Tori,fi myyjät eivät suostu joustamaan hinnassa
Apteekin hinnat, senttiäkään ei hinnoista tiputeta. Samat tavarat roikkuu kuukausia kunnes ilmoitus poistuu automaattisesti.
10-25% kannattaa aina olla ilmaa hinnassa.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan tästä lähtien blokkaamaan tinkaajat sanaakaan sanomatta ja kirjoitan ilmoitukseen että en tingi.
Myyn Tori.fi:ssä tavaraa aina 1/2 ostohinnasta vaikka se olisi upouusi oma virheostos, sitä alemmalla hinnalla vain jos tavarassa on jotain pientä vikaa kuten pieni naarmu. Roskaa en myy. Minusta se on oikein reilua ja haluan tavarasta tietysti eroon, mutta en niin kipeästi että olisin valmis jopa maksamaan siitä itse.
Oma kokemukseni on se että tinkaajilla ei ole yhtään häpyä. Myytkö uuden 50€ arvoisen, 25€ hinnoittelemasi design lampun 5 eurolla ja tuot kotiovelleni/maksat postikulut? En. Syö paskaa.
Ei ole kyllä koskaan tullut tuollaisia vastaan jotka alle puolta tarjoaisi.
Johtuu siitä että syistä jotka tässä ketjussa ovat tulleet liiankin selviksi, ostajat ovat oppineet että silloin kun hintapyyntö ylittää saman tavaran hinnan verkkokaupan tarjouksessa tai ylipäätänsä terveen järjen rajat, sille on turha vastata yhtään mitään. Koskaan.
On se ihan maalaisjärjelläkin selvää että 200€ hintapyyntö tuotteesta jonka realistinen hintataso on 30-40€ luokkaa kertoo siitä että myyjä elää omassa todellisuudessaan jossa joku kyllä maksaa kun pidän kaksi vuotta myynnissä ja minähän en tingi.
Annetaan sen olla siellä eikä häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suostun yleensä aina laskemaan hintaa. Jos olen laittanut tavaran myyntiin, se tarkoittaa että haluan tavarasta eroon. Jos pyynti on vaikka 20e ja joku tarjoaa 15e, miksi en suostuisi jos vaihtoehtona on, että tavara jää lojumaan nurkkiin? Useimmille tavaroille ei ole mitenkään liikaa ottajia.
Mihin sitten vedät rajan? Jos myyt jotain arvokkaampaa, sanotaan vaikka 200€ käytettynä, ja joku ehdottaa että annat 50€:lla?
Tekisitkö itse enää mitään sillä tuotteella? Mä myisin kyllä. Sitähän kirppismyynti on, myydään jollakin summalla sellaista jolle ei enää ole itselle käyttöä? Se, että myy tehdäkseen voittoa ei ole kirpputori-ideologiaa. Mutta totta, voihan sitä tavaraa roikottaa vaikka vuosia jossain tai hillota varaston nurkkaan kunnes se joss
Mutta tyhmähän on se, joka myy 300 e arvoisen tuotteen 50 eurolla vain nähdäkseen sen seuraavalla viikolla myynnissä 150 eurolla, jolla se myös menee kaupaksi. Siinä ei koe saaneensa 50 e tarpeettomasta tavarasta vaan menettäneensä 100 e, koska myi liian halvalla.
Ei kaikkien tavoitteena ole voiton maksimointi, vaan se että pääsee tavarastaan helposti eroon. Toki itse yritän hinnoitella tavarani niin että hinta on kohdillaan, mutta jos joku tavara pyörii nurkissa turhana eikä meinaa mennä, myyn kyllä jossain vaiheessa jo halvallakin jos joku sen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos laitan tavaran myyntiin torissa, niin hinta on se mikä ilmoituksessa näkyy.
Tinkijät laitan estoon.
Aina on tavarat menneet kaupaksi.
Hinnasta neuvottelu on osa ihan normaalia kaupankäyntiä. Jos ei halua ottaa tinkauksia vastaan, kannattaa asia mainita ilmoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on niin monta koulukuntaa, kun on ihmisiäkin. Jollekin "täysin käyttämätön" on tuote, joka on seissyt 30 vuotta käyttämättömänä kaapissa. Vaikka se olisikin vain kerran käytetty ei se kuitenkaan ole millään mittarilla uusi. Tämän tulisi näkyä siis hinnassa.
