Keskiluokkainen sisustus?
Millaiseksi miellätte keskiluokkaisen sisustuksen? Onko jotain yhtenäistä linjaa, entä eroja alemman ja ylemmän keskiluokan välillä?
Kommentit (185)
En ole ajatellut asiaa. Oma rikas isäni sisustus on hyvin askeettinen ja vanhoja 80 luvun huonekaluja.
Keskiluokkaisissa kodeissa on yleensä kirjahylly ja taidetta seinillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Ikean sohva ja Artekin valaisin. Lasketaanko ne?
Eikö Artek ole juuri keskiluokkaisen maun mukainen? Ikeaa nyt varmaan löytyy kaikilta.
Alemmalla keskiluokalla moderni ja trendikäs, ylemmällä enemmän perinteinen ja ajaton. Siis olettaen, että sisustaminen kiinnostaa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole enää kirjahyllyjä, kirjat luetaan tabletilta tai lukulaitteelta. Meillä kirjat ovat kaapeissa suojassa pölyltä, eivät esillä. Kirjastoa käytetään myös ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Alemmalla keskiluokalla moderni ja trendikäs, ylemmällä enemmän perinteinen ja ajaton. Siis olettaen, että sisustaminen kiinnostaa millään tavalla.
Ketkä kuuluvat tähän ylempään keskiluokkaan?
Alemmalla keskiluokalla monesti aika pelkistetty ja moderni. Ylemmällä keskiluokalla persoona näkyy monesti enemmän sisustuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Alemmalla keskiluokalla monesti aika pelkistetty ja moderni. Ylemmällä keskiluokalla persoona näkyy monesti enemmän sisustuksessa.
Saattaa olla perittyä vanhempaa antiikkia yms.
Marimekko, Iittala. Muualta kopioidut valinnat, ei omaa makua.
Vierailija kirjoitti:
Tarve esitellä kotia somessa?
Millainen kodin pitäisi olla, että sitä kehtaa esitellä julkisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole enää kirjahyllyjä, kirjat luetaan tabletilta tai lukulaitteelta. Meillä kirjat ovat kaapeissa suojassa pölyltä, eivät esillä. Kirjastoa käytetään myös ahkerasti.
Osa alemmasta keskiluokasta on luopunut kirjahyllystä, etenkin työläistaustaiset ensimmäisen polven keskiluokkaiset, joiden kotonakaan ei ollut kunnon kirjahyllyä. Ylemmällä keskiluokalla on yleensä edelleen työhuoneessa tai kirjastohuoneessa kunnon kirjahyllyt, sillä eihän läheskään kaikkea todellakaan voi lukea sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Artek ole juuri keskiluokkaisen maun mukainen? Ikeaa nyt varmaan löytyy kaikilta.
Nykyään Artekia on joka duunarin ja työttömän kodissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikea finns inte hos folk som klarar av att tänka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarve esitellä kotia somessa?
Millainen kodin pitäisi olla, että sitä kehtaa esitellä julkisesti?
Varför skulle någon göra sådant frivilligt och utan ersättning?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei löydy Ikeaa huonekaluissa eikä tule löytymään. Ikealta saatan käydä ostamassa kynttilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artekit ja muut design-merkit oli silloin aikanaan 70-luvulla etenkin ensimmäisen polven keskiluokan suosikkeja, koska heillä ei ollut sellaista sukutaustaa, että olisi ollut perintökalusteita, mutta oli rahaa ja halua sisustaa koti tyylikkäästi. Myös tällä hetkellä Artekia suosivat sellaiset ensimmäisen polven keskiluokkaiset, joilla sitä ei silloin aikanaan kotona ollut, ja olivat nähneet että sitä oli paremmin toimeentulevien kavereitten kotona. Lisäksi nimenomaan vanha, kunnostettu Artek on suosittua hipsterinuorten kodeissa. Artek, ja design yleensäkin, on siis entistä vahvempi signaali keskiluokkaisuudesta. Esineiden avulla signalointi on tärkeää etenkin alemmalle keskiluokalle.
Kirjahylly on hyvä vastaus, koska keskiluokalla ja eliitillä sellainen juurikin on.
Ainoastaan itsenäiseen ajatteluun kykenemättömät mainosten uhrit sisustavat.