Miksi suosittelijoille laitetaan niin suuri painoarvo työnhaussa?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelija on henkilö, joka suosittelee. Ei kukaan ota suosittelijaksi ihmistä, joka ei kertoisi positiivisia asioita. Mikä järki koko jutussa on? Soitat suosittelijalle kysyäksesi, että onko hyvä tyyppi ja valmiiksi tiedät mitä hän tulee vastaamaan :D
Kukaan ei varmasti suosittelijana juoruile esim. ylempänä mainitusta alkoholiongelmasta. Ihan hölmöä odottaa, että suosittelija olisi rehellinen. Hän on suosittelija!
Kun työntekijä on tarpeeksi tyhmä, niin määräaikaisen loputtua kysyy, että voinko ilmoittaa sinut suosittelijaksi. Tai joku on meillä vuokrafirmasta töissä ja kysyy samaa. Vastaan aina, että kyllä. Mutta jos minulle henkilöstä soitetaan (varsinkin vuokratyöfirmoista ja rekryfirmoista muuten oikeasti soitetaan aika usein), niin vastaan rehellisesti. Jos on ollut hyvä työntekijä niin tietysti kehun sellaista tyyppiä. Mutta jos ei ole ollut, vastaan kysyjille ihan yhtä rehellisesti, esimerkiksi jatkuvista myöhästelyistä, oma-aloitteisuuden puutteesta, työyhteisöön sopeutumattomuudesta jne.
Virhe rekrytointi tulee kslliiksi. Pienelle työnantajalle se voi olla katastrofi. Usein nää kiertopalkinnot eivät paljasta todellista karvaansa koeajalla, mutta heti sen päätyttyä tahti muuttuu.
Mä olen aina laittanut hakemukseen, että voin antaa suosittelijoiden yhteystiedot tarvittaessa, mutta koskaan niitä ei ole pyydetty. Aika monta työpaikkaakin olen saanut.
En mä ainakaan kehtaa vaikka entisen esihenkilön tietoja laittaa sinne sun tänne mahdollisesti pitkänkin ajan kuluessa. Haen myös toisinaan paikkoja, joihin todennnäköisesti en pääse edes haastatteluun, joten näillä en viitsi muita ihmisiä häiritä. Jos työpaikka on suosittelijasta kiinni, niin kyllä niitä löytyy.
Ei ansioluetteloihinkaan voi täysin luottaa. 5 vuotta työkokemusta voi oikeasti olla 4 vuotta hoitovapaata ja puoli vuotta saikkua. Siksi suosittelijalle soitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla itselläsi ei taida olla suosittelijoita. Eihän sitä pysty väärentämään kun hakemukseen laitetaan suosittelijan yhteystiedot ja työnantaja ottaa siihen yhteyttä.
Kuinka yksinkertainen olet? Voihan siihen laittaa, että suosittelijani on Gunnar Petterson, joka oli vuonna 2012 esihenkilöni yrityksessä Pentin Hedelmä ja Wihannes. Puhelinnumeroksi kaverin tai vaikka oma puhelinnumero, johon vastataan Gunnar Pettersonina ja kehutaan kovasti tätä työnhakijaa. Ei kukaan ala selvittelemään, että oliko Gunnar todella tuolloin työnjohtajana tai vastaako puhelimeen todella Gunnar.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla itselläsi ei taida olla suosittelijoita. Eihän sitä pysty väärentämään kun hakemukseen laitetaan suosittelijan yhteystiedot ja työnantaja ottaa siihen yhteyttä.
Kuinka yksinkertainen olet? Voihan siihen laittaa, että suosittelijani on Gunnar Petterson, joka oli vuonna 2012 esihenkilöni yrityksessä Pentin Hedelmä ja Wihannes. Puhelinnumeroksi kaverin tai vaikka oma puhelinnumero, johon vastataan Gunnar Pettersonina ja kehutaan kovasti tätä työnhakijaa. Ei kukaan ala selvittelemään, että oliko Gunnar todella tuolloin työnjohtajana tai vastaako puhelimeen todella Gunnar.
Ap
Ja sitten kun Gunnarilta kysytään työstäsi niin menee sormi suuhun. Siis jos ylipäätään vastaaja on osannut esiintyä Gunnarina kun tuntematon soittaa. Kyllä ne esimiehet joita et koskaan näe tietävät vähintään minkälaisten projektien kanssa työskentelet.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni työtodistusten arvioiden tulisi riittää. Eihän niihin saa valehdella.
Pestasin kerran työntekijän, jolla oli kasa hyviä työtodistuksia. DI. Täysin asennevammainen, ei osannut mitään. Ihan mahdoton tiimityössä.
