Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
501/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinpa juuri kävelylenkillä Tampereen Petsamossa. Ei tarvinnut väistää kuin kahta ihmistä, koska kuljin oikeaa puolta ja niin kulkivat kaikki muutkin. Tunnin lenkin tein. Nämä väistettävät kaksi ihmistä olivat vasenta puolta kulkeva sauvakävelevä ikivanha pappa, joka osoitti heti, ettei aio väistää vaan vetää äärivasenta reunaa. Joten väistin, koska vanhus, ja vaikka hän aiheutti kaikille vastaantulijoilleen saman tarpeen väistää, kun väänsi menemään vasenta puolta. Toinen, jota väistin jopa kahdesti, kun tuli kahdesti vastaan, oli nuori mies koiran kanssa. Hän teki vielä niin, että kun koira oli pientareella, hän itse oli melkein keskellä jalkakäytävää niin, että väistääkseni minun oli kierrettävä aivan vasemman kautta. Hän siis "suojasi" mopsiaan monella metrillä. En viitsinyt hypätä fleksin yli, vaikka valtasivat yli puolet tiestä.

Vierailija
502/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehet siis väistävät oikeaan reunaan, ja kun jotkut naiset kävelevät vasemmassa reunassa, he törmäävät väistäneisiin miehiin ja pitävät näitä syyllisinä. Surullista."

Olisikin tästä kysymys. Ei ole.

Jokainen nainen tietää ilmiön.

Kävelen aina oikeaa reunaa kevyen liikenteen väylällä, ellei sitä ole jaettu erikseen pyöräilijöihin ja kävelijöihin. Jostakin pulpahtaa aina mies, joka on sitä mieltä, että minun on mentävä pientareelle koirankakkojen sekaan tai siirryttävä keskelle. Jos väistäisin, hetken päästä tulisi vastaan vihainen spandexpyöräilijä, joka mulkoilisi kun olen keskellä. Hänen kiukkunsa ymmärrän, pyöräilen itsekin.

Tämä päin kävely tapahtuu muutenkin paikoissa, jossa ei ole selkeää kävelyreittisääntöä kuten esim. aukioilla tai junalaitureilla. Joissa niissäkin pyrin kävelemään oikeassa reunassa jos se on loogista enkä tuki kenenkään reittiä esim. portaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos mies ei kävele naisia päin vaan jää ympärille pyörimään?

Vierailija
504/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten on turha tulla tähän ketjuun vähättelemään ongelmaa, koska se on todellinen, eikä liity mitenkään siihen, etteikö naiset osaisi liikennesääntöjä. 

Eikä ole mitään sääntöä "pienempikokoinen väistää" vaan kevyt liikenne sujuu hienosti siellä missä huomioidaan kanssakulkijat ja osataan käytöstavat.

Vierailija
505/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana nuo Hesarin artikkelit ja mielipidekirjoitukset, joissa aiheena missään mielessä naisen kaltoinkohtelu yhteiskunnassa.

Oli kyse miesten harjoittamasta väkivallasta naista kohtaan tai päin kävelystä, niin johan siellä on jono keski-ikäisiä miehiä kaakattamassa vääryydestä, miesvihasta ja siitä, kuinka he niin mielensä pahoittivat.

Vierailija
506/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että miehet  tätä maailmaa pyörittää.  Saavat munalisää työpaikoilla vaikka eivät mitään ruudinkeksijöitäkään olisi.  

Vierailija
507/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehistä en tiedä mutta muutaman kerran jonkun lapsia joutunut väistämään ja aina kaupoissa juoksentelevia. Viime kerralla en enää vaivautunut, juoksi reittäni päin ja pelmahti pyllylleen hölmistyneenä, totesin että ohoh ja jatkoin matkaani. Ehkä oppi jotain, ehkä ei. 

Vierailija
508/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten on turha tulla tähän ketjuun vähättelemään ongelmaa, koska se on todellinen, eikä liity mitenkään siihen, etteikö naiset osaisi liikennesääntöjä. 

Eikä ole mitään sääntöä "pienempikokoinen väistää" vaan kevyt liikenne sujuu hienosti siellä missä huomioidaan kanssakulkijat ja osataan käytöstavat.

Mun on kyllä pakko ihmetellä, millaisissa tilanteissa te näihin väistämättömiin miehiin olette törmänneet. Mitä mun omiin kokemuksiin tulee, keski-ikäiset ja myös muita ikäluokkia edustaneet miehet ovat olleet aina yhtä kohteliaita mua kohtaan. Kerran mun ohitse kävelemässä ollut mies tarjosi mulle jopa ylimääräistä sateenvarjoaan, kun yllättävä rankkasade oli kastelemassa mua läpimäräksi. 

Vierailija
509/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä on edes tehty sukupuolijuttu? Ihan perus käytöstapoihin kuuluu toisen väistäminen tiellä. Ei voi vaan jyrätä heikompiaan niinkuin luonnossa. Eikä luonnossakaan yleensä uros jyrää naarasta jos sattuu epäsopivasti tielle. Oletteko sairastuneet mieleltänne?

Intersektionaalisen marxisfeminismin sivuvaikutuksia.

Jaa senkö takia miehet eivät väistä? Erikoinen teoria.

Vierailija
510/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tasa-arvoa parhaimmillaan kun törmäillään kehen sattuu. se, että joku jaksaa vääntää asiasta oikein tsykolokisen arvion, että miksi miehet toimii tällälailla, ja arvion tekijä on nainen, joka ei mitenkään voi tietää miksi mies toimii jotenkin, on jo sairasta. samoin kaikki muutkin arviot miehistä, joiden laatijana toimii feministi, tai nainen, ei perustu todellisuuteen. 

Semmoiset vähättelyt ja naisvihat sitten sieltä. Vuosia opiskelleiden naisten tekemät tutkimukset eivät vertaisarvioinneista huolimatta ole naisvihaajien mielestä todellisuutta. Tämä on naisten arkipäivää, meitä vähätellään eikä sanaamme uskota vain sukupuolen vuoksi. Vihaatte naisia niin paljon, että pystytte hyväksymään vain omaa näkemystänne tukevat tutkimukset. Mitä vetoa, että miesten tekemät tutkimukset naisista kyllä hyväksyt. Miten

"Feminismi ulos yliopistoista."

Tasa-arvo ulos yliopistoista? On sulla merkilliset haaveet.

Vierailija
511/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet vaan vihaa äitejä ja niiden lapsia. Huomasin saman aiemmin. Nykyään kun lapset kasvaneet niin miehet eivät enää niin kävele päin tai tiuski.

Vierailija
512/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on kyllä pakko ihmetellä, millaisissa tilanteissa te näihin väistämättömiin miehiin olette törmänneet. Mitä mun omiin kokemuksiin tulee, keski-ikäiset ja myös muita ikäluokkia edustaneet miehet ovat olleet aina yhtä kohteliaita mua kohtaan. Kerran mun ohitse kävelemässä ollut mies tarjosi mulle jopa ylimääräistä sateenvarjoaan, kun yllättävä rankkasade oli kastelemassa mua läpimäräksi. 

Ihan tavallisessa arjessa.

Toki minullakin ja suurimmalla osalla naisia on myös hyviä kokemuksia, mutta nyt emme puhu [emmekä kilpaile niillä] emmehän? Tämä ei myöskään liity ulkonäköön tai -asuun.

Vaan keskustelun aiheena on naisia päin kävelevät miehet. 

Vierailija
513/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä on edes tehty sukupuolijuttu? Ihan perus käytöstapoihin kuuluu toisen väistäminen tiellä. Ei voi vaan jyrätä heikompiaan niinkuin luonnossa. Eikä luonnossakaan yleensä uros jyrää naarasta jos sattuu epäsopivasti tielle. Oletteko sairastuneet mieleltänne?

Jos luit asiaa koskevat jutut, niin tiedät vastauksen kysymykseesi. Naiset väistävät luonnollisesti enemmän. Miehet väistävät taas harvemmin, eivät edes silloin kun naisen on haastavampaa väistää esim raskauden tai rattaiden vuoksi.

Toki voisi jutun tehdä yleisesti mainitsematta sukupuolia, mutta silloin se ei herättäisi mitään kiinnostusta, eikä kukaan sitä lukisi ja tilanne jatkuisi muuttumatta mitenkään.

Asiaa koskevat jutut oli todennäköisesti melkoista liioiteltua peetä ja tahallista vastakkainasettelua. Mitään obj

No jokainen voi sitten tarkastella ilmiötä omassa elämässä, et vastaako väite todellisuutta. Ketjun kommenttien perusteella vastaa. Siis miesten kommenttien.

Juuri kävin kauppakeskuksessa, enkä tällä kertaa ainakaan joutunut törmäyskurssille kenenkään kanssa. Vaikka hetken kävelin käytävän vasenta laitaa! Siihenkin oli syynsä. Tulin liikkeestä ulos, enkä heti päässyt ujuttautumaan oikealle puolelle. Hyvin mahduttiin kaikkien vastaantulijoiden kanssa samalle väylälle.

Vierailija
514/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MANSPREADING!! Tuo ällöttävä maskuliinien leveilyilmiö. Johtuu luultavasti putkiaivoista eli biologisesta kyvyttömyydestä huomioida yhteuskunnan kanssaeläjät. 

Joo, ja sehän on vasta törkeyden huippu, kun istutaan julkisessa kulkuvälineessä niin, ettei oma penkki riitä.

Kerroppa mulle, miten sen penkin saa riittämään, kun se on mitä ilmeisimmin mitoitettu keskivertonaisen tarpeisiin ja itse olen keskimääräistä isompi mies?

Voit esim seistä jos huomaat olevasi muiden tiellä. Keskivertoa suurempana miehenä varmasti jaksat, ellet tarkoittanut suuruudella jotain muuta...

Arvasin, ettei kunnon miesvihaajalta tuon fiksumpaa vastausta saa. Miehen vika jos ei mahdu yhteen penkkiin, seisokoon sika.

Kai se iso mies o

Miksi kutsut miehiä sioiksi?

Vierailija
515/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luit asiaa koskevat jutut, niin tiedät vastauksen kysymykseesi. Naiset väistävät luonnollisesti enemmän. Miehet väistävät taas harvemmin, eivät edes silloin kun naisen on haastavampaa väistää esim raskauden tai rattaiden vuoksi.

Toki voisi jutun tehdä yleisesti mainitsematta sukupuolia, mutta silloin se ei herättäisi mitään kiinnostusta, eikä kukaan sitä lukisi ja tilanne jatkuisi muuttumatta mitenkään.

Päätelmä oli täysin hihasta temmattu eikä sitä todistettu mitenkään, joten tuo kuvastaa lähinnä päättelijänsä ennakkoasennetta. Ei tuo ole tiedettä.

Elätkö aina kaikessa tieteellisten totuuksien mukaan?  Oma kokemus on täysin poissa käytössä, jos sitä ei olla tieteellisesti todistettu, ei sitä ole olemassa.

Vierailija
516/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätelmä oli täysin hihasta temmattu eikä sitä todistettu mitenkään, joten tuo kuvastaa lähinnä päättelijä

No luulis tän Veikko Ervastin kuitenkin perustavan näkemyksensä johonkin muuhunkin, kuin mutuun. Hän on kuitenkin tutkija, toisin kuin palstan kommentoijat.

Vierailija
517/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti missityyppiä.

Vierailija
518/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies voi edes väittää, ettei tällaista tapahdu. Kun ei ole nainen?

Vai oletteko piilonaisia?

Eikö ole vähän naurettavaa osallistua tähän keskusteluun siitä näkökulmasta, ettei tällaista voi tapahtua, että se on vähintäänkin liioittelua, tai että naiset eivät osaa liikennesääntöjä?

Kykeneekö yksikään teistä vähättelijämiehistä huomaamaan edes pientä hiukkasta koomisuutta "mielipiteessänne"?

Vierailija
519/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös nämä "hyökkäysvaunuilla" eli lastenvaunuilla kulkijat saisivat myös  ottaa huomioon muut ihmiset ja tarvittaessa väistää.

Usein menevät katse kaukaisuuteen suunnattuna, nenä pystyssä hirveää vauhtia. 

No sepäs olis tosi sujuvaa eikä ketään haittavaa, jos vaunukansa alkais kurvailee ja survailee vilinässä. Ikinä ei etukäteen tietäis, mihin suuntaan tällä kertaa tekee äkkikäännöksen keski-ikäisiä miehiä väistellessään. 

Minä toivon, että he kulkevat mahdollisimman selkeästi omaa linjaansa noudattaen. Jotta minä, huonosti kulkeva, voin tehdä väistöliikkeen pelkäämättä, että kompuroin heidän rattaisiin!

Vierailija
520/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienempi väistää isompaa. Itse suhteellisen pienenä miehenä väistelen kyllä isompia sukupuolesta riippumatta. Mutta kaikilta pitää vaatia sem verran käytöstapoja kaikkia kohtaan että ei vallota koko kulkuväylää vaan liikkuu laidassa että nopeammilla on tilaa ohittaa.

Aika usein varsinkin nuorten äitien kohdalla jotka tästä aiheesta valittaa se usein on niin että kun ne kulkee niiden hyökkäysvaunujen kanssa on kaveri mukana joka kulkee myös hyökkäysvaunujen kanssa siinä rinnalla että sitä parivaljakkoo ei pysty ohittamaan ja vastaantulijat joutuu väistämään pientareen puolelle

Pienempi väistää?  Päinvastoin sen pitäisi olla, ettei pienempi jää jalkoihin.