Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ompa köyhää! Kela korvaa vain 29e silmälaseista! Ja mun silmälasit tuli maksamaan liki 400e!

Vierailija
12.02.2025 |

Pinnoitteet, ja ohuet linssit ja jotain muuta välttämätöntä (monitehot).

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset 15 vuotta olen ostanut silmälasini Tiimarista ja Cittarista. Ne eivät ole koskaan maksaneet yli 20 euroa. Minulla on vaivana vain ns. ikänäkö, taitto- tms. häiriötä ei ole. Ap:lla valitettavasti lienee enemmän ongelmaa. Olin sikälikin onnellisessa asemassa, että työnantaja olisi maksanut luku- ja näyttölasit, jos olisin hakenut. Ymmärrän kyllä hyvin, että erikoislinssien hinta voi pienituloisille olla vaikea pulma.

Niin, sulla on lukulasit. 

Vierailija
82/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Tiimarista ois saanu 1 eurolla

Varmasti saa, varsinkin kun Tiimari teki konkurssin vuonna 2014.

Opettele lukeen. Ois saanu, siis jos Tiimari olis olemassa.

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä kun haetaan toimeentulotukea siinä hakemuksessa on kohta että  menot sinne pitää kirjata jos on tarvetta niille laseille ja sitten kannattaa hakea ensin optikolle tai / silmälääkärille maksusitoumus..sitten se silmälasiresepti lähetetään liitteenä kelaan .. sen perusteella ne tekee sen maksusitoumuksen laseihin

Vierailija
84/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain maksusitoumuksen laseihin. En tiedä paljon se oli kun sitä ei lukenut ja mulle sanottiin ettei mun tarvi sitä tietää mutta hyvät lasit sain . Monitehot. En joutunut mitään itse maksamaan.

Olitko toimeentulotuella?

Juu olen. Saan osa-aikatyön palkan,toimeentulotukea ,työmarkkinatukea ja asumistukea. (2 lasta asuu vuoroviikot mun luona)

Sitten ne maksoi sen näöntarkastuksen. Tosin eka menin silmäasemalle  ja niillä ei ole sopimusta kelan kanssa kun en asiasta selvää ottanu  niin piti maksaa ite se ja sitten uudestaan instrulle menin ja uus näöntarkastus piti tehä ennenkuin sain maksusitoumuksen sinne.

Vierailija
85/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani maksoivat yhteensä 240e, sisältäen sekä lukulasit että kaukolasit omilla vahvuuksilla, ohuilla linsseillä.

Vierailija
86/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ilmaiseksi.

Minä sain huulihölkällä

T. Jorma 

Vierailija
87/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten rahoilla elävät saatanat jaksavat valittaa kaikesta. Painukaa hiiteen Suomesta niin ei tarvitse valittaa.

Vierailija
88/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten rahoilla elävät saatanat jaksavat valittaa kaikesta. Painukaa hiiteen Suomesta niin ei tarvitse valittaa.

En painu enkä  ainakaan minkä valita kun ei ole mitään aihetta valittaa :) 

Vierailija
89/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun maksoi 1495e ja työpaikan sairauskassa korvasi  yli 16e menevän osan. Se 16e on omavastuu kaikista niistä kuiteista yhteensä jotka vie kerralla. Eli kannattaa sitä 6 kk aikana kerätä kaikki mahdolliset lippulaput. Reseptilääkkeetkin  kelakorvauksen jälkeen on sen 16

Missä tuollaisia sairauskassoja on? Eipä ole ikinä tullut omalla työuralla vastaan.

Meillä oli vanhaan hyvään aikaan mutta sittemmin lakkautettiin. Kassa maksoi 75% minkä tahansa  yksityislääkärin palkkioista ja määrätyistä tutkimuksista. Silmälaseja sai 3 v välein. Siinä tuli tehtyä kunnon tili kun piti joskus markka-aikana olla kokonainen kuukausi sairaalassa. Sairaskassa maksoi 75% sairaalapäivämaksuista. Muuten olisin joutunut maksamaan 5000 markan laskun kokonaan itse. Silloin ei harmittanut maksetut pienet kassan jäsenmaksut.

Vierailija
90/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: onpa kirjoitetaan onpa, ei ompa.

Vierailija
91/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on maksusitoumus. Tiettyihin liikkeisiin. Kehysmallisto rajattu. Ja omalla rahalla saa ostaa lisäominaisuuksia.

En edes tiedä paljon ne lasit maksoi.

n. 250 € silmälääkärin (jonka oikeasti tapasin) määräyksestä kahdet lasit (monitehot) joiden sangat ovat erittäin arvostettuja. Tosin se silmälääkäri totesi molemmissa silmissäni olevan niin paljon vikaa että molempiin kannattaa vaihtaa jokin linssi hintaan 2000 € per silmä heillä. Lasit olivat valmiina seuraavana päivänä mutta Suomessa silmälääkärini totesi ettei linssinvaihto auta silmiini yhtään mitään ja teki kyllä samat testit kun Armenialainen (unohdin mainita että Jerevanissa tämä tapahtui viime joulukuussa) silmälääkärini. Jotenkin vaan jäi semmoinen tunne että hinnoissa on ilmaa vieläkin koska minua palveli niin pokien hankkimisessa ja niiden lasien hakemisissa kolme tyttöä (erilaisia olivat molemmilla kerroilla). Varmaan Suomessakin käytetään hyväksi näiden armenialaisten hiomia linssejä mutta se kestää viikkotolkulla saada ne lasit päähänsä. Varmaankin odottelevat siellä että koskahan tilaus tulee täyteen ja lähettävät linssit sitten Suomeen jossa optikot ottavat niistä todella suolaisen hinnan taskunsa täytteeksi. Tietenkin myös sangoista joita saa mm. Italiasta (Ferrari, La Coste jne...) tehtaalta suoraan hintaan n. 5 € per pari jos on vähänkin suhteita siihen suuntaan. Ja hekin vievät välistä koska täytyyhän työntekijöidenkin jollakin elää.

Vierailija
92/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin hammaslääkärissä kela korvasi 0 euroa 236 eurosta. Ei ole työttömillä oikeutta hammaslääkäriin edes. Maksoin sen hammaslääkärin työmarkkinatuesta ja söin sitten makaroonilaatikkoa 3 viikkoa joka päivä.

Sun olisi kannattanut jonottaa julkiselle, niin lasku olisi huomioitu toimeentulotuessa.

Vierailija
93/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän perusteella silmälaseista korvataan? En koskaan ole saanut mitään korvauksia, en ole odottanutkaan. Oliko tuo 29 euroa silmälääkärin korvaus?

No jos on toimeentulotuki asiakas.  Muuta en tiedä.. siltä vähä kuulostaa.. ja siis tämä kyseinen ensin maksusitoumuksen laseihin vai hommasko itse ja laittoi laskun kelalle?

Kyllä täyttä palkkaa nauttiville ja eläkeläisille Kela korvaa monen sadan ellei tonnin lasit, mutta toimeentuloasiakkaalle ei korvaa edes 39 euron laseja!

Korvaako eläkeläisille? Tuo oli mulle uutinen, täytyypä mennä tutkimaan Kelan sivuja.

Vierailija
94/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Specksavers mainosta 29 euron laseja, joten ei kai niistä enempää tarvitsekaan korvata. Työtön ostakoot halvimmat.

EI jotain -10:n laseja saa kympeillä yhtään mistään!

Vierailija
95/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän perusteella silmälaseista korvataan? En koskaan ole saanut mitään korvauksia, en ole odottanutkaan. Oliko tuo 29 euroa silmälääkärin korvaus?

No jos on toimeentulotuki asiakas.  Muuta en tiedä.. siltä vähä kuulostaa.. ja siis tämä kyseinen ensin maksusitoumuksen laseihin vai hommasko itse ja laittoi laskun kelalle?

Kyllä täyttä palkkaa nauttiville ja eläkeläisille Kela korvaa monen sadan ellei tonnin lasit, mutta toimeentuloasiakkaalle ei korvaa edes 39 euron laseja!

Korvaako eläkeläisille? Tuo oli mulle uutinen, täytyypä mennä tutkimaan Kelan sivuja.

Ei korvaa, pitää olla toimeentutuen saaja.

Vierailija
96/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa köyhää. Maksa itse lasisi. Niin minäkin teen ja maksavat muuten tavallisesti tonnin tai ylikin, kun on vaikka mitä säätöä 

Miksi toimeentulotukiasiakkaan pitåä maksaa itse (halvat) lasit, mutta täyttä palkkaa nauttivalle Kela korvaa tonnin lasit?

Ei korvaa yhtään senttiä palkan saajille, kyllä ne omilla rahoilla ostetaan 

Vierailija
97/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenko Kelan pitäis maksaa? Tiedätkö, että kaikki eivät saa edes tuota, vaan maksavat lasinsa ihan itse, kokonaan.

Tämä! Itselläni on 1700 euron nettopalkka ja ihan itse olen aina joutunut silmälasini maksamaan. Nyt keski-ikäisenä olen joutunut hankkimaan monitehot ja ne vasta kalliit olivatkin! Ja ihan omasta pienestä palkastani jouduin rahat säästämään näitä silmälaseja varten.

Räikein ehdotus jonka olen kuullut, että kelan tulisi kustantaa eläinlääkärikulut! Syynä kuulemma eläinten terapeuttinen vaikutus. Tuota en kiistä, mutta jokaisella on itsellä vastuu huolehtia ja kustantaa lemmikkinsä. Edes minulla ei olisi varaa lemmikkiin eikä sen lääkärikuluihin. Ja siksi en ole lemmikkiä itselleni hankkinut. Mutta että nuo kulut tulisi muka veronmaksajien kustantaa! 

Vierailija
98/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäkin on tasan 29 euroa liikaa.

Jepjep. Ei Kela oo koskaan mun rillejä maksellut.

Vierailija
99/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun maksoi 1495e ja työpaikan sairauskassa korvasi  yli 16e menevän osan. Se 16e on omavastuu kaikista niistä kuiteista yhteensä jotka vie kerralla. Eli kannattaa sitä 6 kk aikana kerätä kaikki mahdolliset lippulaput. Reseptilääkkeetkin  kelakorvauksen jälkeen on sen 16

Missä tuollaisia sairauskassoja on? Eipä ole ikinä tullut omalla työuralla vastaan.

Toiset loisii selvästi paremmin kuin toiset

Vierailija
100/143 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenko Kelan pitäis maksaa? Tiedätkö, että kaikki eivät saa edes tuota, vaan maksavat lasinsa ihan itse, kokonaan.

Tämä! Itselläni on 1700 euron nettopalkka ja ihan itse olen aina joutunut silmälasini maksamaan. Nyt keski-ikäisenä olen joutunut hankkimaan monitehot ja ne vasta kalliit olivatkin! Ja ihan omasta pienestä palkastani jouduin rahat säästämään näitä silmälaseja varten.

Räikein ehdotus jonka olen kuullut, että kelan tulisi kustantaa eläinlääkärikulut! Syynä kuulemma eläinten terapeuttinen vaikutus. Tuota en kiistä, mutta jokaisella on itsellä vastuu huolehtia ja kustantaa lemmikkinsä. Edes minulla ei olisi varaa lemmikkiin eikä sen lääkärikuluihin. Ja siksi en ole lemmikkiä itselleni hankkinut. Mutta että nuo kulut tulisi muka veronmaksajien kustantaa! 

Mikset sitten irtisanoudu töistä ja ala elää toimeentulotukiasiakkaan yltäkylläistä elämää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi