Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen ei voi laihtua, jos insuliinitasot ovat kohollaan

Vierailija
07.02.2025 |

Insuliini on varastoiva hormoni. Sen ollessa koholla et voi laihtua. Tällöin elimistö käyttää glukoosia suoraan ravintona. Varastoitunut rasva, läski, pysyy varastoituneena.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutuubista hakuun insuliiniresistentti niin alkaa löytymään tietoa.

Vierailija
62/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi ketju missä läskit koittaa selitellä oman läskiytensä olevan jonkun sellaisen asian syy mihin eivät voi itse vaikuttaa.

Ei, vaan aivan oikein koittaa avata asian monisyisyyttä. Ne kilot voi kuule yllättää, tai ainakin se että yhtäkkiä huomaatkin vain rasvoittuvasi jostain vaikket syö mitenkään paljoa.

Hyvin yleinen kokemus keski-ikäiselle jonkin verran aktiiviselle kehtaisin väittää.

Moni on myös yllättynyt siitä, miten voimakkaasti jatkuva univaje voi lihottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja 99% on itse vuosien syömisellä nostanut ne tasot.

Hih.... nyt on pakko viilata pilkkua. Tämä argumentti oli kyllä niin kaukana suomen kielen oikeellisuudesta kuin olla ja voi. Vaikka siitä ymmärretäänkin mitä tässä yritetään sänoa. 

Ensinnäkin kukaan ei syö VUOSIA  !

Ja toisekseen, kaikkien on syötävä joka päivä, jokaviikko, kk ja vuosi. Eli se että on vuosia syönyt on ihan normaalia ja niin tekee kaikki tai muuten henki lähtee. ;-)

Ja mitä lisäarvoa tämä kommentti puolestaan toi ketjuun? 

Enemmän kuin sinun kommenttisi. Tai minun.

Vierailija
64/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mikään taho ei sano julkisesti sitä, että tunsas RASVATTOMIEN MAITOTUOTTEIDEN käyttö itseasiassa edesauttaa lihimista, nimenomaan siksi koska nostaa verensokeria. 

Aikoinaan oli oikein buumi että kehonrakentajat, voimannostajat yms kittasi kurria jotta saivat painoa nousemaan. Samoin jossain päin maaseutua juotettiin sioille kurria, jotta rasvamassa lähti lisääntymän. 

Meillä juotetaan yhä 2020 luvulla lapsille kotona, päiväkodeissa ja kouluissa rasvatonta maitoa, sytödään rasvattomia jogurtteja ja rahkoja.

Mä saan ihan henkisen raivarin kun ajattelenkaan sitä miten pielessä meidän ruokaan ja kehon toimintaan liittyvä ymmärrys on. Tai sii miten vähäistä se on. 

Ihan höpö höpö juttua.

Vierailija
65/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ja ainoastaan kalorit ratkaisevat.

Hävetkää, kouluja käyneet ihmiset, taikauskoisia vastauksianne.

Vierailija
66/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen sivun vastaaja kertoikin ultraprosessoidun ruoan lisääntyneestä käytöstä. Tai oikeastaan, kaikki alkaa sen lisääntyneestä tuottamisesta! Tämä on rantautunut Suomeen koko ajan pahemmin. Aina vaan halvempia ja huonompia raaka-aineita. Makroja (hh, rasva, proteiini) tai energiasisältöä (kcal) turha katsoa, jos tuotteet ovat laadullisesti elimistön toimintaa häiritseviä. Ei ole kyse pelkistä kaloreista, on tosi paljon merkitystä sillä miten ne kalorit saa. Verensokeri on vain yksi tekijä, minkä toiminnan saa sekaisin syömällä huonosti. Ultraprosessoitu ruoka on aidosti lähes vaarallista. Tämä lihomisbuumi johtuu monista tekijöistä, ja mielestäni elintarvikefirmoilla on tässä sen verran vastuuta, että sitä saisi peräänkuuluttaa. Ja suitsia toimintaa. Ei täällä saa jätevesiäkään kaataa pitkin jokia, miksi sitten samantasoista jätepaskaa saisi syöttää ihmisille? Kummassakin on kyse rahasta. Rahaa takoavat tahot täyttävät yleensä lain minimivaatimukset, joten ne vaatimukset saisivat olla edes jollain tasolla, joka ei ole mikään "ei tapa heti".

