Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioero. Miten kerroitte puolisolle ja muita käytännön kysymyksiä

Vierailija
03.02.2025 |

Avioeron kokeneet. 

Miten kerroitte puolisollenne että haluatte eron? Odotitteko sopivaa aikaa, esim. Lomaa. Olitteko hankkineet valmiiksi asunnon vai alkoiko kaikki järjestelyt tyhjästä? Miten asiat eteni? Mitä vaikeuksia kohtasit? Miten pian muutit pois.. kertokaa kokemuksia. 

Minä haluan eron koska puolisoni ei halua lapsia. Puoliso tietää miten tärkeä asia on joten sitten kun saan asian sanottua, ei ole yllättynyt syystä mutta on varmasti loukkaantunut koska menin hänen kanssa naimisiin ja minä olen se joka muutti mielensä lapsen saannista ja minä haluan lapsia. 

Itse syy on mielessäni aivan selvä. Erossa pelottaa eniten yhteisen elämän menetys ja sen aiheuttama tuska, mieheni reaktio, hän saattaa reagoida hyvin vahvasti. Kun kerron erosta voi siis olla että hän saattaa aloittaa kylmän kohtelun välittömästi, enkä siitä häntä syytä. Hän saattaa alkaa mykkäkouluun ja luulen, että ei ole tulossa siis mikään kaveriero. Olen pohtinut asiaa vuosia ja oma henkinen tilanne on lykännyt päätöstä, olen luullut etten henkisesti kestä avioeroa. Nyt alkaa olla ikää sen verran, että pakko se on tehdä ja mietintä on loppu. Aiemmin eroa lykkäsi myös häpeä , ajatus siitä että perheen ja sukulaisten ja tuttavien silmissä hävettää mutta omaa elämääni kun elän niin en aio sitä häpeää välttääkseni jäädä lapsettomaksi. 

kaikki neuvot on tervetulleita . Kiitos. 

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet iäkäs saatko edes lapsia

Vierailija
142/164 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko haluat tutustua tulevan lapsesi isään ennen yhteenmuuttoa ja lapsen tekoa?

3 v?  5 v?

Montako vuotta arvelet menevän siihen, että uusi kumppani löytyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ositusta ei päätä miehesi. Usko nyt tämä, ap. 

Eli: Palkkaa juristi tekemään ositus! Lupaa mulle, ap, että teet näin. Suomen laki määrää, miten omaisuus jaetaan avioerossa.

Puolisot voivat MYÖS jakaa omaisuuden toisin kuin laki sanoo. Eli molemmat voi pitää omaisuutensa, mutta ositussopimus siitäkin on tehtävä.

T. Eräs juuri eronnut

Vierailija
144/164 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua ja pahoittelut jos kysymykseeni jo löytyy vastaus mutta tuli mieleen mikä se perimmäinen syy on lapsettomuuteen miehen puolelta? Onko siitä asiasta puhuttu tarpeeksi? Itse en ollut siinä parikymppisenä valmis lapsien tekoon. Juhlin liikaa ja talous ei ollut kunnossa. Asuttiin vuokralla yms. Siihen aikaan vielä tyttöystävä halusi lapsia kovasti. Silloin sanoin en ole vielä valmis ja en tiedä haluanko lapsia. Sitten koulut tuli käytyä naimisiin mentyä ja oma koti ostettua. Siitä kodin ostosta olisiko ollut muutama kuukausi tuli sellainen olo että täällä on hyvä elää ja lapset olisi tervetulleita. Uutisistani vaimo oli enemmän kuin tyytyväinen. Tänä päivänä lapsia on 3 ja en voisi kuvitella elämää ilman. Itsellä se oli noin pienestä kiinni. 

Vierailija
145/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ositusta ei päätä miehesi. Usko nyt tämä, ap. 

Eli: Palkkaa juristi tekemään ositus! Lupaa mulle, ap, että teet näin. Suomen laki määrää, miten omaisuus jaetaan avioerossa.

Puolisot voivat MYÖS jakaa omaisuuden toisin kuin laki sanoo. Eli molemmat voi pitää omaisuutensa, mutta ositussopimus siitäkin on tehtävä.

T. Eräs juuri eronnut

Kiitos kommenteista taas kaikille.  Näin olisi juuri tarkoitus tehdä tästä osituksesta että joku juristi vahvistaa sen. 

Tämä tuo kaikenlaisia tunteita pintaan ja eilen mua auttoi sen ajattelu, mikä mua tulevaisuudessa odottaa. Mun on pakko ajatella sitä jotta jaksan tämän kaiken läpi. että niitä hyviä asioita on tulossa. 

mies on myös kuulustellut siitä onko mulla joku toinen ja vähän sellainen epämääräinen fiilis tullut jostain sen sanomisista. Mutta hänkin on varmasti vaan järkyttynyt nyt. En sen vuoksi viitsi lähteä ystävän luo tai hotelliin vaikka haluaisin, koska mies pitää sitä epäilyttävänä. Saan aika pian sen asunnon niin asiat etenee sitten.

ap

Vierailija
146/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. 

nyt mies alkoi selittämään että hän tarvitsee aikaa miettiä jos hän haluaakin lapsia. Tuntuu et en jaksa. Tulee sellainen voimaton tunne että tästä on nyt 2 vuotta puhuttu ja asiat edenneet tähän pisteeseen ja nyt hän miettii. Tääkin asia on hänen päätös. Ei mulla ole omia päätöksiä. Tuntuu että menee pää tästä sekaisin. just kun asiat on etenemässä. 

Vierailija
147/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on psykopaatti

Vierailija
148/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on psykopaatti

Perustelisitko näkemyksesi? Tiedätkö psykopaatin määritelmän? Empatiakyvyn puute on yksi psykopaatin piirre. Millä tavoin AP:n viestit mielestäsi ovat empatiakyvyttömiä? 

Vierailija
149/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. 

nyt mies alkoi selittämään että hän tarvitsee aikaa miettiä jos hän haluaakin lapsia. Tuntuu et en jaksa. Tulee sellainen voimaton tunne että tästä on nyt 2 vuotta puhuttu ja asiat edenneet tähän pisteeseen ja nyt hän miettii. Tääkin asia on hänen päätös. Ei mulla ole omia päätöksiä. Tuntuu että menee pää tästä sekaisin. just kun asiat on etenemässä. 

Anna miettimisaikaa muutama viikko. Jos siis suhteenne on muuten hyvä, niin kannattaa joustaa tuollaisen tuumaustauon verran, mutta ei enää vuosia. 

Vierailija
150/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vaan aloittamallasi tiellä. Muuten sun odotus jatkuu ikuisesti. Kivempi se on olla lapsenkin jos myös isä hänet haluaa oikeasti.

Oma ex ei niinkään olisi halunnut lapsia, mutta ajattelin että hoidan heidät itse ja hänelle ei tule kohtuutonta taakkaa lapsista. Tiedä sitten mikä nyt johtuu mistäkin, mutta ukosta tuli hankala ja elämästä yhtä sitkun-elämää, ilotonta. Lapset on kyllä ihanat, kiitos siitä kuitenkin hänellekin. Vaikka minä heidät hoidin, ukko reissaili menemään. Otin sitten elämäni omiin käsiini ja olen joka päivä onnellinen kun ei sitä ukon murjotusta tarvitse katsella.

Vierailija
151/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko osituksen tehdä jo ennen kuin ero on virallinen, vai pitääkö odottaa siihen, että on runsaan puolen vuoden päästä vihdoin tuomittu eroon?

Vierailija
152/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä: hae itse eroa, jos sinä olet se, joka haluaa erota.

Tämä on tärkeää. Jos annat toisen hakea, hän voi vttullessaan venyttää prosessia niin, että eron saanti kestää toista vuotta. Eikä tarvitse käytännössä tehdä juuri mitään. Vie laput ja vetää pois juuri ennen kuin aika menee umpeen. Harkinta-aika nollautuu ja alkaa alusta. Kiva kuulla siinä vaiheessa ja aloittaa haku alusta. Maksoi mitä maksoi, maksa itse, että pääset äijästä eroon.

Tarkoittaako tämä, että jos minä lähetän erokaavakkeen, johon olen pyytänyt qllekirjoituksen mieheltä, eli haemme yhdessä, niin mies voi yksipuolisesti jälkikäteen peruakin koko hakemuksen? Eli pitääkö hakea ihan yksin, jottei hän voi yhtäkkiä pitkittää prosessia perumalla, vai voiko hakea yhdessä ilman riskiä, että toinen saakin oman osuutensa perumalla pitkitettyä sitä?

Vierailija
153/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka vaan aloittamallasi tiellä. Muuten sun odotus jatkuu ikuisesti. Kivempi se on olla lapsenkin jos myös isä hänet haluaa oikeasti.

Oma ex ei niinkään olisi halunnut lapsia, mutta ajattelin että hoidan heidät itse ja hänelle ei tule kohtuutonta taakkaa lapsista. Tiedä sitten mikä nyt johtuu mistäkin, mutta ukosta tuli hankala ja elämästä yhtä sitkun-elämää, ilotonta. Lapset on kyllä ihanat, kiitos siitä kuitenkin hänellekin. Vaikka minä heidät hoidin, ukko reissaili menemään. Otin sitten elämäni omiin käsiini ja olen joka päivä onnellinen kun ei sitä ukon murjotusta tarvitse katsella.

Ihan tosi vaikea tilanne. Tein tätä eroa mielessä niin pitkään että epäilen miehen muuttunutta mieltä. Hän on ollut niin ehdoton ja puhunut kylmästi lapsista. Ainoa syy mielenmuutokseen olisi ettei menetä minua. On vaan huono tunne tästä. Mun silmät avautui kaikelle niin vaikea nyt yhtään iloita tästä että miehen mieli muuttuisi. Epäilen millainen isä hänestä tulisi. Nyt tuntuu että jos mies muuttaa mielensä, en voi erota. Silloin kukaan ei ymmärtäisi miksi eroan. Minä olisin vain se kiittämätön ihminen joka lähti. ap 

Vierailija
154/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin miehelle, että mä haluan erota ja aion hakea avioeroa. Sitten pistin eron vireille ja hain miehelle häädön. Ei ollut mikään erikoinen hetki, joku tavallinen viikonloppu ja vihoviimeinen kerta, kun sen kiukuttelua enää jaksoin katsoa.

Ei vielä avioliitossa oleva, voi eikä pysty häätämään aviopuolisoa kodista.

Avieron hakeminen kestää 6 kuukautta.  Kun se on täynnä, pitää avioerohakemus uusia.

Vasta sen jälkeen oikeus myöntää, kansliapäätöksenä avioeron.

Joten tuokin kommentoija puhuu haisevaa paskaa.

Valehtelee.

Kyllä pystyy. Avioero vireillä, mies ei suostunut lähtemään. Tilasin ajan oikeusaputoimistoon, josta asianajaja pisti häätöhakemuksen käräjäoikeuteen. Kai mä asian paremmin tiedän kuin sinä, kun olen sen it

Miksi just miehen poti lähteä

Vierailija
155/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset poikivat lisää ja lisää vaikka valmiiksi ylikansoitetulle saastuneelle pallolle kuolemaan, ja miehet tekevät tarpeensa emättimeen ilman kortsua vaikkeivat lapsia halua.

Pelkkiä vaistojemme orjuuttamia elukoita me olemme kaikki tyynni.

Vierailija
156/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että noin käy. Joko syyllistää sua ette eroakkaan tai keksii että nyt haluaakin lapsen. Tuo on juuri sitä manipulointia ap. Älä siis usko ja jatka eteenpäin. Muuten roikut tuossa vielä vuosia. Pidä pääsi.

Vierailija
157/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tarpeeksi hyvä syy erota ole se, että kuulostaa ettei sinun ole hyvä olla. Tuossa suhteessa, tuon ihmisen kanssa. Parisuhteen ei tulisi olla tuollaista valtapeliä, vaan rakkautta, kumppanuutta, molempien arvostusta toista kohtaan. 

Älä mieti muita tai muiden mielipiteitä. 

Vierailija
158/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin suoraan jättäväni hänet koska Gambian Timpalla on paljon isompi muna ja se seisoo melkein aina.

Vierailija
159/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. 

Mä vaan sanon, ettei tämmöisistä asioista pitäisi olla sun  - tai hänen-  päätöksiä. Ei yksi ihminen yksin voi päättää jostain, mikä vaikuttaa molempien elämään. Sen pitää olla yhteinen päätös. Eikä teistä nyt kumpikaan näytä olevan antamassa toiselle sitä yhteisyyttä. Ei se voi onnistua noin.

Vierailija
160/164 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. 

Mä vaan sanon, ettei tämmöisistä asioista pitäisi olla sun  - tai hänen-  päätöksiä. Ei yksi ihminen yksin voi päättää jostain, mikä vaikuttaa molempien elämään. Sen pitää olla yhteinen päätös. Eikä teistä nyt kumpikaan näytä olevan antamassa toiselle sitä yhteisyyttä. Ei se voi onnistua noin.

Höpö höpö. Ap saa ihan yksin päättää että eroaa eikä hänen ole mikään pakko antaa miehelle yhtään miettimisaikaa tai uutta mahdollisuutta.

Pidä Ap itsesi vahvana ja se itsenäisyyden palkinto mielessä. Miehesi yrittää temppuja. Antaa yrittää. Saat erota vaikka miehesi tahtoisi että ehkä nyt haluaisikin lapsen. Älä luota tuossa asiassa hänen sanaansa tai kykyynsä vanhemmuuteen kun oikeasti hän ei niitä lapsia halua.