Miksi suosittelijoille laitetaan niin suuri painoarvo työnhaussa?
Kommentit (109)
Suosittelijat ja kokemus on in nyt, kun hakijoita on tunguksi asti. Otetaan kokemusta, valmista sisäistettyä ammatti-identiteettiä, aikuisuutta, osaamista, oma-aloitteisuutta ja itsenäiseen ohjaamattomaan työhön kyvykkyyttä. Ei tarvi aina perehdyttää ja vetää perässä juuri työelämään pyrkivää uutta kikkailijaa toisensa perään. Etenkin kokeneet ja itsenäisesti osaavat keikkarit on silkkaa kultaa.
- vakkari sote alalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijathan ovat olleet perusvaatimus jo vuosikymmeniä, etenkin jos hakee muuta kuin aloitustason paikkaa. Kyllähän se ihmisestä kertoo jos ei kymmenien vuosien kokemuksella ole yhtään suosittelijaa.
Kuten sanottua. Suosittelija löytyy aina, kun sitä tarvitaan. Onko hän oikeasti työkaverini onkin sitten eri juttu. Ja tämä on se ongelma, jonka vuoksi koko sirkus on niin typerä. Sillä on ehkä merkitystä jossain korkealla johtajatasolla, jossa väki tuntee toisensa ja huijaaminen on mahdotonta - mutta keskijohto? Ihan turhaa.
Muutama spesifi kysymys työtehtävistä ja valhe paljastuu.
Onko sinulla esihenkilö, joka ymmärtää mitä teet työksesi? Hienoa jos on. Minulla ei ole. Voit kysyä ihan oikealta esihenkilölräni mitä vaan "spesifiä" ja hän ei osaa vastata muuta kuin että "asiakas on tyytyväinen". Ja siksi hän on hyvä suosittelija. Työkaveri osaisi kertoa mitä en osaa, mutta häntä en luonnollisesti pyydä suosittelijaksi.T: IT-työläinen
Vierailija kirjoitti:
Itse katson aina onko hakemukseen listattu suosittelijoita ja se on minun silmissäni bonus. Ei toki ratkaiseva tekijä.
Meidän korkeakouluharjoittelijamme ja sijaisuuksiin palkatut (olen töissä valtiolla) kysyvät minua joskus suosittelijaksi ja minun ei toistaiseksi ole tarvinnut kieltäytyä.
Yhden kerran minulle on suosittelijan ominaisuudessa soitettu ja juttelin työpaikan edustajan kanssa vartin verran varmaan kyseisestä hakijasta. Hän oli kärkihakija ja halusivat hiukan kuulla lisää.
Raha ei liikkunut mihinkään suuntaan, joten höpinät korruptiosta voi unohtaa.
Ei kukaan kysy sinua suosittelijaksi jos ovat kanssasi huonoissa väleissä tai tietävät mokanneensa pahasti sinun vahtivuorollasi. Suosittelijoiksi pyydetään sellaisia ihmisiä, joiden tiedetään kehuvan.
Jos inhoamani työkaveri pyytäisi suosittelemaan, en lähtisi suosittelemaan juuri tuosta mainitsemastasi syystä. Suosittelijan pitää suositella. Sen takia se on suosittelija, eikä totuuden torvi.
Ja juuri siksi se on ihan turha systeemi. Turhaa vaivaa vaan kaikille ja lopputulos tiedetään ennalta.
Vai onko jollakin kertoa tarina, että suosittelijan juttujen perusteella ei palkattu? Olisi aika erikoista...
Sinulla itselläsi ei taida olla suosittelijoita. Eihän sitä pysty väärentämään kun hakemukseen laitetaan suosittelijan yhteystiedot ja työnantaja ottaa siihen yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla itselläsi ei taida olla suosittelijoita. Eihän sitä pysty väärentämään kun hakemukseen laitetaan suosittelijan yhteystiedot ja työnantaja ottaa siihen yhteyttä.
Isäni (eri sukunimi) on töissä Nokialla. Olen ollut myös Nokialla. Annan hänen tietonsa ja väitän, että hän oli esihenkilöni.
Työkaverini on Telialla. Minä olen Telialla. Valehtelen, että hän on esihenkilöni ja tarjoan kaljan suositteluiden jälkeen.
Jos ei ole riskiä, että esim. LinkedIn voisi paljastaa, voisin ostaa prepaidin itselleni ja kehua itseäni vähän eri äänensävyllä ja murteella.
Huijaaminen on tässä niin helppoa ja kaikki tekevät sitä. Siksi se on turha systeemi.
Minä en työnantajana ole kiinnostunut suosituksista. Teen arvion itse haastattelussa ja jos otan töihin pidän jokaista itseni mukana pari viikkoa. Olen hyvä jututtamaan ja näkeehän siinä heti myös miten ihminen tekee töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse katson aina onko hakemukseen listattu suosittelijoita ja se on minun silmissäni bonus. Ei toki ratkaiseva tekijä.
Meidän korkeakouluharjoittelijamme ja sijaisuuksiin palkatut (olen töissä valtiolla) kysyvät minua joskus suosittelijaksi ja minun ei toistaiseksi ole tarvinnut kieltäytyä.
Yhden kerran minulle on suosittelijan ominaisuudessa soitettu ja juttelin työpaikan edustajan kanssa vartin verran varmaan kyseisestä hakijasta. Hän oli kärkihakija ja halusivat hiukan kuulla lisää.
Raha ei liikkunut mihinkään suuntaan, joten höpinät korruptiosta voi unohtaa.
Ei kukaan kysy sinua suosittelijaksi jos ovat kanssasi huonoissa väleissä tai tietävät mokanneensa pahasti sinun vahtivuorollasi. Suosittelijoiksi pyydetään sellaisia ihmisiä, joiden tiedetään kehuvan.
Jos inhoamani työkaveri pyytäisi suosittelemaan, en lähtisi su
Totta tuokin, mutta tuon tavallaan tietävät kaikki. Eli jos henkilöllä ei ole mitään suosittelijoita, niin herää ajatus että hän ei niitä saa. Joko ei tule toimeen ihmisten kanssa, tai mokailee. Jos minulla on kaksi hakijaa samalla viivalla ja toinen on listannut suosittelijoita, joille voin soittaa, niin hän menee kyllä edelle. Jos vain suosittelijoita saat, kannattaa niitä hakemukseen listata. Kolme eri paikoista on hyvä määrä, mutta kaksikin on ookoo.
Ei kai suosittelijat ole mitenkään tärkeitä. Sain paikan vaikka ilmoitin että ei ole suosittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni (eri sukunimi) on töissä Nokialla. Olen ollut myös Nokialla. Annan hänen tietonsa ja väitän, että hän oli esihenkilöni.
Työkaverini on Telialla. Minä olen Telialla. Valehtelen, että hän on esihenkilöni ja tarjoan kaljan suositteluiden jälkeen.
Jos ei ole riskiä, että esim. LinkedIn voisi paljastaa, voisin ostaa prepaidin itselleni ja kehua itseäni vähän eri äänensävyllä ja murteella.
Huijaaminen on tässä niin helppoa ja kaikki tekevät sitä. Siksi se on turha systeemi.
Höpöhöpö. Olin tiimiini kuuluvan suosittelija, jolle tuleva työpaikka soitti. Ei siinä kohtaa kukaan huijannut. Yllättyisit, jos tietäisit kuinka usein aidosti pyydetään suosittelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin joskus eräästä ex-työnantajastani - nyt on jo eläkkeellä - että jos hänet näkisin suosittelijana, hakemus menisi heti pinon alimmaiseksi. Hän kun arvosti ahterin nuolijoita, kuunteli jaskapauhaajia eikä ollenkaan ollut selvillä, kuka oikeasti ne työt tekee ja kuka osaa. Siellä "tornissa" ei ollut mitään käsitystä kentän osaamistasosta. Lähdin itse koeajalta, muutenkin jaska paikka. Aloitin vähän sen jälkeen itsenäisenä yrittäjänä kun sopiva aika oli mennyt.
Tämä!
Koskaan ikinä ei ole kenellekään mun suosittelijalle soitettu tai muutenkaan otettu yhteyttä, vaikka olen päässyt haastatteluun, tai vaikka olisin päässyt töihinkin. Täysin turhaa, eikä mitään merkitystä. Joten ihmettelen tällaista aloitusta. Ja mitä Linkedinissä olen viisi vuotta keskusteluja seurannut, ei se juuri kellään ole relevantti asia, ehkä joihinkin ihan johtajan virkoihin hakevilta niitä oikeasti joskus tarkistetaan.
Kolme suosittelijaa? Anna mun kaikki kestää. Nykyisessä työpaikassa en halua paljastaa, että olen vaihtamassa paikkaa. Vanhassa paikassa olen ollut viisi vuotta sitten ja on vähän tönkköä ottaa niihin työkavereihin yhteyksiä vuosien jälkeen kun saattavat itsekin olla muissa hommissa tai peräti eläkkeellä. Ehkä tuo toimii jos vaihtaa paikkaa esim. joka vuosi, mutta omalla alallani se olisi vähän huono piirre.
