Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!
Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).
Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin luokanopettajaksi viisi vuotta sitten. Oon ollut tämän lukuvuoden työttömänä. Haluaisin opiskella uuden tutkinnon, jolla voisi työllistyä, se ei kuitenkaan työttömyyskorvauksella käy. Tällä KM-tutkinnolla tuskin tulen tulevaisuudessakaan työllistymään. En saa opintotukea enää uuteen tutkintoon. Ollaan työttömänä sitten 🤷🏼
Sinä voit opiskella avoimessa yliopistossa jotain peruskoulussa opetettavaa ainetta niin, että 5 opintopisteen raja/opintokuukausi ei ylity. Saisit sitten kaksoiskelpoisuuden opettajaksi. Älä kuitenkaan historiaa, mutta miten olisi kielet, uskonto, kuvaamataito tai joku muu sellainen aine, jossa on vähän tunteja päätoimiselle opettajalle varsinkin pienissä kouluissa.
Siitähän tässä ketjussa juuri on kyse. Kun ei välttämättä voi. Kaikki ei ole saaneet lupaa opiskella avoimessa yliopistossa, vaikka 5 op raja ei ylity. Eihän se nyt keneltäkään olisi pois, eikä estäisi työnhakua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut opiskella avoimessa yliopistossa. Olisin osallistunut juuri sellaiseen koulutukseen jossa olisi tullut tuo alle 5op/kk. Tämä koulutus olisi lisännyt pätevyyttäni ja mahdollistanut sen, että olisin voinut harjoittaa ammattiani myös yrittäjänä. Niin ei käynyt millään! No pas*aakos tässä sitten, pitäkää tunkkinne jatkan sitten työttömänä lojumista.
Miten et saanut? Tuliko työkkärintäti käsirautojen kanssa hakemaan sinut pois luennolta? Vai oliko kuitenkin vain kyse siitä, että sinä menit raportoimaan työkkärille asioita, joita sinun ei lain mukaan tarvitse raportoida ja luulivat sinun olevan päätoiminen opiskelija, minkä takia päivärahasi evättii? Opiskelemistahan työkkäri ei voi millään laillisella keinolla estää.
Onhan se aika tavalla estämistä, taloudellisen pakotteen kautta, jos työkkäri antaa työttömyyskassalle lausun
Kaikki tuntemani opiskelijat käy opintojen ohessa töissä. Miten työtön kuvittelee työnteon aina olevan se viimesijainen tapa rahoittaa oma elämänsä?
Se vaatisi tukien uudistamista niin, että opintotuki olisi yhtä hyvä kuin työttömyystuki. Järkeväähän se olisi, mutta ei siihen ole nyt rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita mitään lupia, tuo on joku kummallinen urbaanilegenda.
Työttömyysetuuden saamiselle on merkitystä sillä, oletko työtön vai opiskelija, mutta kukaan tai mikään ei estä työtöntä opiskelemasta! Jos siis opiskelupaikan saa.
Kyllä, aina tarvitaan lupa. Se lukee Suomi.fi-sivuillakin. Eikä avoimeen yliopistoon edes tarvitse saada opiskelupaikkaa, vaan kuka tahansa voi ilmoittautua ja maksaa kurssimaksun. Mutta jos työtön sen tekee ilman että TE-toimisto, tai mikä työvoimaviranomainen nyt kunnassa tällä hetkellä on, niin ei välttämättä saa enää työttömyyskorvausta.