Sitten on niitä, jotka haluavat saada omista hutiostoksistaan täyttä hintaa. Jos se ei kelvannut sinulle, miksi sen pitäisi mennä lähes uuden hinnalla jollekin toisille? Jos se on sinulle tarpeeton, on se sitä 98% myös muille. Juttu, jota ilman selviää hengissä.
Kysyntä siis määrää hinnan. On sitten jotain design-esineitä tai harvinaisuuksia, joille on aika muotoutuneet aika vakiintuneet hinnat. Fazer muumimukia on turha yrittää tingata kahdella kympillä.
Hutiostos on minulle sitä, että se ei välttämättä tunnu päällä hyvältä, mutta se voi silti olla täydellinen jollekin toiselle, jonka vartalon malli tai koko on sopivampi. Minulle tarpeeton voi olla jollekin toiselle todella tarpeellinen. Esim pinnasänky.
Jos joku jotain ei tarvitse, niin silloin sitä ei tarvitse ja piste. Jos jotain ei tarvitse, niin silloin ei halua maksaa siitä pyydettyä hintaa. Ja jos löytää jotain minkä haluaa, niin silloin maksaa sen mikä se hinta on. Jos ei halua maksaa hintaa, niin silloin ei osta sitä asiaa. Tämä on erittäin yksinkertaista. Ne, ketkä roikottaa juttujaan pitkään myynnissä, on sellaisia kenellä ei ole pakko myydä mitään. Eikä kenenkään ole pakko myöskään ostaa mitään.
Ei ole pelkästään tori.fi, jossa tingitään. Olipa kerran eräs savolainen "pisnesmies" kaupassa ostamassa saappaita, ja kun olivat kotimaiset laatusaappaat, niin hintaakin oli enemmän, kuin kiinalaisilla. Mies ilmoitti, että hän haluaa alennusta. Kysyin, että miksi, onko saappaissa vikaa. Ei ollut, mutta olivat kuulemma liian kalliit, ja hän kun on tottunut siihen, että bisnesmaailmassa hinnoista sovitaan. Kerroin hänelle aika suoraan, että tämä ei ole sellainen bisnes.
Monet alkavat myös tinkimään, jos vaatteessa on jäänyt pieni ompelulangan pätkä viimeistelemättä, siis katkaisematta. Siinä kohtaa olen yleensä ottanut leikkuuvälineet esiin ja viimeistellyt itse. Alennusta halutaan usein myös siksi, että tuotteen pakkaus on hiukan rikki.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisen kirppismyyjän vertaaminen johonkin alennusta antavaan kylätuttuun, tai rautakauppaan/suuryrityksiin jotka tekee hintatarjouksia toisilleen (tulevaisuuden yhteistyötkin mielessä) on aika harhaista. Pienyrittäjä voisi olla lähempämä, koska ovat yleensä hankkijana suurten määräalennusten ulkopuolella ja siksi joutuvat miettimään enemmän mihin hintaan voi myydä että menee kaupaksi mutta myös selviää pystyssä.
Parempi ettei lähde vertailemaan keskenään kahta täysin eri asiaa ollenkaan. Tinkaaminen, vieläpä ale tuotteista ja tuntemattomalta, ei vaan kuulu suomalaiseen kulttuuriin.
Nimenomaan kahdenvälisessä kaupassa on tapana että hinnasta neuvotellaan. Olen ostanut ja myynyt torissa varmaan satoja tuotteita vuosikymmenen aikana. Aina olen tinkinyt jos hinta on vähänkään yläkanttiin. Silloin en tingi jos tiedän että hinta on suoraan niin alhainen että tuote menee minuutissa jollekin muulle. Ja omissa tuotteissa on aina hiukan tinkivaraa ja lähes aina se myös tingitään pois. On inhimillistä että ostaja kokee tehneensä paremman diilin kun saa vähän tingattua.
Esimerkit:
1)Myin etästä huonekalua,joka on suosittu. Hintapyyntö oli 150€. Samaa myyty jopa 200€. Oli hyväkuntoinen.
Eräs tarjosi 90€, ja olisi vielä siihen hintaan pitänyt kuljettaa kotiin hänelle,kun ei itse pystynyt.
2) Lahjoitin ilmaiseksi käytetyn kuntopyörän. Olisi minun pitänyt ilmaiseksi toimittaa toiseen kaupunkiin erään "tarjoajan" mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkit:
1)Myin etästä huonekalua,joka on suosittu. Hintapyyntö oli 150€. Samaa myyty jopa 200€. Oli hyväkuntoinen.
Eräs tarjosi 90€, ja olisi vielä siihen hintaan pitänyt kuljettaa kotiin hänelle,kun ei itse pystynyt.
2) Lahjoitin ilmaiseksi käytetyn kuntopyörän. Olisi minun pitänyt ilmaiseksi toimittaa toiseen kaupunkiin erään "tarjoajan" mukaan.
Ja vielä -molemmat meni, tuolista sain pyydetyn hinnan, ja kuntopyörästä jopa maksettiin, ja molemmat käytiin hakemassa.
Joissain tuotteissa, kuten ainakin käytetyissä atk-komponenteissa, hintataso on viiden euron tarkkuudella tiedossa jos vähänkään seuraa foorumeita. Silloin on ihan turha edes yrittää tarjota hintaa joka ei ole lähellä oikeaa. Ja jos taas joku myy edes euron halvemmalla kuin ns. vakioitu markkinahinta niin se menee heti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisen kirppismyyjän vertaaminen johonkin alennusta antavaan kylätuttuun, tai rautakauppaan/suuryrityksiin jotka tekee hintatarjouksia toisilleen (tulevaisuuden yhteistyötkin mielessä) on aika harhaista. Pienyrittäjä voisi olla lähempämä, koska ovat yleensä hankkijana suurten määräalennusten ulkopuolella ja siksi joutuvat miettimään enemmän mihin hintaan voi myydä että menee kaupaksi mutta myös selviää pystyssä.
Parempi ettei lähde vertailemaan keskenään kahta täysin eri asiaa ollenkaan. Tinkaaminen, vieläpä ale tuotteista ja tuntemattomalta, ei vaan kuulu suomalaiseen kulttuuriin.
Nimenomaan kahdenvälisessä kaupassa on tapana että hinnasta neuvotellaan. Olen ostanut ja myynyt torissa varmaan satoja tuotteita vuosikymmenen aikana. Aina olen tinkinyt jos hinta on vähänkään yläkanttiin. Silloin en tingi jos tiedän että hinta on suoraan niin alhainen että tu
Samaa mieltä. Tosin en yleensä ihan heti tingi, vaan muutaman päivän odotan josko joku ostaisi täydellä hintaa, ja sitten voin alentaa jos joku kysyy. Sama myös ostaessa, en kehtaa tinkiä sellaisesta joka on just pantu myyntiin, odotan esim viikon ja tarjoan sitten jos tavara on edelleen myynnissä. Paitsi jos ihan todella just sen tavaran haluan, sitten yleensä maksan sen mitä pyydetään heti. Tottahan myyjä haluaa saada tavarastaan mahdollisimman hyvän hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkit:
Ja vielä -molemmat meni, tuolista sain pyydetyn hinnan, ja kuntopyörästä jopa maksettiin, ja molemmat käytiin hakemassa.
No, ne "ostajat" jäi ilman tavaraa ja sinä pääsit omistasi eroon, homma meni siis kannaltasi hyvin. Ei noista hupiostelijoista kannata sen enempää ärsyyntyä kuin liian kalliilla myyvistäkään. Jotkut vaan tykkää kokeilla kepillä jäätä. Joskus se varmaan toimiikin.
Vierailija kirjoitti:
Suostun nykyään aina siihen hintaan mihin joku tinkaa, koska en jaksa että turha tavara jää pyörimään kotiin.
Jos ostaja ei saa tavaraa puoli-ilmaiseksi, hän ei osta. Sen olen huomannut
Yritin esim joskus kauan myydä täysin uutta toppatakkia 15€ oikea hinta 50€. Ei mennyt. Moni tarjosi 5€ lopulta suostuin.
Melkein olisi sama lahjoitaa pääsisi paljon helpommalla heittämällä uffin laatikkoon.
Kukaan ei suostu maksamaan uusistakaan tavaroista juuri mitään.
Oudointahan tässä on se, että samaan aikaan kaupoissa hinnat nousee, mutta kirppiksillä hintojen pitäisi vain laskea ja laskea. Esimerkkinä myin viime vuonna kirppiksellä Supergan tennareita, jotka olivat jääneet käyttämättä, koska koko oli minulle liian pieni. Maksoin niistä itse jotain 39 euroa. Ajattelin että täysin käyttämättömät, ehkäpä niistä 8 euroa saisi helposti? No ei saanut. Eikä saanut vitostakaan. Lopulta minulla oli -50% myyntipaikassa, eli noiden tennareiden hinta oli 2,50 euroa, mutta ei kelvannut ei.
Siis ihan puhtaan valkoiset klassiset tennarit, klassista merkkiä. Kaikista huvittavinta oli, että huomasin tuon mallin hinnan nousseen 70-80 euroon sen jälkeen kun itse nuo ostin.
Ei tämä tarkoita sitä, että noiden tennareiden "oikea hinta" olisi 50 senttiä, vaan sitä, että ihmisillä taitaa olla jo ihan liikaa tavaraa, ja monen vuoden vaatevarastotkin jo kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suostun yleensä aina laskemaan hintaa. Jos olen laittanut tavaran myyntiin, se tarkoittaa että haluan tavarasta eroon. Jos pyynti on vaikka 20e ja joku tarjoaa 15e, miksi en suostuisi jos vaihtoehtona on, että tavara jää lojumaan nurkkiin? Useimmille tavaroille ei ole mitenkään liikaa ottajia.
Mihin sitten vedät rajan? Jos myyt jotain arvokkaampaa, sanotaan vaikka 200€ käytettynä, ja joku ehdottaa että annat 50€:lla?
Tekisitkö itse enää mitään sillä tuotteella? Mä myisin kyllä. Sitähän kirppismyynti on, myydään jollakin summalla sellaista jolle ei enää ole itselle käyttöä? Se, että myy tehdäkseen voittoa ei ole kirpputori-ideologiaa. Mutta totta, voihan sitä tavaraa roikottaa vaikka vuosia
"Ei kaikkien tavoitteena ole voiton maksimointi, vaan se että pääsee tavarastaan helposti eroon"
Miksi hemmetissä kutsut tätä "voitoksi"? Kirppareilla ei tee voittoa kuin jobbarit. Se että myy 600 euroa maksanutta tuotetta 300 eurolla eikä 50 eurolla (kuten sinun mielestäsi pitäisi), ei tee siitä "voittoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkit:
Kyllä maailmaan ehdotuksia ja kummallisuuksia mahtuu. Jos laitat jotain avoimelle markkinapaikalle myyntiin niin aika outoa olisi jos koskaan ei tulisi mitään sinun näkökulmastasi kummallisia tarjouksia. Se että edes muistat nuo, kertoo siitä että suhtaudut asiaan turhan vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
This just in (Helsingin Uutiset).
Mielenkiintoista että Torissa on ihan omat alakategoriansa kaikille näille huonekaluillekin mutta silti näiden ostajat vain avaavat pääsivun ja hakevat sieltä.
Tokihan normaali ihminen katsoo myös myyjänä mitä muut pyytävät mutta tässä ketjussa on vain niitä joille itse Jumala on sanellut hinnan palavasta pensaasta joten tuohon ei ole tarvetta.
"Käytetyimmät hakusanat koko Torissa vuonna 2024
1. Marimekko2. Sohva
3. Annetaan
4. Lipasto
5. Artek
6. Sohvapöytä
7. Ruokapöytä
8. Makita
9. Matto
10. Nojatuoli"
Ei noihin kategorioihin kannata luottaa, kun myyjä voi vahingossa laittaa tuotteen väärään paikkaan.
Joskus on paras etsiä hakusanalla. Toki myyjillä voi olla outoja otsikoita ja kirjoitusvirheitä ettei haku löydä niitä. Hakutuloksia saa enemmän niin, että lyhentää sanaa ja lisää *-merkin.
Jos on aikeissa noutaa huonekalun, niin silloin kai luultavasti hakee sijainnin perusteella.
"Ei kaikkien tavoitteena ole voiton maksimointi, vaan se että pääsee tavarastaan helposti eroon. Toki itse yritän hinnoitella tavarani niin että hinta on kohdillaan, mutta jos joku tavara pyörii nurkissa turhana eikä meinaa mennä, myyn kyllä jossain vaiheessa jo halvallakin jos joku sen haluaa. "
RomutVex-resepti: perjantaina myyntiin kello 14.00.
Ellei ole 21.00 mennessä mennyt niin hinta on varmasti yläkanttiin
Jos on jäljellä vielä lauantaiaamuna niin hinta puoleen.
Jatketaan puolittamista kunnes joku ostaa tai hinta putoaa alle 30€ tason -> lahjoitetaan tutulle tai hyväntekeväisyyteen. Ellei kummallekaan kelpaa niin roskiin.
Torissa tämä "voiton maksimointi" on maksimissaankin jotain naurettavaa kymppien luokkaa.
Hinnoittelulla voi valita joko kaupat ennen kuin on sormea Enteriltä nostanut tai kuukausia/vuosia kestävä torissa roikkuminen ja pölyisten romujen säilyttely nurkissa.
Ihan erikseen sitten nämä keräilyharvinaisuudet jolle on kirjaimellisesti kaksi ostajaa koko Suomessa mutta näitä ei ole torissa promilleakaan.
Vierailija kirjoitti:
"Ei kaikkien tavoitteena ole voiton maksimointi, vaan se että pääsee tavarastaan helposti eroon. Toki itse yritän hinnoitella tavarani niin että hinta on kohdillaan, mutta jos joku tavara pyörii nurkissa turhana eikä meinaa mennä, myyn kyllä jossain vaiheessa jo halvallakin jos joku sen haluaa. "
RomutVex-resepti: perjantaina myyntiin kello 14.00.
Ellei ole 21.00 mennessä mennyt niin hinta on varmasti yläkanttiin
Jos on jäljellä vielä lauantaiaamuna niin hinta puoleen.
Jatketaan puolittamista kunnes joku ostaa tai hinta putoaa alle 30€ tason -> lahjoitetaan tutulle tai hyväntekeväisyyteen. Ellei kummallekaan kelpaa niin roskiin.
Torissa tämä "voiton maksimointi" on maksimissaankin jotain naurettavaa kymppien luokkaa.
Hinnoittelulla voi valita joko kaupat ennen kuin on sormea Enteriltä nostanut tai kuukausia/vuosia kestävä torissa roikkuminen ja pölyisten romujen säilyttely nurkissa.
"Ellei ole 21.00 mennessä mennyt niin hinta on varmasti yläkanttiin"
Tämä nyt on ihan täysin paikkakuntakohtaista. Varmaan totta esim. pääkaupunkiseudulla, mutta muualla saa odottaa välillä kauankin, että tavara kohtaa oikean ostajan.
Minulla on ollut sitä paitsi tosi paljon tavaroita, jotka eivät menneet Torissa eikä kivijalkakirppiksellä, mutta Vintedissä ovat menneet kaupaksi Ruotsiin, Tanskaan, Puolaan...
Ehkä suomalaiset ei tarvitse enää mitään, tai ehkä suomalaiset on persaukisia nykyään. En tiedä.
Miksi hemmetissä kutsut tätä "voitoksi"? Kirppareilla ei tee voittoa kuin jobbarit. Se että myy 600 euroa maksanutta tuotetta 300 eurolla eikä 50 eurolla (kuten sinun mielestäsi pitäisi), ei tee siitä "voittoa".
TÄMÄ!
Täällä on ihan oma lajinsa av-mammoja jotka selittävät tohkeissaan miten ovat tienanneet tänäkin vuonna jo toista tonnia myymällä pieneksi jääneitä merkkivaatteitaan torissa.
Eivät koskaan kykene selittämään miten on mahdollista "tienata" kun myy tonnilla jotain sellaista josta itse maksoi uutena viisi tonnia mutta tässäkin ketjussa on tullut aika selväksi että tietyillä myyjillä näyttävät muutkin talouden alkeet olevan totaalisen hukassa.
Suuremmista hinnoista ymmärrän kyllä tinkaamisen, vaikka en itse sitä harrasta. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että 6€ tuottetta yritetään tingata 4€.
No, jos sen myymättä jääneen tavaran antaa jopparille niin sitten on hänen ongelma saada se kaupaksi. Pääseepä romustaan eroon. Ja joppari saa ehkä rahaa vaivansa palkaksi.