Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrityksen aloitus ei onnistu jos on työtön

Vierailija
01.02.2025 |

Huvittavaa, että meillä lähes aina hallituksessa kokoomus ja nyt kun työpaikkojen määrä vähentynyt ja työttömyys lisääntynyt, ei silti oikeisto tee mitään yrittämisen aloituksen helpotukseksi.

Tällä hetkellä elän siis tuilla ja toimeentulotuella. Erittäin hyvä yritysidea olisi, toki tiedän että menestyminen riippuu enimmäkseen tuurista. Toimeentulotuella ei saa kuitenkaan säästää jos siihen edes pystyy, ja jos otat rahaa vastaan vaikka lainaksi, se vähennetään tuista. Tehtaalta en kuitenkaan saa tavaraa ulos myyntiin ennen rahaa, myös toiminimi tai y-tunnus maksavat. Lainaa ei saa pankista kun ei ole pistää vakuutta, ei ole tuloja eikä omaisuutta.

Lisäksi tuet katkeavat heti kun yrityksen perustat. Näin ei muka pitäisi olla, mutta lukuisten kokemusten mukaan kuitenkin on. Starttiraha riittäisi minulla vain vuokraan ja sähkö- ja vakutuuslaskuihin, ei kuitenkaan ruokaan tai erittäin välttämättömiin lääkkeisiin. Asun kaupungissa ilman ajokorttia, en ole oikeutettu maaseudun investointitukiin ja olen riippuvainen kaupungin erikoissairaanhoidosta.

Minulla ei ole siis säästöjä, vähän vain käteistä. Minulla ei ole turvaverkkoa, en pärjää ilman kallista lääkitystä ja olen pulassa jos vuokraan ei ole varaa. Sairaudet rajoittavat työllistymismahdollisuuksia. Yritys tuskin vielä ensimmäisenä kuukautena luo merkittävästi voittoa, ja sitä pidempää riskiä en voi ottaa.

Yrittäminen selkeästi halutaan pitää vain varakkaiden oikeutena tai sitten sellaisten henkilöiden jotka tuntevat varakkaita henkilöitä, jotka voivat sijoittaa yritykseen. Ei ole rahaa mihinkään investointitapahtumien pääsylippuihin.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, parempi vain siis eleillä tuilla tekemättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mahdollisuus saada Suomi nousuun olisi juuri kannustaminen yrittäjyyteen. Miksi sitä ei tule minkään hallituksen toimesta? Starttirahakin on ihan vitsi. Ei kukaan vaihda ansiosidonnaista johonkin pikkuhiluihin. Kansalaispalkka, kymppitonnien tuet aloittaville yrittäjille. Sitten kun yritys jo menestyy voidaan saada tukirahoja takaisinpäin valtiolle. Miksi tarjolla on aina keppiä eikä porkkanaa?

Vierailija
4/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekki ois valmis perustamaan vaikka Oulun parhaan pizzerian mutta ei oo pää omaa, ei takaajia lainalle ja toimeentulotuella ei vuokrata liiketilaa.

Vierailija
5/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä sanottiin että startti raha riittää firman perustamiseen.

Vierailija
6/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä sanottiin että startti raha riittää firman perustamiseen.

Se on joku 700e miinus verot, eikä sitä saa käyttää firman kuluihin, vain omiin. Ansionsidonnainen 1100e plus asumistuki. Tt perusosa on 590e, siihen päälle saa vielä vuokran sekä laskut ja lääkkeet.

Vierailija
7/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule starttirahalla olen nollasta yritystoiminnan aloittanut. Työllistin parhaimpina aikoina 10 henkilöä.  Jatka makoilua sohvalla. 

Vierailija
8/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mahdollisuus saada Suomi nousuun olisi juuri kannustaminen yrittäjyyteen. Miksi sitä ei tule minkään hallituksen toimesta? Starttirahakin on ihan vitsi. Ei kukaan vaihda ansiosidonnaista johonkin pikkuhiluihin. Kansalaispalkka, kymppitonnien tuet aloittaville yrittäjille. Sitten kun yritys jo menestyy voidaan saada tukirahoja takaisinpäin valtiolle. Miksi tarjolla on aina keppiä eikä porkkanaa?

Olisi hyvä jos tuet saisi säilyttää sellaisena kuin ne täysin työttämänä ovat vaikka edes muutaman kuukauden ajan, tietysti jos tienaisi jo hyvin alusta alkaen niin sitten vähennettäisiin. Mutta että olisi ainakin jokin turva taustalla. Ja toki voisi erikseen hakea, eli työkkärissä tarkastaisivat liiketoimintasuunnitelman sekä onko yrityksellä mitään mahdollisuuksia ja henkilöllä edellytyksiä. Vähän kuin joku kuntoutustuki, mutta yrittäjätuki pidempään työttömänä olleelle. ap

Vierailija
9/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yrityksen perustaminen on äärettömän vaikeaa vaikka olisi töissäkin, kaikki asiat on tehty hankaloittamaan yrityksen perustamista ja ennen kaikkea yrityksen pyörittämistä... todellisuudessa yritysten perustaminen on rakennettu tukemaan vain niitä joilla on jo ennestään erittäin varakas taloudellinen tilanne, eli rahakasta eliittiä

Vierailija
10/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule starttirahalla olen nollasta yritystoiminnan aloittanut. Työllistin parhaimpina aikoina 10 henkilöä.  Jatka makoilua sohvalla. 

Okei, olen kuulolla! Haluatko kertoa miten se starttiraha riittää kaupungin vuokrayksikön vuokraan, sähkölaskuun, vakutuukseen, ruokaan, bussilippuun, puhelin- ja nettilaskuun, sekä monen sadan euron lääkekuluihin ja poliklinikkamaksuihin? Omalla matikalla kun en vain saa sitä starttirahan summaa näihin mitenkään riittämään.

Vai anna kun arvaan, sulla oli joku kumppani joka elätti (itsellä ei) tai sitten säästöjä työssä käynnistä (itsellä ei, piti käyttää pois ennen kuin sai toimeentulotukea)? ap

Vierailija
11/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niin tyhmä toivottavasti kukaan ei ole, että lamassa perustaa mitä tahansa yritystä starttirahoilla. Minä ainakin voin odotella muutaman vuoden, ettei mee starttirahat kankkulan kaivosta alas. On mullakin yritysideoita, mutta olisin ihan pässinpää, jos perustaisin ne yritykset nyt. 

Vierailija
12/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vahva ja välittävä Suomi"

Niinpä niin, pelkkää sanahelinää.

Vierailija
13/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, olen kuulolla! Haluatko kertoa miten se starttiraha riittää kaupungin vuokrayksikön vuokraan, sähkölaskuun, vakutuukseen, ruokaan, bussilippuun, puhelin- ja nettilaskuun, sekä monen sadan euron lääkekuluihin ja poliklinikkamaksuihin? Omalla matikalla kun en vain saa sitä starttirahan summaa näihin mitenkään riittämään.

Vai anna kun arvaan, sulla oli joku kumppani joka elätti (itsellä ei) tai sitten säästöjä työssä käynnistä (itsellä ei, piti käyttää pois ennen kuin sai toimeentulotukea)? ap

Moi  trolli! Mulle tuli viimeksi se poliklinikkamaksu, kun siellä ei tutkittu eikä tehty mitään ja näytettiin vaan ovea sekä piti mennä muualla lääkäriin. Tuli tää mieleen, kun löysin tuon vanhan poliklinikkalaskun. Ei niitä usein tule, koska niitä laskuja tulee vaan, jos ei edes tutkita. Tutkittavaksi ei yleensä pääse, niin ei sellaisesta voi laskuja tulla. 

Vierailija
14/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starttirahalla saat aloittaa yrityksen ja vajaavuudet peruselämässä voit saada toimeentulotukena, jos muut toimeentulonkeinot ovat käytössä jo. Monet ihmiset tekevät kymmeniä konkursseja ennen onnistumista. SIlle on syynsä. Suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin onnistuneeseen yrittäjään, joka on about samalla asialla kuin itse olet. Voit saada hyviä neuvoja.

Vierailija
15/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niin tyhmä toivottavasti kukaan ei ole, että lamassa perustaa mitä tahansa yritystä starttirahoilla. Minä ainakin voin odotella muutaman vuoden, ettei mee starttirahat kankkulan kaivosta alas. On mullakin yritysideoita, mutta olisin ihan pässinpää, jos perustaisin ne yritykset nyt. 

Itse haluaisin perustaa nimenomaan nyt, sillä hieman vastaava trendaa. Itselläni tosin huomattavasti parempi idea, joka on täysin uutta. Pääsisin tähän buumiin mukaan, mutta huomattavasti paremmilla ominaisuuksilla. Ja hieman ennen kuin joku toinen onnistuu samassa. Mutta aina on riskinsä, jos mainosalgoritmit eivät toimikaan ja toinen kopioi ja ehtii brändätä markkinan itseäni nopeammin. Patentteihin kun ei ole varaa, pitäisi olla miljoonia taskussa valmiina. ap

Vierailija
16/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi  trolli! Mulle tuli viimeksi se poliklinikkamaksu, kun siellä ei tutkittu eikä tehty mitään ja näytettiin vaan ovea sekä piti mennä muualla

Mulla on ihan krooninen sairaus, jota hoidetaan välillä erikoissairaanhoidossa. Mitään ei enää tutkita, mutta tiedän kyllä kuinka vaikeaa on niitä tutkimuksia saada. Itse sain lopulta yksityisen kautta lähetteen erikoispuolelle. Siellä vastassa oli lääkäri joka kuunteli. Tiedän kuinka ikävää on kun apua ei saa, toivottavasti vielä onnistut löytämään lääkärin joka kuuntelee! ap

Vierailija
17/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entäs jos se yritys ei sitten pärjääkään? Et pääse ikinä yrittäjästatuksesta eroon, etkä saa mitään tukia, kun olet ehkä saattanut toimia yrittäjänä elokuussa 2021 yhden päivän. Sinut katsotaan päätoimiseksi yrittäjäksi loppuikäsi...

Vierailija
18/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Starttirahalla saat aloittaa yrityksen ja vajaavuudet peruselämässä voit saada toimeentulotukena, jos muut toimeentulonkeinot ovat käytössä jo. Monet ihmiset tekevät kymmeniä konkursseja ennen onnistumista. SIlle on syynsä. Suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin onnistuneeseen yrittäjään, joka on about samalla asialla kuin itse olet. Voit saada hyviä neuvoja.

Haluaisin vain, että tämä toimeentulotuen saanti olisi varmaa, ei riitä että voi saada, en voi ottaa sitä riskiä, en oikein pärjäisi sairauden kanssa kodittomana ilman lääkitystä ja sitten jos luottotiedotkin lähtisi, olisi uuden asunnon saanti hyvin haastavaa. Tiedätkö mistä näitä menestyneitä yrittäjiä löytäisi, joihin voisi ottaa yhteyttä? Johonkin facen ryhmään liityin, mutta monella tuntuu olevan se kumppani, hyvä työpaikka tai vanhempi sijoittanut. ap

Vierailija
19/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkakaa vain lottoamista.

Vierailija
20/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tehdä töitä ja aloitella yritystoimintaa siinä sivussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi