitaan kokonaisuudessaan jälleen kerran.
Toinen on tehtaassa, jossa on yt-neuvottelut. Hänelle on potkut ok. Kohtahan jo alkaa eläke. Vain muutama vuosi.
Yksi on julkisella ja nivelrikko vaivaa käsissä. Puolipäiväinen enää. Ollut pitkiä salkkuja ja haluaa eläkkeelle. Jne jne.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ei lusmuilla -65 asti painetaan töitä ja lepäillään sitten.
Jos silloin jo pääsisi, niin mikäs tässä olis.
Olen ollut puolen vuoden vapaalla ja voin sanoa että palaan mielelläni töihin. Voin suositella vapaan ottamista tai lyhennettyä työviikkoa jos se on mahdollista. Kokonaan töistä pois jääminen on iso päätös ja sitä pitää suunnitella jotta ei tule vieroitusoireita. Jos on terve ja taloudellisesti asiat kunnossa niin voi ainakin miettiä joidenkin elämänhaaveiden toteuttamista olivat ne pieniä tai suuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi laittaa kuuskymppiset eläkkeelle, jotta nuoret työttömät pääsisi töihin. 300 000 työtöntä jo. Sillä se työttömyysongelma hoituisi. Työvoimapula on työnantajapuolen satuilua.
Mutta miksi haalitaan ulkoa työntekijöitä.
Heistä tulee kilpailijoita nuoremmille. Ei se mitään auta, että vanhemmat väistyvät.
Kovin monessa työpaikassa ei oteta eläköityvän tilalle ketään ja ei välttämättä edes löydy sellaista osaajaa. Suomessa on työttömyyttä mutta osaaminen taitaa olla vääriltä aloilta kun ulkomaalaiset hoitavat paljon sellaiisa töitä mihin suomalaisia ei enää saa kuten siivous, tavaroiden jakelu, rakentaminen, varastotyö, postinjakelu, ravintolatyö jne. Viime viikolla tapahtui poikkeus kun näin ensimmäisen Wolt kuskin joka taisi olla ihan suomalainen eli poikkeus vahvistaa säännön. Asiantuntijatöitä ei taida olla paljoa tarjolla koska yritykset yrittävät pärjätä vähemmällä. Ei taida löytyä enää sellaisia töitä joiden kautta pääsisi paremmin työmarkkinoille eli avustajaa tai oppipoikaa vaan nykyään palkattavan pitää osata asia heti ja alkaa tehdä tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, itsellä eläkeikä huitelee 68 vuoden tienoilla ja nuoremmilla lähenee 70 vuoden ikää. Revi siitä huumoria.
Ei noille ap:n kavereillekaan vielä makseta eläkettä.
Ne on eri asioita, jäädä pois työelämästä, ja alkaa saada eläkettä. Sinäkin voit jäädä pois töistä vaikka heti, sit eläkettä aletaan maksaa sitten 68-vuotiaana.
Lopputili n. 60 vuotiaan. Työttömyyspäiväraha + itse maksettu omaeläke bruttona suurempi kuin palkka bruttona. Ei valittamista.
Oma eläkettä maksoin alle 100 €/kk.
Vastaavia tapauksia tiedän useita. Kun työnantaja irtisanoo, ei karenssia. Tekevät sopimuksen, missä työntekijä hyväksyy ns. irtisanomisen ja ei tule moittimaan mitenkään irtisanomista.
Äitini on jäämässä pois töistä muutamaa vuotta ennen eläkeikäänsä. Säästöjä on ja pienet menot. Sanoi että jääköön nuoremmat sinne tappelemaan keskenään.
Heh... Raatakaa raatakaa työn orjat. Haudassa saatte levätä. Itse jäin töistä pois jo 10v sitten. Nyt maittaa elo ja oon elmäni kunnossa.
M42
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 57, eläkkeeseen olisi n. 9 vuotta, mutta ainakin vuotta ennen haluan jäädä pois jos vain rahatilanne sen sallii. Jäisin vaikka heti, jos olisi jo riittävästi rahaa. Olen tehnyt pitkän uran saman työnantajan palvelksessa, tehtävät vaan ovat muuttuneet ja lisääntyneet. Olen nähnyt alan murroksen ja joutunut luopumaan työtovereista joiden tehtävät ovat siirtyneet minulle. Aikoinaan oli oma sihteeri, nyt olen ollut jo parikymmentä vuotta oma sihteerini ja toimitusjohtajan assitenttikin kaiken muun ohella.
Olen saanut pikku perinnön ja siirtänyt sen lisäksi palkasta joka kuukausi sijoituksiin. Jos ne kasvavat edes osittain siihen suuntaan kuin nyt, voin toteuttaa eläköitymissuunnitelmani ja nauttia sijoituksista myös eläkkeen ohessa. Rahan tarve ei todellakaan lopu eläkkeellä. Hyväkuntoisena on kiva esim. viettää talvia lämpimässä ja jos/kun kunto alkaa huonontua, voi ostaa palveluita; kotihoitoa, siivoojan palveluita jne. Eivät
Täällä ollaan samanikäisiä ja eläkkeeseen 3 vuotta. Firman kustantama lisäeläke alkaa 60v.. Muussatapauksessa alin-eläkeikä olisi 66v ja 10kk.
Vierailija kirjoitti:
No miksei jäisi pois jos mahdollista? Tilaa nuoremmille. Parempi nauttia elämästä vielä kun on jokseenkin hyvässä kunnossa.
Siksi koska kuusikymppisillä on vielä lähes kymmenen vuotta työelämää jäljellä. Eikö ole hienoa
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt sinne töihin!
Mee nyt lämmittämään 🍼 ja sitten nukkumasn 😛
Noin 40 % jaksaa vanhuuseläkeikään saakka.
Olemme sairasta kansaa.
Tottakai on ok. Tilaa vaan nuoremmille. Kaikille kun ei tällä hetkellä töitä riitä!
Ei 57-vuotiaiden eläkeikä ole 66v saati enemmän. Se on matalampi. Tuo 66v on 1973 syntyneiden eläkeikä, ja 66v 10kk paljon heitäkin nuorempien.
Olen syntynyt 1976 ja eläkeikä on 68v. Olen nyt 49v ja haaveilen jääväni pois töistä 5v päästä kun nuorimmainenkin lapsi lentää pesästä. Sitten riittää hyvin pieni summa elämiseen, en tarvitse juuri mitään ja olen säästänyt joka vuosi muutamia tonneja.
Mutta miksi haalitaan ulkoa työntekijöitä.
Heistä tulee kilpailijoita nuoremmille. Ei se mitään auta, että vanhemmat väistyvät.