Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
861/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on vain tunne. Ei sitä tarvitse kuunnella. Sitäpaitsi näläntunne vähenee mitä pienempiä annoksia syö ja harvemmin. Mutta kuitenkin kuiturikasta.

Ei ole. Tunteita ovat esimerkiksi rakkaus tai viha. Nälkä on tuntemus, kuten kipu tai unen tarve. Nälkä ei viesti omasta suhtautumisesta ympäristöön, vaan se viestii kehon tilasta. Nälkää on siksi ihan  yhtä vaikea unohtaa tai ohittaa kuin kipua tai väsymystä. 

Vierailija
862/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on vain tunne. Ei sitä tarvitse kuunnella. Sitäpaitsi näläntunne vähenee mitä pienempiä annoksia syö ja harvemmin. Mutta kuitenkin kuiturikasta.

Ihanko totta? Kuvitteletko, että jokainen ylipainoinen ei tiedä tätä ja muita ns. hyviä neuvoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksiköhän niin moni masentuu, koska alakulossakin on kyse vain tunteesta.

Vierailija
864/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuntuu elämä vievän liikaa mehuja, jonka jälkeen ei jakseta elää terveellisesti. Kassoilla kun vilkuilee muiden ostoksia ihan keskellä viikkoakin niin näkee yleenä eineksiä, herkkuja, sokerilimppareita, alkoholia, pullia/leivoksia. Tähän vielä lisätään moderni liikkumaton elämäntapa, jossa pienetkin välimatkat mennään autolla niin ei yhtään ihme.

Jos sinulla on ongelmia painon kanssa, niin suosittelisin hyvin kovasti kirjaamaan ylös kaiken minkä syöt esim. viikon aikana. Sen jälkeen parantamaan yksi asia kerrallaan. Omat "herkkuhimot" lähtivät nopeasti pois, kun tajusin että saan liian vähän kaloreita, jolloin teki mieli jotain "hyvää", eli nopeita kaloreita. Jos et syö kasviksia/hedelmiä niin helpointa aloittaa lisäämällä yksi hedelmä päivittäiseen ruokavalioon kuten banaani.

Vierailija
865/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksiköhän niin moni masentuu, koska alakulossakin on kyse vain tunteesta.

Masennus on enemmänkin tunteiden puutetta,  sitä ettei osata tunnistaa ja kuunnella omia tunteita.

Vierailija
866/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettuani tämän ketjun ihan kaikki viestit, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että ihmisiä ei vaan kiinnosta oma terveys tarpeeksi. Kaikki voisivat hallita omaa painoaan, mutta suurinta osaa se ei vaan kiinnosta, vaan heillä on eri prioriteetit. Siitä tässä on kyse.

Vedät nyt mutkia liian suoriksi. Tilanteita on tasan yhtä paljon kuin ylipainoisiakin. Suurin osa tekee pieniä hyviä valintoja, mitkä eivät kuitenkaan näy ulkopuolisille mitenkään. Vaikka kropassa ei näkyisi ulkonaisesti mitään muutosta, niillä pienillä valinnoilla parannetaan rasvamaksaa, sokeri- ja kolesteroliarvoja, henkistä hyvinvointia ja jaksamista. Vaikeasti ylipainoinen ihminen voi helposti laihtua vuodessa vaikka 10 kiloa ilman, että se näkyy juuri mitenkään olemuksessa, mutta hän on silti tehnyt terveyden kannalta hyvinkin merkittäviä asioita.

Minä mietin ennenkaikkea ruuan laatua ja ravintoarvoja. Kaloreita olen joskus laskenut, eikä kertaakaan ollut yli 2000kcal. Yleensä alle. Mut laatu ja monipuolisuus tärkeintä. Sen tuntee olossaankin, jos yhtään rötväilee. Ulkomuoto on sit ihan toinen juttu...

Vierailija
867/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokerittomuus lienee minulle vaikeinta.

mitä sitten syöt

noissakin on aika paljon eroja, itse tykkään joskus makeasta mutta ällömakeaa en voi sietää

suurin osa kaupan karkeista, herkuista, pullista jne menee tuonne ällömakean puolelle

Sama täällä, kovin makeaa en siedä (ei maistu ja tulee huono olo), mut en sit ole kyennyt kokonaan luopumaankaan. Suklaa (eikä mikä tahansa suklaa, oon tosi nipo) on itselle se juttu. Ja pari kolme kertaa vuodessa leivon. Mut kokonaan en osaa olla kuitenkaan. Jos muuta en syö, huomaan hakeutuvani hunajan äärelle...

Vierailija
868/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka terveistä laihduttajista on oikeasti kokeillut esim. 1400 kalorin dieettiä (päivässä) ja samalla lisännyt edes vähän liikuntaa ja tehnyt tätä kuukauden ajan? 

Kokeilkaa, kumma jos ette laihdu. Ja siis laskette kalorit ettekä huijaa! 

Minulla tämä on toiminut. 

N 58

No minä olen kokeillut 1200 kalorin dieettiä ja liikkunut töissä 8 h ja vapaalla 1-2h 3-4 kertaa viikossa. Ei yhtään kiloa tippunut. Kyllä, osaan laskea kalorit ja kulutuksen. Ei, en valehtele. Kyllä, katson aina mitä syön. Myöhemmin todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kun olin turvonnut joka puolelta kuin pullataikina. Toivon jokaiselle pilkkaajalle samaa sairautta.

Minä söin vuosikausia tuon  1400kcal. En laihtunut, päin vastoin. Lisä

"joopa joo"

Kysyttävää?

Vierailija
869/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa katsoa nuoria kollegoja jotka ovat siis ylipainoisia mutta heidän lounas eväät koostuvat lähinnä pikanuudeleista, kaurapuurosta ja pilttisoseista. Itse syön kunnon lounaan (kanaa, lihaa, kalaa ym.) vihanneksineen, välipan ja päivällisen. Mietin vaan että miten voi olla ylipainoinen jos syö pelkkää kaurapuuroa ja nuudeleita.. vai alkaako mässäily iltaisin? 

Nuudelit ja kaurapuurohan ovat lähes pelkkiä tyhjiä hiilihydraatteja. Siksi ne lihottavat eivätkä pidä nälkää. Pilttisoseetkin ovat käytännössä sokeria ja vettä. Kuidut niissä on pilkottu niin pieniksi, etteivät ne hidasta sokerin imeytymistä.

Yhteen puuroannokseen tulee n. 1dl eli 40g kaurahiutaleita. Se sisältää 22g hiilihydraattia, josta sokereita 0,4g. Rasvaa 3g, josta tyy

"Ok, mutta miksi syödä kaurapuuroa kun parempaakin ravintoa on?"

Kaurapuuro on mm. vatsalle ihan parasta. Mut kaikilla ei yksi pidä nälkää, vaan tarvii proteiinia lisäksi.

Vierailija
870/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka terveistä laihduttajista on oikeasti kokeillut esim. 1400 kalorin dieettiä (päivässä) ja samalla lisännyt edes vähän liikuntaa ja tehnyt tätä kuukauden ajan? 

N 58

No minä olen kokeillut 1200 kalorin dieettiä ja liikkunut töissä 8 h ja vapaalla 1-2h 3-4 kertaa viikossa. Ei yhtään kiloa tippunut. Kyllä, osaan laskea kalorit ja kulutuksen. Ei, en valehtele. Kyllä, katson aina mitä syön. Myöhemmin todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kun olin turvonnut joka puolelta kuin pullataikina. Toivon jokaiselle pilkkaajalle samaa sairautta.

Tuossa lainauksessa puhuttiin  terveistä!! laihduttajista, sinulla on sai

Mikä helvetin muotisairaus? Se on hyvin todellinen sairaus heille, jotka siitä kärsii. Ei niitä lääkkeitä turhaan syödä. Onko syöpäkin muotisairaus yleisyytensä takia??

Vierailija
871/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä söin vuosikausia tuon  1400kcal. En laihtunut, päin vastoin. Lisäsin 500kcal, alkoi laihtuminen. Ei ihan heti mut 4kk

joopa joo

Miten niin joopa joo? Ole eri kirjoittaja ja minulla laskennallinen lepokulutus on noin 1900 kcal ja aktiivinen kulutus päivittäin, kiitos fyysisen työn ja liikunnan, noin  500-600 kcal. Näillä lukemilla 1400 kcal dieetti olisi täysin järjetön yritys.

Niin, minullakin vuosikausia huonolla kulutuksella tuo 1400kcal pikkuhiljaa vaan lihotti. Tosin en ollut mitenkään kunnossa tuolloin. Mutta kun aloin panostaa ravintoon, niin yllätys oli tuo, kuin paljon niitä kaloreita piti vielä lisätä. Aina ei onnistu, kun se ei ole aina helppo syödä. Ja huom. ei niitä voilla täytetä, vaan rajansa on voin ja sokerin käytössä! Mut kaloreita tarvitaan tarpeeksi. 

Vierailija
872/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 58

minulla tämä toimi oikein nopeasti siihen saakka, kunnes lähenin 50 ikävuotta. Olin siihen asti aina normaalipainon sisällä, vaikka aina muutamien vuosien välein säännöllisesti laihdutin pari kiloa. Olin av:lla se, joka ihmetteli, mikä laihdutuksessa on niin vaikeaa. 

sitten kaikki muuttui. Parin kilon laihdutus vei kolme kuukautta, vaikka toimin samoin kuin kaikki monet laihdutuskerrat aiemmin. Kun täytin 52-53 mikään aiemmista keinoista ei toiminut. Sitten Otin yhden 3 k

Mieti kehosi kannalta asiaa...luonto lisää tuossa vaiheessa sitä rasvakerrosta, kuten täällä on seikkaperäisesti kerrottu. Ja se on naisilla hormonituotannon takia siis tarpeen. Mitä sinä teet? Vähennät ravinnon minimiin ja kaiken lisäksi alat hulluna kuluttaa sitä vähääkin ravintoa!! No, kroppasi yrittää parhaansa pysyä mukana ja säästellä entisestään, jotta sinulla riittäis hormoneja. Ennenpitkää se ei enää jaksa ja sit alkaa paikat hajoilla ja tulee ongelmia...

Vierailija
873/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ravinto on riittävän pitkään ollut riittävän monipuolista, nälkä on terve tunne ja kertoo ravinnon tarpeesta.

Vierailija
874/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mutta miksi syödä kaurapuuroa kun parempaakin ravintoa on?

Kuten? 

lihaa, kananmunia, rasvaista jogurttia

Mitenkäs niissä on kuidun ja hyvien hiilihydraattien saannin kanssa?

Pari kaveria aikoinaan tuohon nakshti. Kiinnostuneena aiheesta kyselin, kunnes kuulin et juureksia ei saa syödä, kun ovat pelkkää sokeria. Siihen loppui minun kiinnostus. Joku järki pitää ravinnossakin olla.

Vierailija
875/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihat vanhukset kärsivät osteoporoosista paljon useammin kuin terveellä tavalla pulskat vanhukset.

Vanhuksille onkin eri bmi-rajat painoluokkiin.

Mutta tässä keskustelussa ajatellaan, että ihmisen tulisi olla laiha vielä keski-iässäkin, vaikka vanhana ei sitten pidä olla laiha. Ihan hölmöläisen hommaa.

Normaalipainoinen , tosin se taitaa nykyään tarkoittaa laihaa.

Vierailija
876/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 40v mies, enkä koskaan ole ollut ylipainoinen. Käytän ruokaan rahaa vähän päälle 200 € kuussa. Tienaan jotakuinkin mediaanin ja koen, ettei todellakaan ole juurikaan varaa käyttää enempää rahaa ruokaan. Paljonko te ylipainoiset käytätte ruokaan rahaa? Ja miten teillä on siihen varaa? Haluan tähän vastauksen!

Jaa, ei mulla olisi varaa käyttää yli 200e kuussa pelkkään omaan ruokaani kuten sulla..

T. Lihava

Miksi valehtelet? Onko tämä taas sitä jenkeistä kopioitua "no ku pikaruoka on terveellistä ruokaa halvempaa"-valehtelua. Oikeasti se pikaruoka on älyttömästi kalliimpaa kuin itse tehty. Minä syön halpaa pastaa, lihapataa, perunoita, riisiä, nuudeleita, wokkia, halpaa ruisleip

"No miksi ihmeessä minä sitten en ole lihonnut?! Vaikka syön "höttöhiilareita"? Ja miksi oletat etten käytä maitotuotteita, (joskus) kalaa tai vaikkapa punaista lihaa (jota yleensä on siinä pastan seassa, HALOO!). Meinaatko ettei se annoskoko ja syödyn ruuan määrä vaikuta mitenkään lihoamiseen? Syön myös leivän päällä voita (erittäin ohut kerros), en margariinia. Margariini on teollinen tuote ja vastaa lähinnä muovia. Niin miksi en ole lihonnut? Kerro nyt. Oletko sinä sitten lihonnut vaikka väität syöväsi terveellisesti?"

Niin, voisko täasä nyt olla syynä se, mikä olis vastaus apn kysymykseen myös. Olemme erilaisia, meidän elimistöt toimii eri tavoin, kuluttaa ja varastoi eri tavoin. Niin kamalan vaikea kuin toisten normipainoisten on asiaa ymmärtää, näin se taitaa kuitenkin olla. 

Eri

Vierailija
877/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinnassa pysyy kun syön ja liikun aina yhtä paljon. 112 kg jo 17 vuotta ja rippipuku mahtuu yhä.

Vierailija
878/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nälkä, koska en saa tarpeeksi ravintoaineita. Tämä on todettu ihan veriarvoista. Jostain syystä ravintoaineet ei vaan imeydy normaalisti.  Syön tämän takia useita vitamiineja ja hivenaineita pillereinä. Paino on kasvanut helposti, koska aina on ollut nälkä, jota on vaikea vastustaa. Ravitsemusterapeutti auttoi minua, samoin maitohappobakteerit ja entsyymit. Enää en liho kuin lievästi ylipainoiseksi, ja saan laihdutettua välillä normaalipainon yläpäähän. Olen kyllä lopen kyllästynyt popsimaan pillereitä ja vahtaamaan syömistäni ja painoani.

Vierailija
879/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Kuvitteletko, että jokainen ylipainoinen ei tiedä tätä ja muita ns. hyviä neuvoja?

Itse asiassa tuossa tuli oikeasti hyviä neuvoja joita todellakaan jokainen ylipainoinen ei tiedä/ymmärrä.

-eri

Vierailija
880/1029 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus on enemmänkin tunteiden puutetta,  sitä ettei osata tunnistaa ja kuunnella omia tunteita.

Rankan elämänjakson jälkeen terapeuttini (on myös erikoistunut sairaanhoitaja) kertoi, että masennus on on mielen suojakeino vaikeiden asioiden äärellä. Mieli masentuu ja alkaa käsitellä niitä tunteita vasta, kun on niihin voimavaroja. Hän kertoi yksityiskohtaisesti, mitä aivoissa tapahtuu. Siis aivokemiaa. Se oli lohdullista tietoa.