Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suosittelijoille laitetaan niin suuri painoarvo työnhaussa?

Vierailija
01.02.2025 |

Näitähän on kaikkein helpointa väärentää.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ikinä ei ole kenellekään mun suosittelijalle soitettu tai muutenkaan otettu yhteyttä, vaikka olen päässyt haastatteluun, tai vaikka olisin päässyt töihinkin. Täysin turhaa, eikä mitään merkitystä. Joten ihmettelen tällaista aloitusta. Ja mitä Linkedinissä olen viisi vuotta keskusteluja seurannut, ei se juuri kellään ole relevantti asia, ehkä joihinkin ihan johtajan virkoihin hakevilta niitä oikeasti joskus tarkistetaan.

Minulle on soitettu kerran, kun olin suosittelija. Jos minulle tulee kaksi samanveroista hakemusta eteeni, niin se jolla on suosittelijoita niin on etusijalla. Koska silloin minulla on joku jolle soittaa ja kysellä.

Miksi ihminen haluaisi työhön jossa hänen omaan sanaansa ei luoteta?? Kertoo paljon työpaikasta, jos halutaan kysyä joltain toiselta millainen työnhakija on. Epäluottamusta heti alussa.

Vierailija
62/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin suosittelijasysteemin yleisyydestä alallani. Olen siis sote-alalla ja ammattini työpaikkoihin hakee hyvin vähän päteviä hakijoita eikä virkoja aina saada edes täytettyä. Olin ainoa hakija ja sain paikan. Yllätyin kun halusivat soittaa suosittelijalle, vaikka olin esihenkilölle entuudestaan jo hieman tuttu. Onneksi minulla oli suosittelija. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo myös paljon haastattelijasta, hän ei osaa luottaa omaan arvioonsa. Kannattaisiko vaihtaa tehtävää?

Vierailija
64/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ikinä ei ole kenellekään mun suosittelijalle soitettu tai muutenkaan otettu yhteyttä, vaikka olen päässyt haastatteluun, tai vaikka olisin päässyt töihinkin. Täysin turhaa, eikä mitään merkitystä. Joten ihmettelen tällaista aloitusta. Ja mitä Linkedinissä olen viisi vuotta keskusteluja seurannut, ei se juuri kellään ole relevantti asia, ehkä joihinkin ihan johtajan virkoihin hakevilta niitä oikeasti joskus tarkistetaan.

Minulle on soitettu kerran, kun olin suosittelija. Jos minulle tulee kaksi samanveroista hakemusta eteeni, niin se jolla on suosittelijoita niin on etusijalla. Koska silloin minulla on joku jolle soittaa ja kysellä.

Miksi ihminen haluaisi työhön jossa hänen omaan sanaansa ei luoteta?? Kertoo paljon työpaikasta, jos halutaan kysyä joltain toiselta millainen työnhakija on. Epäluott

Antaa myös vaikutelman paikasta jossa juoruilla ja selän takana puheilla on enemmän arvoa kuin suoraselkäisyydellä.

Vierailija
65/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme suosittelijaa? Anna mun kaikki kestää. Nykyisessä työpaikassa en halua paljastaa, että olen vaihtamassa paikkaa. Vanhassa paikassa olen ollut viisi vuotta sitten ja on vähän tönkköä ottaa niihin työkavereihin yhteyksiä vuosien jälkeen kun saattavat itsekin olla muissa hommissa tai peräti eläkkeellä. Ehkä tuo toimii jos vaihtaa paikkaa esim. joka vuosi, mutta omalla alallani se olisi vähän huono piirre.

Sitten kun tiedetään, että niistä suosittelijoista saa etua ja on ns. pakko saada töitäja joku kehumaqn niin kyllä ne sitten vaikka keksitään tai maksetaan siihen hommaan.

Mieti tätä kun seuraavalla kerralla kun joku kehuu hakijaasi maasta taivaisiin.

Näen kaikenlaisia hakemuksia. Nykyään näkyy hakemuksia, joissa ei ole suosittelijoita, mutta hakemuksia joissa heitä on, näkyy edelleen paljon. 

En ole koskaan nähnyt hakemusta, jossa olisi vain yksi suosittelija. Kyllä niitä on älytty pyytää useampi, jos pyytää aiotaan. Kolme ja kaksi näyttävät olevan hyvä kompromissi  vähän ja liian väliltä.

Ei se valehtelu ihan niin tavallista ole kuin luulet. Minua on muutamia kertoja pyydetty suosittelijaksi ihan aidosti. Suosittelijana oma maineeni on myös pelissä. Kun otan vastaan hakemuksia, niin katson tietenkin keitä suosittelijat ovat. Jos heillä on nimeä ja asemaa, niin tuskin ovat ihan pellemielessä lähteneet suosittelijaksi. 

Vierailija
66/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätyin suosittelijasysteemin yleisyydestä alallani. Olen siis sote-alalla ja ammattini työpaikkoihin hakee hyvin vähän päteviä hakijoita eikä virkoja aina saada edes täytettyä. Olin ainoa hakija ja sain paikan. Yllätyin kun halusivat soittaa suosittelijalle, vaikka olin esihenkilölle entuudestaan jo hieman tuttu. Onneksi minulla oli suosittelija. 

Nyt on sotealalla niin paljon jo työttömänä, että kyllä tulee hakijoita  ovista ja ikkunoista. Tilanne on muuttunut radikaalisti, varsinkin viime syksynä. Sairaanhoitajia ja sosionomeja on työttömänä tuhansittain, vaikka ne piti olla niitä joista on pula.

Vierailija
67/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta jäi työpaikka saamatta sen vuoksi, kun suosittelijani sai itse kenkää työpaikasta. Ei kuulemma ollut enää relevantti suosittelija, kun oli itse työttömänä. 

Höpön-löpön! 

t.työnantaja

Vierailija
68/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvä ja tunnollinen työssäni, hyvät työtodistukset, joissa arviot erinomaisia. Suosittelijoita en ole yksinkertaisesti kehdannut pyytää,,,,olen sillä tavalla ujo. Se tuntuu jotenkin kiusalliselta. Keskustelen kyllä,,,,,,,,mutta en omista asioistani. Työt hoidan kyllä. 

Mutta ymmärrän kyllä suosittelijoiden tärkeyden. Joskushan pomot voivat tuntea toisensa. Suhteilla minäkin saisin töitä varmaan helpommin,,,,mutta minkäs teet :-)

Kehtaa vaan. Ei se vaadi muuta kuin: saanko laittaa sinut suosittelijaksi työhakemukseeni? Ei siinä mene kuin kaksi sekuntia. Itse olen aina suostunut, kun on pyydetty. Siksi tiedän, että huonot työntekijät eivät edes pyydä. Ja siksi suhtaudun itse pienellä varauksella hakemukseen, johon ei ole pyydetty suosittajia.

Siis ihanko olet tosissasi? Meillä parhaat työntekijät eivät pyytäneet suosittelijaksi. Heitä esihenkilö tarjoutui suosittelemaan ihan itse. Kauheata, jos rekrytoivassa tahossa on noin tyhmiä ihmisiä, jotka luulevat ettei huonoin aines pyydä suosituksia. Päinvastoin. Nöyrä, vaatimaton, hyvä työntekijä ei välttämättä halua olla vauvaksi. Myös ne joille on ollut harmia hyvästä työmoraalista saattavat jättää suosittelijat pyytämättä....

Vierailija
69/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo myös paljon haastattelijasta, hän ei osaa luottaa omaan arvioonsa. Kannattaisiko vaihtaa tehtävää?

Vai olisiko kyse siitä, että kun ei tunne ja tiedä hakijaa haluaa varmistaa luotettavaksi oletettavalta millaista työtä hakija osaa tehdä?

Vierailija
70/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran toiminut suosittelijana, kun yrityksen taloustilanteen vuoksi jouduttiin laittamaan yksi äärimmäisen pätevä työntekijä pois. Se oli jo tarpeeksi kurjaa itselle, kun piti ilmoittaa, että ei ole varaa pitää. Mutta kun tuleva työnantaja soitti, puhelu kesti kirjaimellisesti melkein tunnin. Kyseltiin jopa työhön liittymättömiä asioita luonteesta, ja aivan pieniä yksityiskohtia. Alalla siis liikaa työntekijöitä työpaikkoihin nähden. Mutta aika paljon työnantajat välillä käyttävät aikaansa suosittelijoille soittamiseen. En itse kysele ikinä hakijoilta suosituksia, ja muutenkin se olisi vain nopea soitto ja käydään asiat tiiviisti läpi. Minulla ei ole aikaa käyttää tuntia suosittelijalle soittamiseen. Se alkaa olla jo työnhakijan kiusaamista, melkein kuin yritetään etsiä syytä olla kuitenkaan palkkaamatta työnhakijaa. Vaikka tällä hetkellä meidän alalla kyllä löytyy päteviä hakijoita, vaikka ei löytyisi suosittelijaa.

Vierailija
71/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen haluaisi työhön jossa hänen omaan sanaansa ei luoteta?? Kertoo paljon työpaikasta, jos halutaan kysyä joltain toiselta millainen työnhakija on. Epäluott

Älä jaksa lässyttää. Lue vaikkapa tuon erään henkilön viestejä tähän ketjuun, joka kertoo että suosittelijoita voidaan väärentää tuosta vaan. Kertooko hän sinulle, että jokaiseen hakijaan tulee luottaa?

Jokainen, joka suosittelijoita listaa, on etusijalla samanveroiseen hakijaan joka ei listaa.

Jokainen, joka suosittelijoita listaa, tietää että heille voidaan soittaa. Se on pelin henki, eikä siinä ole mistään epäluottamuksesta kyse. 

Vierailija
72/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me kyllä soiteltiin näille suosittelijoille. Osa sanoi suoraan, että tyypistä ei ole mihinkään, alkoholiongelmaa jne. 

Osalta ei oltu kysytty, että alkaako suosittelijaksi.

Osa kuvaili hakijaa hyvinkin analyyttisesti. Saattoivat harmitella, että hakija lähti heiltä,  ymmärsivät kuitenkin lähtijän motiivit.

