Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!

Vierailija
16.02.2025 |

Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).

Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.

Kommentit (309)

Vierailija
101/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain todellinen luuuseri hourii tuollaista työkkäri ei annan opiskella -bullshittiä.

Vierailija
102/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö paljonko opintoraha on nykyään? Ei sillä kukaan halua lorvia pitempään kuin on pakko. 

Tiedän. Siihen päälle saa asumistuen ja opintolainan valtion takaamana. Kuukaudessa nuo tekevät yhteensä enemmän kuin peruspäiväraha on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hassua, että ne opinnot täytyy hyväksyttää työkkärillä. Mä lakkasin opiskelemasta koska en uskaltanut ilmoittautua kursseille. Olen aina opiskellut vapaa-ajallani eikä se ole haitannut työntekoa tai päätoimisia opiskeluja. 

Jos haluaisin juoda kaljaa päivät pitkät tai harrastaa jotain muuta kuin opiskelua tai vapaaehtoistyötä, minun ei tarvitsisi hyväksyttää sitä kenelläkään. Opinnot täytyy. Kyllähän se jotain tämän maan arvoista kertoo. 

Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun ava

Miksi todistelet tuollaisia? Meillä muilla riittää ihan se, että opinnot täyttävät ne ehdot, jotka laissa on asetettu työttömän opiskellessa.

Vierailija
104/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa opiskella kunhan opintopistekertymä on keskimäärin alle 5 op/kuukausi. Itse opiskelin avoimessa yliopistossa työttömänä ja rehellisesti ilmoitin opinnoista TE-toimistolle eikä työttömyyspäiväraha loppunut tästä syystä. 

Itse en saanut opiskella avoimessa yliopistossa. Olisin osallistunut juuri sellaiseen koulutukseen jossa olisi tullut tuo alle 5op/kk. Tämä koulutus olisi lisännyt pätevyyttäni ja mahdollistanut sen, että olisin voinut harjoittaa ammattiani myös yrittäjänä. Niin ei käynyt millään! No pas*aakos tässä sitten, pitäkää tunkkinne jatkan sitten työttömänä lojumista.

Siis poliisiko sinut haki sieltä pois vai miten niin et saanut opiskella? Vai tarkoitatko, että et olisi saanut rahaa siitä, että opiskelet?

Vierailija
105/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan estä sitä kunhan maksat elämisesi itse kuten muutkin aikuiset teemme.

Mutta olen siinä samaa mieltä että yksi hallituksen harvoista huonoista uudistuksista että aikuisopiskelusta leikataan. Esim veljeni sai aikoinaan yllättävän suuren aikuisopiskelija-tuen vaikka asui vanhempien luona vielä. Oli automekaanikko joka ei mistään saanut töitä, opiskeli aikuisena hitsariksi ja nyt oikein mukava palkka ja töitä riittää.

Millä maksan elämiseni, kun tässä maassa ei ole mulle töitä tarjolla, olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja opintolainaakin on maksamatta vaikka kuinka paljon?

Ap

Valtiohan takaa opintolainan, ei sitä tartte maksaa takas.

Vierailija
106/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut opiskella avoimessa yliopistossa. Olisin osallistunut juuri sellaiseen koulutukseen jossa olisi tullut tuo alle 5op/kk. Tämä koulutus olisi lisännyt pätevyyttäni ja mahdollistanut sen, että olisin voinut harjoittaa ammattiani myös yrittäjänä. Niin ei käynyt millään! No pas*aakos tässä sitten, pitäkää tunkkinne jatkan sitten työttömänä lojumista.

Miten et saanut? Tuliko työkkärintäti käsirautojen kanssa hakemaan sinut pois luennolta? Vai oliko kuitenkin vain kyse siitä, että sinä menit raportoimaan työkkärille asioita, joita sinun ei lain mukaan tarvitse raportoida ja luulivat sinun olevan päätoiminen opiskelija, minkä takia päivärahasi evättii? Opiskelemistahan työkkäri ei voi millään laillisella keinolla estää. 

Vierailija
107/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö paljonko opintoraha on nykyään? Ei sillä kukaan halua lorvia pitempään kuin on pakko. 

Tiedän. Siihen päälle saa asumistuen ja opintolainan valtion takaamana. Kuukaudessa nuo tekevät yhteensä enemmän kuin peruspäiväraha on. 

Työttömille voitaisiin tehdä samanlainen lainasysteemi kuin opiskelijoille. Työttömyysrahaa saisi 280 e/kk ja siihen päälle voisi hakea lainaa, jonka takaisinmaksu alkaisi 2 vuoden kuluttua. Jos opiskelija  pärjää tuolla, niin miksi ei työtönkin`?

