Keskiluokkainen sisustus?
Millaiseksi miellätte keskiluokkaisen sisustuksen? Onko jotain yhtenäistä linjaa, entä eroja alemman ja ylemmän keskiluokan välillä?
Kommentit (185)
Oma sosiaalinen piirini koostuu pääsääntöisesti yli 5000 e / kk tienaavista, ja kaikkien sisustus on melko eklektistä, jopa boheemia. Kirjoja, taidetta, uutta ja vanhaa sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisissa kodeissa on yleensä kirjahylly ja taidetta seinillä.
Ei kaikilla ole enää kirjahyllyjä, kirjat luetaan tabletilta tai lukulaitteelta. Meillä kirjat ovat kaapeissa suojassa pölyltä, eivät esillä. Kirjastoa käytetään myös ahkerasti.
Keskiluokkaisilla on yleensä varaa tai ainakin halua tukea kirjailijoita ostamalla myös fyysisiä kirjoja.
Sen erottaa helposti, alemmalla keskiluokalla telkkari on isompi kuin kirjahylly.
Oikeasti rahoissa kieriskelevät ovat pihejä eivätkä halua ostaa mitään huonekaluja. Eli sisustuksena on kaikkea mitä ovat saaneet ilmaiseksi tai halvalla kirppikseltä. Kirjahyllyt mukaan lukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alemmalla keskiluokalla monesti aika pelkistetty ja moderni. Ylemmällä keskiluokalla persoona näkyy monesti enemmän sisustuksessa.
Saattaa olla perittyä vanhempaa antiikkia yms.
Ylemmällä keskiluokalla ei välttämättä ole perittyä antiikkia, kuten yläluokalla. Mutta perinteiset keskiluokkaiset arvot näkyvät enemmän ylemmän keskiluokan sisustuksessa. Esimerkiksi matot ovat aitoja, jos ei perittyjä niin ostettuja ja kotiin ja persoonaan sopivia. Antiikkiset matot ja huonekalut voivat olla myös käytettynä ostettuja.
Vierailija kirjoitti:
Oma sosiaalinen piirini koostuu pääsääntöisesti yli 5000 e / kk tienaavista, ja kaikkien sisustus on melko eklektistä, jopa boheemia. Kirjoja, taidetta, uutta ja vanhaa sekaisin.
Pelkän tulotason mukaan ei voi määritellä, kuuluuko ylempään vai alempaan keskiluokkaan. Tuollaisella 5000 e/kk tulotasolla voi kuulua ylempään tai alempaan keskiluokkaan, tai myös yläluokkaan tai työväenluokkaankin. Boheemius viittaisi enemmän yläluokkaan, mutta eklektisyys on tyypillistä myös akateemiselle keskiluokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alemmalla keskiluokalla monesti aika pelkistetty ja moderni. Ylemmällä keskiluokalla persoona näkyy monesti enemmän sisustuksessa.
Saattaa olla perittyä vanhempaa antiikkia yms.
Ylemmällä keskiluokalla ei välttämättä ole perittyä antiikkia, kuten yläluokalla. Mutta perinteiset keskiluokkaiset arvot näkyvät enemmän ylemmän keskiluokan sisustuksessa. Esimerkiksi matot ovat aitoja, jos ei perittyjä niin ostettuja ja kotiin ja persoonaan sopivia. Antiikkiset matot ja huonekalut voivat olla myös käytettynä ostettuja.
Nää on aina hauskoja vastauksia. Itse olen lähihoitaja duunariperheestä ja mulla on nimenomaan perintöantiikkia, kuten talonpoikaisrokokoota ja esim. juuri sellainen iso kullattureunainen koukeroinen rokokoo-peili, sekä joitakin massiivisia öljyvärimaalauksia. Mummini sisustus oli puhdasta, aitoa antiikkia. Oli duunari Kalliosta ja teki neljää eri duunia koko ikänsä, että olis varaa ostaa kämppä, antiikit ja loma-asunto. Moni luulee, että olen rikkaasta suvusta kun mulla on nämä perintäantiikit täällä. No, aion myydä ne jossain vaiheessa pois, koska kiinnostaa enemmän modernimpi sisustus. Siitä huolimatta onko se ylä-ala- vai keskiluokkaista.
Kirjoja luen tolkuttomasti, mutta kirjahyllyä ei ole. Lainaan kirjastosta. Amazonilta sitten tilaan englanninkieliset, jotka myyn tai kierrätän pois kun olen lukenut.
Hyvää illanjatkoa vaan kaikkille, joita tämä aihe kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti rahoissa kieriskelevät ovat pihejä eivätkä halua ostaa mitään huonekaluja. Eli sisustuksena on kaikkea mitä ovat saaneet ilmaiseksi tai halvalla kirppikseltä. Kirjahyllyt mukaan lukien.
Ei keskiluokka kieriskele rahoissa. Ei edes ylempi keskiluokka. Keskiluokka käy töissä, saa palkkaa ja maksaa asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Ikean sohva ja Artekin valaisin. Lasketaanko ne?
Eikö Artek ole juuri keskiluokkaisen maun mukainen? Ikeaa nyt varmaan löytyy kaikilta.
Meillä ei ole Ikeaa. Eikun onhan eteisessä naulakko, joka oli siinä kun muutettiin tähän, ostettiin samanlainen kenkäteline sen alle.
Muuten on Artekia ja sekalainen seurakunta perittyjä huonekaluja, Lundian kirjahyllyjä ja Muuramen sänky, oiskohan tää mitä sorttia keskiluokkaa. Seinillä perittyjä (ei arvokkaita) tauluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole enää kirjahyllyjä, kirjat luetaan tabletilta tai lukulaitteelta. Meillä kirjat ovat kaapeissa suojassa pölyltä, eivät esillä. Kirjastoa käytetään myös ahkerasti. '
Voi hyvinkin olla kirjahyllyjä, mutta ne on siirretty takkahuoneeseen tai ovat erillisessä työ/kirjastohuoneessa, ei olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä aika pelkistetty ja moderni, koska pidän pelkistetystä ja harmoniasta. En kaipaa räiskyviä persoonallisia ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Artek ole juuri keskiluokkaisen maun mukainen? Ikeaa nyt varmaan löytyy kaikilta.
Artekit ja muut design-merkit oli silloin aikanaan 70-luvulla etenkin ensimmäisen polven keskiluokan suosikkeja, koska heillä ei ollut sellaista sukutaustaa, että olisi ollut perintökalusteita, mutta oli rahaa ja halua sisustaa koti tyylikkäästi. Myös tällä hetkellä Artekia suosivat sellaiset ensimmäisen polven keskiluokkaiset, joilla sitä ei silloin aikanaan kotona ollut, ja olivat nähneet että sitä oli paremmin toimeentulevien kavereitten kotona. Lisäksi nimenomaan vanha, kunnostettu Artek on suosittua hipsterinuorten kodeissa. Artek, ja design yleensäkin, on siis entistä vahvempi signaali keskiluokkaisuudesta. Esineiden avulla signalointi on tärkeää etenkin
Lapsuudenperheessäni Artekit hankittiin opiskelijakämppään, ja kun rahaa oli enemmän, tilalle ostettiin hienompaa ja vähemmän merkkitavaraa. Artekit siirtyivät meille lapsille kun muutimme omillemme. Nyt alkaa omakin tulotaso olla sellainen, että vien ne mökille ja kotiin tulee jotain muuta. Eli omassa suvussa Artekia ei ole pidetty mitenkään erityisen hienona, vaan nuorille sopivana käyttötavarana. Sukutausta on ylempää keskiluokkaa/sivistysporvaria suunnilleen niin pitkälle kuin Suomessa on pidetty kirkonkirjoja.
Alempi keskiluokka sisustaa ennemmin trendien mukaan ja valikoi kotiinsa pinnalla olevaa designia.
Ylempi keskiluokkaa pyrkii emuloimaan yläluokkaa hyvällä kulttuuritahdolla suosimalla mm. taidetta ja tekemällä eettisiä valintoja. Heiltä puuttuu kuitenkin uusrikkaiden taloudelliset resurssit ja vanhan rahan mukanaan tuoma autenttisuus. Yleensä yritystä on "vähän liikaa". Näitä yläkeskiluokan koteja näemme pääasiassa sisustuslehdissä yleensä jollain ylevällä tarinalla höystettynä ja kuinka jokaisella esineellä on kodissa paikkansa ja merkityksensä. Lopputulos on liian kontrolloitu yläluokkaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on aina hauskoja vastauksia. Itse olen lähihoitaja duunariperheestä ja mulla on nimenomaan perintöantiikkia, kuten talonpoikaisrokokoota ja esim. juuri sellainen iso kullattureunainen koukeroinen rokokoo-peili, sekä joitakin massiivisia öljyvärimaalauksia. Mummini sisustus oli puhdasta, aitoa antiikkia. Oli duunari Kalliosta ja teki neljää eri duunia koko ikänsä, että olis varaa ostaa kämppä, antiikit ja loma-asunto. Moni luulee, että olen rikkaasta suvusta kun mulla on nämä perintäantiikit täällä. No, aion myydä ne jossain vaiheessa pois, koska kiinnostaa enemmän modernimpi sisustus. Siitä huolimatta onko se ylä-ala- vai keskiluokkaista.
Kirjoja luen tolkuttomasti, mutta kirjahyllyä ei ole. Lainaan kirjastosta. Amazonilta sitten tilaan englanninkieliset, jotka myyn tai kierrätän pois kun olen lukenut.
Mielenkiintoista, mutta toisaalta täysin johdonmukaista. Jos sinulla olisi kotitaustasta tulevana perintönä ylemmän keskiluokan arvot, et todennäköisesti möisi pois perintöhuonekaluja vaan säilyttäisit niitä ylpeästi paraatipaikoilla. Kirjahyllykin olisi. Arvot ei ole tosiaan rahassa mitattavia. Mutta tottakai on tärkeää, että jokainen voi elää oman näköistään elämää ja sisustaa oman kotinsa juuri niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.
Akateemista keskiluokkaa ollaan. Sisustus on sekoitus vanhaa, uutta, kirpparia, designia, antiikkia, kallista ja halpaa. Enemmän perittyä kuin ostettua. Talo on uusi ja moderni. Vastakohdat ja mielenkiintoiset esineet kiehtoo. LP-soitin ja kirjahylly kirjastohuoneessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artekit ja muut design-merkit oli silloin aikanaan 70-luvulla etenkin ensimmäisen polven keskiluokan suosikkeja, koska heillä ei ollut sellaista sukutaustaa, että olisi ollut perintökalusteita, mutta oli rahaa ja halua sisustaa koti tyylikkäästi. Myös tällä hetkellä Artekia suosivat sellaiset ensimmäisen polven keskiluokkaiset, joilla sitä ei silloin aikanaan kotona ollut, ja olivat nähneet että sitä oli paremmin toimeentulevien kavereitten kotona. Lisäksi nimenomaan vanha, kunnostettu Artek on suosittua hipsterinuorten kodeissa. Artek, ja design yleensäkin, on siis entistä vahvempi signaali keskiluokkaisuudesta.
Jatkan vielä, että sukulaiset ovat olleet sen verran pitkäikäisiä, että nuorempi polvi on odotellut perintöantiikkia eläkeikään saakka. Kyllä meiltäkin löytyy niitä yksittäisiä huonekaluja, kristallia, hopeaa ym., mutta ei vielä niin paljon että sillä sisustaisi koko talon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, mutta toisaalta täysin johdonmukaista. Jos sinulla olisi kotitaustasta tulevana perintönä ylemmän keskiluokan arvot, et todennäköisesti möisi pois perintöhuonekaluja vaan säilyttäisit niitä ylpeästi paraatipaikoilla. Kirjahyllykin olisi. Arvot ei ole tosiaan rahassa mitattavia. Mutta tottakai on tärkeää, että jokainen voi elää oman näköistään elämää ja sisustaa oman kotinsa juuri niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.
Jep, mun arvoihin ei kuulu säilöä kotiini ökyhuonekaluja, vaikka ne kuinka tekisivät vaikutuksen ihmisiin tai saisivat mut tuntemaan oloni ylempiluokkaiseksi. Teen yhtä tämän yhteiskunnan tärkeimmistä duuneista, hoidan sairaita ja kuolevia. Mun arvoihin kuuluu kohdella mun läheisiä ja potilaita hyvin ja elää muutenkin niin, että voin olla ylpeä itsestäni ja millainen ihminen olen. Kaikki se rokokoo on mielestäni kräässää. Kuten kaikki muutkin turhat tavarat ja huonekalut ja vaatteet, joilla ihmiset tykkää arvottaa itseään ja muita.
Tapaan työssäni jopa kuolevia ihmisiä (joihin tutustun hyvin ja keskustelemme pitkiä ja syvällisiä keskusteluja), joille ne tietyt tavarat ja etenkin suvun ja perheen tittelit ovat kaikki kaikessa. Jotenkin tulee surullinen olo aina siitä, että nämä tittelitkö hautaasi mukaan otat... tämäkö elämäsi oli... No mut, se siitä. Me ollaan erilaisia me ihmiset. Monella eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole enää kirjahyllyjä, kirjat luetaan tabletilta tai lukulaitteelta. Meillä kirjat ovat kaapeissa suojassa pölyltä, eivät esillä. Kirjastoa käytetään myös ahkerasti. '
Voi hyvinkin olla kirjahyllyjä, mutta ne on siirretty takkahuoneeseen tai ovat erillisessä työ/kirjastohuoneessa, ei olohuoneessa.
Tämä. Kirjahylly on työhuoneessa, olohuoneesta löytyy puinen antiikkinen astiavitriini.
Molemmilla isovanhemmilla oli isot kirjastot täynnä kirjoja, mutta vanhempani ovat laittaneet suurimman osan pois, kun eivät olisi mahtuneet minnekään. Tärkeimmät ja arvokkaimmat on toki säästetty. Kirjoja ei säilytetä esillä olohuoneessa, vaan ne ovat joko erillisessä kirjastossa/työhuoneessa tai kaapeissa. Huvittavaa, jos joku satunnainen vieras tämän takia pitää meitä juntteina.
Keskiluokka yleensä on valkokaulustyötä tekevien luokkaa. Ylempi keskiluokka on alempaan keskiluokkaan verrattuna omaksunut keskiluokan arvot syvemmin, usein tämä juontuu kotitaustasta. Ylempi keskiluokka tulee pääsääntöisesti keskiluokkaisista kodeista eikä he ole luokkaretkellä haparoivia ensimmäisen polven nousukkaita, joiden pitäisi korostaa asemaansa.
Ylemmällä on myös alempaan keskiluokkaan nähden usein vähän korkeampi koulutus, vähän parempi asema ja tulotaso ja varaa vähän kalliimpiin, keskiluokan arvojen mukaisiin valintoihin, ja he ovat turvanneet asemansa säilymisen palkkatulojen lisäksi myös varallisuudella. Mutta ei mikään noista yksistään riitä määrittämään ketään ylempään tai alempaan keskiluokkaan.