Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
201/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on käytävä joka aamu puntarilla, muuten en pysy normaalipainoisena. Lihon tai laihdun liikaa, kumpikaan ei ole hyvä. Siksipä joka aamu käyn ja sen mukaan syön kuten ennenkin tai enemmän tai vähemmän. Se on ihan rutiini, kuten hammaspesu.

Vierailija
202/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä oli tuollaisia ruokia? Annoskoko ei ole ongelma, mikäli ruoka on valittu oikein. Suomalaiset syövät liian vähän kasviksia ja kuitua. Annoskokoa saisi pikemminkin kasvattaa lisäämällä kasviksia ja kuidun lähteitä ruokavalioon. Mahalaukku ei tunnista sen sisällä olevaa kalorimäärää. Ruoan massan se tunnistaa kylläisyydentunteena, etenkin runsaskuituisen ruoan. Kuitu pitää nälkää ja sitoo LDL-kolesterolia.

Mahalaukku ei ehkä tunnista energiamäärää, mutta jokin muu mekanismi kehossa kyllä tunnistaa, onko saatu tarpeeksi energiaa vai liian vähän.

Jos kyse olisi pelkästä mahalaukun täyttämisen asteesta, ei ylipainoa olisi, sillä kaikki pulleat täyttäisivät mahansa salaatilla. Siinä on vähän energiaa ja paljon kuituja ja vettä. He ovat kuitenkin salaatin syömisestä huolimatta pulleita, joten tuo ehdottamasi ei ole ainoa asia laihduttamisessa ja k

Tuota on tutkittu aivokuvantamisella. Ylipainoisilla ja lihavilla ei testiolosuhteissa ollut sen kummempaa ravintoliuosta kuin muunkaan painoisilla tarjolla. Se laitettiin suoraan suoneen eli mitään makuelämyksiä ei päästy kokemaan. Ylipainoisilla ja lihavilla eivät aivot reagoi samalla tavalla kuin normaalipainoisilla siihen, että keho siirtyy paastotilasta optimaalisen ravitsemuksen tilaan. Heillä aivot jäävät tavallaan osittain nälkäisinä kaipaamaan hieman lisää. Se hieman on ateriatasolla haarukallinen, lusikallinen, kulaus jne. Vuorokaudessa on useampi ateria ja jos kulutus ei kasva, yhden banaanin verran liikaa energiaa saamalla lihoo normaalipainoinen, alle 40-vuotias nainen 9-12 kiloa vuodessa. Banaanin energian voi vaihtaa tässä niihin kulauksiin ja haukkauksiin. Banaani on otettu esimerkiksi, koska sen sisältämä energiamäärä on valtaosan ymmärrettävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joillain on nuo kylläisyyshormonit sekaisin heti syntyissään?  vai meneekö ne sekasi jos tulee se kilo tai pari lisää painoa lomareissulla?

Vai missä vaiheessa voi alkaa syyttään noita hormoneja ?

Monella lapsella suoliston mikrobisto kokee jo iskun ensimmäisen antibioottikuurin myötä. Runsas määrä lapsuudenaikaisia antibioottikuureja on yhdistetty runsaampaan painoon. Suoliston mikrobiston korjaantuminen vie 6kk-2 vuotta aikaa antibioottien jälkeen. Nykyään sentään osataan neuvoa pikkulapsien vanhempiakin syöttämään lapsille antibioottien lomassa maitohappobakteereita ja saccaharomyces boulardii-valmistetta. Vielä 10 vuotta sitten ei asiaa ymmärretty yhtä hyvin. Vahva suoliston mikrobistohan tukee terveyttä muutenkin. Sen tärkeys ei ole siis ainoastaan painokysymys.

Vierailija
204/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka terveistä laihduttajista on oikeasti kokeillut esim. 1400 kalorin dieettiä (päivässä) ja samalla lisännyt edes vähän liikuntaa ja tehnyt tätä kuukauden ajan? 

