Ompa köyhää! Kela korvaa vain 29e silmälaseista! Ja mun silmälasit tuli maksamaan liki 400e!
Pinnoitteet, ja ohuet linssit ja jotain muuta välttämätöntä (monitehot).
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoneet Specksaversin mainoksia joka ei pidä paikkaansa ollenkaan.
Specsavers on juuri Kelan yhteistyökumppani ja sinne ne maksarit myönnetään 1.1.2025 alkaen. Niillä on sopimushinnat.
Oikeesti vai? Mä olen saanu instruun vielä viime vuonna. Pitääpä kysyä kelalta että onko oikeesti noin. Instruun ja nissenille itse sain valita kummalleko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä yhteydessä tuo 29 euroa oikein korvattiin? Millä perusteella?
Toimeentulotukiasiakkaille korvataan lasit. Ei muille.
Tuossa jäi sitten aloittajalle yli 371 euroa vielä itse maksettavaksi. Kova pieti toimeentukea saavalle. Luulin, että ne joillain reunaehdoilla korvattaisin kokonaan, siksi tuollainen pieni korvaus ihmetytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun maksoi 1495e ja työpaikan sairauskassa korvasi yli 16e menevän osan. Se 16e on omavastuu kaikista niistä kuiteista yhteensä jotka vie kerralla. Eli kannattaa sitä 6 kk aikana kerätä kaikki mahdolliset lippulaput. Reseptilääkkeetkin kelakorvauksen jälkeen on sen 16
Missä tuollaisia sairauskassoja on? Eipä ole ikinä tullut omalla työuralla vastaan.
Yleensä sairaskassat korvaa sen max 500e, joten ton on oltava ihan superkassa.
Että ottaa pattiin olla killisilmä. Miinusta 9,5 ja hajataittoa, niin pelkät linssit maksaa joka liikkeessä 400 - 600 €.
Millähän perusteella silmälaseista korvataan? En koskaan ole saanut mitään korvauksia, en ole odottanutkaan. Oliko tuo 29 euroa silmälääkärin korvaus?
Mulla ei korvannut ollenkaan! Ja mun lasit maksoi 39 e!
Vierailija kirjoitti:
Että ottaa pattiin olla killisilmä. Miinusta 9,5 ja hajataittoa, niin pelkät linssit maksaa joka liikkeessä 400 - 600 €.
Mulla ei ole ihan noin paljon miinusta, mutta hajataittoa ja monitehot. Jos ottaa sellaisen hionnan, ettei linssi ole ihan hirveän paksu, niin vähintään 1000 euroa maksaa linssit. Ja siihen päälle kehykset. Kehysten rikkoutumisen takia piti hankkia uudet lasit. Ei näistä mitään korvausta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vain -8. En näe jalkakäytävän reunaa enkä tunnisra ketään yli 2 metrin päästä. En näkisi pysäyttää oikeaa bussia.
Me ollaan käytännössä sokeita eli työkyvyttömiä ilman laseja, mutta maksamme ne itse. Mun rillit on 9 vuotta vanhat ja pitäis uusia vuosittain (ja käydä silmälääkärillä verkkokalvon irtaumariskin takia), mutta ei ole varaa. Revi siitä.
Eipä siinä ole revittävää. Tuo on kauhea tilanne kaikin puolin. Nuo -8 ja -10 ovat vaan niin valtavan kovat vahvuudet, että ajattelemattomasti kysyin, näkeekö ilman mitään. Anteeksi, kun loukkasin.
Kaikki fine ainakin -10 kommentin jättäneen puolesta. Kyllä se yhteiskunta on liian eriarvoinen tällaisissä asioissa mille ei mitää oikeesti voi. Ei se ole hyvinvointia kun joutuu olemaan laseilla joilla ei näe tarkasti tai että sairaus vaatisi hommaamaan useammin lasit tai käymään tutkimuksissa korvaamaan itse vaikka varaa ei olis mitenkään päin..
Mitä välttämätöntä? Monitehot jollain tasolla ymmärrän, vaikka oikeassa elämässä ilmankin pärjää jos jaksaa lukulaseja mukana kuljettaa. Mikään muu ei ole välttämätöntä esim nuo hionnat ja pinnoitteet. Toki saahan laseihin vaikka mitä, itsekin otin ulkona tummuvat monitehot, mutten kelalta hakenut mitään niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ihan noin paljon miinusta, mutta hajataittoa ja monitehot. Jos ottaa sellaisen hionnan, ettei linssi ole ihan hirveän paksu, niin vähintään 1000 euroa maksaa linssit. Ja siihen päälle kehykset. Kehysten rikkoutumisen takia piti hankkia uudet lasit. Ei näistä mitään korvausta saa.
Mulla oli 30 vuotta vanhat lasit. Linssit tippui kehyksistä. Näköä ei oltu tarkistettu 30 vuoteen. Sen sitten sai ilmaiseksi linssien päälle eikä Kela korvannut euroakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on perusteltu syy saada ohennukset yms niin kyllä ainakin itse sain.. mulla on - 10 näkö eikä ne lasit olis käyttökelpoisia jos ei olis kolminkertaista ohennusta. Ne painais paljon. Sitten kehykset valitsin pienestä valikoimasta. Mun lasit olis maksanut joku 700€ mutta kelalla on hyvät sopimushinnat instruun. Ja lasit ovat itselleni elinehto.. kolmen vuoden välein saa hakea maksusitoumusta laseihin
Herramunjee. Näetkö sinä yhtään mitään ilman rillejä??
