Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!
Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).
Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.
Kommentit (309)
eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla
Moni harrastaa opiskelua. Saattaa maksaa jonkin verran, mutta onnistuu kyllä töidenkin ohella. Tietysti myös työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla
Tutkinto-opiskelijat on taas asia erikseen, mutta lisäkoulutuksen kieltäminen on minusta lyhytnäköistä ja hölmöä.
Ap
Niin, no miksi opiskelijalla pitää olla kurjempaa kuin joutilaana oleskelevalla? Eikö siitä pitäisi paremminkin "palkita" jotenkin että kehittää itseään ja saattaa sitten jopa saada töitä?
Niinpä. Ja sitten työttömiä haukutaan siitä etteivät tee mitään edistääkseen asemaansa työnhakumarkkinoilla ja leikataan vain tukia, jotta voidaan "kannustaa".
Tämä koko yhteiskunta on kiusaamiselle pohjattu yhteiskunta, ei auttamiselle. Muistan aikoja työttömänä ja sitä miten te-keskuksen johto kävi mediassa kertomassa miten suomessa kannustetaan ja mahdollistetaan työttömienkin opiskelu, mutta se totuus oli, että vain pieni osa sai luvan opiskella. Mikään tässä yhteiskunnassa ei ole rehellistä.
Ymmärrän hyvin, että opiskelija on opiskelija. Mutta kun kaikki kansalaisopiston ja avoimen yliopiston kurssit on paha asia, niin joku järki tähän hommaan.
Itse opiskelen kirjallisuutta avoimessa ihan omaksi huviksi. Pitää vaan jättää tenttiminen tulevalle työjaksolle, ettei hommasta jää jälkiä.
Nuorena aikuisena siitä opiskelusta voisi olla jotain hyötyä. Esimerkiksi amiksen aikuiskoulutus (ilta, monimuoto tai päivä) ja tuet. Ei jäisi ilman aloja. Vaikka tietysti voi olla muutakin.
Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla?
Vierailija kirjoitti:
Nuorena aikuisena siitä opiskelusta voisi olla jotain hyötyä. Esimerkiksi amiksen aikuiskoulutus (ilta, monimuoto tai päivä) ja tuet. Ei jäisi ilman aloja. Vaikka tietysti voi olla muutakin.
Opiskelu on aina hyödyllistä, oli ikä mikä tahansa.
Eihän kukaan estä sitä kunhan maksat elämisesi itse kuten muutkin aikuiset teemme.
Mutta olen siinä samaa mieltä että yksi hallituksen harvoista huonoista uudistuksista että aikuisopiskelusta leikataan. Esim veljeni sai aikoinaan yllättävän suuren aikuisopiskelija-tuen vaikka asui vanhempien luona vielä. Oli automekaanikko joka ei mistään saanut töitä, opiskeli aikuisena hitsariksi ja nyt oikein mukava palkka ja töitä riittää.
Lisäkoulutuksen hankkimisen pitäisi olla pakollista työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan estä sitä kunhan maksat elämisesi itse kuten muutkin aikuiset teemme.
Mutta olen siinä samaa mieltä että yksi hallituksen harvoista huonoista uudistuksista että aikuisopiskelusta leikataan. Esim veljeni sai aikoinaan yllättävän suuren aikuisopiskelija-tuen vaikka asui vanhempien luona vielä. Oli automekaanikko joka ei mistään saanut töitä, opiskeli aikuisena hitsariksi ja nyt oikein mukava palkka ja töitä riittää.
Noinhan se oli ainakin ennen että aikuisopiskelija sai 700e/kk vaikka asui (täysikäisenä) vanhempien luona. Tavallinen opiskelija joka asui vuokralla yksin, sai jotain 450e/kk. Meidänkin perheessä joskus ihmeteltiin tuota. En tiedä mitä luokkaa summat nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla?
Koska päätoimiset opiskelijat ovat tutkinto-opiskelijoita ja se on ihan eri asia kuin lisäkoulutuksen hankkiminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Millä maksan elämiseni, kun tässä maassa ei ole mulle töitä tarjolla, olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja opintolainaakin on maksamatta vaikka kuinka paljon?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän aikuisopintorahaa myönnetty työttömille? Olet nyt sekoittanut jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi saada aikuisopintotukea, jos ei ole töissä? Siinä kun edellytyksenä on se, että sinulla on työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä maksan elämiseni, kun tässä maassa ei ole mulle töitä tarjolla, olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja opintolainaakin on maksamatta vaikka kuinka paljon?
Ap
ja nyt sitten kinuat muilta rahaa
Ai mä osallistuin 5kk kestävään työvoima koulutukseen. Sain siitä 50 opintopistettä. Sain jatkaa 6kk omaehtoista opiskelua. Sykin aloittamani tutkinnon loppuun ja menin töihin.