Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävän kanssa viihteellä. Ystävä petti puolisoaan. Mitäs nyt?

Vierailija
29.01.2025 |

Perheellinen hän kuin minäkin, jos sillä on väliä.

En tiedä onko koskaan ennen tehnyt noin.

Omat ajatukset on aivan sekaisin, minulla kun ei ole mitään kokemusta pettämisestä enkä ole koskaan ajatellut että joku lähipiirissäni tekisi jotain tuollaista. :O Olen kai viattomassa kuplassani mutta silti on vaikea suhtautua tähän. Pettikö hän tavallaan myös perheensä tai minut? Ainakin minusta tuntuu että voiko häneen enää luottaa ja että hän onkin joku toinen ihminen kuin ennen. Pitääkö kertoa hänen puolisolleen, saanko kertoa edes omalleni?

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä tiedät, että ohan olivat sillä lailla? Vai olitko mukana?

En ymmärrä mistä sinä sen asian sait tietää.

Vierailija
42/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrot miehellesi, alkaako hän epäillä että sinäkin toimit noin?

Entä jos kaveri jää myöhemmin kiinni miehelleen ja en ole kertonut omalle. Sittenpä vasta soppa syntyy!

Miten niin? Miksi sinun pitäisi kertoa? Eivät kaverisi asiat ylipäänsä kuulu puolisollesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos moraali vaatii niin kerrot ystäväsi puolisolle. Voit ajatella asiaa siltä kannalta että miten haluaisit toimittavan jos se olisikin oma puolisosi joka olisi pettänyt sinua.

Onko tämä näin yksinkertaista? Ja onko moraali näin yksinkertaista?

Jos miettii vain itseään, niin ehkä lainatun ehdotuksen mukaisesti voi toimia. Siis tosiaan: vain itseään.

Tieto vaikuttaa laajalti suureen verkostoon ihmisiä, ei vain itseen. Pystytkö korkealaatuisesti arvioimaan paljastamisen seuraukset koko verkostolle? Siis ei vain itsellesi.

Minusta tuo taas on älyllisesti laiskaa. Pettäjä on toiminut väärin, ei totuuden kertominen ole koskaan väärin kun kyseessä on aikuinen ihminen. Seuraukset voivat olla mitä tahansa, kertoi tai ei. 

Vierailija
44/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kaveri jää myöhemmin kiinni miehelleen ja en ole kertonut omalle. Sittenpä vasta soppa syntyy!

Miten niin? Miksi sinun pitäisi kertoa? Eivät kaverisi asiat ylipäänsä kuulu puolisollesi.

En mä ainakaan haluaisi että puoliso jatkaa sellaisten ystävien kanssa jotka mahdollistavat pettämisen. Jos siis päätettäisiin jatkaa yhdessä. Sama kuin päihderiippuvaisten kanssa: vanha seura pitää hylätä.

Vierailija
45/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on puolison kanssa sopimus, eikä tietenkään olla mainostettu sitä kenellekään. Voisin kyllä ihmetellä jos puolison ystävä tulisi kertomaan illan tapahtumia, siinä vaiheessa kyllä kertoisin sopimuksesta mutta myös puolisolle kertoisin kenelle olen sopparin paljastanut ja miksi. Aika lailla varmasti tämä ystävä olisi menneen talven lumia, tai ainakin jonkinlainen särö tulisi, luulisin.

Eikö näiden kanssa kannattaisi olla avoin? Miksi se pitää salata? Saisitte saman mielisiä ihmisiä tuohon kuvioon eikä kukaan menisi ihastumaan ainakaan ja toisaalta varmaan moni saa omat kicksinsä tuostakin.

Ja miksi ihmeessä sä sen ystävän heivaisit?

Vähän ihmetyttää nää avoimet suhteet kun sitä ollaan muka niin vapaamielisiä ja avoimia mutta kuitenkin hävetään sitä omaa touhua niin paljon, että se pidetään "salassa".

Ei todellakaan kannata olla avoin. Ihmiset juoruilevat valtavasti, ja sitten on se ihmistyyppi, jonka mielestä avoimessa suhteessa olija on kaikille saatavilla, kun ns. estettä ei ole. 

Osa povaa tuhoa suhteelle, osa moralisoi, osa alkaa pelätä, että vonkaisimme heitä sänkyyn. 

Kun avoimet suhteet ja polyamoria alkoivat kiinnostaa, kerroin alkuun asiasta ihmisille, ja sain todella laidasta laitaan reaktioita ja myös härskejä ehdotuksia. 

Nyt olen avoimessa suhteessa, josta tietävät vain asianosaiset. Vertailun vuoksi: kumppanini on samaa sukupuolta kuin minäkin, eikä kellään töissä tai yksityiselämässä ole sen suhteen ongelmaa. 

Sivusta

Vierailija
46/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petti sinut? Tämän on pakko olla trolli.

Petti viemällä alueelle, jossa joutuu pohtimaan vakavasti omaa moraaliaan, mihin ei ehkä ole joutunut edes tutustumaan hyvin (palstalta apuja).

Petti pakottamalla ajattelemaan pettämistä, koska se nyt väitetysti siinä toteutui. Tämä "tahrii" avaajankin, koska hän liittää itseensä niin korkeita käsityksiä tämän asian suhteen, ja nämä käsitykset ovat nyt koetoksella.

Kertoo vain sen, että oma moraalinen kompassi on kalibroimatta. Emmekä ole enää niin tiivis yhteisö, että jakaisimme saman etiikan: yksi katsoo yhdestä vinkkelistä, toinen toisesta. Oikeaa vastausta ei löydä muualta kuin omasta sydämestäkään eikä sieltäkään, jos ei ole asiaa itselleen loppuun joskus käsitellyt.

Kasvun paikka.

Palsta auttaa.

Vierailija
47/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Kuulostat koko ajan hölmömmältä ja lapsellisemmalta. Vai oletko vain nuori ja hyvin vähän elämää nähnyt? 

Koeta nyt ymmärtää: Ei kuulu sulle. Kaverisi mies on voinut pettää kaveriasi ties miten monta kertaa. Ei sun ja sun miehen kuulu ottaa asiaan kantaa tyyliin pari vastaan pari.

Sen ymmärrän kyllä, jos kaverisi petollisuus ja löyhätapaisuus saa sut epäilemään kaverisi luotettavuutta suakin kohtaan. 

Mistä päättelit että hän petti? Missä olitte, kun pettämiseen ylipäänsä tuli tilaisuus? Itse en arvosta puolisoidensa pettäjiä, mun havaintojen mukaan he ovat itsekkäitä, nopean nautinnon perään, usein mielenterveys heikko ja narsistista, vastuuntunnotonta ihmislajia. En arvosta enkä luota.

Vierailija
48/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että heillä on miehen kanssa sopimus, lupa tommoseen. Älä puutu. 

Meillä on avoin suhde, josta en ole puhunut kavereille, kun ei vain ole tullut mikään seksielämä puheeksi. Sopimukseen kuuluu myös se, että emme halua tietää kenen kanssa seksiä on, kunhan hoitaa ehkäisyn. Homma menisi pilalle, jos joku ulkopuolinen kertoisi minulle kenen kanssa puoliso on puuhastellut.

Vierailija
49/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kaikki pettäjä-penat heti sanomassa, että luvan kanssa oli liikkeellä. Sitten jos kerran asia on näin selvä, niin ap voi kertoa asiaasta omalle puolisolleen.

Tällä palstalla on tosi paljon pettämisen puolustajia ja jopa ihailijoita. En voi käsittää. Minusta siinä, ettei pysty olemaan luotettava edes omalle puolisolleen, ei ole mitään mitä ystävien tai läheisten tarvitsisi tukea ja ymmärtää. 

Ei kai tässä ole kyse tukemisesta tai ymmärtämisestä, vaan siitä kannattaako toisen asioihin puuttua. Hyvin harvoin kannattaa.

Vierailija
50/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos moraali vaatii niin kerrot ystäväsi puolisolle. Voit ajatella asiaa siltä kannalta että miten haluaisit toimittavan jos se olisikin oma puolisosi joka olisi pettänyt sinua.

Onko tämä näin yksinkertaista? Ja onko moraali näin yksinkertaista?

Jos miettii vain itseään, niin ehkä lainatun ehdotuksen mukaisesti voi toimia. Siis tosiaan: vain itseään.

Tieto vaikuttaa laajalti suureen verkostoon ihmisiä, ei vain itseen. Pystytkö korkealaatuisesti arvioimaan paljastamisen seuraukset koko verkostolle? Siis ei vain itsellesi.

Minusta tuo taas on älyllisesti laiskaa. Pettäjä on toiminut väärin, ei totuuden kertominen ole koskaan väärin kun kyseessä on aikuinen ihminen. Seuraukset voivat olla mitä tahansa, kertoi tai ei. 

"Totuuden kertominen ei ole koskaan väärin" ei ole älyllisesti laiskaa?

Uskis? Pohjanmaa? Sisäsiittoinen?

Totuus on niin tärkeä, että se on aina sanottava ääneen.

Siis ei "minun käsitykseni", vaan nyt puhutaan totuudesta. Tai ehkä jopa Totuudesta.

Vierailija
51/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisoni ystäväni pettäisi niin en olisi kiinnostunut kuulemaan vaimoltani mitään raporttia asiasta. Ei kuulu minulle sillä pääsääntöisesti en tunne edes hänen ystäviään. En tee mitään tiedolla. Jos vaimo päättäisi raportoida petetyn puolisolle kyselisin että tunteeko puolison ja onko pelättävissä myös vaihtoehto että syyttää sivullista kertojaa avioliiton pilaamisesta. Sitähän ei koskaan tiedä miten joku sekoaa asiasta. Tai tekee mikä kohdistuu sitten pettäjään tai vaikka lapsiin.

Myönnän etten itse menisi kertomaan sivullisen ihmisen pettämisistä puolisolleen mutta toisaalta en olisi kyllä kiinnostunut olemaan hänen ystävänsä enää myöskään ja olen niin tehnytkin. 

Vierailija
52/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sekaannu heidän välisiin asioihin. Älä myöskään kerro puolisollesi, voi kuulostaa tylyltä, mutta usko minua. Kiität myöhemmin.

Vierailija
53/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on puolison kanssa sopimus, eikä tietenkään olla mainostettu sitä kenellekään. Voisin kyllä ihmetellä jos puolison ystävä tulisi kertomaan illan tapahtumia, siinä vaiheessa kyllä kertoisin sopimuksesta mutta myös puolisolle kertoisin kenelle olen sopparin paljastanut ja miksi. Aika lailla varmasti tämä ystävä olisi menneen talven lumia, tai ainakin jonkinlainen särö tulisi, luulisin.

Outo tapa toimia. Kai sille ystävälle voisi kertoa ennen illanviettoa tällaisesta, jottei toinen joudu kiusalliseen asemaan? 

Ei tämmönen kahdenvälinen sopimus ole sellainen asia jota kerrotaan eteenpäin. 

Niin että nssitaan vaan muita mutta ei kerrota kenellekään? 🤔

Miksi pitää parisuhteen asioista kertoa muille?

Vierailija
54/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näiden kanssa kannattaisi olla avoin? Miksi se pitää salata? Saisitte saman mielisiä ihmisiä tuohon kuvioon eikä kukaan menisi ihastumaan ainakaan ja toisaalta varmaan moni saa omat kicksinsä tuostakin.

Vähän ihmetyttää nää avoimet suhteet kun sitä ollaan muka niin vapaamielisiä ja avoimia mutta kuitenkin hävetään sitä omaa t

No se on meidän kahden välinen juttu, eikä kumpaakaan huvita selitellä syitä kenellekään. Eikä kumpikaan mitenkään aktiivisesti haeta muuta seuraa, eikä edes haaveilla siitä. Jos jotain tapahtuu niin tapahtuu, ja se siitä. 

Vierailija
55/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmetyttää nää avoimet suhteet kun sitä ollaan muka niin vapaamielisiä ja avoimia mutta kuitenkin hävetään sitä omaa t

Tätä olen aina miettinyt. Kai se jotenkin hävettää kun salassa touhutaan.

Miksi tämä asia kuuluisi tutuille tai työkavereille sen enempää kuin se, onko makuuhuoneessa käytössä köysiä tai piiskoja, tai harrastetaanko peggingiä? Onko ihmisten seksielämä jotenkin julkistamisvelvollisuuden alainen asia?

Vierailija
56/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivalla työkaverit ottaa aina sormuksen pois jo lähtiessä ja sitten jekkua naamaan.

Vierailija
57/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kertomaan kaverisi miehelle.

Kaverisi sanoo että valehtelet, itse petit miestäsi ja olet nyt syyllisyydentunnossa ja kateellinen kaverillesi.

Kumpikaan heistä ei ole enää ystäväsi ja kaverisi mies kertoo miehellesi.

Noin noissa aina käy.

Vierailija
58/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on satavarma tapa saada sekä kaverin että kaverin miehen vihat niskaansa! Kiitosta ei tule mistään.

En osaa sanoa miksi näin on, mutta näin on. Pariskunta voi ajatella jopa, että tämä kielikello on syypää kaveripariskunnan epäsopuun. Toisen parin mies voi ajatella että olisi mieluummin ollut tietämättä vaimonsa kännisestä sähläyksestä. Ja se kaveri on takuulla menetetty.

Mitä kielikello saa vaivansa palkaksi: kuvitelman sädekehästä päänsä päälle.

Vierailija
59/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan haluaisi että puoliso jatkaa sellaisten ystävien kanssa jotka mahdollistavat pettämisen. Jos siis päätettäisiin jatkaa yhdessä. Sama kuin päihderiippuvaisten kanssa: vanha seura pitää hylätä.

Aikuinen ihminen on itse vastuussa teoistaan.

Vierailija
60/149 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ap vain kateellinen kun ei itse saanut maistaa kiellettyä hedelmää??