Ihminen ei voi laihtua, jos insuliinitasot ovat kohollaan
Insuliini on varastoiva hormoni. Sen ollessa koholla et voi laihtua. Tällöin elimistö käyttää glukoosia suoraan ravintona. Varastoitunut rasva, läski, pysyy varastoituneena.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Eräässä kirjassa luki, että kun on vertailtu metsästäjä-keräilijä alkuperäiskansan jäsentä ja newyorkilaista toimistotyöläistä, niin vaikka toinen kävelee älyttömän paljon enemmän, niin heidän kokonaisenergiankulutuksensa (tämä mitataan hengitysilmasta) on samaa tasoa. Elimistö siis ei laihdu pääsääntöisesti liikunnalla lainkaan, vaikka kaikkea hyvää siitä seuraakin, vaan ensisijaisesti ravinnon kautta. Elimistö säätelee perusaineenvaihduntaa niin ettei liikunta horjuta tasapainoa.
Eräässä kirjassa luki että laiturilta 9 pääsee Tylypahkan junaan.
Taas yksi ketju missä läskit koittaa selitellä oman läskiytensä olevan jonkun sellaisen asian syy mihin eivät voi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi ketju missä läskit koittaa selitellä oman läskiytensä olevan jonkun sellaisen asian syy mihin eivät voi itse vaikuttaa.
Mitä ihmettä? Ei kai kukaan sellaista ole tässä väittänyt? Aika paljon olen sijoittanut tarinaa rivien väliin. Kyllähän siihen voi vaikuttaa, monellakin tavalla. Jos tietää insuliinin olevan rasvaa varastoiva hormoni, osaa valita ruoka-aineet siten, että ne nostavat verensokeria vain vähän, menee nukkumaan ajoissa ja pitää unta ensisijaisen tärkeänä asiana omalle terveydelle ja pyrkii suhtautumaan stressiin siten, ettei siitä tule kroonista.
Kyllähän tämä kiinnostaa.
Miten stressi vaikuttaa terveyteen. Miksi stressi lihottaa. Enkä tarkoita nyt epäterveellistä syömistä mitä stressi usein aiheuttaa.
Vaan ihan elimistön reaktioita.
Insuliinitasot pysyy korkeina napostelun vuoksi. Ruokailut 3-4 tunnin välein niin ehtii tulla oikeasti nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Ja 99% on itse vuosien syömisellä nostanut ne tasot.
Ikä, huono uni, sairastaminen jne nostavat insuliinitasoja ilman ruokaa tai juomaa.
Vierailija kirjoitti:
On paljon laihoja diabeetikkoja.
Eikö ole laihoja juoppojakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan aivan oikein koittaa avata asian monisyisyyttä. Ne kilot voi kuule yllättää, tai ainakin se että yhtäkkiä huomaatkin vain rasvoittuvasi jostain vaikket syö mitenkään paljoa.
Hyvin yleinen kokemus keski-ikäiselle jonkin verran aktiiviselle kehtaisin väittää.
Vierailija kirjoitti:
Miten stressi vaikuttaa terveyteen. Miksi stressi lihottaa. Enkä tarkoita nyt epäterveellistä syömistä mitä stressi usein aiheuttaa.
Stressaantuneena erittyy kortisolia, joka purkaa lihasta glukoosiksi. Tällöin taas tarvitaan enemmän insuliinia, joka varastoi ylimääräisen glukoosin rasvaksi.
Syökää vähemmän, ei se ole vaikeaa. Syömällä vähemmän moni asia korjaantuu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja 99% on itse vuosien syömisellä nostanut ne tasot.
Ikä, huono uni, sairastaminen jne nostavat insuliinitasoja ilman ruokaa tai juomaa.
Just semmoinen pikkutulehdus esim. suussa voi olla osana joka vaikuttaa kaikkeen jaksamiseen.
Ei se ole yhtään tyhmää esim koettaa syödä oikeasti hyvin ja vaikka ottaa jotain lisäravinnetta, just itse kokeilu menossa miten lisääkö virkeyttä perus monivitamiini.
Vierailija kirjoitti:
Insuliinitasot pysyy korkeina napostelun vuoksi. Ruokailut 3-4 tunnin välein niin ehtii tulla oikeasti nälkä.
Pätkäpaastoa suositellaan valtavasti. Voi kokeilla vaikka aamu/iltapalan jättämisellä pois. Turvamutustelusta luopuminen.
Vierailija kirjoitti:
Stressi pitää elimistön kortisolitasoa korkealla, mikä estää rasvan palamisen. Noin raakasti yksinkertaistettuna. Siksi hikitreeni psyykkisesti tai henkisesti raskaan työpäivän ei kaikille ole hyvä idea. Stressiä stressin perään, eikä tilaa rentoutumiseen ja palautumiselle ole ehkä riittävästi.
Täällä kilot yllättivät ja muutin tapojani. Lihasvoiman heikkeneminen on ollut yksi negatiivinen juttu. No kuitenkin..silloin kun iskee nälkä saatan juoda vettä tai vissyä ja kappas olen kylläinen kunnes tulee oikeasti se hetki ,että kannattaa syödä.
Toinen hyvä puoli on se että iho tykkää vedestä, ei tuu ryppyjä niin helposti. Voi sitä vettä maustaakin ja mehuja laimentaa, tai tomaattimehua tai piimää juoda veden sijaan. Mutta vesi. Nesteytys. täysi vatsa ei aina ruokaa kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Syökää vähemmän, ei se ole vaikeaa. Syömällä vähemmän moni asia korjaantuu itsestään.
Jep. Paasto välillä, nesteytys, oon kutistanut vatsalaukkuni etten todellakaan voi syödä liikaa. Ja helkutti, tykkään ruuasta. Ehkä ne jotka tekevät raskasta työtä siis fyysisesti tarvitsevat paljon ravintoa. Se ei ei sovi toimistotyöläiselle.
Vierailija kirjoitti:
Voi herranen aika mikä pässi. Päinvastoin, yritettiin selventää että mitä pitää tehdä jotta laihtuisi. Kaloreita voi joo laskea, mutta mielekkäämpää ja tehokkaampaa on katsoa syömisiään ja ymmärtää vähän kehon toimintaa. Voi vaikka tehdä kuuluisan elintapamuutoksen. Ei onnistu jos vetää jotain kaloritonta aspartaamia.
Niin ja insuliinitasoihin voi vaikuttaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Myös isot luut ja kilpirauhasarvot estää laihtumasta. Olen oppinut sen tältä palstalta.
Eivät mua ainakaan isot luut estä laihtumasta. En kuitenkaan voi olla yhtä kevyt kuin sirommat naiset, koska olen raskasrakenteinen. Toki jos olen monta kiloa alipainon puolella, näytän luuviululta. Eli katsomalla näkee, olenko laiha vai pulska, mutta painosta sitä ei voi suoraan päätellä.
Vierailija kirjoitti:
On paljon laihoja diabeetikkoja.
Ykköstyypin. Haima ei tuota insuliinia tai tuottaa hyvin vähän.
Pistokohdassa rasvakerros paksuuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa insuliinin kohoamiseen voi suurin osa ihmisistä vaikuttaa hyvin yksinkertaisesti.
Haluatko arvata vastauksen?
Se riippuu maksaan tulevasta insuliinin määrästä. Jos maksaan ei tule tarpeeksi insuliinia, alkaa maksa tehdä valtavia määriä glukoosia. Tällöin paastosokeri voi olla jatkuvasti yli 20 mmol/l.