Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!
Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).
Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.
Kommentit (309)
Oma kokemus:
Vuosituhannen alkupäässä olin muutaman kuukauden lomautettuna, ja pitkää lomautusta seurasi irtisanominen. Halusin hyödyntää ajan ja kävin avoimen yliopiston kursseja. Sain ansiosidonnaista samalla.
Myöhemmin muutama vuosi sitten. Olin määräaikaisessa työsuhteessa ja aloittanut ylipistossa maisteriopinnot, joista suurin osa oli muutenkin hyväksilukuja aiemmista opinnoista ja työkokemuksesta. Ennen määräaikaisen työsuhteen päättymistä te-toimiston virkailijan mielestä minulla olisi mahdollisuus omaehtoiseen opiskeluun ja saisin ansiosidonnaista, koska opintoja olisi ollut joka tapauksessa hyvin vähän ja olin siihenkin asti suorittanut niitä työn ohella.
Määräaikainen työsuhde päättyi mutta oikeutta omaehtoiseen ei ollutkaan.
Syyksi tulkitsin sen, että olin onnistunut saamaan tuon kyseisen työn työttömyysjaksijeni välissä, joten en heidän mielestään tarvinnut kyseistä koulutusta.
Ärsytti, että te-toimisto "tuomitsi" minut elämään opintotuella ja ottamaan velkaakin sen sijaan että olisin saanut opiskella ansiosidonnaisella (olen maksellut liitolle maksuja koko aikuisikäni, joten ei olisi ollut ns keneltäkään pois...)
Onneksi sain sitten myöhemmin uudestaan töitä samalta työnantajalta ja pystyin suorittamaan opinnot työn ohessa. Työvoimatoimiston mukaan tämä ei olisi ollut mahdollista,vaikka toimitin opintosuoritusotteet ja todistuksen hyväksiluvuista yms.
Jäi pas*an maku suuhun koko te- toimistosta. Yksi lupaa jotain, jonka toinen kumoaa. Tuohon asti luulin vilpittömästi, että tuo toimisto on olemassa sitä varten, että se edistää ihmisten työllistymistä myös oalle alalleen.
Jos olisin tajunnut aiemmin tuon kuvion, minun olisi kannattanut jättää tuo ensimmäinenkin määräaikainen pätkä ottamatta vastaan, jolloin te-toimisto olisi tukenut opintojani
Vierailija kirjoitti:
Oudointahan tässä on, että nykyisin myös ne, joilla on lupa opiskella uutta tutkintoa työttömyysetuudella (max 2v), joutuvat hakemaan 4 työpaikkaa per kuukausi.
Miksi siis kuka hyvänsä ei saisi opiskella jos työpaikkoja täytyy joka tapauksessa hakea?
Aivan järjetöntä.
Järjetöntä on mielestäsi kaikki, mikä asettaa jotain rajoitteita avoimelle rahahanalle taikaseinästä.
Opiskelin työni ohella. Työn loppumisen jälkeen olisin voinut valmistua 1,5 vuodessa ammattiin, jossa työllistyminen on lähes varmaa. Osa ajasta palkallista harjoittelua, jolloin mitään korvauksia ei tarvitsisi maksaa. Piti luopua opinto-oikeudesta saadakseni työttömyyskorvauksen. Nyt yritän edes päästä johonkin koulutukseen, jonka työkkäri kustantaa, mutta työllistyminen on epävarmaa. Ja onnistuessani vien paikan joltakin toiselta. Onpahan aikaa synkille ajatuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudointahan tässä on, että nykyisin myös ne, joilla on lupa opiskella uutta tutkintoa työttömyysetuudella (max 2v), joutuvat hakemaan 4 työpaikkaa per kuukausi.
Miksi siis kuka hyvänsä ei saisi opiskella jos työpaikkoja täytyy joka tapauksessa hakea?
Aivan järjetöntä.
Järjetöntä on mielestäsi kaikki, mikä asettaa jotain rajoitteita avoimelle rahahanalle taikaseinästä.
Luepa viestini uudelleen.
Ihan saman verran sille työttömälle maksetaan, oli tilanne kummin vain.
Osa vaan saa opiskella työnhaun ohessa ja osa taas ei.
Valmistuin luokanopettajaksi viisi vuotta sitten. Oon ollut tämän lukuvuoden työttömänä. Haluaisin opiskella uuden tutkinnon, jolla voisi työllistyä, se ei kuitenkaan työttömyyskorvauksella käy. Tällä KM-tutkinnolla tuskin tulen tulevaisuudessakaan työllistymään. En saa opintotukea enää uuteen tutkintoon. Ollaan työttömänä sitten 🤷🏼
Heitin työttömyyden pois ja opiskelin 4 vuotta takaisin työttömäksi.
Olin hetken aikaa työttömänä ja se on kyllä ihan äärettömän passivoiva systeemi. Minun piti tehdä kaksi hakemusta kuukaudessa, niin sain rahat tilille. Olisin myös halunnut opiskella esimerkiksi avoimen kursseja mutta en saanut. Luojan kiitos olin itse aktiivisempi ja nyt töissä taas.
Vaikein tilanne on, jos työkyky on heikentynyt, mutta sairausloman jälkeen ei myönnetä kuntoutusta. Tällöin Kelan ohje on ilmoittautua työttömäksi.
Se taas tarkoittaisi, että pitäisi erota korkeakoulusta.
Ei kyllä yhtään omaa tilannetta parantaisi.
On outoa, että sairaslomalla saa opiskella (max 40 pros), mutta työttömänä ei. Ei edes vaikka olisi työttömänä byrokraattisista syistä. (Sairaslomaa voi saada max vuoden kerrallaan)
Vierailija kirjoitti:
eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla
Tässä pitäisi olla jotain sääntöjä, että jos esim. on ollut jo työelämässä x vuotta (vaikka 10 vuotta), ja sitten joutuu työttömäksi, sallittaisiin lisä- tai uudelleenkouluttautuminen työttömyysturvan varassa. Kaikki tietää, että jos on jo tottunut saamaan palkkaa, ja on esim. perhe elätettävänä, ja pakotetaan valitsemaan välillä työttämyysturva vai opintotuki, niin kaikki jää sitten vain sillä paremmalla työttömyystuella pyörittelemään peukaloita. Yhteiskunnan kannalta olisi kuitenkin järkevämpää, että opiskelisi alan, joka voisi työllistää (jos työttömyys esim. voidaan katsoa johtuvaksi siitä, että alkuperäinen ala on laskusuhdanteessa), tai tukisi työllistymistään lisäkoulutuksella työnhaun ohessa.
Tietysti näissä tulee olla jokin takaraja, ettei voi ikuisesti vain opiskella aina uutta ja uutta alaa työttömyysturvan voimin, mutta jos edes kaksi vuotta saisi lisää, niin sillä saa jo toisen ammatillisen tutkinnon (tai moisen jo suoritetun lukion lisäksi), maisteriohjelman tms. päätökseen tai ainakin pitkälle.
Eri asia tietysti, jos ei mitään työelämästatusta vielä ole ollut, vaan on vasta opiskelemassa ensimmäistä tutkintooan. Silloin kuuluu ehdottomasti opintotuen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Olin hetken aikaa työttömänä ja se on kyllä ihan äärettömän passivoiva systeemi. Minun piti tehdä kaksi hakemusta kuukaudessa, niin sain rahat tilille. Olisin myös halunnut opiskella esimerkiksi avoimen kursseja mutta en saanut. Luojan kiitos olin itse aktiivisempi ja nyt töissä taas.
On kyllä täysin absurdia, ettei saa opiskella esim. avoimessa yliopistossa, tai lähtee tuet alta. Sehän on ihan verrattavissa harrastustoimintaan ja monet suorittaa noita kursseja täyspäivätyönsä ohessa ns. harrastusmaisesti. Mitä ihmeen tekemistä avoimen yliopiston kursseilla on työttömyystuen kanssa?! Monet noista kursseista voi suorittaa haluamanaan ajankohtana täysin etänä, eli ei häiritse työnhakua millään tavalla, mutta voi vaikuttaa positiivisesti työllistymiseen. En kerta kaikkiaan käsitä, että jos joku suorittaa avoimen yliopiston kursseja, hänet tulkittaisiin täyspäiväiseksi opiskelijaksi, ja ansiosidonnaisen päivärahan sijasta tippuisi opintotuelle.
Että työtön ei vissiin saa edes harrastaa. Ainakaan mitään tieteellistä.
P.S. En itse koskaan ole ollut työttömänä, ikää jo 40+, mutta mielestäni tuo on silti väärin, enkä kyllä itse haluaisi, että työttömät eivät voisi suorittaa kursseja työttömyysjaksonsa aikana (ja silti saada ansiosidonnaiset päivärahansa aiempaan työhönsä ja työttömyyskassamaksuihinsa perustuen).
Kyllä saa opiskella, jos
- Opinnot eivät ole tutkintoon johtavia (lyhyet ja erilliset eivät ole).
- Eivät estä kokoAIKAtyön vastaanottamista. Siten esimerkiksi lyhytkestoiset päiväopinnot ovat sallittuja.
- KESKIMÄÄRÄINEN opintopistemäärä opiskelukuukautta kohti on alle 5 opintopistettä.