Vierailija
67/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain ja ainoastaan kalorit ratkaisevat.

Hävetkää, kouluja käyneet ihmiset, taikauskoisia vastauksianne.

Joo, jos tarkoitus on lämmittää vettä. Jos taas kyse on monimutkaisesta järjestelmästä, niin asia on ihan erilainen. Ei mikään elektroninen laitekaan kestä jos tarvitsemansa virta tulee piikkeinä, joku komponentti siellä hajoaa.

Vierailija
68/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisen sivun vastaaja kertoikin ultraprosessoidun ruoan lisääntyneestä käytöstä. Tai oikeastaan, kaikki alkaa sen lisääntyneestä tuottamisesta! Tämä on rantautunut Suomeen koko ajan pahemmin. Aina vaan halvempia ja huonompia raaka-aineita. Makroja (hh, rasva, proteiini) tai energiasisältöä (kcal) turha katsoa, jos tuotteet ovat laadullisesti elimistön toimintaa häiritseviä. Ei ole kyse pelkistä kaloreista, on tosi paljon merkitystä sillä miten ne kalorit saa. Verensokeri on vain yksi tekijä, minkä toiminnan saa sekaisin syömällä huonosti. Ultraprosessoitu ruoka on aidosti lähes vaarallista. Tämä lihomisbuumi johtuu monista tekijöistä, ja mielestäni elintarvikefirmoilla on tässä sen verran vastuuta, että sitä saisi peräänkuuluttaa. Ja suitsia toimintaa. Ei täällä saa jätevesiäkään kaataa pitkin jokia, miksi sitten samantasoista jätepaskaa saisi syöttää ihmisille? Kummassakin on kyse rahasta. Rahaa takoavat tahot täyttävät yleensä  lain minimivaatimukset, joten ne vaatimukset saisivat olla edes jollain tasolla, joka ei ole mikään "ei tapa heti".

Onneksi yksilö voi tehdä itse omat valintansa. Niin kauan kuin en ole siinä kunnossa, että minua ruokitaan, olen aikuisena ihmisenä itse vastuussa omasta syömisestäni ja terveydestäni. Jos emme osta tuota pazkaa kaupoista, lounasravintoloista, villi veikkaus, ettei niitä kauaa tuoteta / myydä.

Ihmisillä on tietoa saatavilla, rahaa sen verran, että saa porkkanaa, yms.muita juureksia, lihan halvempia osia, kalaakin kalastamalla, kananmunia, salaatteja. Kesäaikaan voi itsekin kasvattaa paljon ja kerätä metsistä.

Huonosti syöminen johtuu useimmiten laiskuudesta. On niin helppoa ostaa valmista ja heittää pilleri naamariin. Elämä on valintoja täynnä.

Vierailija
69/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyypin 1 diabetes, eli insuliiniriippuvainen diabetes, voi aiheuttaa laihtumista useista syistä. Ensinnäkin, kun keho ei pysty tuottamaan tarpeeksi insuliinia, se ei voi käyttää glukoosia tehokkaasti energiana. Tämän seurauksena keho alkaa polttaa rasvaa ja lihaksia energian saamiseksi, mikä voi johtaa laihtumiseen.

Toiseksi, tyypin 1 diabeteksessa voi esiintyä myös ketoasidoosia, jossa keho alkaa tuottaa ketoaineita energianlähteenä. Tämä voi aiheuttaa painonlaskua ja muita terveysongelmia, jos tilaa ei hoideta asianmukaisesti.

1. tyypin diabeteksessa haima tuota lainkaan insuliinia ja sen seurauksena syntyy ketoasidoosi, joka on hengenvaarallinen tila. Myös 2. tyypin diabeteksessa haiman insuliinin tuotanto on heikentynyt, mutta ei kokonaan. Esidiabetesvaiheessa insuliinin tuotanto on normaalia suurempi insuliiniresistenssin takia, mutta vuosien kuluessa haiman insullinin tuotanto alkaa hiipua, ja vasta silloin verensokeri lähtee kunnolla nousemaan. Tällöin ihminen on sairastunut 2. tyypin diabetekseen.

