Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE; Vuokranantaja pidätti vuokravakuuden: yhden listan tai karmin päällä oli pölyä

Vierailija
07.02.2025 |

Sekä vuokralainen että vuokranantaja esittivät väitteidensä tueksi valokuvia. Puutteet olivat oikeuden mukaan riidattomia.

Puutteista merkittävin olivat jääkaapin alta löytyneet roskat.

Lisäksi kylpyhuoneessa sekä yhden listan tai karmin päällä oli pölyä, ja muutamia tahroja oli yksittäisen kaapinoven alaosassa ja roskakaapissa. Vuokranantaja oli myös valokuvannut uunipellillä olleen likaisen leivinpaperin, jonka vuokralainen oli kertonut unohtaneensa siivota.

Hovioikeuden mukaan asiassa jäi kuitenkin selvittämättä, pitääkö esimerkiksi jääkaapin alta siivota noin vuoden kestäneen vuokrasuhteen jälkeen.

Hovioikeuden mukaan vuokralaisen ottamat yleiskuvat asunnosta näyttivät, että huoneisto on ollut siisti ja se näytti huolellisesti siivotulta. Siksi hovioikeus päätyi eri ratkaisuun kuin käräjäoikeus.

YLE

Meneekö vuokranantajien vaatimukset loppusiivouksen laadusta jo överiksi, kun vuokralaiselta vaaditaan jo ammattisiivoojan otteet?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen pitäisi olla täysin selvä asia, että ei koko vakuutta voi tuommoisen asian takia pidättää. Jos siivous on puutteellinen, niin voi veloittaa maksun siivouksesta. Ja siitäkin vain siltä osin kuin niitä puutteita on. 

Vierailija
2/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu, ettei mikään taho pidä vuokralaisten puolia vuokaloordien mielivaltaa vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen pitäisi olla täysin selvä asia, että ei koko vakuutta voi tuommoisen asian takia pidättää. Jos siivous on puutteellinen, niin voi veloittaa maksun siivouksesta. Ja siitäkin vain siltä osin kuin niitä puutteita on. 

Joku pölyhiukkanen siellä täällä ja unohtunut käytetty leivinpaperi ei kyllä tosiaan oikeuta olla palauttamatta senttiäkään takuusta.

Vierailija
4/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä tuntuu, ettei mikään taho pidä vuokralaisten puolia vuokaloordien mielivaltaa vastaan. 

Ellitti omistaa kaiken oikeuden Suomessa ja rahalla voi ostaa kaiken oikeuden. Eliitin alasajo pitäisi alkaa muuten mikään ei muutu.

Vierailija
5/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä perkele vuokraloordin päässä vikaa jos oikeuteen asti lähtee tappelemaan jonkun pellin päälle unohtuneen paperinpalan tai jääkaapin alta löytyneen pölyn vuoksi että saa ahnaasti pitää takuuvuokran.

Vierailija
6/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuokrasopimuksessa lista siivottavista kohteista, siis ihan yksilöidysti tyyliin "jokaisen oven karmit pyyhittävä ja karmin yläosasta poistettava pöly". Kun ne on kaikki kirjattu ja vuokralainen allekirjoittaa sopimuksen, niin jääkaapin alta on siivottava tai voin pidättää vakuuden. Yhden vuokralaisen kanssa käytiin oikeudessä ja minä voitin kahdesti, mutta näitähän ei media esittele.

Vierailija
7/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa vakuus maksaa sitä varten tehdylle tilille, johon kummallakaan ei ole nosto-oikeutta ilman toisen lupaa .

Vierailija
8/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teki vuokranantaja, jos asunto sellaisessa kunnossa. Olen itse myös vuokranantaja ja toimin samalla tavalla. 

T. Vuokraisäntä 

Vierailija
9/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pirkanmaan käräjäoikeuden mielestä vuokranantajalla oli oikeus pidättää vuokravakuutta noin 740 euroa vuokra-asunnon epäsiisteyden takia."

Kuinka helvetin kalliin siivouksen vuokranantaja ottaa, jos siihen tarvittaisiin 740 euroa? Jos vakuudesta pidätetään puutteellisen tai tekemättömän loppusiivouksen vuoksi, niin ei siitä saa pidättää kuin siivouskustannusten verran.

Vierailija
10/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölyn takia pidätti vuokravakuuden :D pölyähän tulee heti siivoamisen jälkeen :D

Vierailija
11/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vuokrasopimuksessa lista siivottavista kohteista, siis ihan yksilöidysti tyyliin "jokaisen oven karmit pyyhittävä ja karmin yläosasta poistettava pöly". Kun ne on kaikki kirjattu ja vuokralainen allekirjoittaa sopimuksen, niin jääkaapin alta on siivottava tai voin pidättää vakuuden. Yhden vuokralaisen kanssa käytiin oikeudessä ja minä voitin kahdesti, mutta näitähän ei media 

Kävittekö hovissa asti ja mistä siis tappelitte? Toki yksilöity lista on kaikista paras, mutta pitää myös muistaa, että vakuuden kohdalla pitää aina mainita mistä sen vakuuden voi pidättää. Sillä ei makseta loppusiivousta, ellei niin ole erikseen mainittu. 

Miksi ovien karmit pitää pyyhkiä pölystä? Pölyä nousee ylös aina kun joku liikkuu vaikka olisi juuri siivottu. Siistinä pitää kämppä tietysti luovuttaa mutta tuo kuulostaa jo saivartelulta. Ja kyllä, olen itsekin vuokranantaja ja minulla vuokralaiset pysyy usein vuosia. 

Vierailija
12/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vakuudesta pidättämistäkin pitäisi vielä kysyä vuokralaisesta, haluaako siivota puutteellisesti siivotut kohteet vielä itse.

Vierailija
13/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pölyn takia pidätti vuokravakuuden :D pölyähän tulee heti siivoamisen jälkeen :D

Entä jos se asunto on pitkään tyhjillään? Silloinkin tulee pölyä. 

Vierailija
14/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt tätä siivousjuttua, kun olen kämppään muuttamassa niin kyllä siinä yleensä paikat likaantuu niin että joutuu joka tapauksessa siivota muuton jälkeen. Vai luottaako joku muka että tyyliin vessanpöntön rinkulassa ei ole edellisen asukkaan hikisen hanurin jäänteitä eikä sitäkin putsaa itse ennen käyttöönottoa

Vierailija
15/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä perkele vuokraloordin päässä vikaa jos oikeuteen asti lähtee tappelemaan jonkun pellin päälle unohtuneen paperinpalan tai jääkaapin alta löytyneen pölyn vuoksi että saa ahnaasti pitää takuuvuokran.

Joo ei ne rahat kyllä siivoukseen ainakaan mene, taitaa lähimarketista lähteä muutama kilisevä kassi messiin koko rahalla.

Vierailija
16/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se jo pitkään ollut selvillä, minkä kansanosan puolella meidän oikeuslaitos on. Tuossakaan ratkaisussa ei järjen häivää. Ja samahan se on vaikka hajottaa se asunto, jos vakuutta ei kumminkaan saa takaisin, vaikka olisit tuntikausia sitä siivonnut.

Näitä juttuja on meinaa jo useita mediassa, kun vuokralainen on siivonnut ja jopa videoinut sekä kuvannut siivotun asunnon, mutta vakuutta ei silti ole palautettu.

Vierailija
17/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin henkilökohtaisesti hakemassa vuokratakuun vuokranantajalta. Jos nikottelee niin väännän nenästä! 💪

Vierailija
18/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tätä siivousjuttua, kun olen kämppään muuttamassa niin kyllä siinä yleensä paikat likaantuu niin että joutuu joka tapauksessa siivota muuton jälkeen. Vai luottaako joku muka että tyyliin vessanpöntön rinkulassa ei ole edellisen asukkaan hikisen hanurin jäänteitä eikä sitäkin putsaa itse ennen käyttöönottoa

Itse en muuten koskaan ole päässyt edes muuttamaan sisään siivottuun asuntoon, vaikka lain mukaan se on vuokralaisen oikeus, että vuokrasopimuksen alkaessa asunnon täytyy olla siisti ja kunnossa.

Vierailija
19/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina siivonnut viimeisen viikon aikana ja pyytänyt vuokranantajaa vielä paikan päälle katsomaan ja hyväksymään tai hylkäämään siivoukseni. Minulla myös aina joku todistaja mukana. En pyynää ja hinkkaa joka nurkkaa ja lampunvarjostinta, mutta siivoan kyllä hyvin, aina parempaan kuntoon kuin mihin itse tulin. Koskaan ei ole vuokranantajat vielä alkaneet napista kasvotusten mistään. Sitä vastoin tiedän useita loordeja jotka käy tyylii kuukauden päästä katsomassa mihin kuntoon kämppä jäi. Helppo huudella kun vuokralainen asuu jossain 600km päässä jo.

Vierailija
20/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse edellisessä kämpässä teimme lopputarkastuksen yhdessä vuokranantajan kanssa eikä valittamista ollut.

Sitten kolme viikkoa siitä alkoi tulla vaatimuksia, "kun nyt on vähän lattioita avattu ja täällä on vähän lahoa".

Mitenkä näet rakenteiden sisälle loppusiivouksessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi