Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!

Vierailija
16.02.2025 |

Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).

Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.

Kommentit (309)

Vierailija
301/309 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin työttömänä avoimessa AMKssa jonkun kurssin. Mielestäni oli joku opintopisteraja, minkä sai opiskella tietyssä ajassa. Ei vaikuttanut ansiosidonnaiseen. Voi olla kyllä muuttunut, tästä viisi vuotta.

Vierailija
302/309 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt, että voisi muuttaa systeemin sellaiseksi, että poistetaan opintotukihimmeli kokonaan ja kaikki työttömät täysikäiset työmarkkinatuelle. Opiskelu tuella vapautettaisiin ja ensimmäisen tutkinnon opiskelijat (siis kyseistä astetta olevan tutkinnon eli opiskelemalla amiksessa ei siis menettäisi mahdollisuutta mennä vaikka AMK:un) vapautetaan työnhakuvelvoitteesta tutkinnon oletussuoritusajaksi. 

Tosin harrastus/ikuisuusopiskelijoihin mulla ei ole vastausta. Ehkä koulupaikat olisi sitten rajattu vielä enemmän ensikertalaisille (monitutkintoiset saa sitten ilmoittautua, jos paikkoja jää tai opiskella omakustanteisesti) ja henkilöille, joiden edellisestä tutkinnosta on aikaa tai ala ei työllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/309 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vuosia sitten keskustelu työkkärin kanssa, kun lomautukset uhkasivat ja olin samaan aikaan tekemässä YAMK-tutkintoa. Työkkärin muija oli sitä mieltä etten saa ansiosidonnaista jos en koulua ensin lopeta. Kirjoitin kuitenkin omalle kansanedustajalleni, joka sitten hommasi minulle vastauksen sekä työ- että opetusministeriöstä. Pääsääntö tuossa tapauksessa oli, että minun piti osoittaa, että opiskelut olivat edenneet suunnitellusti silloin kun olin töissä ja olihan ne. Oli työkkärin muijalla ilme kun esittelin sille saamiani sähköposteja. No sain jostain ennakkopäätöksen, että saisin ansiosidonnaisen lomautuksen ajalta, jota tosin ei sitten koskaan tullut. 

Nyt kaikki kirjoittamaan kansanedustajille. 

Miksi? Siellähän se on laissa somasti: 

Edellä 10 :ssä säädetystä poiketen työnhakijan opintoja ei pidetä päätoimisina, jos opiskeluaikaisen vähintään kuuden kuukauden vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

Työnhakijan opintoja ei pidetä päätoimisina myöskään, jos opinnot on aloitettu työsuhteen aikana ja työttömyys johtuu lomautuksesta tai irtisanomisesta taloudellisella tai tuotannollisella perusteella.

Vierailija
304/309 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet joko työtön tai opiskelija, poikkeuksena työvoimakoulutus.

Ei siinä ole mitään järkeä, että asuntolainan ja lastenhankinnan perusteella saisi parempaa tukea kuin se, joka asuu vuokralla ja on lapseton.

Vierailija
305/309 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni harrastaa opiskelua. Saattaa maksaa jonkin verran, mutta onnistuu kyllä töidenkin ohella. Tietysti myös työttömänä.

Työtön voi salaa opiskella itsekseen kirjoista. Jos käry käy, käy huonosti.

Vierailija
306/309 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYötön saa 6 kk ajan opiskella vaikka 200 opintopistettä. Pitää vain esittää suunnitelma kunnan työvoimavirkailijalle ja sitten vaan opiskelemaan. Mutta opintojen tulee päättyä, kun 6 kk on kulunut!

Vierailija
307/309 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä vapaasti valittavia koulutuksia eri yliopistoista, joten työtön voi opiskella vaikka 8 tuntia päivässä berliiniläisen yliopiston opintokokonaisuuksia. Valitettavasti hänen tulee olla yliopistossa kirjoilla, jos haluaa suoritusmerkinnän kursseista.

Harva työtön kykenee edes kertomaan, mitä he haluavat opiskella ja miksi. Puutarhurille on aika harvoin hyötyä teologian perusteista.

Vierailija
308/309 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on monitahoinen kysymys. Sen kuitenkin näkisin hyödyttömäksi, että työttömille annetaan mahdollisuus kouluttautua, mutta sitten tätä koulutusta rajoitetaan tai sen tukeminen lopetetaan, jos työtön ei onnistukaan suoriutumaan opiskeluistaan rajoitetun ajan sisällä. Näin kävi minullekin. 

Minä en ehtinyt suorittaa AMK-tutkintoa omaehtoisen opiskelun kahdessa sallitussa vuodessa. Sen jälkeen olisin ajautunut opintotuen varaan ja sillä en kykene edes vuokraani maksamaan. Opintolainaa ei ole näin pitkäaikaistyöttömänä mitään järkeä ottaa, koska todennäköinen kohtalo olisi velkavankeus. Näin ollen jouduin keskeyttämään 90 % valmiit opintoni ja palaamaan työttömäksi parempien rahojen ääreen. 

Kuka tästä hyötyi? Luultavasti ei kukaan.

Vierailija
309/309 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän