Aikuinen lapsi kadehtii eläkeläisvanhempansa valintoja
Tosiaan 30-vuotias lapseni kiukustui, kun hänelle selvisi että nukun niin pitkään kuin nukuttaa enkä nouse sängystä ennen puoltapäivää. Olen aina nukkunut paljon, mahdollisuuksien mukaan.
Kysyin että miksi mun pitäisi nousta. Olen viimeinkin eläkkeellä. Hän itse mainitsi marttyyrin tavoin nousevansa jo ennen klo 06:tta töihin. Sanoin ettei mulla ole kiirettä aamulypsylle (kaupungissa asumme omissa asunnoissamme).
Sitten kuului jotain urputusta etten olisi oikein töitä tehnytkään. Sanoin että tein ennen hänen syntymäänsä 20 vuotta ja hoidin hänet ja sisaruksensa yksinhuoltajana (isänsä kuoli). Tein sitten töitä avustajana jonkin verran ajoittain, koska vanhempia naisia ei enää palkattu niihin töihin joihin mulla oli koulutus ja taito. Kärsin tästä asiasta paljon.
Mitä mieltä ollaan? Minä tykkään ettei asia hänelle kuulu ja lyö nyt minua aiheetta. Epäoikeudenmukaista. Kyllä nousin yöllä kun vaippoja piti vaihtaa ym. ja hoidin muun pikkulapsirumban yksin. Tämä lapsi opiskeli parikin ammattia ja nyt töissä pari vuotta. En sanonut tätä asiaa vaan yritin tyynnytellä tilannetta joka eskaloitui aivan yllättäen.
Ei tunnu ihan kivalta. Tää lapsi on ollut aiemmin fiksu. Kannattaako tätä alkaa penkoa? Eihän mun tarvitsisi nyt CV:täni hänelle esittää!
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sun asia miten elät. Nuku kun väsyttää. Joskus jotkut sanovat kummallisia asioita muille yhtäkkiä, joskus se on jonkun vanhempi, mutta kai aikuinen lapsikin voi. Ei ole pakko kertoa kaikkea toiselle.
Joo ei munkaan mielestä mun tarvii mitään selitellä. Olen vain herkkä ja helposti syyllistyvä. Ahdistuin tuosta. Mulla ei ollut toista miestä tai mitään apua mistään. Vähän hankalaa nyt puhua mistään töihin tai nukkumiseen liittyvästä hänen kanssaan. Mä kyllä luulen et sillä on kova stressi. En viitsi alkaa prässätä häntä siitäkään tai tästä mielipiteestä. Pitää taas vain niellä.
Ehkä hän on sinusta huolissaan. Haluaisi sinulle päivärytmin.
Me nuoremmat ollaan sekä hoidettu lapset että käydään palkkatöissä. Ja kohta ilmeisesti hoidetaan teidätkin venkulat, jotka ette viitsi edes pitää itseänne kunnossa. Että ymmärrän lasta, ei tuo sinun panoksesi kovin kummoiselta kuulosta, me ei luultavasti edes päästä ikinä eläkkeelle.
Olihan se vähän lapsellista toisen nukkumiseen puuttua. Omat vanhempani ovat sitä koulukuntaa että jos ei nouse aamulla aikaisin, niin laiska on. Illalla myöhään valvoja on myös laiska heidän mielestään. Minä nukun silloin kun vapaata on, niin myöhään kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Me nuoremmat ollaan sekä hoidettu lapset että käydään palkkatöissä. Ja kohta ilmeisesti hoidetaan teidätkin venkulat, jotka ette viitsi edes pitää itseänne kunnossa. Että ymmärrän lasta, ei tuo sinun panoksesi kovin kummoiselta kuulosta, me ei luultavasti edes päästä ikinä eläkkeelle.
Itse olen 6-kymppinen ja päätoimisessa työssä. Minäkin olen hoitanut lapseni aikuiseksi palkkatöiden ohella. Nyt hoidan iäkkään äitini asioita, kun hän enää yksin pärjää ja pysty. Eläkkeelle en pääse vielä useaan vuoteen. Mutta jos eläkeikään saakka hengissä selviän, aion todellakin nukkua aamuisin niin pitkään kuin huvittaa. Miten pitkään nukkuminen liittyy siihen, ettei pidä itseään kunnossa?
Kaikki pitäisi teidän mielenvikaisten nykynuorten saada vaikka ei kunnon työhistoriaa edes ole.
Talot, autot, kissat ja koirat ostetaan velaksi. Jos vanhempasi olisivat kävelleet pankkiin hakemaan miljoonalainaa taloa varten, heidät olisi naurettu ulos.
Suomessa on maailman eniten tukia lapsiperheille, tukia joita muut eurooppalaiet ihmettelevät.
Näitä ei vanhemmillasi ollut:
Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha
Vierailija kirjoitti:
"Me nuoremmat":D
Kyllä tässä yli 60v ihmisetkin on hoitaneet lapsensa ja tehneet töitä. Minäkin 44 vuotta tähän mennessä(eikä vielä loppua näy) ja hoitanut siinä sivussa 4 lastakin. Kyllä sinäkin pääset eläkkelle se on ihan varma. Ja jos hyvin käy niin sairastut niin vakavasti, että pääset eläkkelle jo vuoden päästä. Sitten ei tarvitse enää kadehtia ihmisiä jotka on tehneet lähemmäs 50 vuotta töitä, ennen eläkkeelle pääsyä :DDDDDDDD
Ja voihan sitä ehtiä kuolla kupsahtaa kuka vaan ennen eläkeikää. Aika moni itse asiassa. Jatkuvasti ympäriltä kuolee näitä vähän yli 60v, mutta ei vielä eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitäisi teidän mielenvikaisten nykynuorten saada vaikka ei kunnon työhistoriaa edes ole.
Talot, autot, kissat ja koirat ostetaan velaksi. Jos vanhempasi olisivat kävelleet pankkiin hakemaan miljoonalainaa taloa varten, heidät olisi naurettu ulos.
Suomessa on maailman eniten tukia lapsiperheille, tukia joita muut eurooppalaiet ihmettelevät.
Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha
Vanhemmuudelle asetetut kriteerit olivat paljon alhaisemmat kuin nykyään. Ei voi enää jättää 6-vuotiasta kotiin yksin työpäivän ajaksi, eikä antaa remmiä niin kuin minun lapsuudessani. Isolla osalla nykyvanhemmista ei ole myöskään apua suvusta, niin kuin aiemmilla ikäpolvilla on ollut. Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että taloudellisesti selviytyminen minimitasolla on helpompaa kuin aiemmin, mutta siitä asteen ylöspäin nousemisessa on jo haasteita. Edes pienen omistusasunnon hankkiminen alkaa olla saavuttamattomissa yhä suuremmalle osalle nuorista aikuisista.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on mielenvikaiset nuoret kasvattanut? Ota hirsi ensin omasta silmästäsi..
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kuitenkaan vielä olla palkkatöitä takana 45 vuotta, kuten monella +60v on. Ja tietenkin se lapsenhoito.
Ja eläkkeelle pääset sinäkin, kun on tarpeeksi ikää. Ja voihan se olla, että olet kohta työtön niin ei tarvii valittaa. Saat lomailla oikein kunnolla ja nukkua pitkään.
Mä olin 68-vuotiaaksi töissä.
Nyt nukun niin paljon kuin huvittaa ja silloin kun huvittaa.
Uupumuksessa empatia katoaa. Työelämä uuvuttaa. Vanhemmuuden kriteerit on nykyään huikean korkeat, kuten myös tyel-maksut ja eläkeikä. Katsoessaan sun elämää, aikuinen lapsesi näkee jotain, jonka ei usko koskaan koskevan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 64v ja kun sain lapset 90-luvulla oli kyllä lapsilisät(oli jo 40-luvulta lähtien, toki silloin ne maksettiin vain 4x vuosi)
Oli myös kotihoidontuki siihen asti, kun lapsi täytti 3v ja tietenkin äitiysvapaa 9kk. Isyysvapaakin oli.
Jopa minun 20-luvulla syntynyt äiti nosti meistä lapsilisiä, kun me oltiin lapsia. Mitään muita etuja eri kyllä silloin ollut, mutta luulen, että jokainen joka nyt tekee lapsia on sitä sukupolvea, että heidän äitinsä on nostanut ihan noita samoja etuja jo 80-90-luvuilla, kun nämä nykyään synnytysiässä olevat on syntyneet.
Joten luulen, että nyt lapsia saavien äideillakin on kaikki nuo edut ollut.
Buhhahhaa noi maailman parhaat lapsiperhe-edut. Suurin osa noista eduista liittyy siihen että Suomessa pienten lasten äidit raataa niska limassa ansiotyössä maksamassa eläkemaksuja ja veroja. Sitäpä ne siellä Euroopassa vasta ihmetteleekin minun kokemuksen mukaan.
Tutullani on paha uniongelma. On ollut sairauslomalla sen takia eikä mikään oikein auta. Olen onnellinen hyvistä unenlahjoistani vaikkei muita iloja juuri olekaan.
Täällä oli aikaisemmin hyvä ketju jossa oli kommentteja puoleen ja toiseen . Mutta sekin poistettiin kuten niin monta ketjua ennenkin , en kyllä ymmärrä että miksi. Tämä on kyllä aika uusi ilmiö että nuoret ihmiset kadehtii vanhempiaan, jotka kuitenkin ovat tehneet yleensä pitkän työuran, kasvattaneet paljon useampia lapsia kuin nykyperheellä on, ja pääsääntöisesti ilman noita kaiken maailman tukia, joista nykypolvi saa nauttia. Taitaa vissiin olla niitä liikaa kun työnteko ei enää kiinnosta. Ilmaiseksi pitäisi saada seinästä rahaa. Kyllä aikaisempikin sukupolvi on omasta selkänahastaan tuon elintasonsa repinyt, ihan turha kadehtia jos itse ei muuta viitsi kuin takapuoltaan levittää. Hävetä saisitte. Ennen vanhaan raadoimme juuri sen takia että omilla lapsillamme olisi parempi ja helpompi elämä, samoin meitä edeltävä sodasta selvinnyt sukupolvi. Ei olisi näköjään kannattanut ,jos kiitollisuuden sijaan on nykyään tämä muiden kadehtiminen. Kateus ei ole koskaan ollut ihmisen elämässä hyvä voimavara. Ehkä on tosiaan aika purkaa nuo kaikki tuet, äitiyslomat 3 kk ja paluu muutenkin vanhaan . Silloin oli ihmiset ainakin tyytyväisempiä elämään eikä sairaseläkkeelle ollut mitään asiaa alle kolmikymppisenä, nykyään näyttää olevan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuudelle asetetut kriteerit olivat paljon alhaisemmat kuin nykyään. Ei voi enää jättää 6-vuotiasta kotiin yksin työpäivän ajaksi, eikä antaa remmiä niin k
No ei kyllä ole voinut jättää 70-luvullakaan. Milloinkahan viimeksi on voinut Suomessa jättää 6v lapsen yksin kotiin ja lähteä töihin. Eikä suurimmalla osalla enää niistäkään jotka sai lapsia 70-luvulla ollut suku lähellä auttamassa. Silloin suomalaiset nuoret muutti kaupunkiin ja suku jäi kauaksi. Ei ollut apukäsiä eikä ollut päivähoitoa vaan hoitaja piti etsiä itse jostakin. Äityisloma oli 3kk. Ennen asuttiin alkuun omakotitalojen yläkerrassa ja säästettiin alkupääomaa omaan YKSIÖÖN. Siellä asui koko perhe, lapset ja vanhemmat ja taas säästettiin, että sai kaksion. Nykyään halutaan suoraan hienot ja isot talot ja asunot. Ei kävisi muovimatto kylppärinseiniin tai ulkohuusi:D
Eikä sitä remmiä ennkään joka kodissa annettu. Omat 20-luvulla syntyneet vanhemmat ei ikinä antaneet remmiä tai käyneet lapsiinsa käsiksi. Ja kyllä niitä lapsia nykyäänkin pahoinpidellään. Valitettavasti.
Todellakin saat nukkua eläkkeelle päästyäsi vaikka päivät läpeensä. Eläkkeen suuruuskin on kaiketi sen työhistoriasi mukainen.
En ole ikinä ymmärtänyt näitä työssäkäyvien märinöitä ja kadehtimista siitä miten työttömät ja eläkeläiset aikansa käyttää tai mitä "ruhtinaallisia" tukia saavat. Kuka vaan voi kyllä jäädä työttömäksi, jos se on jotenkin auvoista. Harvapa sitten vapaaehtoisesti jää. Eläkeläisten kadehtiminen se vasta onkin jotain käsittämätöntä. Realiteettiterapiaa tuollaisille kadehtijoille.
Lapsista sai myös vähennystä aina 90-luvun alkuun saakka ja asuntolainan korkovähennykset oli mahtavat. Lisäksi lapsilisä oli oikeasti ihan hyvä nykyaikaan nähden. Olen saanut esikoiseni 2004 ja siitä päivästä tähän päivään lapsilisä on pysynyt suunnilleen samana. Välillä vähän nousi, sitten laski jne. 21 vuotta samalla tasolla? Äitini muistelee saaneensa meistä jo 90-luvulla suunnilleen sama, mitä lapsilisä on tänäpäivänä.
Oletteko muuten huomanneet, että nämä asuntolainan korkovähennyksetkin niistettiin pois, kun niitä ei enää nämä tietyt ikäluokat tarvitse? Tuntuu, että jokainen päätös, aivan jokainen, potkii nuorempia päähän ja nostaa vanhoja.
Juttelin kerran huumorintajuisten vanhempieni kanssa näistä päätöksistä ja poliittisista linjauksista. Kysyin, että mitä hyötyä on haalia itselleen etuja ja rahaa, kun kerran rahaa ei käytetä ja se jätetään perinnöksi kuitenkin. Vanhempiani tuo nauratti. Sanoivat, että ettetkö te tajua, että kun meillä on rahat, me saadaan valta perillisiin. Tämä näin pilke silmäkulmassa.
Ihan sun asia miten elät. Nuku kun väsyttää. Joskus jotkut sanovat kummallisia asioita muille yhtäkkiä, joskus se on jonkun vanhempi, mutta kai aikuinen lapsikin voi. Ei ole pakko kertoa kaikkea toiselle.