Kokeilkaa, kumma jos ette laihdu. Ja siis laskette kalorit ettekä huijaa! 

Minulla tämä on toiminut. 

N 58

Älä nyt ole pöljä. Useimmat lihavat ovat laihduttaneet elämänsä aikana kymmeniä kiloja, useat jopa kaloreita laskemalla! Ongelma ei ole laihtumisessa, vaan tuloksen pysyvyydessä.

Vierailija
205/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha. Huomaa miten moni vihaa normaalipainoisia, jotka pitävät itsestään huolta! Eivät kestä sitä että joku pystyy laihtumaan! 

Olet väärässä, kukaan ei vihaa normaalipainoisia mutta moni vihaa ilkeitä besserwissereitä.

Vierailija
206/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli joillain on nuo kylläisyyshormonit sekaisin heti syntyissään?  vai meneekö ne sekasi jos tulee se kilo tai pari lisää painoa lomareissulla?

Monella lapsella suoliston mikrobisto kokee jo iskun ensimmäisen antibioottikuurin myötä. Runsas määrä lapsuudenaikaisia antibioottikuureja on yhdistetty runsaampaan painoon. Suoliston mikrobiston korjaantuminen vie 6kk-2 vuotta aikaa antibioottien jälkeen. Nykyään sentään osataan neuvoa pikkulapsien vanhempiakin syöttämään lapsille antibioottien lomassa maitohappobakteereita ja saccaharomyces boulardii-valmistetta. Vielä 10 vuotta sitten ei asiaa ymmärretty yhtä hyvin. Vahva suoliston mikrobistohan tukee terveyttä muutenkin. Sen tärkeys ei ole siis ainoastaan painokysymys.

Tytär ei lapsuudessaan ollut koskaan antibioottikuurilla, mutta niin vaan se alkoi lihomaan muutettuaan pois kotoa. Henkistä lajia aika monilla on tuo lihominen ja siihen ei oikein voi läheiset vaikuttaa. Toisaalta jos pitäisi valita ruoka vai huumeet, niin kyllä tuo ruoka silti on se pienempi paha. Aktiivinen liikkuja tuo on ja tekee pitkiä lenkkejä joka päivä siitä nostan hattua. Itse en juuri mihinkään liiku työpäivän jälkeen vaikka hoikka olenkin 

Vierailija
207/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syynä kaksisuuntainen mielialahäiriö johon käytössä neljä eri lääkettä. Näillä paino noussut hitaasti mutta varmasti 10 vuodessa 45 kilosta nykyiseen 85 kiloon. Luojan kiitos mulla oli vähän varaakin lihoa sillä mitä jos olisin ollut jo valmiiksi vaikkapa tämän 85 kg, olisin nyt reilusti yli 100-kiloinen. Kyllähän sitä aina luuli olevansa loppuelämänsä laiha kun sellainen aina olin mutta sitten tuli tämä sairaus ja nämä lääkkeet.

Vierailija
208/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, oi miksi ihmiset eivät tajua että jokainen ihminen on oma biologinen kokonaisuus. Me emme ole klooneja. Minäkin voisin kysellä että miksi ihmisillä on reikiä hampaissaan vaikka minulla, yli 50-vuotiaana, ei ole ollut yhtäkään. Tai miksi joitakin ihmisiä palelee koko ajan, meillä sisälämpötila on n. 22 astetta ja pärjään hyvin pelkillä alusvaatteilla ja väljällä mekolla. En käytä koskaan sukkia sisällä, enkä ikinä villasukkia missään.

Vierailija
209/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, etten minäkään ymmärrä. Itse 40 v, edelleen paino pysyy ihan just itse haluamissani lukemissa kunhan katson vähän mitä syön.

Palataan asiaan, kun olet 55v

Aika moni alle 55-vuotiaista on ylipainoinen.

Kyllä, mutta viimeistään 55-vuotiaana vaihdevuodet ovat alkaneet vaikuttaa painoon.

Minulla lähtivät raskauskilot itsestään imetysaikana kaksi kertaa, paino palasi ihan huomaamatta alle 50 kiloon. Mutta 50v-synttäreiden jälkeen paino nousi vääjäämättä yli 60 kiloon ja siitä nopeasti edelleen 66 kiloon, mikä on jo ylipainon puolella. 

Tuohon matkan varrelle mahtui jos mitä muutoksia. Ensin lopetin sipsien ja suklaan syömisen, sitten lisäsin paljon kasviksia ja veteen keitettyä täysjyväpuuroa sun muuta kuitua. Vähensin punaista lihaa, lisäsin kalaa, lopetin kaiken valmis- ja roskaruoan syömisen. Kokeilin pätkäpaastoa, lisäsin askelmääriä ja kerroksia, siis arkiliikuntaa muun liikunnan lisäksi. Kaikki turhaan. Tai voi olla, että ilman kaikkea tuota olisin nyt vielä pulskempi. 

Vielä 49-vuotiaana olisin voinut olla yhtä ylimielinen kuin aloittaja. Enää en.

Vierailija
210/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka terveistä laihduttajista on oikeasti kokeillut esim. 1400 kalorin dieettiä (päivässä) ja samalla lisännyt edes vähän liikuntaa ja tehnyt tätä kuukauden ajan? 

N 58

Älä nyt ole pöljä. Useimmat lihavat ovat laihduttaneet elämänsä aikana kymmeniä kiloja, useat jopa kaloreita laskemalla! Ongelma ei ole laihtumisessa, vaan tuloksen pysyvyydessä.

Sen ei pidä olla dieetti tai laihdutuskuuri, vaan muutos elämäntavoissa ja ruokailutottumuksissa 

Vierailija
211/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, etten minäkään ymmärrä. Itse 40 v, edelleen paino pysyy ihan just itse haluamissani lukemissa kunhan katson vähän mitä syön.

Palataan asiaan, kun olet 55v

Aika moni alle 55-vuotiaista on ylipainoinen.

Kyllä, mutta viimeistään 55-vuotiaana vaihdevuodet ovat alkaneet vaikuttaa painoon.

Minulla lähtivät raskauskilot itsestään imetysaikana kaksi kertaa, paino palasi ihan huomaamatta alle 50 kiloon. Mutta 50v-synttäreiden jälkeen paino nousi vääjäämättä yli 60 kiloon ja siitä nopeasti edelleen 66 kiloon, mikä on jo ylipainon puolella. 

Tuohon matkan varrelle mahtui jos mitä muutoksia. Ensin lopetin sipsien ja suklaan syömisen, sitten lisäsin paljon kasviksia ja veteen keitettyä täysjy

Eli 55-vuotiaana energiankulutuksesi jostain syystä pieneni, jatkoit syömistä yli tarpeesi ja lihoit. Terveelliselläkin ruualla voi lihoa, jos sitä syö liikaa.

Vierailija
212/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ensinnäkään en ole vielä 55v. Toiseksi, mietipä hetki. Minähän vähensin ruoan energiamäärää valtavan paljon, ja samalla lisäsin liikuntaa. Eli tein kaiken tuon parhaani mukaan ja monta muuta hyvää asiaa, joita rn nyt ruoe luettelemaan. Ja sitten sinä ilkut etten muka olisi tehnyt.

Kyllä se vaan on niin, että ihmiselle on ominaista saada viisikymppisenä viisikymppisen habitus. Se ei ole kiinni yksilön toimista, vaan se on luonnollinen kehitys, jonka vastustaminen on yhtä vaikeaa kuin jos yrittää lakata vanhenemasta.

Vierailija
213/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla syynä kaksisuuntainen mielialahäiriö johon käytössä neljä eri lääkettä. Näillä paino noussut hitaasti mutta varmasti 10 vuodessa 45 kilosta nykyiseen 85 kiloon. Luojan kiitos mulla oli vähän varaakin lihoa sillä mitä jos olisin ollut jo valmiiksi vaikkapa tämän 85 kg, olisin nyt reilusti yli 100-kiloinen. Kyllähän sitä aina luuli olevansa loppuelämänsä laiha kun sellainen aina olin mutta sitten tuli tämä sairaus ja nämä lääkkeet.

Lähetetään noita pillereitä siis nälkää näkeviin maihin, paljo helpompaa kuin ruuan roudaus.

Vierailija
214/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 58

Sen ei pidä olla dieetti tai laihdutuskuuri, vaan muutos elämäntavoissa ja ruokailutottumuksissa 

No ihanko totta? Sano nyt vielä, että syö vaan vähemmän kuin kulutat.

Vierailija
215/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä olla painonhallintaongelmia sikiöaikaisista jutuista johtuen, esim. sota-ajan niukkuuden kokeneiden ikäluokkien parissa tätä oli tutkittu. Emilia Huvisen kirjassa Paskat geenit tätä oli selitetty, jos kiinnostaa. Itselleni ei jäänyt hirveän hyvin mieleen, liittyikö tuo kylläisyyshormoneihin vai pelkästään siihen, miten geenit "oppivat" toimimaan aliravitsemustilassa.

Ei toimi selitykset hormoneista/geeneistä ollenkaan koska lihavuus räjähtäny käsiin viimesten parin vuosikymmenen aikana.

Vierailija
216/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ensinnäkään en ole vielä 55v. Toiseksi, mietipä hetki. Minähän vähensin ruoan energiamäärää valtavan paljon, ja samalla lisäsin liikuntaa. Eli tein kaiken tuon parhaani mukaan ja monta muuta hyvää asiaa, joita rn nyt ruoe luettelemaan. Ja sitten sinä ilkut etten muka olisi tehnyt.

Kyllä se vaan on niin, että ihmiselle on ominaista saada viisikymppisenä viisikymppisen habitus. Se ei ole kiinni yksilön toimista, vaan se on luonnollinen kehitys, jonka vastustaminen on yhtä vaikeaa kuin jos yrittää lakata vanhenemasta.

"Viisikymppisen habitus" ei tarkoita automaattisesti ylipainoa.

Vierailija
217/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lihava, mutta käyn jatkuvasti taistelua lihoamista vastaan. Painoni nousee todella nopeasti, ja laskee todella hitaasti, joten paljoa ei tarvitse hetkutella niin työmaa on pitkä ja raskas. Ja tämä siitäkin huolimatta että harrastan liikuntaa säännöllisesti.

Yksi selittävä tekijä saattaa olla geneettinen taipumus ylipainoon, teetätin perinnöllisten sairauksien DNA-tutkimuksen, ja sen tuloksissa todettiin että minulla on kohonnut riski ylipainoon jonkun tietyn geenipoikkeaman myötä. Helppo uskoa, nimittäin joudun olemaan ruokavalioni suhteen varpaillani kaiken aikaa.

Helppo niiden on naureskella, jotka voivat syödä vapaammin eivätkä silti lihoa.

Vierailija
218/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 58

No ihanko totta? Sano nyt vielä, että syö vaan vähemmän kuin kulutat.

Tottahan tuo on, mikä siinä niin koville ottaa?

Vierailija
219/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on vaan saatavilla liikaa liian epäterveellistä ruokaa. Normaalin ravinnon käsite on hämärtynyt. Jo yhden tv:n mainoskatkon aikana mainostetaan ensin pakastepizzaa, sitten jäätelöä, seuraavaksi Burger Kingiä. 

Vierailija
220/1029 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista liikuntaa lisäsit? Mitä enemmän tulee ikää, sitä tärkeämpää olisi voimaharjoittelu erityisesti naisille. Kovatehoinen liikunta pikemminkin lisää stressihormoneja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi