Ompa köyhää! Kela korvaa vain 29e silmälaseista! Ja mun silmälasit tuli maksamaan liki 400e!
Pinnoitteet, ja ohuet linssit ja jotain muuta välttämätöntä (monitehot).
Kommentit (143)
Se on 29€ enempi kuin minulle. Enkä edes kysynyt mitä Kela maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukiasiakkaan kannattaa etukäteen hakea maksusitoumusta optikolle ja silmälaseihin. Omatoimisesti ostetuista silmälaseista korvataan tosi nihkeä summa (riippuen linssien vahvuuksista ja muista ominaisuuksista).
Juuri näin. Lasit pitää ostaa maksusitoumuksella eikä hakea korvausta jälkeenpäin.
Ymmärrän, että silmälasien hinta voi tuntua järkyttävältä, mutta on tärkeää muistaa, että ihmisellä on ensisijaisesti velvoitus elättää itsensä omilla ansioillaan eikä ole oikeutettu odottamaan kaikkea ilmaiseksi tai valtion korvaavan täysin kaikkia tarpeitaan. Kela tukee tiettyjä terveydenhoitokustannuksia, mutta sen tuki ei voi kattaa kaikkia yksilöllisiä valintoja tai lisäominaisuuksia, kuten pinnoitteita, ohuita linssejä tai monitehoja.
On täysin ymmärrettävää, että monet tarvitsevat kalliita silmälaseja ja että esimerkiksi moniteholinssejä tarvitaan tietyissä elämäntilanteissa, mutta se ei tarkoita, että valtion tulisi maksaa täysin kaikki valinnat, joita tehdään henkilökohtaisista syistä tai mukavuudesta. Silmälasit eivät ole ainoastaan lääketieteellinen väline, vaan myös valinta, johon liittyy henkilökohtaisia mieltymyksiä ja tarpeita.
Vaikka on toki harmillista, että Kela ei kata kaikkia silmälasien kuluja, on tärkeää huomata, että meillä on vastuu omasta taloudestamme. Jos tarvitsee erityisvarusteita, kuten monitehoja, se voi tarkoittaa, että oma talous ja suunnitelmat pitää huomioida paremmin, jotta pystyy kattamaan ne kustannukset itse. Ei ole reilua olettaa, että yhteiskunta tai veronmaksajat maksaisivat kaikki omat henkilökohtaiset valinnat ja tarpeet.
Jos on perusteltu syy saada ohennukset yms niin kyllä ainakin itse sain.. mulla on - 10 näkö eikä ne lasit olis käyttökelpoisia jos ei olis kolminkertaista ohennusta. Ne painais paljon. Sitten kehykset valitsin pienestä valikoimasta. Mun lasit olis maksanut joku 700€ mutta kelalla on hyvät sopimushinnat instruun. Ja lasit ovat itselleni elinehto.. kolmen vuoden välein saa hakea maksusitoumusta laseihin
Kävin hammaslääkärissä kela korvasi 0 euroa 236 eurosta. Ei ole työttömillä oikeutta hammaslääkäriin edes. Maksoin sen hammaslääkärin työmarkkinatuesta ja söin sitten makaroonilaatikkoa 3 viikkoa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että silmälasien hinta voi tuntua järkyttävältä, mutta on tärkeää muistaa, että ihmisellä on ensisijaisesti velvoitus elättää itsensä omilla ansioillaan eikä ole oikeutettu odottamaan kaikkea ilmaiseksi tai valtion korvaavan täysin kaikkia tarpeitaan. Kela tukee tiettyjä terveydenhoitokustannuksia, mutta sen tuki ei voi kattaa kaikkia yksilöllisiä valintoja tai lisäominaisuuksia, kuten pinnoitteita, ohuita linssejä tai monitehoja.
On täysin ymmärrettävää, että monet tarvitsevat kalliita silmälaseja ja että esimerkiksi moniteholinssejä tarvitaan tietyissä elämäntilanteissa, mutta se ei tarkoita, että valtion tulisi maksaa täysin kaikki valinnat, joita tehdään henkilökohtaisista syistä tai mukavuudesta. Silmälasit eivät ole ainoastaan lääketieteellinen väline, vaan myös valinta, johon liittyy henkilökohtaisia mieltymyksiä ja tarpeita.
Vaikka on toki harmillista, että Kela ei kata kaikkia silmälasien kulu
Se ei ole mikään valinta tai mukavuus kysymys jos on -10 näkö ja tarttee ohennukset.. kun niitä ei vois edes pitää ilman niitä ohennuksia. Mitä tekis laseilla jotka olis liian painavat käyttöön ??
Vierailija kirjoitti:
Jos on perusteltu syy saada ohennukset yms niin kyllä ainakin itse sain.. mulla on - 10 näkö eikä ne lasit olis käyttökelpoisia jos ei olis kolminkertaista ohennusta. Ne painais paljon. Sitten kehykset valitsin pienestä valikoimasta. Mun lasit olis maksanut joku 700€ mutta kelalla on hyvät sopimushinnat instruun. Ja lasit ovat itselleni elinehto.. kolmen vuoden välein saa hakea maksusitoumusta laseihin
Herramunjee. Näetkö sinä yhtään mitään ilman rillejä??
Keisari kirjoitti:
Tiimarista ois saanu 1 eurolla
Jos se ei olis mennyt konkurssiin 2013. Missä oot ollut 12 vuotta, koomassa?
Missä yhteydessä tuo 29 euroa oikein korvattiin? Millä perusteella?
Katsoneet Specksaversin mainoksia joka ei pidä paikkaansa ollenkaan.
Ilman pinnotteita ja ohennuksia Lensway.fi on hyvinkin edullisia. Ainakin varalaseiksi
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennytkään että korvaa. Voiko hakea jälkeen päin?
Ei se ole mikään Kelakorvaus, vaan toimeentulotukiasiakkaat saa lasit. Niitä ei kannata itse ostaa, vaan pyytää maksusitoumus. Jos ostat itse, Kela korvaa vain sen osan, minkä ne lasit olisi maksusitoumuksella hankittuna maksanut. Kela on kilpailuttanut alhaiset hinnat ja ne peruslasit tosiaan maksaa vaan 29 euroa, kun ostetaan Kelan maksarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on toki harmi
Tottahan toki, on ikävä, että vaikeasta näköongelmasta johtuen tarvitaan erikoislasit, mutta on tärkeää ymmärtää, että yksilön vastuulla on huolehtia siitä, että tällaisia kalliita erikoisvarusteita voi käyttää. Tietenkin -10 dioptria on vakava näköongelma, mutta silti se ei oikeuta siihen, että kaikki ylimääräiset kustannukset tulisi laittaa yhteiskunnan piikkiin. Kela tukee terveydenhuollon perusasioita, mutta jos valitsee tietynlaisen erikoislasiratkaisun, kuten ohennukset ja muut lisäominaisuudet, silloin se on henkilökohtainen valinta ja kustannus.
On totta, että liian painavat lasit voivat olla epämukavat, mutta nykyisin on niin monia vaihtoehtoja ja kilpailua markkinoilla, että on mahdollista löytää kohtuuhintaisempia ratkaisuja, vaikka niiden laatu ja kestävyys eivät ehkä ole yhtä huipputasoa kuin kalliimmilla linssivaihtoehdoilla. Mutta jälleen, tämä ei ole yhteiskunnan tai veronmaksajien ongelma. Jos tämäntyyppiset lisävarusteet ovat välttämättömiä, se ei tarkoita, että valtio pitäisi niitä täysin kattaa.
Tässä kohtaa olisi syytä miettiä omia taloudellisia prioriteetteja ja sitä, miten varautuu tuleviin tarpeisiin. Jos silmälasien hinta on liian korkea, olisi ehkä järkevää tarkastella muita vaihtoehtoja tai ottaa huomioon, miten sellaiseen kulutukseen varautuu etukäteen. Ei ole reilua odottaa, että yhteiskunta kantaa vastuun kaikista omista henkilökohtaisista valinnoista tai tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Missä yhteydessä tuo 29 euroa oikein korvattiin? Millä perusteella?
Toimeentulotukiasiakkaille korvataan lasit. Ei muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vain -8. En näe jalkakäytävän reunaa enkä tunnisra ketään yli 2 metrin päästä. En näkisi pysäyttää oikeaa bussia.
Me ollaan käytännössä sokeita eli työkyvyttömiä ilman laseja, mutta maksamme ne itse. Mun rillit on 9 vuotta vanhat ja pitäis uusia vuosittain (ja käydä silmälääkärillä verkkokalvon irtaumariskin takia), mutta ei ole varaa. Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoneet Specksaversin mainoksia joka ei pidä paikkaansa ollenkaan.
Specsavers on juuri Kelan yhteistyökumppani ja sinne ne maksarit myönnetään 1.1.2025 alkaen. Niillä on sopimushinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähelle jotenkin.. en näe kauas
"Menkää töihin." Mihin töihin voi mennä, jos ei näe kunnolla?
bwäähh bwhyyyääähh :''<<<
mun pitää ite maksaa asiat mitä käytän eikä valtio auta tarpeex bwääääh :'<<
Jaxuhalei <3
ps. mee töihi