Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen lapsi kadehtii eläkeläisvanhempansa valintoja

Vierailija
30.01.2025 |

Tosiaan 30-vuotias lapseni kiukustui, kun hänelle selvisi että nukun niin pitkään kuin nukuttaa enkä nouse sängystä ennen puoltapäivää. Olen aina nukkunut paljon, mahdollisuuksien mukaan.

Kysyin että miksi mun pitäisi nousta. Olen viimeinkin eläkkeellä. Hän itse mainitsi marttyyrin tavoin nousevansa jo ennen klo 06:tta töihin. Sanoin ettei mulla ole kiirettä aamulypsylle (kaupungissa asumme omissa asunnoissamme). 

Sitten kuului jotain urputusta etten olisi oikein töitä tehnytkään. Sanoin että tein ennen hänen syntymäänsä 20 vuotta ja hoidin hänet ja sisaruksensa yksinhuoltajana (isänsä kuoli). Tein sitten töitä avustajana jonkin verran ajoittain, koska vanhempia naisia ei enää palkattu niihin töihin joihin mulla oli koulutus ja taito. Kärsin tästä asiasta paljon.

Mitä mieltä ollaan? Minä tykkään ettei asia hänelle kuulu ja lyö nyt minua aiheetta. Epäoikeudenmukaista. Kyllä nousin yöllä kun vaippoja piti vaihtaa ym. ja hoidin muun pikkulapsirumban yksin. Tämä lapsi opiskeli parikin ammattia ja nyt töissä pari vuotta. En sanonut tätä asiaa vaan yritin tyynnytellä tilannetta joka eskaloitui aivan yllättäen. 

Ei tunnu ihan kivalta. Tää lapsi on ollut aiemmin fiksu. Kannattaako tätä alkaa penkoa? Eihän mun tarvitsisi nyt CV:täni hänelle esittää!

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut aamu-uninen.  Se ei ole iän myötä muuttunut miksikään.  

Nyt viimein kun pääsin eläkkeelle, saan nukkua niin pitkään kuin nukuttaa.  Ei se ole keneltäkään pois.

Vierailija
82/103 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo sun kettuilus nyt lapsellista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut on älykkäämpiä. 

Vierailija
84/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinenhan hän on, kun laiska äiti, joka on voinut laiskotellen elämänsä elää ja päässyt eläkkeelle, jossa voi puoleen päivään nukkua. Hänellä itsellään ei tuollaisia mahdollisuuksia olemaan.  Vielä vähintään 40 vuotta työuraa jäljellä ja ehkä joutuu sinä aikana vielä ammatin tai pari opiskelemaan.

Vierailija
85/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset.. sisäinen tarve määritellä miten muiden tulee elää.

Vierailija
86/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä fitun väliä on kenenkään päivärytmillä , varsinkaan jos se ei mitenkään liikuta muiden elämää.

Jos olette lapsia saaneet, ne pitää viedä tarhaan ehkä kukonlaulun aikaan ja sitten töihin.

Teinejä taas saa öisin joskus jostain hakea.

Aikuisten lasten äidit ja isät pitäkööt rytminsä miten lystää. Jos siihen mahdollisuus ja terveys sellainen että se on mahdollista , esim. Pissíhätä voi ajaa ylös ja joitain nukuttaa hyvissä ajoin illalla otetut mielenterveys- tai masennuslääkkeet. 

Jokainen nukkuu kun nukkuu ja kakkiii ku kakkiii.

Vierailija
87/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä fitun väliä on kenenkään päivärytmillä , varsinkaan jos se ei mitenkään liikuta muiden elämää.

Jos olette lapsia saaneet, ne pitää viedä tarhaan ehkä kukonlaulun aikaan ja sitten töihin.

Teinejä taas saa öisin joskus jostain hakea.

Aikuisten lasten äidit ja isät pitäkööt rytminsä miten lystää. Jos siihen mahdollisuus ja terveys sellainen että se on mahdollista , esim. Pissíhätä voi ajaa ylös ja joitain nukuttaa hyvissä ajoin illalla otetut mielenterveys- tai masennuslääkkeet. 

Jokainen nukkuu kun nukkuu ja kakkiii ku kakkiii.

Tuo viimeinen virke sopii hienosti elämänohjeeksi.

Vierailija
88/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pitäisi  teidän mielenvikaisten nykynuorten saada vaikka ei kunnon työhistoriaa edes ole.

Talot, autot, kissat ja koirat ostetaan velaksi. Jos vanhempasi olisivat kävelleet pankkiin hakemaan miljoonalainaa taloa varten, heidät olisi  naurettu ulos.

Suomessa on maailman eniten tukia lapsiperheille, tukia joita muut eurooppalaiet ihmettelevät.

Näitä ei vanhemmillasi ollut:

Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha

Ei tämä nyt ainakaan faktoilla ja logiikalla ole pilattu. Kuulostaa jopa boomerin pakinalta.

Vierailija
89/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni laiskaksi kasvatettu nuori aikuinen haluaisi elää upporikkaiden tyylistä helppoa elämää, missä rahaa tulisi ovista ja lävistä mahdollisimman vähällä tekemisellä ja vaivan näöllä.

Vierailija
90/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kateellinen. Olen minäkin vähän ja katkera kun oma työelämä on sirpaleista, vanhemmat ei tukeneet kun opiskelin jne. Oma eläkeikä vaan nousee ja nousee, onko sitä edes enää. Samaan aikaan vanhemmat ostelee tesloja ja nauttii varhaiseläkkeestä. Nykyään ei ole samaa eläkejärjestelmääkään enää siis että voisi päästä aiemmin eläkkeelle. Yritänhän minä säästää mutta elämä maksaa, vuokra jne.

Mutta olisin myös huolissani lapsestasi. Miksi joutuu herätä klo 6 ja on epätyytyväinen elämään? Kysy miten hänellä menee? 

Vierailija
91/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla erittäin hienot ja arvostavat välit aikuiseen poikaani. Puhumme toisillemme kunnioittavasti ja nukumme kumpikin hyvin ja makeasti. Olemme kaikki hyvin käyttäytyviä. 

Vierailija
92/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pitäisi  teidän mielenvikaisten nykynuorten saada vaikka ei kunnon työhistoriaa edes ole.

Talot, autot, kissat ja koirat ostetaan velaksi. Jos vanhempasi olisivat kävelleet pankkiin hakemaan miljoonalainaa taloa varten, heidät olisi  naurettu ulos.

Suomessa on maailman eniten tukia lapsiperheille, tukia joita muut eurooppalaiet ihmettelevät.

Näitä ei vanhemmillasi ollut:

Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha

Vanhemmuudelle asetetut kriteerit olivat paljon alhaisemmat kuin nykyään. Ei voi enää jättää 6-vuotiasta kotiin y

Kerroit minun perheeni kodinhankinnasta: okt yläkerta, 25 neliön yksiö kolmella hengellä, 74 neliön kaksio, 130 neliön okt.😀

Vierailija
93/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellinenhan hän on, kun laiska äiti, joka on voinut laiskotellen elämänsä elää ja päässyt eläkkeelle, jossa voi puoleen päivään nukkua. Hänellä itsellään ei tuollaisia mahdollisuuksia olemaan.  Vielä vähintään 40 vuotta työuraa jäljellä ja ehkä joutuu sinä aikana vielä ammatin tai pari opiskelemaan.

Kateellinen?  No niin kai.  Minäkin olin kateellinen naapurin eläkeläispariskunnalle, kun jouduin aamupimeässä lähtemään töihin joka ikinen päivä ja ne alkoi hakata kuistilla mattojaan aamulla seitsemältä.  Kai ne oli viideltä jo nousseet ylös 

Ajattelin aina, että miksei ne vaan käännä kylkeä ja ja jatka uniaan, kun ei mihinkään tarvi lähteä.

Mistään muusta en kyllä niille kateellinen sitten ollutkaan, kaksi huonojalkaista, huonokuuloista vanhaa ihmistä, ei juuri vieraita käynyt eikä itse pystyneet kovinkaan paljon.  Auteltiin niitä joissakin asioissa, mieheni lähinnä.

Ja nyt olen itse eläkkeellä, 40 vuotta lähdin töihin aamulla, oli sää mikä tahansa, väsytti tai ei. Ja minä todellakin nukun niin pitkään kuin unta riittää.  Mutta aina sitä ei vain riitä.  Kuuden aikaan sitä jo voisi nousta kahville.  Joskus nousenkin ja sitten menen takaisin nukkumaan jos nukuttaa.

Jos tämä naapurin nuorta paria ärsyttää, niin enpä ota kantaa.  Aikanaan pääsevät tähän tilaan joka tapauksessa hekin ja minä olen haudassa.

Vierailija
94/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin harhaista kuvitella, että vanhemmat kadehtisivat lapsiaan.

Vierailija
95/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli aikaisemmin hyvä ketju jossa oli kommentteja puoleen ja toiseen . Mutta sekin poistettiin kuten niin monta ketjua ennenkin , en kyllä ymmärrä että miksi. Tämä on kyllä aika uusi ilmiö että nuoret ihmiset kadehtii vanhempiaan, jotka kuitenkin ovat tehneet yleensä pitkän työuran, kasvattaneet paljon useampia lapsia kuin nykyperheellä on, ja pääsääntöisesti ilman noita kaiken maailman tukia, joista nykypolvi saa nauttia. Taitaa vissiin olla niitä liikaa kun työnteko ei enää kiinnosta. Ilmaiseksi pitäisi saada seinästä rahaa. Kyllä aikaisempikin sukupolvi on omasta selkänahastaan tuon elintasonsa repinyt, ihan turha kadehtia jos itse ei muuta viitsi kuin takapuoltaan levittää. Hävetä saisitte. Ennen vanhaan  raadoimme juuri sen takia että omilla lapsillamme olisi parempi ja helpompi elämä, samoin meitä edeltävä sodasta selvinnyt sukupolvi. Ei olisi näköjään kannattanut ,jos k

Eiköhän sinun oma ikäluokkasi ole jo ottanut vastuun työelämässä, politiikassa  ja lainsäädännössä.  Teidänkin pitää tehdä ihan itse teille mieleinen elämä. 

Vierailija
96/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja huomauttaa, että tämä lapsi on miespuolinen. 

Vierailija
97/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja pyytää, että kommentoitaisiin aloitusaihetta yleensäkin eikä lähdetä kailottamaan ja marisemaan aiheesta, josta ei ollut puhe.

Vierailija
98/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa: työaikansa valtion virassa alkaa siten, että herätys + junamatka + siirtyminen työpaikalle vievät n 1,5 h. On unelma-ammatissaan mutta jokin kiristää pinnaa. Sitä kai mutsilleen nyt kippuroi.

Vierailija
99/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateellinen?  No niin kai.  Minäkin olin kateellinen naapurin eläkeläispariskunnalle, kun jouduin aamupimeässä lähtemään töihin joka ikinen päivä ja ne alkoi hakata kuistilla mattojaan aamulla seitsemältä.  Kai ne oli viideltä jo nousseet ylös 

Ajattelin aina, että miksei ne vaan käännä kylkeä ja ja jatka uniaan, kun ei mihinkään tarvi lähteä.

Mistään muusta en kyllä niille kateellinen sitten ollutkaan, kaksi huonojalkaista, huonokuuloista vanhaa ihmistä, ei juuri vieraita käynyt eikä itse pystyneet kovinkaan

Sinä pääsit aikanaan eläkkeelle ja kylkeä kääntämään. Nuorta paria sama oikeus ei koske.

Vierailija
100/103 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en keskustelisi tuosta ollenkaan. Sinä elät kuten haluat, eikä se kuulu aikuiselle lapsellesi mitenkään. Samoin kuin ei sekään oletko joskus aiemmin tehnyt hänen mielestään tarpeeksi töitä vai et - tämä keskustelu ei johda mihinkään, itse toteaisin vaan jos syyttäisi ettei ole tehnyt tarpeeksi työtä, että no sinä olet siis sitä mieltä, selvä, ja vaihtaisin puheenaihetta.

Mä kadehdin vähän myös mun eläkeläisvanehmpia, mutta en minä sitä niille ilmaise. Mun kateus johtuu siitä, että molemmilla on isompi eläke kuin mun palkka sairaanhoitajana. Ja matkustelujaan ja hienoa omakotitaloaan, kun itse asun Helsingissä pienessä kaksiossa. Yleensä heidän elämäänsä, uramenestystään jne. Töitä tekivät kyllä pitkään ja paljon, tekivät ison luokkanousun jne. Kadehdin, mutta ymmärrän että se on mun luonteenheikkous, eikä heidän syy.

Kyllä minusta tässä yhteiskunnassakin on jotain pahasti vialla, kun toiset saa eläkettä enemmän kuin toiset rankasta kokopäivätyöstä palkkaa. Ja mahdollisuuksiakin on paljon vähemmän.

Silti tämä yhteiskunta odottaa, että meidän sukupolvi huolehtii mahdollisen työnsä (jos on ollut niin onnekas, että on kunnon työn saanut) ohella myös omat vanhempansa ilman mitään rahallista korvausta. Jos olemme suht hyväosaisia, saatamme asua samoissa taloissa kuin vanhempamme ja isovanhempamme, mutta silti maksamme niistä koko ikämme pankille. Miten tämä on edes mahdollista, että ennen duunarillakin oli varaa lähes uuteen isoon ok-taloon ja hän sai sen maksettua, mutta nyt edelleen emme saa samoja 60-luvun taloja maksettua kuin nippa nappa ennen eläkeikää? Ymmärrän sikäli hyvin katkeruuden tunteitakin. 

Aloittajalla on kyllä oikeus nukkua milloin haluaa enkä mitenkään vähättele ap:n elämän haasteita. Kuitenkin yleisellä tasolla ihmettelen, mitä tässä maassa tapahtui ja tapahtuu, kun kaikki menee ihan perseelleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi