Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suosittelijoille laitetaan niin suuri painoarvo työnhaussa?

Vierailija
01.02.2025 |

Näitähän on kaikkein helpointa väärentää.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Suosittelijat on ihminen, joka voi vaikka haluta eroon huonosta työntekijästä ja siksi suosittelee. Joka tapauksessa vai jonkun mielipide, ei muuta.

Vierailija
102/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelijathan ovat olleet perusvaatimus jo vuosikymmeniä, etenkin jos hakee muuta kuin aloitustason paikkaa. Kyllähän se ihmisestä kertoo jos ei kymmenien vuosien kokemuksella ole yhtään suosittelijaa.

Minulle se kertoo sen, että hakija osaa imarrella ja nöyrtyä päteäkseen ja on jonkin sortin opportunisti. Kukaan normaaliylpeyden omaava ihminen ei kehtaa pyytää suosittelemaan itseään hyötymistarkoituksessa. Mitä ihmiset oikein kuvittelevat itsestään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ansioluetteloihinkaan voi täysin luottaa. 5 vuotta työkokemusta voi oikeasti olla 4 vuotta hoitovapaata ja puoli vuotta saikkua. Siksi suosittelijalle soitetaan.

Saikuttajille tiedoksi: Kyllä niitä kysytään työpaikkojen vaihdoissa. Ne vaan naamioidaan niin, että esimies kysyy palkanlaskennasta, mitenkä paljon sillä ja sillä on ollut poissaoloja tiettynä aikana. Tuo poissaolo näet kattaa kaikki poissaolot rokuleita ja saikkuja myöten. Tiedän tämän, koska olen joutunut näitä ilmoittamaan esimiehille palkanlaskijan ominaisuudessa.

Vierailija
104/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällä systeemillä tarkoituksena karsia pois työelämästä ne ihmiset, jotka ovat joutuneet kärsimään työssään vaikkapa epäoikeudenmukaisuuksista tai hankalasta työnantajasta taikka esimiehestä? Olettaen nyt, että henkilö on ollut  ihan tavallinen ihminen ja hyvä työntekijä, mutta joutunut hankalaan tilanteeseen ilman omaa syytään. Tuollaisessa tilanteessa on vaikea pyytää suosittelijaksi  "vihamiestään" tai luottaa siihen, että saisi reilun kohtelun ilman mustamaalausta.

Ihme systeemi tosiaankin, joka saisi hävitä työmarkkinoilta. Tällainen hyväv eli -järjestelmä vain vinouttaa työmarkkinoita ja lisää työttömyyttä niidenkin osalta, jotka ovat täysin työkykyisiä, mutta ilman suosittelijoita.

Vierailija
105/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ansioluetteloihinkaan voi täysin luottaa. 5 vuotta työkokemusta voi oikeasti olla 4 vuotta hoitovapaata ja puoli vuotta saikkua. Siksi suosittelijalle soitetaan.

Saikuttajille tiedoksi: Kyllä niitä kysytään työpaikkojen vaihdoissa. Ne vaan naamioidaan niin, että esimies kysyy palkanlaskennasta, mitenkä paljon sillä ja sillä on ollut poissaoloja tiettynä aikana. Tuo poissaolo näet kattaa kaikki poissaolot rokuleita ja saikkuja myöten. Tiedän tämän, koska olen joutunut näitä ilmoittamaan esimiehille palkanlaskijan ominaisuudessa.

Enpä usko, että vieras työnantaja voi noin vain soittaa toisen firman palkanlaskijalle ja pyytää tietoja, jotka ovat salassa pidettäviä tietoja. Tai ainahan voi kokeilla, mutta pätevä palkanlaskija ei kerro salassa pidettäviä asiota vieraalle työnantajalle.

Vierailija
106/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä, miten suuri painoarvo niille annetaan. Jos aikuisella ihmisellä ei ole jäänyt uran varrella yhtä tyyppiä, joka voisi sanoa, että henkiö on suht täysipäinen, niin kyllä se aika paljon kertoo tästä henkilöstä. 

Nykyään firmat irtisanoo ja ihmiset vaihtuu tiuhaan. Mullakin esihenkilö vaihtunut niin usein, etten kaikkien nimiä edes muista. Organisaatiomuutokset jyllää ja ihmiset sinkoilee paikasta toiseen. Monesti esimiehet ei edes tiedä, mitä alaisten tehtäviin kuuluu. Joku yleiskäsitys on, mitä teamiltä odotetaan. Miten siinä suosittelijat etsit.

Vierailija
107/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että vieras työnantaja voi noin vain soittaa toisen firman palkanlaskijalle ja pyytää tietoja, jotka ovat salassa pidettäviä tietoja. Tai ainahan voi kokeilla, mutta pätevä palkanlaskija ei kerro salassa pidettäviä asiota vieraalle työnantajalle.

Taas yksi luettua ymmärtämätön näköjääni ilmoittautuu. Ymmärrätkö edes sitä, että työntekijän esimies haluaa mustaa valkoiselle siitä, mitenkä paljon tietyllä työntekijällä on poissaoloja? Poissaolojen lukumäärä ei ole salassapidettäviää tietos, jos esimies kysyy palkanlaskijalta sitä. Tottakai hän on saanut jo raportteja näistä, mutta usein eri poissaololajit ovat eri koodeilla, joten esimiehen itse on ehkä hankala niitä laskea.

Vierailija
108/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanat. Oma työnantaja tietenkin voi saada tiedot, mutta ei ulkopuolinen.

Vierailija
109/109 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse annoin työnantajani kirjoittanan kirjeen ja sanoin että voi soittaa ent. työnantajalleni jos haluaa lisätietoja... tuo tosin oli pelkkää normi toimintaa, tiesin että paikka on minun ja ent. työnantajani tiesi sen sekä uusi työnantaja tiesi sen ... jälkeenpäin firman valokuvaaja sanoi että kaikki tiesi minun sinne tulevan töihin, vaikka ketään työntekijöistä en aiemmin ollut edes tavannut... jännä

Siis ed. työnantajani lopetti eläköitymisen takia ja nuorempi polvi ei halunnut jatkaa