Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulin sanan "naisoletettu" olevan vitsi

Vierailija
10.02.2025 |

Silmäsin odotellessa roskalehteä nimeltä Ilta-Sanomat ja siinä pakinassa nuori naistoimittelija kirjoitti naisoletetusta. (Tapauskin oli vielä niin selvä, että puhuttiin yläosattomuudesta, joka on - luonnollisesti - vain naisia koskeva aihepiiri.) Luulin näiden oletettujen olleen vain vitsi, joilla pilkataan vihervasempia - kuten woke, joka kääntyi niin totaalisesti heitä itseään vastaan, että yrittivät lopulta väittää vastapuolen keksineen koko sanan. Mutta esim. naisoletettu on kuin onkin ihan oikea ja validi sana näiden tiettyjen piireissä. Kaikkea sitä oppii, kun on onnellisesti ulkona median (ml. sosiaalisen median) maailmasta. Päätään voi myös täyttää turhalla tiedolla - sen opin tänään.

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas luulin ihan oikeasti että "rodullistettu" oli joku räävitön parodia wokesta mutta ei se ollutkaan vaan ne olivat ihan tosissaan!

Vierailija
22/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin esihenkilön olevan vitsi.

T:Esimies 

En siis käytä ja en anna kutsua itseäni esihenkilöksi ilman purevaa ivaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miehiä ja on naisia. Piste. Kysyttävää?

Ja sitten on luulosairaita ja erilaisia oletettuja, siirrokkaita ja FCM:iä.

Vierailija
24/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt tuo esimies kuulostaa tosi tyhmältä. Saa nähdä, yleistyykö oletetutkin yhtä nopeasti.

T. Esihenkilö

Vierailija
25/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt tuo esimies kuulostaa tosi tyhmältä. Saa nähdä, yleistyykö oletetutkin yhtä nopeasti.

T. Esihenkilö

Ei kuulosta.

T: Normaali ihminen

Vierailija
26/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen on nainen 99,9% varmuudella. Minkään olemattoman pienen virhemahdollisuuden vuoksi en todellakaan ryhdy vääntämään ketään naisoletetuksi. Nainen on helpompi ja nopeampi sanoa ja lähes aina joka tapauksessa oikea termi. Joku kun tähän tulee länkyttämään kohta, että onpa vaikeaa sanoa naisoletettu, niin sanotko itse jääkaappipakastin vai pakastin? Mikroaaltouuni vai mikro? Kaukosäädin vai kaukkari? Että kyllä se vaan arjessa taipuu helpoimpaan muotoon. Sori. 

Sinä et päältä päin näe kenenkään sukupuolta.

Hyvä esimerkki ovat drag queenit. Monet heistä näyttävät naisilta ja heitä luullaan naisiksi jos ei tiedetä totuutta.

Ja sinä tai muut aktivistit ette ole ketään päättämään, että sukupuoli tarkoittaa jotain identiteettiä. Toki voitte itse olla sitä mieltä, mutta yhtä lailla muilla on oikeus olla sitä mieltä, että sukupuoli on lisääntymisrooli, jonka lähes aina näkee päältä päin, ja sukupuoli-identiteetti on asia erikseen. Jollain sitten on kehityshäiriö tai on identiteettisyistä muokkaillut ulkonäköään, eikä siinä mitään, mutta ei se muuta tilannetta enemmistön kohdalla eikä sukupuolen käsitettä.

Mitä tuohon yhteen toiseen kommenttiin tulee, niin vaikea kuvitella transmiestä, joka olis miesoletettu, vaikka rinnat ovat edelleen naiselliset. Kyllä sellainen henkilö on pikemminkin transoletettu.

-eri

Vierailija
27/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisoletettu tarkoittaa yksinkertaisesti naista, mutta nykyisin pitää pehmentää sukupuolikäsitettä, niin käytetään termiä naisoletettu. Ei sen monimutkaisempaa.

Ei monimutkaistettua? Yksinkertaista? Yksinkertaista olisi lopettaa normaaliuden marginalisointi ja kutsua naista naiseksi. Tiedän - hullu konsepti. Entä cis-mies? Miksi ei vain sanota mies, sillä se tarkoittaa absoluuttisesti samaa asiaa kuin cis-mies: cis-mies=mieheksi syntynyt [ja itsensä kokeva] mies=mies.

Turpa kii saatana. Myös itsensä naiseksi tunteva mies on MIES, vaikka kuinka vänkäisitte vastaan.

Vierailija
28/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keksitään uusia asioita, niin pitäähän niille nimikin sitten keksiä.

Vierailija
29/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisoletettu tarkoittaa yksinkertaisesti naista, mutta nykyisin pitää pehmentää sukupuolikäsitettä, niin käytetään termiä naisoletettu. Ei sen monimutkaisempaa.

Eipäs, vaan naisoletettu tarkoittaa ihmistä, jonka sinä (ja luultavasti muutkin) oletat olevan nainen. Sähän et välttämättä toisen ihmisen sukupuoli-identiteettiä (tai syntymäsukupuolta) tiedä. 

Kromosomeja kaikista vähiten. Aina voi arvailla, mutta tietoa se ei ole.

Vierailija
30/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmisten ei tarvitse lähteä lastenleikkeihin ja luulosairauksiin mukaan.

Vierailija
31/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen laitettiin vaan pakkopaitaan.

Vierailija
32/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmisten ei tarvitse lähteä lastenleikkeihin ja luulosairauksiin mukaan.

Siksi sanoinkin, että kun keksitään UUSIA asioita.

Vierailija
33/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen laitettiin vaan pakkopaitaan.

Sitä ennen haudattiin elävältä.

Vierailija
34/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se kun biologisesta naisesta käytetään sanaa cis-nainen? Tulee mielee hys, nainen! Mun mielestä feikkinaisille pitäisi olla joku etuliite eikä oikeille naisille!

Vierailija
35/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs se kun biologisesta naisesta käytetään sanaa cis-nainen? Tulee mielee hys, nainen! Mun mielestä feikkinaisille pitäisi olla joku etuliite eikä oikeille naisille!

No eikö niillä jo ole? Transnainen. Tuota cis-etuliitettä käytetään, kun halutaan korostaa että mitkään transnaiset tai itsensä muunsukupuoliseksi kokevat eivät kuulu joukkoon.

Vierailija
36/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

cissossaatana-nainen

Vierailija
37/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen jolla on pillu eikä munaa.

Vierailija
38/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woke on vaarallinen kultti, jonka olemassaolon vihervassu luonnollisesti kieltää.

Vähän kuin kommari ei myönmä kysyttäessä olevan kommari...

Vierailija
39/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen jolla on pillu eikä munaa.

Munasarjat olisi silti syytä olla. Piilokivekset taasen ei. Miksi täytyy olla näin monimutkaista? Piilokiveksiä edes nää päälle päin. Jos nainen valehtelee, että hänellä ei ole piilokiveksiä, niin voiko häntä syyttää ra**kaamisesta petollisuutta hyväksikäyttäen (vapaa suomennos)?

Vierailija
40/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis käytä ja en anna kutsua itseäni esihenkilöksi ilman purevaa ivaa

Oletpa lapsellinen. Esihenkilö on täysin neutraali sana.