Oletteko huomanneet eroa paistaako pizzan 430 vai 480 asteessa?
En yleensä jaksa odotella 430 korkeammalle, ihan hyvää on tullut.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eroa, molemmissa tapauksissa makoisa hiilikasa.
Tuossa lämpötilassa palaa jo ilmoliekillä. Ei jää kuin tuhat.
Taas mamma joka ei ole paistanut pitsaa kunnolla koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen höpötystä tämä on?
Kukaan ei taida vastata aloittajalle koskaan itse kysymykseen :D minulla ei ole pizzauunia (eikä siten ikinä oikeasti tosi hyvä pizzaa kotona tehtynä) joten en osaa vastata. Huvittaa vaan tämä keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei taida vastata aloittajalle koskaan itse kysymykseen :D minulla ei ole pizzauunia (eikä siten ikinä oikeasti tosi hyvä pizzaa kotona tehtynä) joten en osaa vastata. Huvittaa vaan tämä keskustelu.
Onko täällä joku joskus saanut vastauksen yhtään mihinkään?
En ole huomannut. Yleensä yhtä i d i o o t t i kokki molemmissa lämpötiloissa.
Omassa tavallisessa uunissa 250 astetta saa riittää, ei ole vielä pizzan syömisestä yskää tullut.
Nämä yli 400 asteen paistot ovat hifistelyä ja ohutpohjaisen pizzan nopsaa paistoa, täytteet eli basilikanlehdet ja
oliiviöljy laitetaan uunista otetun pizzan päälle ja kuvitellaan sen olevan hyvää.
En ymmärrä miksi pizzapohjan pitäisi olla rapea?
Minä kuumenna pizzan valkohehkuiseksi plasmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö pizzaa keramiikkauunissa?
Harvoin niitä saa noin alhaiseen lämpötilaan säädettyä.
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää oikean pizzauunin lämpötiloista. Sitä ei siellä kovin kauan tarvitse pitää.
Vierailija kirjoitti:
Omassa tavallisessa uunissa 250 astetta saa riittää, ei ole vielä pizzan syömisestä yskää tullut.
Nämä yli 400 asteen paistot ovat hifistelyä ja ohutpohjaisen pizzan nopsaa paistoa, täytteet eli basilikanlehdet ja
oliiviöljy laitetaan uunista otetun pizzan päälle ja kuvitellaan sen olevan hyvää.
En ymmärrä miksi pizzapohjan pitäisi olla rapea?
Ei napolilaisen pizzan pohja ole rapea vaan pumpulinpehmyt. Pizza täytetään ihan normaalisti ennen uunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku joskus saanut vastauksen yhtään mihinkään?
Aina saa mutta useimmiten väärän, niin kuin tässäkin ketjussa.
On täällä ehditty kuitenkin tietämään paremmin, vaikkein mitään hajua asiasta olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti kyse on fahrenheiteista
Ihan normaaleista napolilaispizzan paistolämpötiloista celsiusasteissa. Paistoaika on minuutin korvilla.
Niinpä. Täällä mammat ovat taas pihalla kuin lumiukot.
Tätä juuri kaipasinkin: pizzasnobit keulimassa knoppitiedollaan.
Aloitus on tietenkin provo suunniteltu houkuttelemaan niitä pannupizzaa pullataikinasta puoli tuntia kotisähköuunissa hauduttelevia muka kokkeja joiden mielestä se on ihan tosi hyvää ja on pellejen hommaa hifistellä nollanollajauhoilla ja neljän sadan lämmöillä ja ohuilla rapeilla pohjilla ja kuka hullu muka ostaa pizzeriasta kympillä sitä lättyä kun kotona tekee X-tra puolikarkeista ja tarjoustonnikalasta ihan yhtä hyvää eikä kukaan huomaa mitään eroa ja sinappia voi tursottaa päälle jos ei ole makua.
Ja kyllä. Jos vaatimustaso ja makuaisti on sitä luokkaa, niin makaronilaatikonkin voi tehdä kattilassa vartissa keittämällä kaikki aineet ja kaatamalla sekaan hevosenpaskaa. Kukaan i kiellä eikä voi kiistää että JUST SINUSTA se on tosi hyvää eikä eroa mitenkään oikeaoppisesta.
Mutta sitten taas avauksessahan on provon lisäksi täyttä asiaa niille, joilla ymärrys ja kiinnostus riittää sille tasolle. Siihen itse en osaa mitenkään muuten vastata kuin että ei, en ole huomannut eroa. Lämpötilaeron merkitys tuolla huitteilla on aika vähäinen, koska paistoaika kuitenkin on lyhyt, eikä suhteessa pieni lämpöero kovin paljoa vaikuta energian siirtymiseen tai kemiallisiin reaktioihin. Mahdollinen paistoajan lyheneminen on vain sekunteja eli käytännössä huomaamaton.
Tämä ketju paljasti totuuden tämän palstan kirjoittajista ja Suomen ruokakulttuurista ("kulttuurista") yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän kirjoittaja arvatenkin tapaa hauduttaa pitsaa puolituntia.
Näin on. Mä kohotan tota mun 1200W jauhoa bulkkina 4kk ja palloina 6vko.