Avioero. Miten kerroitte puolisolle ja muita käytännön kysymyksiä
Avioeron kokeneet.
Miten kerroitte puolisollenne että haluatte eron? Odotitteko sopivaa aikaa, esim. Lomaa. Olitteko hankkineet valmiiksi asunnon vai alkoiko kaikki järjestelyt tyhjästä? Miten asiat eteni? Mitä vaikeuksia kohtasit? Miten pian muutit pois.. kertokaa kokemuksia.
Minä haluan eron koska puolisoni ei halua lapsia. Puoliso tietää miten tärkeä asia on joten sitten kun saan asian sanottua, ei ole yllättynyt syystä mutta on varmasti loukkaantunut koska menin hänen kanssa naimisiin ja minä olen se joka muutti mielensä lapsen saannista ja minä haluan lapsia.
Itse syy on mielessäni aivan selvä. Erossa pelottaa eniten yhteisen elämän menetys ja sen aiheuttama tuska, mieheni reaktio, hän saattaa reagoida hyvin vahvasti. Kun kerron erosta voi siis olla että hän saattaa aloittaa kylmän kohtelun välittömästi, enkä siitä häntä syytä. Hän saattaa alkaa mykkäkouluun ja luulen, että ei ole tulossa siis mikään kaveriero. Olen pohtinut asiaa vuosia ja oma henkinen tilanne on lykännyt päätöstä, olen luullut etten henkisesti kestä avioeroa. Nyt alkaa olla ikää sen verran, että pakko se on tehdä ja mietintä on loppu. Aiemmin eroa lykkäsi myös häpeä , ajatus siitä että perheen ja sukulaisten ja tuttavien silmissä hävettää mutta omaa elämääni kun elän niin en aio sitä häpeää välttääkseni jäädä lapsettomaksi.
kaikki neuvot on tervetulleita . Kiitos.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
nyt mies alkoi selittämään että hän tarvitsee aikaa miettiä jos hän haluaakin lapsia. Tuntuu et en jaksa. Tulee sellainen voimaton tunne että tästä on nyt 2 vuotta puhuttu ja asiat edenneet tähän pisteeseen ja nyt hän miettii. Tääkin asia on hänen päätös. Ei mulla ole omia päätöksiä. Tuntuu että menee pää tästä sekaisin. just kun asiat on etenemässä.Anna miettimisaikaa muutama viikko. Jos siis suhteenne on muuten hyvä, niin kannattaa joustaa tuollaisen tuumaustauon verran, mutta ei enää vuosia.
Ap:n kuvauksista päätellen suhde ei ole kovin hyvä tai vaikuta Ap:n itsetuntoon positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka vaan aloittamallasi tiellä. Muuten sun odotus jatkuu ikuisesti. Kivempi se on olla lapsenkin jos myös isä hänet haluaa oikeasti.
Oma ex ei niinkään olisi halunnut lapsia, mutta ajattelin että hoidan heidät itse ja hänelle ei tule kohtuutonta taakkaa lapsista. Tiedä sitten mikä nyt johtuu mistäkin, mutta ukosta tuli hankala ja elämästä yhtä sitkun-elämää, ilotonta. Lapset on kyllä ihanat, kiitos siitä kuitenkin hänellekin. Vaikka minä heidät hoidin, ukko reissaili menemään. Otin sitten elämäni omiin käsiini ja olen joka päivä onnellinen kun ei sitä ukon murjotusta tarvitse katsella.
Ihan tosi vaikea tilanne. Tein tätä eroa mielessä niin pitkään että epäilen miehen muuttunutta mieltä. Hän on ollut niin ehdoton ja puhunut kylmästi lapsista. Ainoa syy mielenmuutokseen olisi ettei menetä minua. On vaan huono tunne tästä. Mun silmät avautui kaikelle ni
Voit kuule mielessäsi haistattaa ketut ja jättää heidät omaan arvoonsa, jotka pitäisivät sua kiittämättömänä. Tämä on sun elämä, ei heidän. Mitä sitten jos ajattelisivat niin? Antaa ajatella. Saat silti elää elämääsi just niinkun tykkäät. Ei eroon tarvita mitään muiden valmiiksi hyväksymää riittävän "oikeaa" syytä erota. Ihan vain sun oma halu lopettaa on riittävä syy. Ei sun tarvitse perustella istä mitenkään. Säälin takia yhdessäolo tai muiden pään mukaan meneminen ja lepyttely on vain oman elämäsi ja itsenäisyytesi myymistä. Vallan antamista muille asiassa joka päivänselvästi kuuluu vain sulle ja yksin sulle.
Vierailija kirjoitti:
Voiko osituksen tehdä jo ennen kuin ero on virallinen, vai pitääkö odottaa siihen, että on runsaan puolen vuoden päästä vihdoin tuomittu eroon?
Voi tehdä jo heti kun 1. vaiheen hakemus on rekisteröity.
Ero on SUN päätös. Et tarvitse siihen miehen lupaa. Et edes vaikka mies yhtäkkiä lupaisikin kuun taivaalta. On ihan luonnollista että sulla on hutera ja epävarma olo, koska sun oma ääni ja tahto on syystä tai toisesta haututunut sen alle että pidät muiden unelmia ja onnellisuutta pinnalla.
Sun ei tarvitse ymmärtää enää mitään muuta kuin että haluat eron. Pää voi olla pyörällä mutta se luultavasti ehkä vähän on miehesi tarkoituskin ja myös oman mielesi itsesabotaasia. Voit toteuttaa eron vaikka pää pyörällä olisikin. Pidä mielessä se miten varma olo sulla aiemmin oli.