Vierailija
70/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onneksi yksilö voi tehdä itse omat valintansa. Niin kauan kuin en ole siinä kunnossa, että minua ruokitaan, olen aikuisena ihmisenä itse vastuussa omasta syömisestäni ja terveydestäni. Jos emme osta tuota pazkaa kaupoista, lounasravintoloista, villi veikkaus, ettei niitä kauaa tuoteta / myydä.

Ihmisillä on tietoa saatavilla, rahaa sen verran, että saa porkkanaa, yms.muita juureksia, lihan halvempia osia, kalaakin kalastamalla, kananmunia, salaatteja. Kesäaikaan voi itsekin kasvattaa paljon ja kerätä metsistä.

Huonosti syöminen johtuu useimmiten laiskuudesta. On niin helppoa ostaa valmista ja heittää pilleri naamariin. Elämä on valintoja täynnä."

Olen osin eri mieltä, kyllä vastuuta on myös paskalaatua tuottavilla. Laiskuutta ei ole myöskään tiedon puute, ei monia kiinnosta ruokien koostumus, vaan luottavat siihen, ettei kaupassa myydä mitään vaarallista (pl.päihteet) ja moni esim. tsekkaa vaan aina jankutetut kalorit, eikä tarkista ainesosia mitenkään. Lisäksi nykyään vuosien kautta tutut ok tuotteet on saatettu ilman erillistä ilmoitusta muuttaa aivan muuksi kuin vaikka 10 vuotta sitten, pikkuhiljaa tai kertaheitolla. Eikä auta vertailla viereiseen tuotteeseen, kun laatu laskee molemmissa käsi kädessä.

Jos vaikka hevi osastolla olisi yhtäkkiä uusissa hyönteismyrkyissä kieriteltyjä puolivaarallisia porkkanoita, niin ei ratkaisu ole että jokaisen tulee ne nyt itse kasvattaa.

Kyllä lakien ja säännösten pitää kulkea nykyajassa mukana ja asettaa jotain raameja. Ei kaikki voi olla aina pelkästään kuluttajan harteilla. Etenkin kun nyt ultraprosessoitu ruoka tavoittaa esimerkiksi lapset ja nuoret niin helposti.

Vierailija
71/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jotta insuliinitasot saataisiin alas, on syötävä ruokaa, joka ei nosta insuliinia. Se on monelle se kompastuksen 

Ettei sulla nyt menis sokerit ja insuliinit sekaisin..

Vierailija
72/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jotta insuliinitasot saataisiin alas, on syötävä ruokaa, joka ei nosta insuliinia. Se on monelle se kompastuksen kynnys. 

Tämä pidemmälle aikaa joo, mutta insuliinitasot laskevat kun veressä ei ole glukoosia. Eli jo siitä syömättä oleminen laskee niitä kyllä

Maksa tekee glukoosia silloin kun olet syömättä.

Joo, mutta lähinnä vain aivoille ja muut solut käyttää rasvavarastoja

Elimistö ei IKINÄ käytä rasvaa sellaisenaan energianlähteenä. Rasva on puhtaasti energian säilytysmuoto.

Kts. ketoosi.

Vierailija
73/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen laihtuu AINA jos syö vähemmän kuin kuluttaa, semmoista lääketieteellistä ihmettä ei ole olemassa joka ei laihtuisi.

Vierailija
74/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen laihtuu AINA jos syö vähemmän kuin kuluttaa, semmoista lääketieteellistä ihmettä ei ole olemassa joka ei laihtuisi.

Ei tässä ole puhe siitä.

Vierailija
75/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mikään taho ei sano julkisesti sitä, että tunsas RASVATTOMIEN MAITOTUOTTEIDEN käyttö itseasiassa edesauttaa lihimista, nimenomaan siksi koska nostaa verensokeria. 

Aikoinaan oli oikein buumi että kehonrakentajat, voimannostajat yms kittasi kurria jotta saivat painoa nousemaan. Samoin jossain päin maaseutua juotettiin sioille kurria, jotta rasvamassa lähti lisääntymän. 

Meillä juotetaan yhä 2020 luvulla lapsille kotona, päiväkodeissa ja kouluissa rasvatonta maitoa, sytödään rasvattomia jogurtteja ja rahkoja.

Mä saan ihan henkisen raivarin kun ajattelenkaan sitä miten pielessä meidän ruokaan ja kehon toimintaan liittyvä ymmärrys on. Tai sii miten vähäistä se on. 

Jäljet johtavat sykttytehtaalle: elintarviketeollisuus ja lääketeollisuus.

Voittoa tavoittelevaa liiketoimintaa.

Vierailija
76/113 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat ja sokeri aiheuttavat riippuvuutta ja masennusta.

Vierailija
77/113 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan normaalipainosta + 30 kg. Työterveyshuollon ohjeet oli tyyliin näin:

järjestä unihygienia kuntoon - on erittäin hyvin kunnossa.

Stressi pois, ulkoile rauhallisesti, hengittele syvään, kokeile relaksoivaa joogaa tms - työstressiä ei voi poistaa koska palkkaa on saatava, muuten näitä jo toteutinkin. 

Syö parin tunnin välein ettei verensokeri laske. !!!!! Aamulla leipää ja puuroa, rasvattomia jogurtteja tai rahkaa. Välipala ennen lounasta, lounas puolilta päivin, ip hedelmiä päivällisen voi korvata energiapatukalla, rasvattomalla rahkalla tms illalla lisää hiilareita jotta jaksaa nukkua. Kehoitti välttämään kovia rasvoja, suosimaan mm rypsiöljyä (siemenöljyjä), rasvaista lihaa ja kalaa. Kehoitti syömään siis kevyesti, paljon kasviksia, vältä rasvaa ja tärkein pointti oli annoskoon pienentäminen ja se 2h välein syöminen. !!!!

Ehdotti myös laihdutuslääkkeitä. Onneksi olin jo sen verran valveutunut että en ottanut lääkkeitä ja tiesin kokemuksesta etteivät hänen ohjeet ole tähänkään saakka toimineet minulle eikä muille.

Kun sain pahimman työstressin pois ja elämääni hiukan rauhallisemmaksi aloin tutustumaan vhh ja keto ruokavalioon ja ylipäätään ketoilun muuhunkin ideologiaan puhtaasta ruoasta ja raaka aineista, itse tehdystä ruoasta. Kävin Anni Sirviön valmennuksen n 40 eur, otin sieltä opit ja tajusin tuon insuliiniresistenssikuvion. Luin asiasta muutenkin paljon ja aloin syödä IHAN PÄINVASTOIN KUN LÄNSIMAALAINEN LÄÄKETIEDE OPETTAA. Noudatan vhh -  ketoruokavaliota (en pysty ihan orjallisuuteen keton kanssa, mutta niin että se sopii muuhun elämääni hyvin) Eli syön pääsääntöisesti aina aamupalan 1/2 h sisällä  herättyäni.  Lounas siinä 12 maissa, päivällinen 17 maissa. Ja riippuen mitä olen päivän aikana syönyt TAI mihin aikaan, onko ruoan kylläisyysarvo ollut riittävä en syö ns iltapalaa. Jos päivän aikana olen syönyt hiukankaan liian kevyesti kroppa huutaa vielä klo 19-20 maissa esim palan juustoa tai rasvaisen rahkan pienen määrän marjoja kanssa (annos noin 150-200g).  Huom. Proteiinia illalla, se ei nosta verensokeria. En ole vielä oppinut / pystynyt esim 15h paastoon muutakuin yksittäisinä päivinä, pyrin pitämään sen 12 h syömättömyyden kun se tulee jotenkin luonnostaan. 

--> tulos

Jatkuva napostelun tarve on kadonnut. Makeiden herkkujen mieltymys ja pakottava tarve saada niitä on lievittynyt huomattavasti (ei ole poistunut kokonaan, enkä usko että lakkaan koskaan haaveilemasta päiväkahvipullasta tai muista leivonnaisista), mutta pystyn nyt aika hyvin pidättäytymään niistä.

Olen hoikistunut 9 kuukaudessa noin 8 kg ja jos en olisi joulukuuta herkutellut ihan surutta reippaasti kaikilla jouluherkuilla niin olisin laihtunut n 10 kg. En harrasta liikuntaa yhtään sen enempää kuin ennenkään. Ihoni on parantunut huomattavasti, turvotus poistunut, vatsa - ym ilmavaivat kadonneet, yleinen väsymys ja  verensokerin heittelystä johtuvat heikotuskohtaukset ovat loppuneet kokonaan. Vartaloni on kiinteytynyt huomattavasti, löysin taas peilustä itseni vaikka pudotettavaa on vielä paljon. Tuskastuttavan hidastahan laihtuminen näin 55v naisena on mutta suunta on oikea ja jokainen pudotettu kg tuottaa ielihyvää. 

Pitkä tarina, sorry, mutta pointti oli lääkärin ohjeet (joita kokeillut edelliset 15 v tuloksetta) vs se millä oikeasti sain tuloksia aikaan. 

Vierailija
78/113 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 77, oli kiva lukea pitkä tarinasi. Nuo 'viralliset ohjeet' ovat osaksi syynä nykyiseen lihavuusepidemiaan. Voisitko laittaa vaikka pari esimerkkiä siitä mitä syöt lounaaksi ja/tai päivälliseksi. 

Vierailija
79/113 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, olipa hyvä esimerkki (77) itselläni hiukan samoja kokemuksia. Sain kroppani aivan sekaisin ja suolistoni kai jollain tavalla pask...ksi ensin 10pv antibioottikuurilla ja sen jälkeen muutama kk päästä vielä Gambridge pussiruokalaihdutuskuurilla joka kesti noin 2,5-3 kk. Laihduin toki 3-4 kg JIPPII.....  

Sitten tulee se MUTTA

Alko räjähdysmäinen lihominen. Vatsa oli sekaisin lähes 1,5 vuotta. Kukaan ei oikein osannut auttaa eikä ymmärtänyt kokonaisuutta. Miettikää.

Toki tuossa kohtaa elämää oli voimakasta stressiä ja sydänsurujakin, alkoi koronasulku pks alueella totaali kotiin linnoittautuminen. Vuodessa tuli +12 kg ja seuraavassa vielä +6-7 kg, vaikka yritin syödä mahd vähän. Eli ei aamupalaa koska mieli ei tee aamulla muuta kuin pari kuppia kahvia. Lounaalla salaatti ja kevytkeitto tai pieni annos tavallista henkilöstöravintolan lounasruokaa. Välipalalla hedelmiä tms. Sitten työpäivän päätyttyä olin aivan loppu, nukahdin usein sohvalle istualleni. En jaksanut juuri mitään muuta. Hillitön makean tms napostelun tarve, aivan loputon. Myös psyykkinen hyvinvointini oli kovalla koetuksella. Lihoin silmissä. Kuulostaako tutulta?

Kuin ihmeen kaupalla elämääni tuli tuttu joka oli tutustunut ja toteutti ketoruokavalion oppeja ruokailun ajoittamisesta, huonojen hiilareiden jättämisestä pois, puhtaasta lisäainevapaasta itsetehdystä ruoasta, ruoan kylläisyysarvosta, insuliiniresistenssistä ja siitä kaikesta mikä vaikuttaa verensokeriin ja sen heittelehtimiseen. Lamppu syttyi kirjaimellisesti päälaellani. Tutustuin lisää asiaan ja pielessä olleiden tottumusteni ja väärien oppien (luulojen)  korjaamisen jälkeen huomasin kuukaudessa kuinka kroppa alkoi toipua, olo ja henkinenkin jaksaminen parani silmissä. 

Ihmettelen kovasti miten ravinnon (puhtaan/terveellisen ravinnon) merkitystä ei ymmärretä vielä tänä päivänäkään alati lisääntyvien lasten ja nuorten mt ja nepsy oireiden suhteen. Eli mikä yhteys huonolla ravinneköyhällä ja lisäaineita täynnä olevalla pitkälle prosessoidulla ruoalla on llasten ja nuorten (myös aikuisten) kehitykseen ja mielenterveyteen. Kun kroppa voi huonosti niin mieli voi huonosti ja pienen lapsen aivot ei kehity jos se ei saa puhdasta oikeaoppista ravinteikasta ruokaa, huom.myös rasvaa!

Vierailija
80/113 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numero 77, oli kiva lukea pitkä tarinasi. Nuo 'viralliset ohjeet' ovat osaksi syynä nykyiseen lihavuusepidemiaan. Voisitko laittaa vaikka pari esimerkkiä siitä mitä syöt lounaaksi ja/tai päivälliseksi. 

Kiitos. 

-aamupalaksi kuppi kahvia johon vain ihan pieni tilkka maitoa koska en voi juoda mustaa kahvia. 2-3 pannulla voissa (vähän) paistettua kananmunaa. Joskus rasvainen rahka (vaikea löytää kaupoista koska kaikki on rasvatonta) johon vähän mauksi marjoja ja chiian siemeniä. Joskus vielä 1/2 avocado riippuen mitä muuta olen syönyt. 

- lounas mukaan kotoa koska en voi syödä duunipaikan pitkälle prosessoitua hiilaripitoista mättöruokaa. Eli jotain lihaa, kalaa, juustoa ja maan päällä kasvavia vhh kasviksia (muutakin kuin salaattia, kurkkua, tomaattia koska 3 viimeistä on käytännössä vettä eivätkä pidä nälkää) sekaan oliiviöljyä (ei siemenöljyjä). 

Huom. Mitä kylläisemmäksi syön itseni aamupalalla ja lounaalla ja mitä enemmän ruoassa on proteiiniä ja rasvaa sitä pidemmälle sillä jaksaa iltaan ilman että jo klo 15 aikaan kroppa huutaa jotain lisää.

-Juon iltapäivällä kahin tai ison kupin teetä. Ehkä aterioidenkin välillä pullon maustamatonta kivennäisvettä, se täyttää mukavasti jos yhtään tuntuu siltä että nyt tekisi mieli jotain.

- päivällisen ajoittaminen, koko ja kylläisyysarvon tarve määräytyy tasan sen mukaan mihin aikaan ja mitä on syönyt edellisillä aterioilla. Ajoitus menee useinkin sinne 17-max 18 välille. Syön silloinkin lihaa tai kalaa (joskus kalan kanssa äyriäisiä). Ja kasviksia. Joskus kun ei ole yhtään nälkä (olen siis syönyt ap ja lo riittävästi rasvaa ja protskua) voin syödä viljatonta leipää juustolla ja kasviksilla sekä rasvaista jogurttia tai rahkaa marjoilla, kuitenkin taas kylläisyyteen saakka.  

Eli ruoan pääpaino on eläinkunnan tuotteissa ja maan päällä kasvaneissa kasviksissa. Pois kaikki viljat, riisi, pasta, peruna, ja sokeriherkut (viimeisin vielä vähän kismittää ja joskus repsahdan, mut sitten taas palaan ruotuun).

Ja huom. En tee ruokaa reseptien mukaan, ruoanlaitto ei ole ongelma, etunani on se että olen ensimmäiseltä ammatiltani kokki ja työurani tehnyt jollain tapaa aina ruoan ja sen tuotannon parissa joten osaan soveltaa itselleni maittavaa ja esteettisesyi mieltäkin hivelevää arkiruokaa ihan käden käänteessä siitä mitä kaapista löytyy. Ja huom. kaapissa ei siis saa olla muuta kuin tähän ruokavalioon soveltuvia raaka-aineita. 

Vältän lihajalosteita ainakin enemmälti (ostan harvoin), eli pekonit, leikkeleet, nakit, valmis bulletpork tuotteet ym potkälle prosessoidut tuotteet jätän pois. Kuten kaikki margariinit ym keinotekoisesti kovetetut rasvat. Käytän perinteistä voita, cheetä (kirkastettu voi) tai oliiviöljyä. 

Tokihan tämä vaati vähän jumppaa ja totuttelua aluksi. Eniten tökki aamupalalla liha ja kananmunat, mutta kun tajusin humpan juonen ja totuttelin, niin nyt se on ihan luonnollinen osa aamiaista ja jos olen ollut vaikka poissa kotoa ja joutunut syömään muulla tavalla viikon päästä kroppa huutaa rasvaista kananmuna aamiaista (eli ravintoa kehoon).  

Jos/kun kokeilette, niin kiinnittäkää huomiota ja vaikka kirjatkaa ylös mihin aikaan olette syöneet ja mitä ja mikä olo tai millaisia vaikutuksia siitä seuraa. Mihin aikaan on seuraavaksi saatava jotain suuhunpantavaa. Muutamista viikoista kuukauteen opitte huomaamaan syy seuraus suhteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi