Aikuinen lapsi kadehtii eläkeläisvanhempansa valintoja
Tosiaan 30-vuotias lapseni kiukustui, kun hänelle selvisi että nukun niin pitkään kuin nukuttaa enkä nouse sängystä ennen puoltapäivää. Olen aina nukkunut paljon, mahdollisuuksien mukaan.
Kysyin että miksi mun pitäisi nousta. Olen viimeinkin eläkkeellä. Hän itse mainitsi marttyyrin tavoin nousevansa jo ennen klo 06:tta töihin. Sanoin ettei mulla ole kiirettä aamulypsylle (kaupungissa asumme omissa asunnoissamme).
Sitten kuului jotain urputusta etten olisi oikein töitä tehnytkään. Sanoin että tein ennen hänen syntymäänsä 20 vuotta ja hoidin hänet ja sisaruksensa yksinhuoltajana (isänsä kuoli). Tein sitten töitä avustajana jonkin verran ajoittain, koska vanhempia naisia ei enää palkattu niihin töihin joihin mulla oli koulutus ja taito. Kärsin tästä asiasta paljon.
Mitä mieltä ollaan? Minä tykkään ettei asia hänelle kuulu ja lyö nyt minua aiheetta. Epäoikeudenmukaista. Kyllä nousin yöllä kun vaippoja piti vaihtaa ym. ja hoidin muun pikkulapsirumban yksin. Tämä lapsi opiskeli parikin ammattia ja nyt töissä pari vuotta. En sanonut tätä asiaa vaan yritin tyynnytellä tilannetta joka eskaloitui aivan yllättäen.
Ei tunnu ihan kivalta. Tää lapsi on ollut aiemmin fiksu. Kannattaako tätä alkaa penkoa? Eihän mun tarvitsisi nyt CV:täni hänelle esittää!
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nuoremmat ollaan sekä hoidettu lapset että käydään palkkatöissä. Ja kohta ilmeisesti hoidetaan teidätkin venkulat, jotka ette viitsi edes pitää itseänne kunnossa. Että ymmärrän lasta, ei tuo sinun panoksesi kovin kummoiselta kuulosta, me ei luultavasti edes päästä ikinä eläkkeelle.
Ai me eläkeläiset emme ole hoitaneet ketään tai tehneet mitään??
40v haastavassa työssä, työmatkoilla, 4 lasta kasvatettu ja koulutettu tuottaviksi (!) veronmaksajiksi, elätetty ja hoidettu appikset, hoidettu lastenlapset, maksettu lomia lasten perheille, maksettu asuntolainaa vuosikymmeniä, yritetty sinnitellä omista terveysogelmista huolimatta ja sanot ettei ole oikein nukkua aamulla pidempään ja nauttia vapaudesta!?
Haista vttu!
Eläkeläinen 65v
Kehukaas nyt alapeukuttajat omia saavutuksianne??
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalinta tai asuinpaikkavalinta kysymys, jos töihin joutuu nousemaan aamulla ennen 6. Koko ikäni olen tehnyt töitä, joissa on liukuva työaika ja aloittanut työt mahdollisimman myöhään aamulla. Tosin se on tarkoittanut sitä, että töitä joutuu tekemään monta tuntia sen jälkeen, kun klo 6 työt aloittaneet ovat lopettaneet, mutta elämä on valintoja.
Nykyään on sellaista, että työn voi joutua ottamaan sieltä, mistä sen saa. Ammatin voi valita, mutta se ei takaa, että saisit työpaikan.
Voit olla opiskellut vaikka kielenkääntäjäksi mutta ainoa työ, joka sinua elättää, on siivous.
Aloittajan kirjoituksesta olen samaa mieltä kuin moni muukin, että tietysti eläkkeellä saa nukkua milloin haluaa. Työura on ohi. Pitäisi olla aikaa tehdä mitä haluaa.
40v haastavassa työssä, työmatkoilla, 4 lasta kasvatettu ja koulutettu tuottaviksi (!) veronmaksajiksi, elätetty ja hoidettu appikset, hoidettu lastenlapset, maksettu lomia lasten perheille, maksettu asuntolainaa vuosikymmeniä, yritetty sinnitellä omista terveysogelmista huolimatta ja sanot ettei ole oikein nukkua aamulla pidempään ja nauttia vapaudesta!?
Haista vttu!
Eläkeläinen 65v
Turha hikeentyä provoista. Joka sukupolvella on nämä samat haasteet, ja joka sukupolvi keksii pyörän uudelleen, ja ihmettelee miten mennyt sukupolvi ei keksinyt näin hienoa pyörää kuin minä. Niin, ja vanha polvihan näkee, että hienohan se on, hieman kulmikas, mutta kun aikasi sillä ajelet niin kulmat pyöristyy, ja sittenhän se on samanlainen kuin tuo minunkin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisivat paljon paremmin, jos pystyisivät noudattamaan luonnollista unirytmiä. Nauti siitä kun voit! Lapsi voi olla itse uupunut, eikä asian pitäisi kuulua hänelle. Ehkä jatkossa välttelisin aihetta hänen kanssaan.
Juuri näin. Onnellisia ne, joiden luontainen unirytmi sopii heidän työhönsä ja muuhun elämään. Mutta kyllä viimeistään eläkkeellä on lupa elää oman luontaisen vuorokausirytminsä mukaan. Olipa sitten aamu- tai iltavirkku. Itse olen luontaisesti aamuvirkku, mutta ei siitä ole paljoa iloa "iltapainotteisessa" yhteiskunnassa. Ei klo 5 aamulla voi alkaa kotona kolistelemaan, imuroimaan, pistämään pyykinpesukonetta päälle jne. Tai voisi, jos asuisi omakotitalossa. Eli aamun varhaiset tunnit menee vähän hukkaan. Sitten taas kaikki sosiaalinen elämä painottuu - ihan ymmärrettävää kyllä - iltaan, joten vähiin jää sosiaalinen elämä, jos klo 19
Näin juuri! Minunkin äitini piti tehdä kaikki melua tuottavat duunit aamusta. Koulua käyvälle se ei ollut kovin kivaa.
Vielä huudeltiin ett nouses nyt, ei täällä koko päivää maata! Kello 8.30. Isä sanoi että väsynythän hän on, anna nukkua. Mutta ei, jos äiti oli päättämässä
Olen aloittaja, 68-vuotias.
Minä mieluiten nukun sen ajan kun moni muu tuijottaa jotain aamu-tv :tä tai selaa nettiä. Aamulla töllö pysyy kiinni. Selaan nettiä kunhan virkoan ensin.
Osaisiko joku kertoa miksi minun - tavallisen ihmisen - pitäisi nousta ylös aamulla varhain telkkarin ääreen päivittämään uutisvarantoni.
Olen tosiaan iltavirkku. Ehdin saada uutiset myöhemminkin.
Kukaan tällä hetkellä eläkeikään ehtinyt ei käytä sanaa "mulla" kirjoitettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Haista vttu!
Eläkeläinen 65v
Turha hikeentyä provoista. Joka sukupolvella on nämä samat haasteet, ja joka sukupolvi keksii pyörän uudelleen, ja ihmettelee miten mennyt sukupolvi ei keksinyt näin hienoa pyörää kuin minä. Niin, ja vanha polvihan näkee, että hienohan se on, hieman kulmikas, mutta kun aikasi sillä ajelet niin kulmat pyöristyy, ja sittenhän se on samanlainen kuin tuo minunkin.
😄 loistava kuvaus!
ed
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmisillä vaan se unen tarve vähenee, että harva saa nukuttua puolille päivin, vaikka koko yön olisi ravannut vessassa. Nuorena olisi halunnutkin nukkua, muttei saanut, ja nyt kun saisi, aamuviideltä on jo pirteä kuin peipponen. Pikkasen epäilen aloittajan tarinaa, paitsi jos hän on viisikymppinen eläkeläinen. Juurihan täällä oli ketju, miten eläkeläiset aamulla ruuhkauttavat uimahallin. Ihanaa vastakkainasettelua kuitenkin, saadaan läpsiä toisiamme taas oikein olan takaa malliin "vanhukset uuniin", varsinkin jos olet äiti/mummi. =D
Aloittaja tässä. Ikää 68, ei 50. Pari sairauttani luultavasti ovat osatekijöitä siihen, että uni maistuu. Vessassa käyn välillä pari kertaa ja heräilen myös muuten pari kertaa unen aikana.
Olen aina ollut lahjakas nukkuja. Yhdelle lapsista periytyi sama. Teininä nukkui vkl ip klo 3:een, jolloin tuli syömään.
Nykyisinkään hän ei syö aamuisin mitään ns ihmisten aikaan. Ei se minua haittaa. Hoikka on, pitää huolta kunnostaan hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tällä hetkellä eläkeikään ehtinyt ei käytä sanaa "mulla" kirjoitettaessa.
Mikäli aloittajaa tarkoitat niin minä käytän sanaa "mulla". Puhun stadin slangia. Siitä saakin nyt uutta pontta marmattaa kaupunkilaisten pissapäisyydestä.
Estradi om vapaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli aloittajaa tarkoitat niin minä käytän sanaa "mulla". Puhun stadin slangia. Siitä saakin nyt uutta pontta marmattaa kaupunkilaisten pissapäisyydestä.
Estradi om vapaa:
Myös mun 95v isäni sanoo "mulla" eikä "minulla". Ja niin sanoo 70v siskonikin. Mä en ole ihan vielä eläkkeellä, ensi vuonna olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikäli aloittajaa tarkoitat niin minä käytän sanaa "mulla". Puhun stadin slangia. Siitä saakin nyt uutta pontta marmattaa kaupunkilaisten pissapäisyydestä.
Estradi om vapaa"
Tirvastaan maalaiset samaan hintaan. Minä sanon "mul" tai "minul". Kieltämättä ap:n aloitus kuulosti vanhemman ihmisen mielikuvaan aika nuorelta. Voi aloittajalla olla myös elämänkokemuksen puutetta. Ehkä siitä se törmäyskurssi aikuiseen lapseen johtuikin. Veikkaan kyllä että kyse on ihan vain mielikuvituksellisista ihmisistä. Näitä sukupolvi-ketjuja on jo joka päivälle monta. Anteeksi kamalasti, mutta ne on todella huonosti masinoitu. Laatua kiitos, ja kivat kanssaihmiset, kun teitä provosoidaan, älkää provosoituko.👌
AP, sinä olet oikeammassa, aikuiset lapset eivät ymmärrä vanhenemista ja mukavuudenhalua etenkin kun jää eläkkeelle. Mun poika jauhanut aina liikunnasta, ei kiinnosta mua tippaakaan ja on polven nivelrikko, jäin 1.1.2025 eläkkeelle ja päätin etten ennen iltapäivää sovi mitään menoja.
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmisillä vaan se unen tarve vähenee, että harva saa nukuttua puolille päivin, vaikka koko yön olisi ravannut vessassa. Nuorena olisi halunnutkin nukkua, muttei saanut, ja nyt kun saisi, aamuviideltä on jo pirteä kuin peipponen. Pikkasen epäilen aloittajan tarinaa, paitsi jos hän on viisikymppinen eläkeläinen. Juurihan täällä oli ketju, miten eläkeläiset aamulla ruuhkauttavat uimahallin. Ihanaa vastakkainasettelua kuitenkin, saadaan läpsiä toisiamme taas oikein olan takaa malliin "vanhukset uuniin", varsinkin jos olet äiti/mummi. =D
En ole vielä eläkkeellä, mutta yli 60 kuitenkin. Luontainen rytmi minulla olisi nukkumaan 1-2 välillä ja ylös 10-11 välillä. Työnteko estää täysin noudattamasta tätä rytmiä, eläkeaikaa odottelen. Tiedän sekä aamuvirkkuja että iltavirkkuja eläkeläisiä, mutta eivät he ole sellaisiksi vasta eläkkeelle jäätyään muuttuneet vaan sama rytmi on ollut työikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikäli aloittajaa tarkoitat niin minä käytän sanaa "mulla". Puhun stadin slangia. Siitä saakin nyt uutta pontta marmattaa kaupunkilaisten pissapäisyydestä.
Estradi om vapaa"
Tirvastaan maalaiset samaan hintaan. Minä sanon "mul" tai "minul". Kieltämättä ap:n aloitus kuulosti vanhemman ihmisen mielikuvaan aika nuorelta. Voi aloittajalla olla myös elämänkokemuksen puutetta. Ehkä siitä se törmäyskurssi aikuiseen lapseen johtuikin. Veikkaan kyllä että kyse on ihan vain mielikuvituksellisista ihmisistä. Näitä sukupolvi-ketjuja on jo joka päivälle monta. Anteeksi kamalasti, mutta ne on todella huonosti masinoitu. Laatua kiitos, ja kivat kanssaihmiset, kun teitä provosoidaan, älkää provosoituko.👌
Aloittaja kommentoi:
No sä olet sitten Porist tai niiltä seuduilta. Siäpäi puhut hei sillai yhtäkkii 😁 mul tai minul. Et ainakaan mietä käytä, se taas viittaisi joko itä-Suomeen tai Lappiin. Mie sitä ja tätä.
Anteeksi nyt kovasti, että oma murteeni on stadin slangi. Tiedän kyllä että se ärsyttää jostain syystä että ihminen puhuu omaa murrettaan.
Ahaa multa puuttuukin elämänkokemusta. Joojoo, no hyvä että selvisi sinulle. Mitä tuo tarkoittaa että kyse olisi ihan vain mielikuvituksellisista ihmisistä? Sitäkö, että meillä kummallakin, lapsella ja mulla, olisi peräti mielikuvitus vaiko sitä että mä olen luonut koko tarinan ihan omasta päästäni?
Olisi kiva saada vastaus. Olen kirjoittava ihminen, aikoinaan äikästä arvosana laudatur. Edelleen kirjoitan, en enää työkseni.
Mutta nyt meneekin ohi aiheen.
Aion goisia edelleen pitkään, vaikka napurista Alex Stubb käskisi mua nousemaan aamulla aikaisin ilman isompaa syytä.
Ensi vuonna täytän 69.
Hienoa, Sinä!
En ole vielä eläkkeellä, mutta yli 60 kuitenkin. Luontainen rytmi minulla olisi nukkumaan 1-2 välillä ja ylös 10-11 välillä. Työnteko estää täysin noudattamasta tätä rytmiä, eläkeaikaa odottelen. Tiedän sekä aamuvirkkuja että iltavirkkuja eläkeläisiä, mutta eivät he ole sellaisiksi vasta eläkkeelle jäätyään muuttuneet vaan sama rytmi on ollut työikäisenä
Semmosta se. Kuuskymppinen siippani nukahtelee iltayhdeksän aikoihin ja herää töihin aamuneljältä. Itse saman ikäinen, nukahdan puoliltaöin ja olen hereillä neljältä kun siippa lähtee. Nukahdan heti uudestaan ja herään 5 - 5:30. Kumpikin eĺetään ilman herätyskelloa. Siipalla liukuva työaika, ettei todellakaan tarvitsisi nousta aikaisin.
Tiiän toki pari iäkkäämpää ihmistä, jotka nukkuu puolille päivin. Kumpikin on surullista kyllä joùtuneet eläköitymään melko nuorella iällä.
Aloittaja kommentoi:
"9No sä olet sitten Porist tai niiltä seuduilta. Siäpäi puhut hei sillai yhtäkkii 😁 mul tai minul. Et ainakaan mietä käytä, se taas viittaisi joko itä-Suomeen tai Lappiin. Mie sitä ja tätä.
Anteeksi nyt kovasti, että oma murteeni on stadin slangi. Tiedän kyllä että se ärsyttää jostain syystä että ihminen puhuu omaa murrettaan.
Ahaa multa puuttuukin elämänkokemusta. Joojoo, no hyvä että selvisi sinulle. Mitä tuo tarkoittaa että kyse olisi ihan vain mielikuvituksellisista ihmisistä? Sitäkö, että meillä kummallakin, lapsella ja mulla, olisi peräti mielikuvitus vaiko sitä että mä olen luonut koko tarinan ihan omasta päästäni?
Olisi kiva saada vastaus. Olen kirjoittava ihminen, aikoinaan äikästä arvosana laudatur. Edelleen kirjoitan, en enää työkseni.
Mutta nyt meneekin ohi aiheen.
Aion goisia edelleen pitkään, vaikka napurista Alex Stubb käskisi mua nousemaan aamulla aikaisin ilman isompaa syytä.
Ensi vuonna täytän 69.
Hienoa, Sinä"
* En menis kehuma, ei minus mittää ihmeellist ol taik hianoo. Hyvä puoli o, etten ol Porista, vaik satakuntalaine olenki. Se o se tylymp versio varsinais-suamalaisist. Mikäli oles aloittaja, tämä toine teksti onnistus sult paremmi mun mielest ko alotus. Vois kuvitel, kotes edes haistatellu minuu, voi sun sukujuurias ol jossai lupsakas itäsuamessaki taik peräti Karjalas. Kumminki ärsyttää tämä mukulitte ainane kitinä ja see ko joku sukupolvi o ain enemmä oikkias, eikä kukkan käsit et jokane me käyrä sama tiä läpitte. 🤔
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä eläkkeellä, mutta yli 60 kuitenkin. Luontainen rytmi minulla olisi nukkumaan 1-2 välillä ja ylös 10-11 välillä. Työnteko estää täysin noudattamasta tätä rytmiä, eläkeaikaa odottelen. Tiedän sekä aamuvirkkuja että iltavirkkuja eläkeläisiä, mutta eivät he ole sellaisiksi vasta eläkkeelle jäätyään muuttuneet vaan sama rytmi on ollut työikäisenä
Semmosta se. Kuuskymppinen siippani nukahtelee iltayhdeksän aikoihin ja herää töihin aamuneljältä. Itse saman ikäinen, nukahdan puoliltaöin ja olen hereillä neljältä kun siippa lähtee. Nukahdan heti uudestaan ja herään 5 - 5:30. Kumpikin eĺetään ilman herätyskelloa. Siipalla liukuva työaika, ettei todellakaan tarvitsisi nousta aikaisin.
Tiiän toki pari iäkkäämpää ihmistä, jotka nukkuu puolille päivin. Kumpikin on surullista kyllä joùtuneet eläköitymään melko nuorella iällä.
Aloittaja jatkaa:
Joo kukin tavallaan. Mun ei tarvitse elellä kenenkään toisen tahdissa enää. Mies kuoli kun lapset oli pieniä, jolloin lapset toimi vekkarina. En saanut koskaan nukkua pitkään. Muistan miten haaveilin siitä. Ennen lapsia työelämässä ollessani sain tietenkin toteuttaa luonnollista rytmiäni.
Mä pääsin eläkkeelle 64-vuotiaana ja täytyykin korjata sen verran että mulla on puhelin säädetty mutelle 22-10. Olenkin usein jo klo 10 hereillä, mutta siitä en luovu etten saisi loikoilla rauhassa digi-Hesaria lukien tai nettiä selaten puolille päivin. Aamu-töllöä en halua katsoa.
Tämänkin sanoin aikuiselle lapselleni, joka asiasta kiukustui. Asia ei kuulu hänelle.
No kuule. Lähelle meni. Pori on Satakuntaa.
Mun sukujuuret on etelä-Suomessa, 50 km Helsingistä, jonne muutin ollessani 17. Nyt siis 68. 51 vuodessa tuli omaksuttua stadin slangi.
Niin siis sinullekin lapsesi sitten kiukustuu, kun nukut eläkkeellä pitkään? Mä en aio ohjeita totella. Kai mulle annettais ohje, että ylös sängystä kun aamu-tv alkaa, sitä tuijotetaan ohjelma loppuun, iltapäivällä päikkärit (joita hyvin harvoin vetelen), ehkä vanha kotimainen elokuva ja nukkumaan klo 21 viimeistään siitä syystä, että näin joku toinenkin elää. Ja olisin ihan tiutau, koska ei mee mun rytmiin eikä siinä ole mitään järkeä.
Niin olenko mä keksinyt kaiken kirjoittamani? Vai olenko vailla mielikuvitusta samoin kuin tämä lapseni, joka nukkumisestani kiukustui? Mitä tämä tarkoittaa? Saanko nukkua ja valvoa siten kuin lystään? Olen jo aika iso tyttö, tosin vailla elämänkokemusta ilmeisesti.
Menepäs nyt saunomaan ukkosi kanssa, käytte asianne läpitte taas. Saako aikuinen lapsi määritellä milloin hänen eläkkeelläoleva äitinsä nukkuu ja milloin valvoo. Ettei jää epäselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin on mennyt kasvatuksessa pieleen kun aikuinen lapsi sanoo äidilleen tuolla tavalla.
Taitaa olla ajan henki haukkua eläkeläisiä ja kadehtia kaikkia kaikesta. Lisäksi mangutaan joka välissä, että elämä on mulle epäreilua, kun naapurilla on vaikkapa uusi auto. Kateus rumentaa niin sisältä kuin ulkoa. Se pitäisi osata kääntää voimavaraksi ja saada tsemppaamaan enemmän oman elämän eteen.
Onko nyt niin, että kun uskontokin hienoine periaatteineen ja elämänviisauksineen on työnnetty taka-alalle, ihmiset ovat hukanneet hyvän elämän perusteet, jotka eivät ole raha ja tavara.
Muistan kuinka tämä kaikesta ja kaikille kateellisena oleminen alkoi sen silmälasipäisen, possunmallisen, nyt jo syrjäytetyn kärsänenän perustaessa puolueensa.
Nythän se on jo ihan arkipäivää, ennen vielä tuolle käytökselle naurettiin.
Kumman te nuoret valitsisitte jos voisitte: eläkeläisen saaman eläkkeen ja vanhuuden, vai nykyisen ilmeisen kehnon rahatilanteenne ja nuoruutenne?
Kun niin kovasti kadehditte eläkeläisiä. Kaikessa kun on aina se toinenkin puoli.
Tietysti valitsisitte nuoruutenne ja lopuksi iäksenne eläkkeen, mutta se ei ole mahdollista. Eläkettä varten pitää tehdä työtä tai sitten ainakin ensin elää vanhaksi saadakseen kansaneläkkeen.
No onhan toki niitä nuoriakin, jotka saavat eläkettä. On vammaisia ja työkyvyttömiä ja pitkäaikaissairaita, invalideja ja muulla tavalla rajoitteisia. Jouduttehan te periaatteessa elättämään heidätkin. Miksi ette pidä siitä meteliä?
Niin, kumman valitsisitte, vanhuuden ja eläkkeen vai nuoruuden ja nykyiset rahanne?
Elämähän tämän valinnan tekee ilman muuta, mutta jos nyt saisittekin päättää?
Jos MINÄ voisin valita, valitsisin köyhän nuoruuden mieluummin kuin varakkaan vanhuuden. Ehdottomasti. Kun tiedän mitä tämä vanhuus on.
Julkista liikennettä pyrittiin käyttämään mahdollisimman vähän, koska se oli kallista eli kelillä kuin kelillä käveltiin tai pyöräiltiin (ei ollut talvirenkaita fillareihin) töihin ja kouluun. Perheissä oli yksi auto, jota hallinnoi isä ja ns. turhia ajoja ei ajettu. Koulu- tai työpaikkaruokailua ei ollut ja eväät oli kaikilla siis jopa heti ekasta luokasta lähtien. Oli mukavaa, kun eväslaukussa lasinen maitopullo hajosi ja sotki eväät. No, sitten ei syöty mitään. Oppi pitämään huolta tavaroistaan.
Tässä nyt muutamia asioita. Tottakai joka ajassa on omat haasteensa ja kovan stressin aiheet. En vähättele lainkaan ketään enkä mitään. Toin vain esille asioita, jotka ovat nyt itsestään selviä ja paljon helpompia kun ennen.
- mistä ajasta kirjoitat? Milloin ei ollut kouluruokailua? 1910-luvulla syntynyt ja maalla kasvanut isoisäni kertoi, että he saivat koulussa ruoan, vaikka se saattoikin olla pahaa.
Kaupungeissa taas ei ole pitkään aikaan tehty itse esim. leipää, makkaraa ja juustoa, vaan ne on ostettu kaupasta. Ja se kotiruoka omassa lapsuudessa arkena oli usein helppotekoista, esim. keitettyjä perunoita ja ruskeaa kastiketta tai läskisoosia tai kananmunakastiketta. Ei suuritöistä gurmeeta.
Julkista liikennettä käytettiin, jos/kun ei ollut varaa autoon.