Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!
Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).
Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
ennen sai opiskella avoimessa onko se 5 op per kuukausi, nyt kävin ttyökkärin tätin luona ja se sanoi ettei tiedä enää onko se sallittua ja jos Kela-natsitoimisto saa selville että olenkin opiskellut vuoden 150 op samalla ollesssani työtön voi tullakin jälkikorvaamisvaatimuksia
en kai sitten opiskele mitään.- ollaan työtön vaan
Ei tartte olla 150 op per vuosi. 10 op vuosi aiheuttaa yhtä lailla ongelmia, jos lupaa ei ole kysytty etukäteen ennen opintojen aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä työvoimaviranomaiset saa tietää, että opiskelee, jos ei itse kerro??
Joku voi käräyttää. Te-virkailijoita voi olla samalla kurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla
Tutkinto-opiskelijat on taas asia erikseen, mutta lisäkoulutuksen kieltäminen on minusta lyhytnäköistä ja hölmöä.
Ap
Lisäkoulustakin voi tehda opiskelijana, ei tarvitse olla työtön.
Voi tietenkin, mutta opintotukea ei saa opintoihin, jotka eivät johda tutkintoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ennen sai opiskella avoimessa onko se 5 op per kuukausi, nyt kävin ttyökkärin tätin luona ja se sanoi ettei tiedä enää onko se sallittua ja jos Kela-natsitoimisto saa selville että olenkin opiskellut vuoden 150 op samalla ollesssani työtön voi tullakin jälkikorvaamisvaatimuksia
en kai sitten opiskele mitään.- ollaan työtön vaan
Minäkin kyselin just tätä opiskeluasiaa ja virkailija sanoi, ettei ole mitään tuollaista tarkkaa rajaa opintopisteiden suhteen vaan katsotaan tapauskohtaisesti onko sallittua vai ei. Lyhytkestoiset opinnot (yhden kerran per työssäoloehto) on kuulemma ok, mutta nekin pitää hyväksyttää ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa opiskella kunhan opintopistekertymä on keskimäärin alle 5 op/kuukausi. Itse opiskelin avoimessa yliopistossa työttömänä ja rehellisesti ilmoitin opinnoista TE-toimistolle eikä työttömyyspäiväraha loppunut tästä syystä.
Tämä on joku vanha käytäntö. Nykyään kaikki opintokokonaisuudet katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi vaikka opintopisteiden määrä olisi vähäinen. Käytännössä voi suorittaa siis yhden kurssin tai hakuammuntana eri aloilta kaikkea toisiinsa liittymätöntä.
"Päätoimisilla opinnoilla tarkoitetaan avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavia opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen kesto on yhdenjaksoisesti tai jaksotettuna yli kolme kuukautta ja laajuus keskimäärin vähintään viisi opintopistettä opiskelukuukautta kohti"
Yliopistossa tehdään oma HOPS, jonka mukaan opinnot etenevät. Voi sen tehdä ihan helposti niin, että ei tule viittä opintopistettä kuukautta kohti. Joka tapauksessahan avoimen kursseille pitää nykyään aina ilmoittautua erikseen ja maksaa joka kurssi erikseen. Ennen oli niitä kokonaisuuksia, että pystyi maksamaan puolen vuoden maksun ja se tuli paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska meillä on näitä ikuisuusopiskelijoita kymmenien tutkintojensa kanssa. Tarkoitus ei ole koskaan mennäkään töihin niiden kymmenien eri ammattien kanssa.
Jonkinlainen elämäntapa joillakin. Rahaa tuhlaantuu ja vievät opiskelupaikat sellaisilta jotka myöhemmin myös työllistyisivät
Eikö yhteiskunnan rahaa tuhlaannu ihan yhtä paljon silloinkin, kun makaa vaan kotona? Ihan omalla rahalla maksan tuon avoimen yliopiston kurssimaksun ja opiskelupaikka ei ole keneltäkään pois, kun kaikkia paikkoja ei edes täytetty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan estä sitä kunhan maksat elämisesi itse kuten muutkin aikuiset teemme.
Mutta olen siinä samaa mieltä että yksi hallituksen harvoista huonoista uudistuksista että aikuisopiskelusta leikataan. Esim veljeni sai aikoinaan yllättävän suuren aikuisopiskelija-tuen vaikka asui vanhempien luona vielä. Oli automekaanikko joka ei mistään saanut töitä, opiskeli aikuisena hitsariksi ja nyt oikein mukava palkka ja töitä riittää.
Tässä on taas oppikirjaesimerkki ihmisestä, joka haluaa tuet pois kaikilta - paitsi omalta lähipiiriltään. Jos veljes ei ois opiskellut, olisit täällä liputtamassa aikuiskoulutustuen lakkauttamisen kunniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että opiskelija on opiskelija. Mutta kun kaikki kansalaisopiston ja avoimen yliopiston kurssit on paha asia, niin joku järki tähän hommaan.
Itse opiskelen kirjallisuutta avoimessa ihan omaksi huviksi. Pitää vaan jättää tenttiminen tulevalle työjaksolle, ettei hommasta jää jälkiä.
Uskomatonta vahtimista yhteiskunnan taholta.
Itse olen opiskellut suurimman osan maisteriopinnoistani avoimen kautta. Tosin aloittamisesta on aikaa, mutta alkuvaiheessa minulla oli myös yksi työttömyysvuosi. Pyrin silloin jollekin työttömyystoimiston atk-kurssille, mutta en (liiallisen) työkokemuksen takia edes päässyt. Työvoimaviraston (tai mikä sen nimi nyt lieneekään) tyyppien kanssa siinä ainokaisessa tapaamisessa ei yhteistä säveltä löytynyt.
Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta silloin kun itse opiskelin avoimessa, kaikki opintokokonaisuudet tai yksittäiset kurssit olivat maksullisia.
Mutta eipä mitään. Opiskeluharrastus jatkui työn ohella ja lopulta päätyi tutkintoon, vaikka aloitin viattomana harrastuksena kiinnostuksesta aiheeseen.
Tsemppiä sinulle salaisiin opintoihisi!
Vierailija kirjoitti:
Itse olin vuoden ansiosidonnaisella ulkomailla, ja opiskelin MBA:n. Tästä tosin jo 7 v aikaa. Päätin etten lupia kysele, kun tiesin että uran kannalta koulutus on must. Ja olikin, päivääkään ei vielä työttömänä tuon jälkeen.
Tuo on minusta väärin. Jos opiskelee ulkomailla tutkintoa ei ole työmarkkinoiden käytettävissä Suomessa. Tuo olisi kyllä kuulunut opiskella opintotuella tai ihan omakustanteisesti. Vaikka hyvä koulutus onkin.
Työttömän mahdollisuudet opiskella: https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/koulutus…
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut opiskella avoimessa yliopistossa. Olisin osallistunut juuri sellaiseen koulutukseen jossa olisi tullut tuo alle 5op/kk. Tämä koulutus olisi lisännyt pätevyyttäni ja mahdollistanut sen, että olisin voinut harjoittaa ammattiani myös yrittäjänä. Niin ei käynyt millään! No pas*aakos tässä sitten, pitäkää tunkkinne jatkan sitten työttömänä lojumista.
Miten et saanut? Tuliko työkkärintäti käsirautojen kanssa hakemaan sinut pois luennolta? Vai oliko kuitenkin vain kyse siitä, että sinä menit raportoimaan työkkärille asioita, joita sinun ei lain mukaan tarvitse raportoida ja luulivat sinun olevan päätoiminen opiskelija, minkä takia päivärahasi evättii? Opiskelemistahan työkkäri ei voi millään laillisella keinolla estää.