Vierailija
108/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille sopivia aloja on vähemmän kuin miehille sopivia. Jos lasketaan sotealat pois ja ns. miesten alat. Ellei nainen ala myymään itse jotain tai kirjoita kirjan. Miehille on teollisuushalleja ja kaikenmaailman sorvaamoa. Sitten naisia syytetään kun sairas, köyhä ja ei voi kulkea isoja välimatkoja.

Vierailija
109/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille voitaisiin tehdä samanlainen lainasysteemi kuin opiskelijoille. Työttömyysrahaa saisi 280 e/kk ja siihen päälle voisi hakea lainaa, jonka takaisinmaksu alkaisi 2 vuoden kuluttua. Jos opiskelija  pärjää tuolla, niin miksi ei työtönkin`?

Sinäkö ne lainat myönnät omista rahoistasi? Voin nimittäin kertoa, että yksikään pankki ei tuohon lähde, koska luottotappiot olisivat kestämättömät. 

Vierailija
110/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hassua, että ne opinnot täytyy hyväksyttää työkkärillä. Mä lakkasin opiskelemasta koska en uskaltanut ilmoittautua kursseille. Olen aina opiskellut vapaa-ajallani eikä se ole haitannut työntekoa tai päätoimisia opiskeluja. 

Jos haluaisin juoda kaljaa päivät pitkät tai harrastaa jotain muuta kuin opiskelua tai vapaaehtoistyötä, minun ei tarvitsisi hyväksyttää sitä kenelläkään. Opinnot täytyy. Kyllähän se jotain tämän maan arvoista kertoo. 

Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta haluaa oppia lisää. Itse opiskelin juuri videoeditoi

Ja tuokin... muistan kun olin työttömänä, niin sain kuulla etten saisi tehdä pientä pintaremonttia kodissani, koska se estäisi työnahkuani. Siis olisin vapaa-ajalla (vaikka työttömällä ei sellaistakaan ole) kunnostanut vanhaa puulattiaa, purkanut kylppäriä ja sellaista, niin ei saa. Kyselin sitten, että mikä olisi tuntimäärä, jota saan tehdä, niin sellaista ei ollut. Suosittelivat, että jos haluan oan oikeusturvani toteutuvan, niin palkkaan hommiin jonkun urakoitsijan ja minulle kerrotiin muutamadstakin tapauksesta, jossa työtön oli omalla omakotitalotyömaallaan tehnyt remppaa töitä odottaessaan, niin sitten perittiin työttömyyskorvausket takaisin ja tuli karenssia.

Tämä systeemi on oikeasti täysin mätä.

tottakai nyt joku tulee vinoilemaan, että pakkoko tuollaisesta on kertoa työkkäriin. niin. Eihän se ole tosiaan mikään pakko, mutta sitten kun jää kiinni, niin tuleekin iso lasku.

Vierailija
111/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta ha

Miten sä "jäät kiinni" työkkärille siitä, että olet tehnyt remppaa kotona? 

Vierailija
112/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vieläkään vastannut, miten se opintojen suorittaminen käytännön tasolla estetään. Eli voimme päätellä estämisen olevan tässä yhteydessä paskapuhetta. Kyse on taas vain siitä, että veronmaksajien rahoilla ei saa suorittaa opintoja määräänsä enempää. 

Vierailija
113/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla

Tutkinto-opiskelijat on taas asia erikseen, mutta lisäkoulutuksen kieltäminen on minusta lyhytnäköistä ja hölmöä.

Ap

Täysin samaa mieltä, lisäkoulutukseen ei edes pitäisi joutua kysymään "lupaa" vaan asian tulisi olla jokaisen oman harkinnan varassa. Työttömänä haet töitä ja pyrit parantamaan omaa tilannettasi jotta työllistyt -> eikö tämä jo itsessään tarkoita että opiskellaan lisää ja hankitaan uutta osaamista.

Itse opiskelen ulkomaisilla saiteilla erilaisia kokonaisuuksia. Saahan niistä jonkinlaisen todistuksentapaisen tai ainakin maininnan linkkariin. Jotenkin älyvapaata etten voi yhtä lailla esimerkiksi valita avoimesta korkeakoulusta jotain opintokokonaisuutta tai paria kurssia. Kumpikaan ei estä työnhakua sen enempää kuin työllistymistäkään. Enkä näe mitään vikaa siinäkään että ainakin kaltaiseni seniorimmat työttömät voisi vapaasti opiskella vaikka uuden tutkinnon töitä odotellessa. Kaikki kuitenkin tietää ettei tässä enää töitä ole tiedossa.

Vierailija
114/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vieläkään vastannut, miten se opintojen suorittaminen käytännön tasolla estetään. Eli voimme päätellä estämisen olevan tässä yhteydessä paskapuhetta. Kyse on taas vain siitä, että veronmaksajien rahoilla ei saa suorittaa opintoja määräänsä enempää. 

Kuinka yksinkertainen olet? Työttömyystukea saa nostaa rajattomasti, joten millä logiikalla on yhteiskunnan rahojen säästöä estää kaikki työttömän pyrkimykset kehittää ammattitaitoaan? Työttömyydestä pitäisi kaikin mahdollisin keinoin päästä äkkiä pois esim. opiskelemalla lisää.

Opintojen suorittaminen estetään lakkauttamalla tuen maksaminen, jolloin ihminen joutuu kodittomaksi ja kuolee nälkään.

Ap

Vierailija
115/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa opiskella kunhan opintopistekertymä on keskimäärin alle 5 op/kuukausi. Itse opiskelin avoimessa yliopistossa työttömänä ja rehellisesti ilmoitin opinnoista TE-toimistolle eikä työttömyyspäiväraha loppunut tästä syystä. 

Siis poliisiko sinut haki sieltä pois vai miten niin et saanut opiskella? Vai tarkoitatko, että et olisi saanut rahaa siitä, että opiskelet?

Mitä sä et nyt ymmärrä? Vaikka moneen kertaan jo selitetty täällä. Jos on työtön ja saa työttömyysrahaa, niin kaikki opiskelu pitää hyväksyttää te-toimisto virkailijalla. Ja siellä on oikein joku lautakunta tms joka ottaa kantaa asiaan. Mua ei olisi haitannut lainkaan että työnhakuvelvoitteeni olisi edelleen säilynyt samana. Tämä opiskelu ei myöskään olisi estänyt minua ottamasta vastaan kokopäivätyötä, sehän se on se tärkein kriteeri. Tämä koulutus olisi myös lisännyt työllistymismahdollisuuksiani huimasti. Mutta koska työkkäri katsoi, että en olisi ollut sitten oikeutettu työttömyyskorvaukseen  niin milläs mun sun mielestä olisi pitänyt elää? Pyhällä hengellä? Ja opiskella 9kk nälkää näkien?

Vierailija
116/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta ha

tottakai nyt joku tulee vinoilemaan, että pakkoko tuollaisesta on kertoa työkkäriin. niin. Eihän se ole tosiaan mikään pakko, mutta sitten kun jää kiinni, niin tuleekin iso lasku.

Mitä ihmettä sä selität. Jää kiinni siitä että tekee omassa kodissaan pientä pintaremppaa eli maalaa seiniä tms.? Järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa. Vai kyseletkö työkkäriltä lupaa tiskata astioita ettei vaan kukaan luule että teet töitä palkatta. Kuka hullu, oiekasti, kertoo työkkärille ikinäkoskaan yhtään mitään enempää kuin on aivan pakko. Lain mukaan mennään tietenkin mutta työkkärille ei kuulu eikä niitä kiinnosta mitä kodissasi touhuat. rajan ehkä voi vetää raksatyömaan kohdalle koska jos vietät 10h päivässä joka päivä omaa taloa rakentamassa niin silloin et oikeasti ole työmarkkinoitten käytettävissä- Sekään ei työkkärille kuitenkaan selviä jollet itse mene kertomaan tai sulla on niin kuspoja naapureita että ne käräyttää.

Vierailija
117/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sillä tavalla, että työttömältä peritään korvaukset pois opiskelujen ajalta ja lätkäistään karenssia päälle. 

Vierailija
118/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjast

noniin siinähän itse keksit jo ratkaisuja millä tavalla voi jäädä kiinni, hyvä, että käytit aivojasi.

Vierailija
119/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yksinkertainen olet? Työttömyystukea saa nostaa rajattomasti, joten millä logiikalla on yhteiskunnan rahojen säästöä estää kaikki työttömän pyrkimykset kehittää ammattitaitoaan? Työttömyydestä pitäisi kaikin mahdollisin keinoin päästä äkkiä pois esim. opiskelemalla lisää.

Opintojen suorittaminen estetään lakkauttamalla tuen maksaminen, jolloin ihminen joutuu kodittomaksi ja kuolee nälkään.

Ap

Opintoja ei estetä, vaan sinun pitää kustantaa ne opintosi ihan itse. Ja työttömyyskorvauksellakin on mahdollista opiskella, jos ne opinnot ihan oikeasti edistävät työllistymistäsi. 2 vuodeksi saat omaehtoiseen opiskeluun tukea. Ei ole mikään ongelma, jos kurssisi on oikeasti työllistymistä edistävä. Satun tietämään kokemuksesta, kun juuri vuoden vaihteessa valmistuin opiskeltuani 1,5v työttömyystuella. 

Vierailija
120/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Googlaapa omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella ja lopeta tuo turha ulina. Sinua ei kukaan estä opiskelemasta. Ei työkkäri, ei Kela eikä edes paavi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi