Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ompa köyhää! Kela korvaa vain 29e silmälaseista! Ja mun silmälasit tuli maksamaan liki 400e!

Vierailija
12.02.2025 |

Pinnoitteet, ja ohuet linssit ja jotain muuta välttämätöntä (monitehot).

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että silmälasien hinta voi tuntua järkyttävältä, mutta on tärkeää muistaa, että ihmisellä on ensisijaisesti velvoitus elättää itsensä omilla ansioillaan eikä ole oikeutettu odottamaan kaikkea ilmaiseksi tai valtion korvaavan täysin kaikkia tarpeitaan. Kela tukee tiettyjä terveydenhoitokustannuksia, mutta sen tuki ei voi kattaa kaikkia yksilöllisiä valintoja tai lisäominaisuuksia, kuten pinnoitteita, ohuita linssejä tai monitehoja.

On täysin ymmärrettävää, että monet tarvitsevat kalliita silmälaseja ja että esimerkiksi moniteholinssejä tarvitaan tietyissä elämäntilanteissa, mutta se ei tarkoita, että valtion tulisi maksaa täysin kaikki valinnat, joita tehdään henkilökohtaisista syistä tai mukavuudesta. Silmälasit eivät ole ainoastaan lääketieteellinen väline, vaan myös valinta, johon liittyy henkilökohtaisia mieltymyksiä ja tarpeita.

Vaikka on toki harmillista, että Kela ei kata kaikkia silmälasien kulu

Miksi sitten porukka odottaa yksityislääkärillä käynnistä korvausta? 

Vierailija
162/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä terveydenhuoltojärjestelmä Aika erikoinen. Kuulolaitteet ja liikkumisen apuvälineet saa julkiselta tuloista riippumatta, silmälaseja ei, vaikka ne voivat olla työkyvylle välttämättömämpiä kuin kävelykeppi ja kuulolaite. Erikoista on myös se, että julkisella saa kalliitakin operaatioita pilkkahintaan - paitsi jos ongelma sattuu olemaan hampaissa, jolloin hinnat ovat moninkertaiset tai jopa moninkymmenkertaiset. Kannattaa siis toivoa mieluummin huonoa kuuloa ja selkävaivoja kuin huonoa näköä ja hammasongelmia. Sitten on muuten niitäkin vaivoja, joita on käytännössä mahdotonta hoidattaa julkisella. 

Tästä ruletista saisi tietysti vielä hauskemman lisäämällä satunnaisuutta entisestään. Minä ehdotan, että jatkossa oikean jalan murtumien hoidosta veloitetaan kymmenkertainen hinta, ja a:lla alkavien lääkkeiden hinta viisinkertaistetaan. Lisäksi tiistaisin sattuneet tapaturmat voitaisiin hoitaa puoleen hintaan mutta torstaisin kätensä murtaneille ei julkisella puolella laitettaisi kipsiä ollenkaan vaan pitäisi mennä yksityiselle, jos sellaista ylellisyyttä haluaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän perusteella silmälaseista korvataan? En koskaan ole saanut mitään korvauksia, en ole odottanutkaan. Oliko tuo 29 euroa silmälääkärin korvaus?

No jos on toimeentulotuki asiakas.  Muuta en tiedä.. siltä vähä kuulostaa.. ja siis tämä kyseinen ensin maksusitoumuksen laseihin vai hommasko itse ja laittoi laskun kelalle?

Kyllä täyttä palkkaa nauttiville ja eläkeläisille Kela korvaa monen sadan ellei tonnin lasit, mutta toimeentuloasiakkaalle ei korvaa edes 39 euron laseja!

Saan eläkettä vähän päälle 900e kuukaudessa, josta 400e vuokraan. Lääkkeisiin joka ikinen kuukausi vähintään 150e. Lisäksi sähkö ja puhelin. Kaiken maksan itse. Ja kelan mielestä mulla on 130e liian isot tulot. Ei puhettakaan että saisin mitään avustusta silmälaseihin, enhän ole oikeutettu toimeentulotukeenkaan.

Vierailija
164/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän perusteella silmälaseista korvataan? En koskaan ole saanut mitään korvauksia, en ole odottanutkaan. Oliko tuo 29 euroa silmälääkärin korvaus?

No jos on toimeentulotuki asiakas.  Muuta en tiedä.. siltä vähä kuulostaa.. ja siis tämä kyseinen ensin maksusitoumuksen laseihin vai hommasko itse ja laittoi laskun kelalle?

Kyllä täyttä palkkaa nauttiville ja eläkeläisille Kela korvaa monen sadan ellei tonnin lasit, mutta toimeentuloasiakkaalle ei korvaa edes 39 euron laseja!

Saan eläkettä vähän päälle 900e kuukaudessa, josta 400e vuokraan. Lääkkeisiin joka ikinen kuukausi vähintään 150e. Lisäksi sähkö ja puhelin. Kaiken maksan itse. Ja kelan mielestä mulla on 130e liian isot tulot. Ei puhettakaan et

Jätät jotain kertomatta. Saat asumistukea tai sitten sulla on omaisuutta tai tuloja, jotka vaikuttavat.

Vierailija
165/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan eläkettä vähän päälle 900e kuukaudessa, josta 400e vuokraan. Lääkkeisiin joka ikinen kuukausi vähintään 150e. Lisäksi sähkö ja puhelin. Kaiken maksan itse. Ja kelan mielest

Asumistukea saan. Ei omaisuutta eikä tuloja. Vain pienin mahdollinen eläke.