Kaiken lisäksi osa työtodistuksista oli oman firmamme toisista yksiköistä. Siinä vaiheessa kun käynnistelimne irtisanomisprosessia soittelin entisiin työpaikkoihin ja yksiköihin. Kaikissa sama juttu. Kirjoittivat hyvän työtodistuksen että pääsivät miehestä eroon. Vuosien ajan sen jälkeen kun hänet oli irtisanottu sain kyselyjä hänestä. Sekä hakijana, että jo töihin otettuna. Kahdesti minulta kyseltiin, että miten me pärjäsimme hänen kanssaan. Kerroin, että en mitenkään.
Tästä opin kantapään kautta, että soitan aina entisiin työpaikkoihin ja suosittelijoille.
Työtodistukseen hän ei halunnut arviota. Ilman arviota oleva työtodistus on varoitusmerkki. Kun hän kuuli, että potkut tulee, hän irtisanoutui itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sitten kun Gunnarilta kysytään työstäsi niin menee sormi suuhun. Siis jos ylipäätään vastaaja on osannut esiintyä Gunnarina kun tuntematon soittaa. Kyllä ne esimiehet joita et koskaan näe tietävät vähintään
Hah! Jos minun 5v takaiselta esihenkilöltä kysyttäisiin niin hän sanoisi, että kirjoitin ne asiat työtodistukseen. Kuka muistaa jonkun 5v takaisen työntekijän asioita? Ja moni joutuu hakemaan suosittelijat vieläkin kauempaa jos viihtyy samoissa firmoissa pitkään ja nykyisestä ei halua paljastumisen vuoksi ketään siihen hommaan.
Ja ikimaailmassa en pyytäisi suosittelijaksi esihenkilöäni jos olen myöhästelijä. Ennemmin se paras työkaveri, joka myös myöhästelee - pelisilmää pitää olla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sitten kun Gunnarilta kysytään työstäsi niin menee sormi suuhun. Siis jos ylipäätään vastaaja on osannut esiintyä Gunnarina kun tuntematon soittaa. Kyllä ne esimiehet joita et koskaan näe tietävät vähintään
Totta kai Gunnar tietää pääpiirteittäin mitä tämä henkilö on tehnyt, ne on kyllä helppo opetella. Ei rekrytoijat kysele mitään yksityiskohtaisia seikkoja työnkuvasta, nehän hakija on jo itse kertonut, vaan haluaa tietää minkälaisesta työntekijästä on kyse. Ei se puhelu sentään mikään rikostutkinta ole. Luovuus ei näköjään ole sun vahvuutes..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni työtodistusten arvioiden tulisi riittää. Eihän niihin saa valehdella.
Pestasin kerran työntekijän, jolla oli kasa hyviä työtodistuksia. DI. Täysin asennevammainen, ei osannut mitään. Ihan mahdoton tiimityössä.
Kaiken lisäksi osa työtodistuksista oli oman firmamme toisista yksiköistä. Siinä vaiheessa kun käynnistelimne irtisanomisprosessia soittelin entisiin työpaikkoihin ja yksiköihin. Kaikissa sama juttu. Kirjoittivat hyvän työtodistuksen että pääsivät miehestä eroon. Vuosien ajan sen jälkeen kun hänet oli irtisanottu sain kyselyjä hänestä. Sekä hakijana, että jo töihin otettuna. Kahdesti minulta kyseltiin, että miten me pärjäsimme hänen kanssaan. Kerroin, että en mitenkään.
Tästä opin kantapään kautta, että soitan aina entisiin työpaikkoihin ja suosittelijoille.
Työtodistukseen hän ei halunnut arviota. Ilman arvio
Vaikea uskoa. Kuka pyytäisi tuollaisessa tilanteessa sinua suosittelijaksi, kun tietää että haukut tulee. Nää on just niitä hetkiä, kun se suosittelija pitää väärentää. Tai sitten ko. henkilö oli sekä hankala että vähän tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ty
Ei todellakaan pyytänyt suosittelijaksi. Soittelivat entisilke työnantajille työtodistusten oerusteella. Ei tarvi usko, mutta näin se meni
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijathan ovat olleet perusvaatimus jo vuosikymmeniä, etenkin jos hakee muuta kuin aloitustason paikkaa. Kyllähän se ihmisestä kertoo jos ei kymmenien vuosien kokemuksella ole yhtään suosittelijaa.
Mulla on ollut sellainen ongelma, että juuri ne esimiehet on olleet se syy vaihtaa työpaikkaa. Kiva kun sitten auliisti ovat itse tarjoutuneet mun suosittelijoiksi. No en todellakaan ole heitä siihen laittanut. Ettei se suosittelijoiden puute aina kerro työntekijästä mitään. Joskus olen laittanut lyhytaikaisenkin työkaverin, kun olen tiennyt hänen olevan hyvä tyyppi.
Aaa... no mutta tuo onkin fiksumpaa. Tuota juuri toivoisin. Että soitetaan työtodistuksen perusteella ja varmistetaan faktat. Mutta että minun ei hakijana tarvitsisi lähteä kerjuu- ja nuoleskelureissulle etsimään suosittelijoita 5v takaa.
Vierailija kirjoitti:
Aaa... no mutta tuo onkin fiksumpaa. Tuota juuri toivoisin. Että soitetaan työtodistuksen perusteella ja varmistetaan faktat. Mutta että minun ei hakijana tarvitsisi lähteä kerjuu- ja nuoleskelureissulle etsimään suosittelijoita 5v takaa.
Paras olisi yllätyssoitto johonkin aiempaan työpaikkaan. Saisi rehellisen arvion.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työtodistukseen on laitonta laittaa kielteistä arviota.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijasysteemi on ihan typerä. Kukaan työpaikan vaihtaja ei halua pyytää nykyistä pomoa suosittelijaksi kun joutuisi kertomaan että hakee uutta työpaikkaa. Mites sitten kun sitä edellinen pomo on jo eläkkeellä tai kuollut. Ja tätä edeltävä pomo on niin pitkän aikavälin takaa, ettei hän muista sinua. Aina ei vaan löydy suosittelijaa.
Tämä. Joskus nuorena kysyin yhtä osastopäällikköä, nuorehko nainen, hän sanoi että vuoden verran, koska sillä osastolla on niin paljon määräaikaisia että vuoden verran hän yleensä jaksaa muistaa. No hänhän jäikin äitiyslomalle jo alle puolen vuoden kuluttua. Tiesi varmasti olevansa raskaana jo silloin, mutta ei sitä halunnut vielä paljastaa. Minä jos olisin vaihtamassa paikkaa, en todellakaan kertoisi sitä pomolle. Olen ollut tässä 13 vuotta. Sitä edellinen pomo on taatusti eläkkeellä kun oli jo jäämässä, en tiedä onko edes hengissä. Lisäksi eri ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Eikä tosiaan varsinkaan isoissa paikoissa esimiehet ole aina edes selvillä kuka osaa mitäkin, vaan kyselevät työkavereilta jotka antavat pisteitä sen mukaa mitä tykkäävät tyypistä henkilönä. Laiskuri ei anna ahkeralle hyviä pisteitä, tämä tuli harjoittelussa huomattua. Sain todella vaihtelevat arvosanat niin että tekevimmät antoivat kiitettävät.
Onneksi on pääomia tarpeeksi ettei tarvitse suomalaisessa työelämässä enää kärsiä. Joka käänne täyttä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen moista myös. Se on suomalaista korruptiota.
Kerran on suosittelijaa kysytty ja maku hommasta meni heti. Meinasin jo nousta ylös tuolista ja sanoa, että tämä oli nyt tässä. Mitään pyyntöä ei etukäteen suosittelijoista ollut.
Suosittelijat ovat selviö työhakemuksissa. Tuo asia opetettiin kouluissa jo 70-luvulla, ilmeisesti asia ei ole raksuttanut sinun päässäsi yhtään mitään.
Kuules, sen verran umnet lammet valehtelevis hakijoita on myös eteen, että ei ihan sinisilmäisesti kannata uskoa mitään. Alkoholistit oma lukunsa. Raivoraittiita he haastattelussa väittävät laitansan olevansa.
Toisaalta sinunkin on syytä suhtautua varauksella työntsrjoajan myyntipuheisiin. Yhtä lailla paskaa nekin sulle puhuvat. Jos vaan tunnet ketään, joka on töissä ko. firmassa tai ollut joskus siellä, niin kysele ihmeessä.
Minulle on luvattu isoja palkankorotuksia eka vuoden jälkeen, maalailtu olemattomia urapolkumshdollisuiksia, kehuttu hyvää ilmapiiriä. Siellä töissä olleet kaveris sanoivat, että tyhjiä puheita, mikään ei pidä psikkaansa. Kehottivat menemään toiseen minusta kiinnostuneeseen firmasn, josta saat jo koeaikans paremman palkan. Pestasin myöhemmin nämä kaverit omaan tiimiini.