Omaehtoisesti pystyy opiskelemaan työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin luokanopettajaksi viisi vuotta sitten. Oon ollut tämän lukuvuoden työttömänä. Haluaisin opiskella uuden tutkinnon, jolla voisi työllistyä, se ei kuitenkaan työttömyyskorvauksella käy. Tällä KM-tutkinnolla tuskin tulen tulevaisuudessakaan työllistymään. En saa opintotukea enää uuteen tutkintoon. Ollaan työttömänä sitten 🤷🏼
Sinä voit opiskella avoimessa yliopistossa jotain peruskoulussa opetettavaa ainetta niin, että 5 opintopisteen raja/opintokuukausi ei ylity. Saisit sitten kaksoiskelpoisuuden opettajaksi. Älä kuitenkaan historiaa, mutta miten olisi kielet, uskonto, kuvaamataito tai joku muu sellainen aine, jossa on vähän tunteja päätoimiselle opettajalle varsinkin pienissä kouluissa.
Siitähän tässä ketjussa juuri on kyse. Kun ei välttämättä voi. Kaikki ei ole saaneet lupaa op
Mitä ihmeen lupaa sinä tarvitset opiskeluihin?
Selittäkää nyt, että mihin työtön tarvitsee lupaa ja mitä tapahtuu, jos opiskelee luvatta? Irtisanooko kunta työttömän asiakkuuden? Suoritettuja opintoja ei hyväksytä, ne poistetaan rekisteristä, koska opiskelija on vailla työtä? Poliisi vie putkaan?
Kertokaa myös se lainkohta, jossa yksiselitteisesti kielletään opiskelut.
Olen aikuinen ihminen, en ole koskaan tarvinnut viranomaisen lupaa opinnoille. Miksi ne kiellettäisiin, jos olisin työtön?
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen, kun on saanut luvan. Uskokaa nyt, että se lupa pitää saada. Avoimessa sitten useat kurssit ovat osakursseja jostain akateemisesta tutkinnosta, jotka voi saada hyväksyttysä sellaisenaan, jos menee sitten hankkimaan tutkinnon. Kun on kyse tuollaisesta kurssista, niin työttömälle voidaan hyvinkin sanoa ettei saa.
Itse sain lautakunna pitkän käsittelyajan jälkeen luvan opiskella avoimessa yhtä osiota eräästä akateemisesta tutkinnosta (omalla kustannuksella viellä) ja vasta sen jälkeen, kun oli kirjallisesti kertonut heille miten voin rahoittaa sitten viimeisen vaiheen opinnot, (vuosi), koska niiden aikana sitten en voisi saada työttömyystukia enkä muitakaan opiskelijoille tarkoitettuja avustuksia ja miten opintoni eivät estäisi työnhakuani. Siis oikeasti piti tehdä niille budjetti, että miten aion rahoittaa. Jos en olisi voinut todistaa kykyäni rahoittaa opintojani siinä viimeisessä vaiheessa, en olisi saanut lupaa opiskella alkupänkään kursseja avoimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän tässä ketjussa juuri on kyse. Kun ei
johan tässä ketjussa on aiemmin kerrottu: tuet peritään takaisin ja rapsahtaa karenssi. Eli työtön ei saa mistään rahaa sen jälkeen. Ehkä toimeentulotukea, jos on niin onnekas tilanne elämässä ettei työttömällä ole mitään omaisuutta, kuten vaikka osuus kuolinpesän kämäsestä kesämökistä, jota on yritetty myydä viisi vuotta, mutta kukaan ei ole ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysetuuden saamiselle on merkitystä sillä, oletko työtön vai opiskelija, mutta kukaan tai mikään ei estä työtöntä opiskelemasta! Jos siis opiskelupaikan saa.
Kyllä, aina tarvitaan lupa. Se lukee Suomi.fi-sivuillakin. Eikä avoimeen yliopistoon edes tarvitse saada opiskelupaikkaa, vaan kuka tahansa voi ilmoittautua ja maksaa kurssimaksun. Mutta jos työtön sen tekee ilman että TE-toimisto, tai mikä työvoimaviranomainen nyt kunnassa tällä hetkellä on, niin ei välttämättä saa enää työttömyyskorvausta.