Mulla on vain -8. En näe jalkakäytävän reunaa enkä tunnisra ketään yli 2 metrin päästä. En näkisi pysäyttää oikeaa bussia.
Me ollaan käytännössä sokeita eli työkyvyttömiä ilman laseja, mutta maksamme ne itse. Mun rillit on 9 vuotta vanhat ja pitäis uusia vuosittain (ja käydä silmälääkärillä verkkokalvon irtaumariskin takia
Mikset hae toimeentulotukea, kun kerran olet rutiköyhä?
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella silmälaseista korvataan? En koskaan ole saanut mitään korvauksia, en ole odottanutkaan. Oliko tuo 29 euroa silmälääkärin korvaus?
No jos on toimeentulotuki asiakas. Muuta en tiedä.. siltä vähä kuulostaa.. ja siis tämä kyseinen ensin maksusitoumuksen laseihin vai hommasko itse ja laittoi laskun kelalle?
Miksipä Kelan pitää maksaa senttiäkään kenenkään laseista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että silmälasien hinta voi tuntua järkyttävältä, mutta on tärkeää muistaa, että ihmisellä on ensisijaisesti velvoitus elättää itsensä omilla ansioillaan eikä ole oikeutettu odottamaan kaikkea ilmaiseksi tai valtion korvaavan täysin kaikkia tarpeitaan. Kela tukee tiettyjä terveydenhoitokustannuksia, mutta sen tuki ei voi kattaa kaikkia yksilöllisiä valintoja tai lisäominaisuuksia, kuten pinnoitteita, ohuita linssejä tai monitehoja.
On täysin ymmärrettävää, että monet tarvitsevat kalliita silmälaseja ja että esimerkiksi moniteholinssejä tarvitaan tietyissä elämäntilanteissa, mutta se ei tarkoita, että valtion tulisi maksaa täysin kaikki valinnat, joita tehdään henkilökohtaisista syistä tai mukavuudesta. Silmälasit eivät ole ainoastaan lääketieteellinen väline, vaan myös valinta, johon liittyy henkilökohtaisia mieltymyksiä ja tarpeita.
Vaikka on toki harmi
Kela ei korvaa silmälaseja muuta kuin sosiaalitukia saaville. Maksukykyiset maksavat ne itse. Miksihän kuulolaiteet korvataan? Kamalampaa olisi olla heikkonäköinen kuin huonokuuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että silmälasien hinta voi tuntua järkyttävältä, mutta on tärkeää muistaa, että ihmisellä on ensisijaisesti velvoitus elättää itsensä omilla ansioillaan eikä ole oikeutettu odottamaan kaikkea ilmaiseksi tai valtion korvaavan täysin kaikkia tarpeitaan. Kela tukee tiettyjä terveydenhoitokustannuksia, mutta sen tuki ei voi kattaa kaikkia yksilöllisiä valintoja tai lisäominaisuuksia, kuten pinnoitteita, ohuita linssejä tai monitehoja.
On täysin ymmärrettävää, että monet tarvitsevat kalliita silmälaseja ja että esimerkiksi moniteholinssejä tarvitaan tietyissä elämäntilanteissa, mutta se ei tarkoita, että valtion tulisi maksaa täysin kaikki valinnat, joita tehdään henkilökohtaisista syistä tai mukavuudesta. Silmälasit eivät ole ainoastaan lääketieteellinen väline, vaan myös valinta, johon liittyy henkilökohtaisia mielt
Yhteiskunta (Kela) kuitenkin kustantaa kuulolaitteet... miksi kuulo priorisoidaan niin voimakkaasti näön edelle? Mielestäni joko molempiin kuuluisi jonkinnäköinen peruskorvaus vaivan vakavuuteen suhteutettuna tai sitten ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kehyksiä korvaa , jos ne hajoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on toimeentulotuki asiakas. Muuta en tiedä.. siltä vähä kuulostaa.. ja siis tämä kyseinen ensin maksusitoumuksen laseihin vai hommasko itse ja laittoi laskun kelalle?
Kyllä täyttä palkkaa nauttiville ja eläkeläisille Kela korvaa monen sadan ellei tonnin lasit, mutta toimeentuloasiakkaalle ei korvaa edes 39 euron laseja!
Vierailija kirjoitti:
Jos on perusteltu syy saada ohennukset yms niin kyllä ainakin itse sain.. mulla on - 10 näkö eikä ne lasit olis käyttökelpoisia jos ei olis kolminkertaista ohennusta. Ne painais paljon. Sitten kehykset valitsin pienestä valikoimasta. Mun lasit olis maksanut joku 700€ mutta kelalla on hyvät sopimushinnat instruun. Ja lasit ovat itselleni elinehto.. kolmen vuoden välein saa hakea maksusitoumusta laseihin
Enon vaimo oli myös melkein sokea, mutta linssit oli mallia "pullonpohja" eipä niitä 80- luvulla juurikaan ohennuksia ollut saatavilla. Ei kyllä koskaan puhunut että olisi jotenkin painavat, toki oli vuosikausia pitänyt ja tottunut
Eipä siinä ole revittävää. Tuo on kauhea tilanne kaikin puolin. Nuo -8 ja -10 ovat vaan niin valtavan kovat vahvuudet, että ajattelemattomasti kysyin, näkeekö ilman mitään. Anteeksi, kun loukkasin.