Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka turvata puoliso ilman avioliittoa?

Vierailija
28.01.2025 |

Puoliso ei halua naimisiin ja tämä on täysin ok. Hänelle kyseessä on periaatekysymys, ei ole kyse siitä että haluaisi pitää kaiken omaisuuden erillään. Kun asiasta keskusteltiin, niin hän sanoi olevansa valmis kaikkiin mahdollisiin järjestelyihin että meillä on toistemme suhteen avioliitonomaiset velvoitteet ja oikeudet ilman avioliittoa joten nyt pitäisi tehdä listaa näistä asioista. 

Palstalla on varmasti paljon avopuolisoja jotka ovat miettineet samoja asioita, joten nyt kaikki asiat mitkä pitäisi huomioida ovat tervetulleita!

Asunto omistetaan 50/50, kummallakaan ei ole lapsia. Molemmilla on sisaruksia ja sisarustenlapsia joten kuoleman varalle testamentti täytyy tietenkin laatia (perintöveroja on tsekattu laskurilla, niistä ollaan tietoisia). Ymmärtääkseni Suomessa mikään vapaamuotoinen itselaadittu testamentti kahden todistajan allekirjoituksella ei ole pätevä, vaan laatijan täytyy olla juristi ja muotoseikoilla on ilmeisesti paljonkin väliä. Paljonko pomminvarman testamentin laatiminen suunnilleen maksaa (puhutaanko satasista vai tuhansista euroista)? Tarkoitus siis olisi, että kukaan sisaruksista tai sisarusten lapsista ei voisi edes kiusallaan riitauttaa perinnönjakoa ja lesken oikeutta asuntoon ja irtaimistoon ynnä muuhun. 

Omakannan kautta voi tehdä hoitotahdon, mutta onko sitä kautta ilmoitettu lähiomainen pätevä? Jos toinen joutuu tajuttomana sairaalahoitoon, miten varmistetaan että puoliso on se jolle sairaala antaa ensisijaisesti tietoja ja joka tekee päätökset toisen puolesta? 

Mitä muuta huomioonotettavaa?

Kommentit (182)

Vierailija
81/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotahtoon merkitty pätee.

Voi sen testamentin tehdä itsekin, kunhan ehdot täyttyvät kahden todistajan allekirjoituksella,  yhtä aikaa paikalla  olevina.

Kannattaa  lukea missä muodossa tekstin laittaa 

Mielellään kahtena kappaleena  ja varmaan  paikkaan, esim pankin tallelokeroon 

Vierailija
82/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitotahtoon merkitty pätee.

Voi sen testamentin tehdä itsekin, kunhan ehdot täyttyvät kahden todistajan allekirjoituksella,  yhtä aikaa paikalla  olevina.

Kannattaa  lukea missä muodossa tekstin laittaa 

Mielellään kahtena kappaleena  ja varmaan  paikkaan, esim pankin tallelokeroon 

......jatkoa. Itse tekisin vielä videolle  saman  puhuttuna molemmille  puolisoille omat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ajankohtaista juttua. https://www.hs.fi/elama/art-2000010891656.html

Vierailija
84/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/elama/art-2000010891656.html

Pari oli ollut yhdessä 28 vuotta. He olivat ostaneet yhdessä talon, remontoineet sitä ja saaneet kaksi lasta. He olivat perhe.

Silti minä en ole leski, Mononen sanoo.

Pariskunta ei ollut naimisissa. Kun Ketonen kuoli, Mononen ei saanut hänestä enää mitään tietoa. Jopa sähkösopimuksen siirtäminen omiin nimiin oli hankalaa.

Minä olin vain talonmies, jolla ei ollut oikeuksia mihinkään Tuulaa koskevaan. Se oli karu tunne.

Talo oli vain Ketosen nimissä, koska Mononen oli ollut pitkään yrittäjänä eikä halunnut sotkea yrityksen ja perheen raha-asioita.

Oli ollut mielessä, että pitäisi lisätä talo minunkin nimiini, mutta se oli jäänyt tekemättä.

Monosen läpikotaisin remontoima 130-neliöinen omakotitalo tontteineen siirtyi suoraan lapsille.

Mononen ei ole jossittelija, mutta hän myöntää olevansa jääräpää, jonka periaatteisiin kuului, ettei rakkautta tarvinnut osoittaa yhteiskunnan toivoman normin mukaisesti. Avioliitto kuulosti hänestä turhalta.

Kumpikaan meistä ei koskaan nostanut aihetta esiin.

Kihloihin pari meni 2000-luvun alussa Italian Sorrentossa.

Ymmärrän kyllä nyt sen yhteiskunnankin näkökulman, että asioiden pitää olla virallisia, Mononen sanoo.

Elämässä ei kuitenkaan hänen mielestään opi katsomaan asioita uudesta näkökulmasta, jos ei tee virheitä.

=> MIKSI pitää olla jääräpää?

Vierailija
85/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen lapsi, joten perintöveron suhteen tilanne on sama kuin aviopuolisoilla.Keskinäinen testamentti ja lapselle lakiosa sekä edunvalvontavaltuutukset on pankin juristin tekemät, henkivakuutus irtisanottiin kun asunto oli maksettu ja omaisuutta sen verran ettei perintöverot aiheuta paniikkia.

Suomi.fi on käyty naksuttelemassa kaikenlaisia valtuutuksia mitä sieltä voi vain antaa, samoin vakuutusyhtiölle, rahastoyhtiölle ja käyttötileihin oikeudet.

Vierailija
86/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla juristin laatima testamentti. Jos kuitenkin omaisuutta on paljon, kannattaa itse laatia luonnos ja viedä se juristille puhtaaksikirjoitettavaksi ja todistettavaksi. Veloitus on noin tunnin työstä, mutta yksityisiltä voi kysyä etukäteen hintaa. Näin kannattaa toimia varsinkin silloin, jos on jotain toissijaismääräyksiä tai muuta erityistä.

Omaishoitoon ei vaikuta liiton muoto mitenkään eikä sukulaisuus. Omaishoitaja voi olla vaikka naapurin Pertti, kunhan hän asuu tarpeeksi lähellä ja voi huolehtia hoidettavasta.

Vierailija
87/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari oli ollut yhdessä 28 vuotta. He olivat ostaneet yhdessä talon, remontoineet sitä ja saaneet kaksi lasta. He olivat perhe.

Pariskunta ei ollut naimisissa. Kun Ketonen kuoli, Mononen ei saanut hänestä enää mitään tietoa. Jopa sähkösopimuksen siirtäminen omiin nimiin oli hankalaa.

Minä olin vain talonmies, jolla ei ollut oikeuksia mihinkään Tuulaa koskevaan. Se oli karu tunne.

Talo oli vain Ketosen nimissä, koska Mononen oli ollut pitkään yrittäjänä eikä halunnut sotkea yrityksen ja perheen raha-asioita.

Oli ollut mielessä, että pitäisi lisätä talo minunkin nimiini, mutta se oli jäänyt tekemättä.

Monosen läpikotaisin remontoima 130-neliöinen omakotitalo tontteineen siirtyi suoraan lapsille.

Mononen ei ole jossittelija, mutta hän myöntää olevansa jääräpää, jonka periaatt

Tuosta olisi kepeästi selvinnyt testamentilla, ei siihen olisi mitään avioliittoa tarvittu. Toisaalta jos olisi oltu naimisissa ja miehen yritys olisi konkannut, olisi perhe voinut menettää kotinsa, näitä on nähty ihan riittämiin. Aina voi jossitella, mutta jos ei halua testamentata taloa, voi testamentata asumisoikeuden. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
88/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkettä saa vain, jos on ollut naimisissa.

Avopuoliso saa jos yhteiseloa on yli 5v ja on yhteinen alaikäinen lapsi.

Ja 1975 ja myöhemmin syntyneillä koko etu on myös aviossa rajallinen tuhnu.

Vierailija
89/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla juristin laatima testamentti. Jos kuitenkin omaisuutta on paljon, kannattaa itse laatia luonnos ja viedä se juristille puhtaaksikirjoitettavaksi ja todistettavaksi. Veloitus on noin tunnin työstä, mutta yksityisiltä voi kysyä etukäteen hintaa. Näin kannattaa toimia varsinkin silloin, jos on jotain toissijaismääräyksiä tai muuta erityistä.

Omaishoitoon ei vaikuta liiton muoto mitenkään eikä sukulaisuus. Omaishoitaja voi olla vaikka naapurin Pertti, kunhan hän asuu tarpeeksi lähellä ja voi huolehtia hoidettavasta.

Omaisuuden määrällä ja juristin osaamisella ei ole mitään yhteyttä. Jos testamenttaa kaiken omaisuutensa puolisolle, on testamentti helppo tehdä, mutta jos haluaa veljenpojan saavan mökin (mutta puolisolle käyttöoikeuden elämänsä loppuun asti) ja siskonpojan muumimukikokoelman (vietävä vainajan kodista 3 kk sisällä perunkirjoituksesta), niin tarvitaan lakimiestä muotoilemaan testamentti oikealla tavalla.

Vierailija
90/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun mies kuoli yllättäen (ei oltu naimisissa), en ollut kukaan. En leski, en mitään. Ainoa lohtu oli yhdessä hankittu henkivakuutus, jonka edunsaaja olin. Sen turvin selvisin taloudellisesti. Mutta se muu olikin sitten paljon traumaattisempaa... Olin ei kukaan. Oltiin ns toisella kierroksella, molemmilla vaikeat avioerot käytynä eroista liitoista ja tämän vuoksi ei oltu menty naimisiin.

Nyt vuosia myöhemmin uuden kumppanin kanssa olemme menossa naimisiin, toki myös rakkaudesta, mutta myös siksi että se on juridinen sopimus. En suostu enää koskaan olemaan "ei kukaan".

Vierailija
91/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskinäiseen testamenttiin löytyy netistä paljon malleja. Me tehtiin itse sellainen, samoin edunvalvontavaltuutukset. Keskinäiseen testamenttiin kannattaa myös laittaa kenelle omaisuus menee molempien kuoleman jälkeen, jos ei halua perintökaaren mukaista järjestystä. Me laitettiin saajaksi hyväntekeväisyysjärjestö.

Itse olen miettinyt, että miten säilyttää testamentti, että se löytyy tai joku sukulainen ei revi sitä löytäessään, kun me molemmat ollaan kuolleet.

Vierailija
92/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatekysymys tässä kohtaa kuulostaa melko jääräpäiseltä, jos tavoite on saada ja turvata samat oikeudet kuin avioliitossa. Vai eikö halua samoja velvoitteita? Avioliitto on just sitä, mitä ne kaksi naimisiin menevää siitä ajattelevat, eikä sellainen instituutio joka tunkee kaikki samaa muottiin.

Vierailija
93/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen mies. Ei uskonut avioliittoon institutiona. Oltiin tehty ristiin eri papereita kuoleman varalle (ei niillä kuitenkaan saa yhtälaista turvaa kuin avioliitossa).

Arvaa mitä kävi? Mies lähti toisen mukaan. Mitään suojaa ei sitten ollutkaan. Sai pitää kaiken.

Ei ihme, ettei uskonut instituutioon. Eli katso, saatko jotain papereita tehtyä myös eron varalle.

Vierailija
94/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskinäiseen testamenttiin löytyy netistä paljon malleja. Me tehtiin itse sellainen, samoin edunvalvontavaltuutukset. Keskinäiseen testamenttiin kannattaa myös laittaa kenelle omaisuus menee molempien kuoleman jälkeen, jos ei halua perintökaaren mukaista järjestystä. Me laitettiin saajaksi hyväntekeväisyysjärjestö.