Nämä kaikki pykälät löytyvät työttömyysturvalain 2. luvun 10:stä kaikkine poikkeuksineen ja tarkennuksineen.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L2P10
Jos opiskelu hyväksyttäisiin tekosyyksi lopettaa työllisyyteen tähtäävä ponnistelu, joka ikinen elämäntapatyötön ja rottailija alkaisi ikiopiskelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin luokanopettajaksi viisi vuotta sitten. Oon ollut tämän lukuvuoden työttömänä. Haluaisin opiskella uuden tutkinnon, jolla voisi työllistyä, se ei kuitenkaan työttömyyskorvauksella käy. Tällä KM-tutkinnolla tuskin tulen tulevaisuudessakaan työllistymään. En saa opintotukea enää uuteen tutkintoon. Ollaan työttömänä sitten 🤷🏼
Sinä voit opiskella avoimessa yliopistossa jotain peruskoulussa opetettavaa ainetta niin, että 5 opintopisteen raja/opintokuukausi ei ylity. Saisit sitten kaksoiskelpoisuuden opettajaksi. Älä kuitenkaan historiaa, mutta miten olisi kielet, uskonto, kuvaamataito tai joku muu sellainen aine, jossa on vähän tunteja päätoimiselle opettajalle varsinkin pienissä kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa opiskella, jos
- Eivät estä kokoAIKAtyön vastaanottamista. Siten esimerkiksi lyhytkestoiset päiväopinnot ovat sallittuja.
- KESKIMÄÄRÄINEN opintopistemäärä opiskelukuukautta kohti on alle 5 opintopistettä.
Nämä kaikki pykälät löytyvät työttömyysturvalain 2. luvun 10:stä kaikkine poikkeuksineen ja tarkennuksineen.
Äläpäs nyt ala työntämään faktoja tähän uhriutumis- ja ulinaketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit opiskella avoimessa yliopistossa jotain peruskoulussa opetettavaa ainetta niin, että 5 opintopisteen raja/opintokuukausi ei ylity. Saisit sitten kaksoiskelpoisuuden opettajaksi. Älä kuitenkaan historiaa, mutta miten olisi kielet, uskonto, kuvaamataito tai joku muu sellainen aine, jossa on vähän tunteja päätoimiselle opettajalle varsinkin pienissä kouluissa.
paitsi ettei saisi:
Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.Päätoimisina pidetään:2) opintoja, joiden tavoitteena on yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa opiskella, jos
Mielenkiintoista. Mistähän tuo myytti sitten tulee, että monet kertoo, että työkkäristä sanottu, että opiskelu kielletty. Saattaa johtua myös siitä rytmistä, miten kurssit valmistuu, että vaikka opiskelua tehtäisiin eri kuukausien aikana, saattaa kurssin suoritusmerkinnät osua samalle kuukaudelle, jolloin onkin yhtäkkiä saanut yli 5 opintopistettä tiettynä aikana. Millähän aikavälillä tuo keskimääräisyys lasketaan, kun ei työttömyysjakson pituutta tietenkään ole ennalta tiedossa?
Järjetöntä tässä on se, että jos haluan suorittaa esimerkiksi 2 opintopisteen runonlausunnan kurssin avoimessa, niin minun pitää tuhlata te-viranomaisen aikaa vähintään pariin otteeseen. Tämän lisäksi te-viranomaiset kokoustavat asiasta keskenään ja pohtivat, voinko opiskella runonlausuntaa, pitääkö pyytää lisäselvityksiä, laittaa työnhakija karenssiin tutkinnan ajaksi vai onko opinnot mahdollista suorittaa työttömänä ollessa. Kaikki tämä te-viranomamaisten toiminta tapahtuu veronmaksajien rahoilla. Niin paljon tyhjää täysin järjetöntä toimintaa!
Tuhlauksen lisäksi saadaan samalla tapettua työnhakijoiden oma yritteliäisyys tehokkaasti. Kun tuohon myllyyn joutuu, niin varsin nopeasti ymmärtää, että turha edes harkita mitään järkevää(kään) harrastusluonteista opiskelua työttämänä ollessa,
T. Sivusta seurannut työllinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa opiskella, jos
Mielenkiintoista. Mistähän tuo myytti sitten tulee, että monet kertoo, että työkkäristä sanottu, että opiskelu kielletty. Saattaa johtua myös siitä rytmistä, miten kurssit valmistuu, että vaikka opiskelua tehtäisiin eri kuukausien aikana, saattaa kurssin suoritusmerkinnät osua samalle kuukaudelle, jolloin onkin yhtäkkiä saanut yli 5 opintopistett
ihan tuosta laistahan se johtuu, siellä on aika kattavasti kerrottu pitkällä listalla mitä luetaan päätoimisiksi opinnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa opiskella, jos
Laki sanoo noin, mutta työkkäri sanoo toista. Esimerkki: henkilö aikoi suorittaa 5 kuukaudessa 10 opintopisteen kurssin avoimessa. Opintoinnostus saatiin tuhottua täydellisesti uhkaamalla työttömyyspäivärahan keskeyttämisellä (peruspäiväraha) ja kertomalla, että asia pitää käsitellä te-toimiston virkaelimessä.
sihen pitää pyytä lupa, jos on työtön.... täällä oli jo linkki aiheeseen