Onhan se aika tavalla estämistä, taloudellisen pakotteen kautta, jos työkkäri antaa työttömyyskassalle lausunnon, että henkilöllä on työvoimapoliittinen este työttömyyskorvauksen maksamiselle. Pakkohan ihmisen on jollain rahalla kuitenkin maksaa ruoka ja asuminen. Opintotukeakaan noihin avoimen yliopiston opintoihin ei saa, koska ne eivät ole tutkintoon johtavaa koulutusta. Jos opiskeluista ei itse raportoi, niin tieto kulkee rekisteristä joka tapauksessa. Suomessa ei pysty enää nykyään opiskelemaan salaa. Ulkomaisessa oppilaitoksessa tuo ehkä vielä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieto menee opiskelijarekisteristä suoraan.
Jääkää toki itse rakentamaanne köyhyysloukkuun, olette sen ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska meillä on näitä ikuisuusopiskelijoita kymmenien tutkintojensa kanssa. Tarkoitus ei ole koskaan mennäkään töihin niiden kymmenien eri ammattien kanssa.
Jonkinlainen elämäntapa joillakin. Rahaa tuhlaantuu ja vievät opiskelupaikat sellaisilta jotka myöhemmin myös työllistyisivät
Eikö yhteiskunnan rahaa tuhlaannu ihan yhtä paljon silloinkin, kun makaa vaan kotona? Ihan omalla rahalla maksan tuon avoimen yliopiston kurssimaksun ja opiskelupaikka ei ole keneltäkään pois, kun kaikkia paikkoja ei edes täytetty.
Ap
Kaikki ei tässä ketjussa selvästikään ymmärrä, mikä ero on avoimen yliopiston kurssien suorittamisella ja tutkintoon johtavalla opiskelulla. Avoimessa yliopistossahan ei tutkintoja edes voi suorittaa. Eikä jonkin kurssin suorittaminen avoimessa tosiaan vie keneltäkään tutkinto-opiskelijalta opiskelupaikkaa.
Hankalia asioita.
Oma elamani. Olen saanut 5kk opintotikea joskus 90 luvulla. Opitoviikkoja noin 200 eli riittavasti. Puuttuu ruotsi ja gradu jonka olen oikeastaaan kirjoittanutkin. Niin ja kandi joka tuohon aikaan tehtiin kirjoittamalla lyhennelma gradusta.
Menin toihin Nokialle ennen valmistumistani. Jain tyottomaksi 2017 kun yritys joka oli Nokiasta myyty lopetti toimintansa.
Tyokkari sanoi etta saan menna opiskelemaan opettajaksi ja saan tyottomyyskorvausta, mutta kun ilmottauduin kouluun TEsta tulikin kirje, etta ei onnistu.
Jouduin sitten haipymaan Suomesta ja olen yrittajana UKssa. Ei tuntunut reilulta. Sanoa toista ja toimia toisin
Politiikot puhuu juhlapuheissaan elinikäisen oppimisen tärkeydestä, mutta käytännössä toteuttavat elinikäisen kyykyttämisen prinsiippiä.
Vierailija kirjoitti:
Politiikot puhuu juhlapuheissaan elinikäisen oppimisen tärkeydestä, mutta käytännössä toteuttavat elinikäisen kyykyttämisen prinsiippiä.
Se on jää uhriutujaksi ja kyykytettäväksi, toisista riippuvaiseksi eikä ota itse ohjia omasta elämästään ja taloudestaan, niin sellaiseksi sitten tosiaan jää. Siinähän kyselet lupia Kelastasi ja olet Kelan kanssa ikuisesti naimisissa. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo voi myös kysellä suoraan jostain opintopolusta jossa näkyy yksittäiset avoimen kurssitkin.
Oudointahan tässä on, että nykyisin myös ne, joilla on lupa opiskella uutta tutkintoa työttömyysetuudella (max 2v), joutuvat hakemaan 4 työpaikkaa per kuukausi.
Miksi siis kuka hyvänsä ei saisi opiskella jos työpaikkoja täytyy joka tapauksessa hakea?
Aivan järjetöntä.
Et voi työttömänä opiskella kokonaista tutkintoa vaikka suorittaisit yhden opintopisteen vuodessa, koska se katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi.
"Päätoimisina opintoina pidetään opintoja, joiden tavoitteena on yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen"
https://www.ytkkassa.fi/ansioturvaopas/te-palvelut/opinnot/