Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläisille lähes ilmainen yksityinen terveydenhuolto

Vierailija
11.02.2025 |

En tiennytkään että rahaa riitti hassattavaksi!

Suurperheen äitinä jouduin itse irtisanotuksi leikkauksissa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011020257.html

Kommentit (528)

Vierailija
141/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi- ja nuorivihamielisyys menee aivan uskomattoman pitkälle. Olen syntynyt v 1978 ja saanut paljon sellaista, mitä omat 2000-luvulla syntyneet lapseni eivät tule koskaan saamaan. En yhtään ihmettele syntyvyyden laskua. Toivottavasti tähän tulee vielä käänne. Lasten ja nuorten pitäisi olla etusijalla.

Vierailija
142/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä asiaa vähän syvemmin.

Kuinka syvältä saa miettiä?

Tämä hallitus ei ole tehnyt yhtään järkevää päätöstä. Rahaa ei ole säästynyt, vaikka on leikattu hölmöläisen peittoa.

Jatkuvasti ulistaan kuinka eläkeläiset täyttävät terveyskeskukset ja muut ei sinne pääse.Nyt kun ne eläkeläiset ei olisi siellä,on taas huono asia.Mitä te haluatte?

Julkiselle lisää rahaa että voisivat hoitaa hommansa kunnolla? Nyt ne rahat menevät veroparatiiseihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tk-maksu 28,20 joten eipä tuosta hyötyä ainakaan mulle ole.

Vain haittaa meille veronmaksajille.

Kummallista, olen eläkeläinen ja maksan veroja. Mihin voin valittaa?

Et maksa. Kierrätät yhtä ja samaa sosiaalitukea taskusta toiseen tuottamatta mitään.

Eläkeläinen on maksanut veroja vuosikymmeniä töissä ollessa.Montako vuotta sinä olet ollut töissä vai kierrätätkö sosiaalitukia?

Vierailija
144/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tehän saatte nopeammin ajan terveyskeskukseen valittamaan ahdistusta ja itkuista oloa, kun vanhukset ovat poissa jaloista.

Ei ainakaan pk-seudulla. M a mut täällä tukkii terveysasemat, ei suomalaiset eläkeläiset. Monilla eläkeläisillä on jo nyt varaa käydä yksityisellä. 

Vierailija
145/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et maksa. Kierrätät yhtä ja samaa sosiaalitukea taskusta toiseen tuottamatta mitään.

Eläkeläinen on maksanut veroja vuosikymmeniä töissä ollessa.Montako vuotta sinä olet ollut töissä vai kierrätätkö sosiaalitukia?

Rahaa mieluimmin eläkeläisille kuin maamuille.

Vierailija
146/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän rationaalisuuden tuossa, mutta silti uskomattoman röyhkeää.

"Puretaan jonoja antamalla rikkaille eläkeläisillä halpa yksityinen terveydenhuolto".

Tavallaan rationaalista joo, mutta...

Miksei jonoja pureta antamalla nuoremmille tuollainen etu?

Rikkaille eläkeläisille? Suurin osa eläkeläisistä on köyhiä tai erittäin köyhiä. Rikkailla on kattavat vakuutukset. Tai jopa eläkkeellä jatkuvat terveyspalvelu edut. 

Ja lupa perustuu siihen, että eläkeläiset joutuvat käymään usein lääkärillä, mutta eivät ole monimutkaisia hoidon suhteen. Siihen perustuu, että tietyt potilaat saa hammashoisossa oalvelusetelin. Sen saa jos ei ole odotettavissa monimutkaista toimenpidettä vaan selkeä ja yksinkertainen . 

Sitä en tiedä laskutaajo yksityiset sitten kuitenkin erikoistutkimuksista. 

Ehkä perusneuvola voisi olla yksi yksityisellä toimiva. Niin kuin on monet joukko seulonnat. 

Nykyään terveyskeskukset ja yliopistollisen suosii ryhmiä. Ne seurannan ja seulonnat ja neuvonnan, jotka ennen annettiin yksityisesti, hoidetaan nykyään ryhmissä. 

Vierailija
147/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi- ja nuorivihamielisyys menee aivan uskomattoman pitkälle. Olen syntynyt v 1978 ja saanut paljon sellaista, mitä omat 2000-luvulla syntyneet lapseni eivät tule koskaan saamaan. En yhtään ihmettele syntyvyyden laskua. Toivottavasti tähän tulee vielä käänne. Lasten ja nuorten pitäisi olla etusijalla.J

Jaa..Minun 2000-luvulla syntyneet lapsenlapset elävät paremmin kuin heidän vanhempansa.Taloudellisestikin heidän elämä on aivan eri tasolla.

Vierailija
148/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla kouluterveydenhuolto, opiskelijaterveydenhuolto, työterveyshuolto. Eläkeläinen joka tehnyt ikänsä työtä, monilla tod pieni eläke, mietitään kumpaa, ruokaa vai lääkkeitä. Kotiapua, asiointiapua, siivousapua, tilataksia( rollaattori) muita apuvälineitä, sairauksia, kulumaa, kaihia,yms autolla  toisin kuin nuori terve joka polkaisee pyörällä tai kävelee.

Liukkaalla liikkuminen pelottaa. Koko ajan tilanne huononee, asiaa ei voi auttaa. vaikka olisi huippukuntoinen,mitä vanhuksia kaikista tulee.

Monella aliravitsemus( vaikka olisi näennäisesti tukevan näköinen) hänellä voi olla aliravitsemus- On syöty heikkolaatuista ruokaa Myös asuminen, vaatteet, jalkahoito mm oleellinen diabeetikolla ja kun ei enää itse taivu hoitamaan. Myös  ihmisarvonmukaista siistiytyä kampaajalla ja tarvitaan vuodevaatteita,kodin irtaimistoa yhä. Entäs virkistystoiminta joskus. Työssäkäyvä saa vaihtelua ,mutta ikäkäs on miltei aina kotona. Toki hyväkuntoiset jaksaa vielä omin avuinkin mennä päiväkeskuksiin.

Sairaalan vuodepaikat kaliita. Ja lopulta laitoshoitopaikka vie rahnat. Arkku/ hautajiskuluihin säästäminen. Että kyllä iäkkäällä on kuluja. Tv, läppäri, puhelin, turvapuhelin jne. Kaupungilta ei heru plajon mitään,uin pikavilaus hoitajsta, kaikk pittää ostaa yksityiseltä avut,just siivousta, asiointia,kauppaa jne.

Vierailija
149/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo käynnit ole sen kummallisempia kuin terveyskeskuskäynnit. Eikä lääkärit parempia. Eikä aikaa saa nopeammin kuin terv kesk. 

Siinä valitaan tietty kiintiö ja taksan pitää olla tarpeeksi alhainen. Eli ei-suositut lääkärit. 

Ei suinkaan yhtä hyvä palvelu kuin itse pulittaen. 

Parempi eläkeläisille olsii ollut, että heidän kelakorvauksensa olisi millä tahalla lääkärillä suurempi. 

Vierailija
150/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä helvetin logiikalla se tulee järkevämmäksi laittaa moninkertainen raha yksityisille kuin sijoittaa se julkiselle puolelle jolta vain leikkaillaan. On kyllä niin härskiä bisnestä ja päättäjien omaa sijoitussalkkua mukailevia päätöksiä mutta eihän näitä mikään estä.

En itsekkään ymmärrä. Oletetaanko, että se raha säästyy kaksinkertaisena julkiselta vai halutaanko hoitojen painopiste siirtää yksityiselle puolelle.

Mutta en ymmärrä tuota eläkeläisten haukkumista . He ovat rakentaneet maan. Maalla meni hyvin, kun heidän  ikäluokka oli puikoissa. Ja on olemassa nuoria eläkeläisiä, vaikka tämä asia ei heitä koskeekaan. Mutta heidät unohdetaan aina. Heillä on lapsia yms. Monella tuntuu olevan vahva mielikuva, joka ei vastaa todellisuutta. 

Vierailija
151/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukea? Selitä tarkemmin.

Eläke on vastikkeeton sosiaalituki, maksoi sen kuka tahansa.

Vierailija
152/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo uudistus olisi kieltämättä paikallaan, tai kokeiluhan se vaan olisi. Nyt eläkeläiset ovat väliinputoajia eikä heillä ole minkäänlaista terveydenhoitoa koska julkiselle ei pääse eikä yksityistä pysty eikä halauaisikaan maksaa kun on koko ikänsä ollut yhteiskunnan maksumiehenä. Työssäkäyvillä on työterveydenhoito, opiskelijoilla opiskelijaterveys, mutta eläkeläiset soittelevat turhaan terveyskeskusten ajanavarauksen takaisisoittonumeroon ja heidät käännytetään päivystyksestä kotiin tyhjin käsin.

Miksei se sitten koske KAIKKIA eläkeläisiä, myös työkyvyttömyyseläkeläisiä? Miksi vain yli 65-vuotiaita? Yhtälailla väliinputoajia terveyspalveluiden suhteen ovat myös tuota nuoremmat työkyvyttömyyseläkkeellä olevat. Itse asiassa heillä on vielä huonompi tilanne, kun sairaus on katkaissut työuran kesken, joten eläkekin on jäänyt pienemmäksi.

Vierailija
153/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa käyntimaksua sille eläkeläiselle. Yhteiskunta, me veronmaksajat maksamme loppuosan lääkärille.

Tiedätkö, että myös eläkkeistä maksetaan veroa? 

Ei makseta.

Vierailija
154/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten myös sinun lääkärikäynnistä on haittaa veronmaksajille.

Maksan käyntini terveysvakuutuksella. Maksa sinäkin loinen.

Vierailija
155/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä Sote alueilla  ole rahat loppu ?   yksityisille terveysjäteille riittää rahaa. Veronmaksajan rahoilla tämäkin uudistus tehdään. Taitaisi mökin mummo ja pappa käydä mieluummin omassa terveyskeskuksessa, kun lähteä kaupunkiin 100 km päähän yksityiselle. 

Nämä terveysfirmat ovat ulkomaalaisten hallussa olevia pörssiyhtiöitä. Voi järjen köyhyyttä. 

Vierailija
156/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukea? Selitä tarkemmin.

Muakin jäi kiinnostamaan kun hänellä menee puurot ja vellit nyt sekaisin. Mikä on eläke,mistä se koostuu,mikä on tt tuki, mikä työttömyyskorvaus jne,, eri muodot

Eläke on vastikkeeton sosiaalituki, palkansaajien kustantama (työeläke), valtion kustantama (kansaneläke, takuueläkkeellä). Mitään sen eteen ei tarvitse tehdä ja muut maksavat. Ette ole työeläkettä ansainneet, maksoitte euron ja saatte viisi takaisin. 

Vierailija
157/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän käytetty raha olisi tullut sijoittaa nuorten mielenterveyspalveluihin. Nuorissa on maamme tulevaisuus.

Vierailija
158/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset ovat suurin äänestäjäryhmä. Heitä paapotaan loppuun asti, vaikka kaikilta muilta palvelut olisivat lopetettu tai huononnettu. 

Vierailija
159/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi- ja nuorivihamielisyys menee aivan uskomattoman pitkälle. Olen syntynyt v 1978 ja saanut paljon sellaista, mitä omat 2000-luvulla syntyneet lapseni eivät tule koskaan saamaan. En yhtään ihmettele syntyvyyden laskua. Toivottavasti tähän tulee vielä käänne. Lasten ja nuorten pitäisi olla etusijalla.

Mielestäni 2000-luvulla syntynyt lapseni saa paremmin ainakin koulutusta. Ja harrastuksia ja päiväkotipaikkoja, eskaria, iltapäivä hoitoa. Kaikkia noita tuetaan enemmän kuin omassa nuoruudessani. Ja se on hyvä. En silti ala vertailemaan, koska he törmäävät useimmin narkkareihin ja sodan uhkaan ja netin vaaroihin yms. 

Vierailija
160/528 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä asiaa vähän syvemmin.

Kuinka syvältä saa miettiä?

Tämä hallitus ei ole tehnyt yhtään järkevää päätöstä. Rahaa ei ole säästynyt, vaikka on leikattu hölmöläisen peittoa.

Jatkuvasti ulistaan kuinka eläkeläiset täyttävät terveyskeskukset ja muut ei sinne pääse.Nyt kun ne eläkeläiset ei olisi siellä,on taas huono asia.Mitä te haluatte?

Lääkärit pysyvät yksityisellä puolella, kun sinne kaadetaan rahaa. Onhan tämä täysin epätasa-arvoinen ja toimimaton systeemi, kun osa porukasta jää käytännössä hoidon ulkopuolelle.