HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä
"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan naiset ovat pahempia jääriä. Kävelevät aina kevyen liikenteen väylän vasenta puolta eivätkä väistä. Tai jos väistävät, niin vasemmalle. Ajoradalla taas vängätään oikeassa reunassa, eikä taaskaan väistetä, tai jos väistetään, niin oikealle.
Minä pyrin olemaan väistämättä, jos itse kuljen kevyen liikenteen väylän oikeaa reunaa. Enkä tietenkään tahallani kehenkään törmää, mutta en myöskään mielelläni väistä. Vain jos on selkeä syy valita hiljaisempi puoli vaikka se on sitten se "väärä" puoli, esimerkiksi joku taluttaa pientä lasta, niin väistän.
Joillakin koiraihmisillä tuntuu olevan ihan periaate, että heidän pitää aina kulkea koiran kanssa juuri päinvastoin kuin muut, eli ajoradalla juuri oikeaa reunaa, vaikka kaikkialla muualla koira on opetettu, että vängätään vasenta reunaa muita liikkujia vastaan niin että kaikki muut joutuvat koko ajan väistämään.
Korjaus tuohon aloitukseen: ei kaikki naiset. Suurin osa kulkee oikeaa puolta tai ainakin väistää oikealle, jos kävelee vasemmalla. Mutta niistä jääristä suuri osa on naisia, jotka eivät millään voi antaa periksi.
Eniten häiritsee kun ihmiset, sukupuolesta riippumatta, pysähtyvät keskelle jalkakäytävää tai kauppakeskuksen käytävää, kun joku tuttava tulee vastaan. Ei elettäkään, että siirtyivät reunemmalle juttelemaan, vaan siinä seistä tönötetään kuin liikenteenjakajat.
Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.
Niin ärsyttää tämä uutisoinnin sävy aiheesta. Miehet on tottuneet kävelemään naisia päin, se on totta. Miehet eivät tee sitä ilkeyttään, vaan koska se on vakiintunut tapa jossa naiset totutusti väistävät.
Jos kuitenkin uutisoinnin sävy olisi sellainen, että "miehet, olisitteko ystävällisiä ja opettelisitte huomioimaan naisia julkisella paikalla koska olette lähtökohtaisesti fyysisesti isompia, ja voitte sitten odottaa että teitä kohdellaan miehinä kun kannstte vastuuta heikommista." Tämä nykyinen sävy saa kaikki miehet vaan vastahankaan.
Olen huomannut tämän keskustelun seurauksena että itse en naisena väistele miehiä. Aiemmin en kiinnittänyt asiaan huomiota. Minulla on kyllä huomiotaherättävän naisellinen tyyli, ja uskon että se etten joudu väistelemään johtuu vain ja ainoastaan siitä että miehet kiinnittävät minuun huomiota ja siksi ymmärtävät väistää. Miehet myös harvemmin tekevät tahallaan mitään "kumpi väistää ensin"-tilanteita, niitä tuntuu tulevan vastaan lähinnä keski-ikäisten naisten toimesta. Jos tulee joskus törmäys, pyydän tietenkin anteeksi, ja annan automaattisesti tilaa vanhemmille ja heikommille ihmisille. Todennäköisesti siksi oma lähtökohta on aika automaattisesti, että koska mies on minua vahvempi, hän väistää.
Mutta jos haluamme että miehet muuttavat toimintaansa, tyylin tulisi olla rakentava. Ei voi odottaa kauhean hyvää kohtelua jos oma aloitus on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko kuitenkin niin, että lisääntymisen myötä kirjoittaja rynnii samanlaisella minä minä-asenteella eteenpäin kuin jotkut miehetkin? Tuleehan siinä törmäys jos kaksi minäminä-kusipäätä vyöryy härkäpäisesti rataansa.
Hyvin mahdollista, on sitä useammankin kerran tullut kauhulla katsottua kun äiti työntää lastenrattaat suojatielle katsomatta yhtään tuleeko sieltä autoa vai ei.
Se on itsetuhoisuutta. SE on niin väsynyt ja kyllästynyt, ettei piittaa pätkääkään. Tietäisit, jos olisit joskus omaa lastasi hoitanut edes vuoden. Ja niinhän me teemme jos synnytyspakotus etenee. Tosin mulla on kokemus siitä, miten pysäköintiruudusta peruuttamalla lähtenyt auto ajoi päälleni suojatiellä ollessani viimeisilläni raskaana ja tattaissa työntämäni esikoisen ollessa 1 v 7 kk.
Millainen kuski ei katso, mitä takana on, tai millainen kuski pysäköi osittain suojatielle? Ammattikuski, PS. Tiedän, että pakuissa on huono näkyvyys. Tiedän myös, ettei suojatielle peruuteta eikä ajeta etuperinkään, kun siellä on ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä
Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta.
Myös miehet saavat kävellä, missä reunassa haluavat. Miehillä ei siis ole väärää puolta tai väistämisvelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävelen tylysti kaikkia päin jos ovat tiellä. Yleensä tuijottavat puhelimeen tai ovat muuten vain vailla mitään havaintoa siitä mitä ympärillä tapahtuu tai missä kävelevät.
Siitä vaan. Elopainoa reilu 120 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme naista kävelee rinnakkain. Kukaan ei väistä, kosk a se merkitsisi jäämistä toisten taakse ja symbolisesti ryhmästä poisjäämistä. Niin ohutta on tämä naisten kollegiaalisuus.
Minä naisena olen kolmen naisen porukoissa ollut aina se, joka suljetaan taakse tiivistämällä väli jos olen keskimmäisenä niin että jään selkien taakse, tai jos olen reunalla, kääntymällä vain sen toisen puoleen keskustelemaan, kun kuljetaan samalla jonnekin. Mutta ensimmäistä kertaa tänä syksynä sain kokea, että kaksi naista osasi huomioida minut kulkiessamme: olin keskellä, mutta koska tilaa ei ollut kulkea täysin kolme rinnan, he jättivät väliinsä pienen raon niin että pystyin kulkemaan puoli askelta heidän jäljessään ja silti osallistumaan keskusteluun. He eivät siis sulkeneet väliään, kuten naiset usein tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.
Mutta mitä ihmettä tapahtui sille ajatukselle, että palataan koronan jälkeen siihen normaaliin 10 metrin turvaväliin? Tämäkö on nyt sitten sitä "koronan jälkeistä aikaa?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lyömään naisia jos ei tottele.
-muslimi
Islam on oikeassa naisten asemasta.
-toinen muslimi
Totta! Piiskaa kaikille naisille.
Otsikon väite nyt on täysi vale. Jokainen tolkun ihminen huomaa kyllä, etteivät naiset joudu melkeinpä aina väistämään. En ihmettele, että kyseistä kirjoittajaa on syytetty miesvihasta. Sitähän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Niin ärsyttää tämä uutisoinnin sävy aiheesta. Miehet on tottuneet kävelemään naisia päin, se on totta. Miehet eivät tee sitä ilkeyttään, vaan koska se on vakiintunut tapa jossa naiset totutusti väistävät.
Jos kuitenkin uutisoinnin sävy olisi sellainen, että "miehet, olisitteko ystävällisiä ja opettelisitte huomioimaan naisia julkisella paikalla koska olette lähtökohtaisesti fyysisesti isompia, ja voitte sitten odottaa että teitä kohdellaan miehinä kun kannstte vastuuta heikommista." Tämä nykyinen sävy saa kaikki miehet vaan vastahankaan.
Olen huomannut tämän keskustelun seurauksena että itse en naisena väistele miehiä. Aiemmin en kiinnittänyt asiaan huomiota. Minulla on kyllä huomiotaherättävän naisellinen tyyli, ja uskon että se etten joudu väistelemään johtuu vain ja ainoastaan siitä että miehet kiinnittävät minuun huomiota ja siksi ymmärtävät väistää. Miehet myös harvemmin tekevät tahallaan mitään "kump
Miksi sinua pitäisi väistää?
" oma lähtökohta on aika automaattisesti, että koska mies on minua vahvempi, hän väistää."
Ihanan ummehtunutta.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan naiset ovat pahempia jääriä. Kävelevät aina kevyen liikenteen väylän vasenta puolta eivätkä väistä. Tai jos väistävät, niin vasemmalle. Ajoradalla taas vängätään oikeassa reunassa, eikä taaskaan väistetä, tai jos väistetään, niin oikealle.
Minä pyrin olemaan väistämättä, jos itse kuljen kevyen liikenteen väylän oikeaa reunaa. Enkä tietenkään tahallani kehenkään törmää, mutta en myöskään mielelläni väistä. Vain jos on selkeä syy valita hiljaisempi puoli vaikka se on sitten se "väärä" puoli, esimerkiksi joku taluttaa pientä lasta, niin väistän.
Joillakin koiraihmisillä tuntuu olevan ihan periaate, että heidän pitää aina kulkea koiran kanssa juuri päinvastoin kuin muut, eli ajoradalla juuri oikeaa reunaa, vaikka kaikkialla muualla koira on opetettu, että vängätään vasenta reunaa muita liikkujia vastaan niin että kaikki muut joutuvat koko ajan väistämään.
Mä en tajua tuota vasemman puolen hölmöilyä. Tälläkin palstalla toitottavat siitä moneen kertaan. Suurin osa kuitenkin kävelee oikealla, niin myös minä, ja kävelen päin kunnes väistävät.
Ja jos se jotain lohduttaa, niin kun kaksi miestä kohtaa ja yleensä kumpikaan ei väistä tarpeeksi, tulee kiva pikku kylki-kyynerpääosuma joka kerta 😆
Mua alkanut muutenkin nyrppimään tuo suomalaisten väistämättömyys. Olen alkanut pelaamaan ns. kovaa peliä, en väistä oli mies/nainen/muu. Kävellään sitten päin ja kolistaan.
Tämä päällekävely tympii - Tapaan aina sanoa MIES ON AINA MIES - en tiedä kuulevatko ,vai ymmärtävätkö he???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tämän keskustelun seurauksena että itse en naisena väistele miehiä. Aiemmin en kiinnittänyt asiaan huomiota. Minulla on kyllä huomiotaherättävän naisellinen tyyli, ja uskon että se etten joudu väistelemään johtuu vain ja ainoastaan siitä että miehet kiinnittävät minuun huomiota ja siksi ymmärtävät väistää. Mieh
Miksi sinua pitäisi väistää?
" oma lähtökohta on aika automaattisesti, että koska mies on minua vahvempi, hän väistää."
Ihanan ummehtunutta.
Ei siihen mitään perustetta ole, muuta kuin että toisen nyt vaan pitää väistää ja näin se ratkeaa. Ei siitä voi alkaa siinä käymään mitään keskustelua, eikä asiasta näytä tulleen miesten kanssa ongelmia. Mitä itse ehdotat ratkaisuksi? Onko joku parempi idea siihen kuka väistää?
Ja jos heikommalle tilan antaminen on ummehtunutta, niin olen sitä mielelläni. Omasta mielestäni se on käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lyömään naisia jos ei tottele.
-muslimi
Islam on oikeassa naisten asemasta.
-toinen muslimi
Totta! Piiskaa kaikille naisille.
Miksi edes annatte kulkea vapaana?
Voi pyhä yksinkertaisuus mitä ongelmaa ihminen viitsii harteillaan kantaa. Mars kävelykouluun siitä, toivottavasti et omista ajokorttia, et kuitenkaan väistäisi jos mies on ajamassa autoasi päin. Tää minä itte meininki, Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin keskivertoa lyhyempi mies. Mua ei ole kukaan koskaan jyrännyt, kun olen vain pysähtynyt siihen heidän eteensä. Aina ovat kiertäneet minut. Usein närkästyneen näköisinä. Jos sen sijaan molemmat osapuolet kävelevät toisiaan päin, niin ei minusta pienemmällä ja heikommalla osapuolella ole mitään lähtökohtaista oikeutta ulista siitä. Ainakaan itse en ulisisi.
No ei silti ketään päin pidä kävellä, vaikka kuinka olisi väärällä puolella tai mitä tahansa, mutta muuten toi kuulostaa ihan absurdilta, itse en tällaiseen ilmiöön ole missään törmännyt.