Itse olen miettinyt, että miten säilyttää testamentti, että se löytyy tai joku sukulainen ei revi sitä löytäessään, kun me molemmat ollaan kuolleet.

Tuon voi ratkaista sillä, että määrittää testamentin toimeenpanijan, joka voi olla oikeushenkilö tai luonnollinen henkilö. Testamentti säilöön vaikka pankkiin.

Vierailija
95/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tää sun puolison periaate on, joka estää naimisiin menemisen? Jos kuitenkin haluatte kaikki samat juridiset oikeudet ja velvollisuudet?

Hänen oma periaatekysymyksensä, vastustaa avioliittoa instituutiona ylipäätään. Hyväksyn tämän kun hän kerran on valmis näkemään vaivaa ja hankkimaan vastaavat oikeudet/velvoitteet yksitellen muuta kautta ja maksaa niistä tulevat kustannukset. 

Ap. 

Hieno mies, kun ei lähde mukaan akkojen hömpötyksiin, vaan pitää päänsä 👍 Onhan se erotessakin paljon helpompaa, kun ei ole naimisissa.

Vierailija
96/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mononen ei ole jossittelija, mutta hän myöntää olevansa jääräpää, jonka periaatt

Vastustaa avioliittoa koska ei halua osoittaa rakkauttaan yhteiskunnan sanktioimalla tavalla...? Anna mun kaikki kestaa. Avioliitto on lapi historian ollut ensisijaisesti taloudellinen ja juridinen sopimus, rakkauslurituksia siihen on alettu ympata vasta viime vuosisatojen aikana. 

Etta olisihan han voinut ajatella avioliittoa ihan vaan bisnessopimuksena kahden toisistaan valittavan partnerin valilla jos se potentiaalinen rakkausjuttu niin kovasti hairitsi. Olisiko sitten ollut helpompi piipahtaa maistraatissa?

Ihmisilla on niin erilaisia fobioita, avioliittofobia on niista ihan oma lajinsa.

Vierailija
97/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimi itselaadittu testamentti, testattu on ja perintö jaettu. Sisarukset ja sisarusten lapset saavat lakiosan, sille ette voi mitään millään testamentilla. Jos haluat siirtää omaisuutta avopuolisollesi, niin se on tehtävä nyt tavalla tai toisella, lakimies tietää. Silloin ei lapset peri mitään, kun et omista mitään.

Vierailija
98/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli samanlainen mies. Ei uskonut avioliittoon institutiona. Oltiin tehty ristiin eri papereita kuoleman varalle (ei niillä kuitenkaan saa yhtälaista turvaa kuin avioliitossa).

Arvaa mitä kävi? Mies lähti toisen mukaan. Mitään suojaa ei sitten ollutkaan. Sai pitää kaiken.

Ei ihme, ettei uskonut instituutioon. Eli katso, saatko jotain papereita tehtyä myös eron varalle.

Eron varalle kannattaa pitää omistukset oikein ja omat pankkitilit.

Vierailija
99/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tässä ketjussa onkin jo sanottu, testamentit, edunvalvontavaltuutukset, henkivakuutukset ja hoitotahdot mahdollistavat lähes avioliitonomaisen suhteen. Juridisesti leskeneläke on ainut asia, mitä ei voi sopimusteknisesti järjestää.

Toisaalta keskinäisestä henkivakuutuksesta saa heti käteen enemmän kuin leskeneläkkeet ovat yhteensä. Ilmainen se toki ei ole.

Vierailija
100/182 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa on korostuneen tärkeää se, kenen nimissä mikäkin omaisuus on. Yllättävän usein törmää näihin, että asutaan miehen nimissä olevassa kodissa, mutta nainen hoitaa juoksevat kulut ja maksaa jopa vuokraa. Silloin vain toisen omaisuus karttuu. Samoin on tärkeää, kenen nimissä on autot ym. Jos oot maksanut tyyliin sohvan, niin säilytä kuitit. 

T. Inhorealistinen