Jotkut taas eivät tienneet suositeltavan ammattitsodosta mitään, tyyliin joku kummin kaima tai sukulaissetä.

Eli oli näillä painoarvoa. Soitimme usein myös entisille työnantajille ( entinen pomo oli usein myös suosittelija).

Minulle soiteltiin myös. Kerroin mielipiteeni. Sekä entisistä työntekijöistä että niistä, jotka olivat laittaneet minut suosittelijaksi.

Asiantuntija tason korkeakoulutetuista hakijoista tässä kyse,

Mutta kyllä itsenäistä työtä tekevistä asentajista halutaan myös tietää menestyminen edellisessä työssä.

Vierailija
73/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kaksi samanveroista hakijaa, sillä jolla on suosittelijoita, on joku jolle voin soittaa ja kysyä lisää. Hän on on etusijalla sellaiseen nähden, jolla ei ole.

Vierailija
74/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työtodistusten arvioiden tulisi riittää. Eihän niihin saa valehdella.

Vierailija
75/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepotismi, lahkolaisuskovien hyväveliverkostot ja silleen se todellisuudessa työnhaku Suomessa vaan toimii.

Vierailija
76/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole suosittelijoita koskaan kyselty. Tosin uusi työpaikka on löytynyt aina suhteilla, jonkun tutun vinkillä. Eli firmoissa kyselevät ensin omalta porukalta onko jollain tiedossa ketään ehkä sopivaa työntekijää avoimeen paikkaan. Lisäksi työnantajat ja henkilönvuokrausfirmat vaihtelee työnhakijoiden tietoja keskenään. Me,samat vuokratyöntekijät pyörimme mitä erilaisimmissa keikkahommissa vuodesta toiseen. Vuokratyöfirmoista ei ole mitään pahaa sanottavaa, palkat ja edut on olleet ihan hyviä. Tiedä sitten miten nuoremmilla.

Vierailija
77/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvä ja tunnollinen työssäni, hyvät työtodistukset, joissa arviot erinomaisia. Suosittelijoita en ole yksinkertaisesti kehdannut pyytää,,,,olen sillä tavalla ujo. Se tuntuu jotenkin kiusalliselta. Keskustelen kyllä,,,,,,,,mutta en omista asioistani. Työt hoidan kyllä. 

Mutta ymmärrän kyllä suosittelijoiden tärkeyden. Joskushan pomot voivat tuntea toisensa. Suhteilla minäkin saisin töitä varmaan helpommin,,,,mutta minkäs teet :-)

Kehtaa vaan. Ei se vaadi muuta kuin: saanko laittaa sinut suosittelijaksi työhakemukseeni? Ei siinä mene kuin kaksi sekuntia. Itse olen aina suostunut, kun on pyydetty. Siksi tiedän, että huonot työntekijät eivät edes pyydä. Ja siksi suhtaudun itse pienellä varauksella hakemukseen, johon ei ole pyydetty suosittajia.

Siis ihanko olet tosissas

Olen ihan tosissani, enkä usko hetkeäkään kirjoittamaasi. Olen vuosikymmenten aikana nähnyt paljon hakijoita, ja samanveroisten ollessa kyseessä, suosittelija antaa edun.

Vierailija
78/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sotealalla niin paljon jo työttömänä, että kyllä tulee hakijoita  ovista ja ikkunoista. Tilanne on muuttunut radikaalisti, varsinkin viime syksynä. Sairaanhoitajia ja sosionomeja on työttömänä tuhansittain, vaikka ne piti olla niitä joista on pula.

Niitä haetaan ulkomailta pienellä palkalla töihin.

Vierailija
79/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni työtodistusten arvioiden tulisi riittää. Eihän niihin saa valehdella.

Tämä!!! Minulla on työtodistus joka paikasta tehtäväkuvauksineen - miksi pitää erikseen olla suosittelija? Voinhan minä soittaa sille 5 vuoden takaiselle esihenkilölle ja pyytää suosittelemaan, hän varmasti tekee sen - mutta on ihan yhtä ärsyyntynyt siitä kuin minäkin ja jos on aktiivinen haku päällä niinhän saattaa saada useamman tunnin mittaisen diipa-daapa puhelun ihmisestä,  joka rinenää kiinnosta. Miksei työtodistus riitä?

Vierailija
80/109 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole suosittelijoita koskaan kyselty. Tosin uusi työpaikka on löytynyt aina suhteilla, jonkun tutun vinkillä. Eli firmoissa kyselevät ensin omalta porukalta onko jollain tiedossa ketään ehkä sopivaa työntekijää avoimeen paikkaan. Lisäksi työnantajat ja henkilönvuokrausfirmat vaihtelee työnhakijoiden tietoja keskenään. Me,samat vuokratyöntekijät pyörimme mitä erilaisimmissa keikkahommissa vuodesta toiseen. Vuokratyöfirmoista ei ole mitään pahaa sanottavaa, palkat ja edut on olleet ihan hyviä. Tiedä sitten miten nuoremmilla.

Älä valehtele, olet itse vuokratyöfirman omistaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi