Aikuinen lapsi kadehtii eläkeläisvanhempansa valintoja
Tosiaan 30-vuotias lapseni kiukustui, kun hänelle selvisi että nukun niin pitkään kuin nukuttaa enkä nouse sängystä ennen puoltapäivää. Olen aina nukkunut paljon, mahdollisuuksien mukaan.
Kysyin että miksi mun pitäisi nousta. Olen viimeinkin eläkkeellä. Hän itse mainitsi marttyyrin tavoin nousevansa jo ennen klo 06:tta töihin. Sanoin ettei mulla ole kiirettä aamulypsylle (kaupungissa asumme omissa asunnoissamme).
Sitten kuului jotain urputusta etten olisi oikein töitä tehnytkään. Sanoin että tein ennen hänen syntymäänsä 20 vuotta ja hoidin hänet ja sisaruksensa yksinhuoltajana (isänsä kuoli). Tein sitten töitä avustajana jonkin verran ajoittain, koska vanhempia naisia ei enää palkattu niihin töihin joihin mulla oli koulutus ja taito. Kärsin tästä asiasta paljon.
Mitä mieltä ollaan? Minä tykkään ettei asia hänelle kuulu ja lyö nyt minua aiheetta. Epäoikeudenmukaista. Kyllä nousin yöllä kun vaippoja piti vaihtaa ym. ja hoidin muun pikkulapsirumban yksin. Tämä lapsi opiskeli parikin ammattia ja nyt töissä pari vuotta. En sanonut tätä asiaa vaan yritin tyynnytellä tilannetta joka eskaloitui aivan yllättäen.
Ei tunnu ihan kivalta. Tää lapsi on ollut aiemmin fiksu. Kannattaako tätä alkaa penkoa? Eihän mun tarvitsisi nyt CV:täni hänelle esittää!
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Olen hyvässä kunnossa. Pari autoimmuunisairautta on. Kävelyllä käyn lähes joka päivä, riippuu ilmoista.
Töitä olen tehnyt. Kuka olisi hoitanut lapseni ja millä hinnalla ellen minä - heidän ainoa elävä vanhempansa? Tätä ihmettelen myös. Joku tästä olisi saanut korvauksen.
Mun luontainen päivärytmi menee niin että nukkumaan menen noin klo 01, siis nykyisin. Ja nousin lasten takia heidän aijataulujensa mukaisesti. Vein harkkoihin autolla, tein ruuat, hoidin kodin.
Kyllä mullekin räyhättiin aikoinaan että pitää nousta aamulla aikaisin kun niin oli tapan feodaaliyhteuskunnassa aikoinasn. Meillä tai mulla ei ole koskaan ollut esim elukoita. Miksi pitäisi nyt nousta aamuteelle esim klo 7. En nuku päiväunia. Ihmisilla on omat sisäiset kellonsa.
Kyllä sun sisäinen kello käy nyt lehmän kellon kanssa kilpaa. Nukkumaan klo 1.00 ja ylös viitsit raahautua 12.00. On sun elämä rankkaa kun 11 tunnin unet tarttet. Suosittelen varamaan ajan lääkärin tarkastukseen, jokin on pielessä ja pahasti, ei kukaan joka on terve tarvitse puolen lähes vuorokauden nukkumisaikaa.
Ihmiset voisivat paljon paremmin, jos pystyisivät noudattamaan luonnollista unirytmiä. Nauti siitä kun voit! Lapsi voi olla itse uupunut, eikä asian pitäisi kuulua hänelle. Ehkä jatkossa välttelisin aihetta hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Me nuoremmat ollaan sekä hoidettu lapset että käydään palkkatöissä. Ja kohta ilmeisesti hoidetaan teidätkin venkulat, jotka ette viitsi edes pitää itseänne kunnossa. Että ymmärrän lasta, ei tuo sinun panoksesi kovin kummoiselta kuulosta, me ei luultavasti edes päästä ikinä eläkkeelle.
Tuo teidän nuorempien marina alkaa olla jo naurettavaa. Oma äitin teki töitä 40 vuotta ja synnytti neljä lasta, kadehdi hänen elämäänsä vapaasti. Ei ollut juurikaan joskus 60-luvulal eineksiä mitä laittaa illalla lasten eteen.
Mieheni mummo, syntynyt 120 vuotta sitten, samoin työskenteli täydet vuodet opettajana ja kasvatti neljä lasta, siinä vähän sotavuosina toimi alueensa lottien esinaisena mikä ikinä lie virallinen titteli. Juu, tosi helppo ja kevyt elämä hänellä oli varsinkin miehen kaaduttua jatkosodan yhdessä ensimmäisissä taisteluissa, Kadehdi vapaasti jos ilkeät ja ilkättehän te surkeat mamelot!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitäisi teidän mielenvikaisten nykynuorten saada vaikka ei kunnon työhistoriaa edes ole.
Talot, autot, kissat ja koirat ostetaan velaksi. Jos vanhempasi olisivat kävelleet pankkiin hakemaan miljoonalainaa taloa varten, heidät olisi naurettu ulos.
Suomessa on maailman eniten tukia lapsiperheille, tukia joita muut eurooppalaiet ihmettelevät.
Näitä ei vanhemmillasi ollut:
Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha
Mistähän se malli tullut(talot,autot, kissat,koirat..) ettei vain omilta vanhemmiltanne ? Jospa sun tyttärellä oli vaan huonosti nukuttu yö(univelkaa) ja kiukutteli. No ei kai lyömään rupea ?
Joku kysyi, miten elämä on nyt helpompaa? Voin luetella pikkuisen: kaupat ja kioskit ovat auki lähes aina ja jotkut 24/7, noita puljuja on kaupungeissa joka puolella, kun ennen oli 1-2/kaupunginosa ja lihakaupat, leipomot vielä erikseen, ruoka-annoksia ja pakasteita pursuaa joka ikinen mesta, kun ennen aivan kaikki tehtiin alusta alkaen itse väsyneenä töistä tullessa, jos ei ollut omakotitaloa tontteineen, niin silloin käytettiin siirtolapuutarhan itse kasvatettuja antimia ruokakulujen helpottamiseksi. Työviikko oli 6-päiväinen ja yksi ainoa vapaapäivä, joka ei oikeasti ollut vapaa kotitöistä, jollei ollut palkannut siivoojaa.
Vaatteita oli vain välttämättömät, ei vaatehuone täynnä halpoja muotikuteita, ei kirppareita. Suuri osa opetteli tekemään vaatteensa itse ja myöhemmin myös omille lapsilleen. Kenkiä yksi pari/vuoden aika tai oikeastaan kaksi vuodenaikaa jne jne.
Julkista liikennettä pyrittiin käyttämään mahdollisimman vähän, koska se oli kallista eli kelillä kuin kelillä käveltiin tai pyöräiltiin (ei ollut talvirenkaita fillareihin) töihin ja kouluun. Perheissä oli yksi auto, jota hallinnoi isä ja ns. turhia ajoja ei ajettu. Koulu- tai työpaikkaruokailua ei ollut ja eväät oli kaikilla siis jopa heti ekasta luokasta lähtien. Oli mukavaa, kun eväslaukussa lasinen maitopullo hajosi ja sotki eväät. No, sitten ei syöty mitään. Oppi pitämään huolta tavaroistaan.
Tässä nyt muutamia asioita. Tottakai joka ajassa on omat haasteensa ja kovan stressin aiheet. En vähättele lainkaan ketään enkä mitään. Toin vain esille asioita, jotka ovat nyt itsestään selviä ja paljon helpompia kun ennen.
Vierailija kirjoitti:
Me nuoremmat ollaan sekä hoidettu lapset että käydään palkkatöissä. Ja kohta ilmeisesti hoidetaan teidätkin venkulat, jotka ette viitsi edes pitää itseänne kunnossa. Että ymmärrän lasta, ei tuo sinun panoksesi kovin kummoiselta kuulosta, me ei luultavasti edes päästä ikinä eläkkeelle.
Toivottavasti kuolet nuorena, ettei lastesi tarvitse kaltaistasi kuvottavaa venkulaa hoitaa. Olet oksettava idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisivat paljon paremmin, jos pystyisivät noudattamaan luonnollista unirytmiä. Nauti siitä kun voit! Lapsi voi olla itse uupunut, eikä asian pitäisi kuulua hänelle. Ehkä jatkossa välttelisin aihetta hänen kanssaan.
Juuri näin. Onnellisia ne, joiden luontainen unirytmi sopii heidän työhönsä ja muuhun elämään. Mutta kyllä viimeistään eläkkeellä on lupa elää oman luontaisen vuorokausirytminsä mukaan. Olipa sitten aamu- tai iltavirkku. Itse olen luontaisesti aamuvirkku, mutta ei siitä ole paljoa iloa "iltapainotteisessa" yhteiskunnassa. Ei klo 5 aamulla voi alkaa kotona kolistelemaan, imuroimaan, pistämään pyykinpesukonetta päälle jne. Tai voisi, jos asuisi omakotitalossa. Eli aamun varhaiset tunnit menee vähän hukkaan. Sitten taas kaikki sosiaalinen elämä painottuu - ihan ymmärrettävää kyllä - iltaan, joten vähiin jää sosiaalinen elämä, jos klo 19 käy jo suihkussa, laittaa yöpaidan päälle ja kännykän äänettömälle.
Aloituksesta nousi mieleeni muisto teinivuosilta, kun äidilläni oli tapana joka lauantaiaamu alkaa tasan klo 7:00 imuroimaan. Just kun olisin saanut nukkua vähän pidempään. Mutta ei. Ja kun muutin 18-vuotiaana omilleni, äiti lopetti lauantaiaamuisin klo 7:00 imuroimiset ja alkoi itsekin nukkua pidempään :D
Ikäihmisillä vaan se unen tarve vähenee, että harva saa nukuttua puolille päivin, vaikka koko yön olisi ravannut vessassa. Nuorena olisi halunnutkin nukkua, muttei saanut, ja nyt kun saisi, aamuviideltä on jo pirteä kuin peipponen. Pikkasen epäilen aloittajan tarinaa, paitsi jos hän on viisikymppinen eläkeläinen. Juurihan täällä oli ketju, miten eläkeläiset aamulla ruuhkauttavat uimahallin. Ihanaa vastakkainasettelua kuitenkin, saadaan läpsiä toisiamme taas oikein olan takaa malliin "vanhukset uuniin", varsinkin jos olet äiti/mummi. =D
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Onnellisia ne, joiden luontainen unirytmi sopii heidän työhönsä ja muuhun elämään. Mutta kyllä viimeistään eläkkeellä on lupa elää oman luontaisen vuorokausirytminsä mukaan. Olipa sitten aamu- tai iltavirkku. Itse olen luontaisesti aamuvirkku, mutta ei siitä ole paljoa iloa "iltapainotteisessa" yhteiskunnassa. Ei klo 5 aamulla voi alkaa kotona kolistelemaan, imuroimaan, pistämään pyykinpesukonetta päälle jne. Tai voisi, jos asuisi omakotitalossa. Eli aamun varhaiset tunnit menee vähän hukkaan. Sitten taas kaikki sosiaalinen elämä painottuu - ihan ymmärrettävää kyllä - iltaan, joten vähiin jää sosiaalinen elämä, jos klo 19
Hurja kuinka erilaisia meidän ihmisten vuorokausiarytmit ovat. Minä pyrin nyt eläkkeellä siihen, että menisin viimeistään yhdeltä nukkumaan, mutta tahtoo vähän lipsua siitä. Herään sitten usein kuuden tunnin kuluttua, tuntuu tosiaan unentarve vähentyneen vaikken niin kovin vanha ole vielä.
Nro 50: "Hurja kuinka erilaisia meidän ihmisten vuorokausiarytmit ovat. Minä pyrin nyt eläkkeellä siihen, että menisin viimeistään yhdeltä nukkumaan, mutta tahtoo vähän lipsua siitä. Herään sitten usein kuuden tunnin kuluttua, tuntuu tosiaan unentarve vähentyneen vaikken niin kovin vanha ole vielä."
Totta, ihmiset ovat erilaisia. Mulla on pimeään vuodenaikaan unentarve huomattavasti suurempi kuin valoisaan vuodenaikaan. Ja mä en siis klo 19 rupeaisi talvellakaan vielä varsinaisesti nukkumaan vaan haluaisin, että päivän hommat on sitten tehty, ihmissuhteet hoidettu ja voin sitten olla rauhassa vaikka kirjaa lukien tms. 2013 olin toipumassa vakavasta sairaskohtauksesta ja silloin kukaan ei edes olettanut, että mä jaksaisin olla sosiaalinen. Sain olla ihan rauhassa muilta ihmisiltä. Kukaan ei soittanut mulle, kukaan ei halunnut musta yhtään mitään. Mä otin yhteyttä, jos mulle sopi ja jaksoin. Otin silloin itselleni koirankin ja oli niin ihanaa kulkea viiden aikaan aamulla koiran kanssa ulkona. Ihan kuin olisi ollut jonkun elokuvan lavasteissa, kun missään ei näkynyt ketään. Sitten tuli taas paluu arkeen. Ihmiset alkoivat odottaa, että elän taas kuten normaalit ihmiset. Joten sen jälkeen olen taas keikkunut iltaisin hereillä. Vaikka väsyttää, en mene nukkumaan. Ja kun "uni-ikkuna" on mennyt ohi, niin sitä on ihan PLIM ja sen jälkeen menee taas monta tuntia ennenkuin saa unen päästä kiinni. Herään edelleenkin aamuisin viideltä, mutta koska olen nukkunut liian vähän, jatkan nukkumista. Toivon työelämän päättymisen jälkeen voivani palata taas vuoteen 2013 eli siihen, että voisin elää oman vuorokausirytmini mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän on sinusta huolissaan. Haluaisi sinulle päivärytmin.
Eläkeläisen ei ole mikään pakko nousta klo 6, vaan klo 12 on ihan hyvä aika.
Ei ole pakko, ei todellakaan. Ainoa mikä on jopa eläkeläisille tärkeää on kunnollinen päivärytmi. Kukaan täysjärkinen liikuntakykyinen eläkeläinen ei makaa rötkötä puoleen päivään. Aloittajalla on iso ongelma. Kyllä kaiken päivää nukkujalla ei ole sosiaalista elämää, koska muut eläkeläiset ovat jo tehneet vaikka mitä ja siirtyneen kotiin ruokailemaan ja ottamaan kenties 20 min päikkärit (aloittaja vasta ryömii vällyjen alta). Sitten on taas valmis liikkumaan ja hankkimaan luonnollisen väsymyksen, jotta saa hyvät yöunet ja pirteänä herää taas uuteen aamun.
Mulla on kunnollinen päivärytmi. Heräsin juuri ja kohta aamupalalle. Sitten teen kotitöitä, ulkoilen, käyn kaupassa ym. kaikkea, mitä mieli tekee tai ei tee, mutta on muuten pakko. Päivä ruuan syön neljältä, iltapalan kahdeksalta. Joskus iltaisin käyn elokuvissa tai konserteissa. Puolen yön aikaan alan lukea tai katson jonkun hyvän elokuvan. Sitten kuuntelen musiikkia ja yöunille joskus kolmen neljän aikaan. Ihanaa olla eläkkeellä, kun saa elää oman rytmin mukaan. Ei ole omat lapseni valittaneet eikä mieskään, joka herää kuudelta aamulla. Yhteistä aikaa meille jää ihan riittävästi.
Olen aloittaja.
Tähän ketjuun sotkeutui joku motkottaja, joka luuli kai että eläkeläinen on jokin 30-vuotias tms. Ja taas haukutaan mielenterveystapaukseksi ihan provosointiasenteella. Verrataan siihen miten asiat olivat 100 vuotta sitten. Nämä asiat tiedetään eikä niistä ollut puhe.
Ikävää, ettei jakseta lukea otsikkoa eikä tekstiä. Parantamisen varaa on.
Minähän juuri EN ANTANUT hänen kiukutella minulle omista asioistani.
Tuosta terveyspuolesta: sanoin jo n 10 vuotta sitten, että hommaavat mulle eutanasian jos siltä näyttää.
En velvoita lapsiani hääräämään ja hoitamaan itseäni. Siivoamaan tai kaupassakäymään. Toistaiseksi (68vee) liikun autolla ja hoidan itse asiani.
Selvitän mikä on systeemi kunnassa mikäli minä joudun vuoteen omaksi. Hoidinhan itse avustajana näitäkin tapauksia.
Ei lasteni minua tarvitse hoitaa hautaan. Heillä on omat elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ai me eläkeläiset emme ole hoitaneet ketään tai tehneet mitään??
40v haastavassa työssä, työmatkoilla, 4 lasta kasvatettu ja koulutettu tuottaviksi (!) veronmaksajiksi, elätetty ja hoidettu appikset, hoidettu lastenlapset, maksettu lomia lasten perheille, maksettu asuntolainaa vuosikymmeniä, yritetty sinnitellä omista terveysogelmista huolimatta ja sanot ettei ole oikein nukkua aamulla pidempään ja nauttia vapaudesta!?
Haista vttu!
Eläkeläinen 65v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista sinä sisälukutaidoton vttu. Monenko lapsen äitinä sinä olet jäänyt leskeksi?
Joo olisi kiva tietää jäitkö suurenkin lapsilauman kanssa leskeksi.
Ihan tiedoksi: venkula-slangisanaa käytetään henkilöistä, jotka ovat lusineet linnatuomion. Siis rikolliset.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitäisi teidän mielenvikaisten nykynuorten saada vaikka ei kunnon työhistoriaa edes ole.
Talot, autot, kissat ja koirat ostetaan velaksi. Jos vanhempasi olisivat kävelleet pankkiin hakemaan miljoonalainaa taloa varten, heidät olisi naurettu ulos.
Suomessa on maailman eniten tukia lapsiperheille, tukia joita muut eurooppalaiet ihmettelevät.
Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha
Minkä ikäisille tarkasti ottaen nyt kohdistat sanasi? Ovathan lapsiperheet saaneet avustuksia ja verovähennyksiäkin ainakin 90-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Buhhahhaa noi maailman parhaat lapsiperhe-edut. Suurin osa noista eduista liittyy siihen että Suomessa pienten lasten äidit raataa niska limassa ansiotyössä maksamassa eläkemaksuja ja veroja. Sitäpä ne siellä Euroopassa vasta ihmetteleekin minun kokemuksen mukaan.
Tämä! Missään muussa maassa Euroopassa ei äitien ole PAKKO käydä töissä perheen toimeentulon takia. Yhden ihmisen palkalla ja lapsilisällä selviää ihan ok toisin kuin Suomessa.
Näin on ollut käytännössä aina. Etuja saa vain jotkut tukiloiset, ei tavalliset ihmiset edes hädän hetkellä
Nousta miksi?
Kapakassa aloittaja oli bilettämässä viimeksi 90-luvulla. Leskenä ja yksinhuoltajana ei biletetty yhtään. Näin vanhana (68) ei kiinnosta.
Niin. Mä en elä millään eläkeläisleirillä. Mun elämistä ei verrata muiden elämiseen.
Herän klo 10, nousen klo 12 normaalisti, en nuku päikkäreitä, nukkumaan menen klo 01.
Itse en ole kateellinen kenellekään. Tiedän että itse olen kateuden aihe.
Miten pystyit kaikkeen kun lasten isä kuoli? Ei ollut vaihtoehtoja. Siten.
Eri, mutta eläkeläinen myös, ja minun päivärytmi on, että menen klo 4-6 aikaan aamuyöstä nukkumaan ja heräilen klo 12-13. Ja se ei todellakaan kuulu kellekään. Sosialista elämää ei ole enkä sellaista halua. Ei ole koskaan ollut, työiässäkin elin sinkkuna ja erakkona. Liikuntaa kyllä harrasta, kuntosalilla tulee käytyä pari kertaa viikossa, ja koiran kanssa lenkkeiltyä pari tuntia päivässä. Alkoholin juomisen lopetin jo nelikymppisenä, kun se alkoi lihottaa, joten ei ole kyse siitä että joisi aamuyöhön. Olen vaan aina ollut yökyöpeli, ja on ihanaa kun enää työelämä ei haittaa luontaisen rytmini toteutusta. Jos joku livenä mulle tästä valittaisi, tekisi mieli tehdä vanhojen peltotyöläisten protesti, nostaa hameita ja näyttää persettä vastalauseeksi.