Voisitko liittää tänne sen suoran lainauksen, jonka mukaan te-viranomainen voi kieltää työttömän opiskelun. Itse löydän vain sellaisia tietoja, joissa muistutetaan rajallisesta mahdollisuudesta opiskella työttömyysetuudella, ei mitään opiskelukieltoa työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen, kun on saanut luvan. Uskokaa nyt, että se lupa pitää saada. Avoimessa sitten useat kurssit ovat osakursseja jostain akateemisesta tutkinnosta, jotka voi saada hyväksyttysä sellaisenaan, jos menee sitten hankkimaan tutkinnon. Kun on kyse tuollaisesta kurssista, niin työttömälle voidaan hyvinkin sanoa ettei saa.
Itse sain lautakunna pitkän käsittelyajan jälkeen luvan opiskella avoimessa yhtä osiota eräästä akateemisesta tutkinnosta (omalla kustannuksella viellä) ja vasta sen jälkeen, kun oli kirjallisesti kertonut heille miten voin rahoittaa sitten viimeisen vaiheen opinnot, (vuosi), koska niiden aikana sitten en voisi saada työttömyystukia enkä muitakaan opiskelijoille tarkoitettuja avustuksia ja miten opintoni eivät estäisi työnhakuani. Siis oikeasti piti tehdä niille budjetti, että mite
Siis sotketko sinä nyt opiskelun työttömänä ja opiskelun työttömyysetuudella? Ne ovat kaksi eri asiaa!
"Voisitko liittää tänne sen suoran lainauksen, jonka mukaan te-viranomainen voi kieltää työttömän opiskelun. Itse löydän vain sellaisia tietoja, joissa muistutetaan rajallisesta mahdollisuudesta opiskella työttömyysetuudella, ei mitään opiskelukieltoa työttömälle."
Ymmärrät varmaan mitä tarkoittaa termi rajallinen mahdollisuus. Ei siis rajaton eli opiskele mitä lystäät vaan rajallinen. Jossa on rajat.
Ja usko nyt suosiolla niitä jotka on joskus olleetkin työttömiä ja tietävät tuon byrokratian. Ja googlaa itse. Ei kukaan toimi täällä sinun hakukoneenasi.
Oletteko te oikeasti niin tyhmiä, että ette erota toisistaan opiskelua työttömänä ja opiskelua työttömyysetuudella? Ja intätte sivukaupalla, että työkkäri voi kieltää työtöntä opiskelemasta vaikka tarkoitatte, että työttömyysturvalaki on kirjoitettu niin, että työtön ei voi rinnastaa itseään opiskelijaan ja silti saada työttömän tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän tässä ketjussa juuri on kyse. Kun ei
Mitä ihmeen lupaa sinä tarvitset opiskeluihin?
Selittäkää nyt, että mihin työtön tarvitsee lupaa ja mitä tapahtuu, jos opiskelee luvatta? Irtisanooko kunta työttömän asiakkuuden? Suoritettuja opintoja ei hyväksytä, ne poistetaan rekisteristä, koska opiskelija on vailla työtä? Poliisi vie putkaan?
Kertokaa myös se lainkohta, jossa yksiselitteisesti kielletään opiskelut.
Olen aikuinen ihminen, en ole koskaan tarvinnut viranomaisen lupaa opinnoille. Miksi ne kiellettäisiin, jos olisin työtön?
Oletko jotenkin autisti tai trolli vai miksi jankutat tuota samaa asiaa monta kertaa peräkkäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain lautakunna pitkän käsittelyajan jälkeen luvan opiskella avoimessa yhtä osiota eräästä akateemisesta tutkinnosta (omalla kustannuksella viellä) ja vasta sen jälkeen, kun oli kirjallisesti kertonut heille miten voin rahoittaa sitten viimeisen vaiheen opinnot, (vuosi), koska niiden aikana sitten en voisi saada työttömyystukia enkä muitakaan opiskelijoille tarkoitettuja avustuksia ja miten opintoni eivät estäisi työnhakuani. S
Siis sotketko sinä nyt opiskelun työttömänä ja opiskelun työttömyysetuudella? Ne ovat kaksi eri asiaa!
No ei ole koska työtön saa työttömyysetuutta, tai ei saa jos joku työkkärivirkailija päättää julistaa työttömän opiskelijaksi. Eli joko opiskelee työttömyysetuutta saadessaan, kunhan anoo ensin luvan, tai sitten opiskelee luvista piittaamatta jolloin ei saa työttömyysetuutta ja pärjääminen voi olla haastavampaa ja samalla voi mennä muitakin etuisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Voisitko liittää tänne sen suoran lainauksen, jonka mukaan te-viranomainen voi kieltää työttömän opiskelun. Itse löydän vain sellaisia tietoja, joissa muistutetaan rajallisesta mahdollisuudesta opiskella työttömyysetuudella, ei mitään opiskelukieltoa työttömälle."
Ymmärrät varmaan mitä tarkoittaa termi rajallinen mahdollisuus. Ei siis rajaton eli opiskele mitä lystäät vaan rajallinen. Jossa on rajat.
Ja usko nyt suosiolla niitä jotka on joskus olleetkin työttömiä ja tietävät tuon byrokratian. Ja googlaa itse. Ei kukaan toimi täällä sinun hakukoneenasi.
Edelleenkään suomi.fi -sivustolla ei missään kohdassa kerrota, että viranomainen voi kieltää työtöntä opiskelemasta! Siksi sinäkään et tähän liitä sitä lausetta, jossa noin todettaisiin ja siitähän tässä on kyse, mahdollisuudesta kieltää työttömän opiskelu.
Olen tällä hetkellä työtön ja opiskelen yliopistossa, kukaan ei ole millään tavalla kieltänyt tätä minulta, työnhakuani ei ole katkaistu tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
johan tässä ketjussa on aiemmin kerrottu: tuet peritään takaisin ja rapsahtaa karenssi. Eli työtön ei saa mistään rahaa sen jälkeen. Ehkä toimeentulotukea, jos on niin onnekas tilanne elämässä ettei työttömällä ole mitään omaisuutta, kuten vaikka osuus kuolinpesän kämäsestä kesämökistä, jota on yritetty myydä viisi vuotta, mutta kukaan ei ole ostanut.
Toimeentulotukeenkin voi pätkähtää 40% vähennys rangaistuksena siitä että on hölmöillyt työttömyysetuutensa nolliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään suomi.fi -sivustolla ei missään kohdassa kerrota, että viranomainen voi kieltää työtöntä opiskelemasta! Siksi sinäkään et tähän liitä sitä lausetta, jossa noin todettaisiin ja siitähän tässä on kyse, mahdollisuudesta kielt
Olen tällä hetkellä työtön ja opiskelen yliopistossa, kukaan ei ole millään tavalla kieltänyt tätä minulta, työnhakuani ei ole katkaistu tms.
Onnea vaan matkaan siinä vaiheessa, kun työvoimaviranomainen saa tietoonsa tämän. Joudut maksamaan päivärahat korkoineen takaisin ja todennäköisesti napsahtaa vielä joku petossyytekin niskaan.
Opiskelu ei ole sama asia kuin työpaikka josta maksetaan palkkaa. Ei sinne päinkään, kun on kyseessä keski-ikäinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään suomi.fi -sivustolla ei missään kohdassa kerrota, että viranomainen voi kieltää työtöntä opiskelemasta! Siksi sinäkään et tähän liitä sitä lausetta, jossa noin todettaisiin ja siitähän tässä on kyse, mahdollisuudesta kieltää työttömän opiskelu.
Varaudu siihen että saat sekä karenssit että tukien takaisinperimisen kunhan työkkäri selvittää opiskelusi :D
Tosin olet luultavasti joku trolli ja teikäläisethän ei edes pääse yliopistoon sisään kun aulan pyöröovet on niin hämmentäviä.