Sitten kun tiedetään, että niistä suosittelijoista saa etua ja on ns. pakko saada töitäja joku kehumaqn niin kyllä ne sitten vaikka keksitään tai maksetaan siihen hommaan.
Mieti tätä kun seuraavalla kerralla kun joku kehuu hakijaasi maasta taivaisiin.
Itse nostan aina automaattisesti palkkavaatimustani, jos työnantaja kysyy suosittelijaa. Itsellä kuitenkin on tarjota portfolio, työtodistukset, ansioluettelo sekä panostan aina työhakukirjeen kirjoittamiseen. Eli pystyn kyllä tarjoamaan konkretiaa omista saavutuksista ja työpaikoista, missä olen työskennellyt. Jos tämän jälkeen vaaditaan vielä suosittelijaa, nostan automaattisesri palkkavaadetta. En minä ala tarjoamaan omista saavutuksista loputonta listaa, jonka jälkeen tekisin alemmalla palkalla töitä. Sitten nousee vaatimukset myös työpaikan tarjoamaa vastinetta kohden. Todellisuudessa minulla ei ole mitään ongelmaa antaa suosittelijoiden yhteystietoja
Miksi suosittelijoiden käyttö on hyväksyttyä mutta googletus ei? Suosittelija voi valehdella.
Suosittelijalle soitto on kyllä aika sama ellei pahempi kuin googletus.
Suosittelijasysteemi on ihan typerä. Kukaan työpaikan vaihtaja ei halua pyytää nykyistä pomoa suosittelijaksi kun joutuisi kertomaan että hakee uutta työpaikkaa. Mites sitten kun sitä edellinen pomo on jo eläkkeellä tai kuollut. Ja tätä edeltävä pomo on niin pitkän aikavälin takaa, ettei hän muista sinua. Aina ei vaan löydy suosittelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ikinä ei ole kenellekään mun suosittelijalle soitettu tai muutenkaan otettu yhteyttä, vaikka olen päässyt haastatteluun, tai vaikka olisin päässyt töihinkin. Täysin turhaa, eikä mitään merkitystä. Joten ihmettelen tällaista aloitusta. Ja mitä Linkedinissä olen viisi vuotta keskusteluja seurannut, ei se juuri kellään ole relevantti asia, ehkä joihinkin ihan johtajan virkoihin hakevilta niitä oikeasti joskus tarkistetaan.
Minulle on soitettu kerran, kun olin suosittelija. Jos minulle tulee kaksi samanveroista hakemusta eteeni, niin se jolla on suosittelijoita niin on etusijalla. Koska silloin minulla on joku jolle soittaa ja kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijat ja kokemus on in nyt, kun hakijoita on tunguksi asti. Otetaan kokemusta, valmista sisäistettyä ammatti-identiteettiä, aikuisuutta, osaamista, oma-aloitteisuutta ja itsenäiseen ohjaamattomaan työhön kyvykkyyttä. Ei tarvi aina perehdyttää ja vetää perässä juuri työelämään pyrkivää uutta kikkailijaa toisensa perään. Etenkin kokeneet ja itsenäisesti osaavat keikkarit on silkkaa kultaa.
- vakkari sote alalta
Näin se menee, vaikkei totuus kaikkia miellytäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suosittelijoiden käyttö on hyväksyttyä mutta googletus ei? Suosittelija voi valehdella.
Suosittelijalle soitto on kyllä aika sama ellei pahempi kuin googletus.
Suosittelijoita on ollut satoja vuosia ennen Googles. Sitä paitsi vain ammattiliitot ovat sitä mieltä, että googlaus on kiellettyä. Oikeasti ei ole olemassa mitään lakia, joka estäisi hankkimasta tietoa hakemuksen ulkopuolelta.
Minulta jäi työpaikka saamatta sen vuoksi, kun suosittelijani sai itse kenkää työpaikasta. Ei kuulemma ollut enää relevantti suosittelija, kun oli itse työttömänä.
Kuule, perusta rekryfirma, joka lanseeraa uuden, täydellisen rekryprosessin. Muuten tämä sinun lässytys on aika väsynyttä. Asialliset suhteet kollegoihin, nykyisiin ja entisiin ei ole pokkurointia. Mutta jos kaikki sillat palaa, niin tältä voi tuntua.