HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä
"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MANSPREADING!! Tuo ällöttävä maskuliinien leveilyilmiö. Johtuu luultavasti putkiaivoista eli biologisesta kyvyttömyydestä huomioida yhteuskunnan kanssaeläjät.
Joo, ja sehän on vasta törkeyden huippu, kun istutaan julkisessa kulkuvälineessä niin, ettei oma penkki riitä.
Kerroppa mulle, miten sen penkin saa riittämään, kun se on mitä ilmeisimmin mitoitettu keskivertonaisen tarpeisiin ja itse olen keskimääräistä isompi mies?
Keskivertokiinalaisen tarpeisiin ne on mitoitettu. Ei siihen mahdu kaksi naistakaan oikeen vierekkäin. Ei olla niin ohuita takamuksesta. Laiha mies mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MANSPREADING!! Tuo ällöttävä maskuliinien leveilyilmiö. Johtuu luultavasti putkiaivoista eli biologisesta kyvyttömyydestä huomioida yhteuskunnan kanssaeläjät.
Joo, ja sehän on vasta törkeyden huippu, kun istutaan julkisessa kulkuvälineessä niin, ettei oma penkki riitä.
Kerroppa mulle, miten sen penkin saa riittämään, kun se on mitä ilmeisimmin mitoitettu keskivertonaisen tarpeisiin ja itse olen keskimääräistä isompi mies?
Keskivertokiinalaisen tarpeisiin ne on mitoitettu. Ei siihen mahdu kaksi naistakaan oikeen vierekkäin. Ei olla niin ohuita takamuksesta. Laiha mies mahtuu.
Laihan miehen lantio mahtuu, hartiat ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä
Liikennesäännöissä ei oteta kantaa siihen kummalla puolella tulee kävellä.
Liikennelaissa ei oteta asiaan kantaa, mutta on olemassa myös elämää helpottavia kirjoittamattomia sääntöjä. Jos itse kävelen jalkakäytävän oikeaa puolta ja joku on tulossa samaa puolta kohti, odotan että vasemmalla puolella kävelevä väistää, mutta jos vastaantulija on jääräpäinen, päin en kävele vaan väistän kyllä itse juuri ennen yhteentörmäystä, oli vastaantulija mitä sukupuolta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttamalla esimerkiksi. Liiku sen verran että saat jalat myös suoraan eteen koukkuun, pidä reppusi sylissä. Tai osta auto tai toinen paikkalippu. Miksi koko muun yhteiskunnan tulisi mukautua juuri sinun mukaasi?
Ja kyllä me tavalliset ihmiset oikeasti ymmärrämme, jos on isokoinen ja vie sen vuoksi enemmän tilaa tai tavaraa on paljon mukana. Mutta se että viet yhteensä neljän ihmisen paikat ihan vain omalla käytökselläsi, on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit esim seistä jos huomaat olevasi muiden tiellä. Keskivertoa suurempana miehenä varmasti jaksat, ellet tarkoittanut suuruudella jotain muuta...
Arvasin, ettei kunnon miesvihaajalta tuon fiksumpaa vastausta saa. Miehen vika jos ei mahdu yhteen penkkiin, seisokoon sika.
Kai se iso mies oikeasti on enemmän tiellä jos seisoo käytävällä kuin jos istuu penkissä.
Eli oikeasti kun riisutaan miesviha, niin yhden ison ihmisen kannattaa ennemmin vallata 1,5 penkkiä ja jättää kaksi pienempää ihmistä seisomaan, jolloin he ovat vähemmän tiellä jos ymmärtävät jättää toisiinsa väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä on edes tehty sukupuolijuttu? Ihan perus käytöstapoihin kuuluu toisen väistäminen tiellä. Ei voi vaan jyrätä heikompiaan niinkuin luonnossa. Eikä luonnossakaan yleensä uros jyrää naarasta jos sattuu epäsopivasti tielle. Oletteko sairastuneet mieleltänne?
Jos luit asiaa koskevat jutut, niin tiedät vastauksen kysymykseesi. Naiset väistävät luonnollisesti enemmän. Miehet väistävät taas harvemmin, eivät edes silloin kun naisen on haastavampaa väistää esim raskauden tai rattaiden vuoksi.
Toki voisi jutun tehdä yleisesti mainitsematta sukupuolia, mutta silloin se ei herättäisi mitään kiinnostusta, eikä kukaan sitä lukisi ja tilanne jatkuisi muuttumatta mitenkään.
Päätelmä oli täysin hihasta temmattu eikä sitä todistettu mitenkään, joten tuo kuvastaa lähinnä päättelijänsä ennakkoasennetta. Ei tuo ole tiedettä.
Vierailija kirjoitti:
tasa-arvoa parhaimmillaan kun törmäillään kehen sattuu. se, että joku jaksaa vääntää asiasta oikein tsykolokisen arvion, että miksi miehet toimii tällälailla, ja arvion tekijä on nainen, joka ei mitenkään voi tietää miksi mies toimii jotenkin, on jo sairasta. samoin kaikki muutkin arviot miehistä, joiden laatijana toimii feministi, tai nainen, ei perustu todellisuuteen.
"Kaupunkitilan käyttöön liittyy sukupuolittuneita hierarkioita, sanoo Helsingin yliopiston kaupunkisosiologian apulaisprofessori Veikko Eranti."
Veikko on oletettavasti mies.
Koskeeko tämä käsityksesi myös toisinpäin, ettei mies voi millään ammattipätevyydellä antaa mitään arviota mihinkään naisiin liittyvään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille takauksesta laihoille ne penkit onkin sitten aivan liian kovia. Pehmustetta kun meillä ei ole.
Joten miksi tehdä tyttölapsia pelkäämään miehiä?
Just viimeks eilen käveli nuori mies aivan suoraan päin. Ei väistänyt tuumaakaan omasta kävelylinjastaan.
"Laihduttamalla esimerkiksi. Liiku sen verran että saat jalat myös suoraan eteen koukkuun, pidä reppusi sylissä. Tai osta auto tai toinen paikkalippu. Miksi koko muun yhteiskunnan tulisi mukautua juuri sinun mukaasi?
Ja kyllä me tavalliset ihmiset oikeasti ymmärrämme, jos on isokoinen ja vie sen vuoksi enemmän tilaa tai tavaraa on paljon mukan"
Eli onko nyt niin, että jos keskimääräistä mies ei mahdu julkiseen kulkuvälineeseen alimitoitettuun penkkiin, se on miehen vika, eikä suinkaan epätasa-arvoa.
Muista nyt kuitenkin että sinä ja sun napasi mahdutte siihen penkkiin aina, iso mies ei koskaan. Eli hän joutuu kärsimään joka ikinen matka samasta ongelmasta, mutta silti se on olevinaan sun ongelmasi jos joudut joskus satunnaisesti kärsimään siinä samalla. Koita nyt vähän päästä sieltä oman napasi ja miesvihasi syövereistä ja ajatella vähän muitakin. Ja siis miehiäkin muutenkin kuin siltä kannalta, mitä vääryyttä ne taas on naisille aiheuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä on edes tehty sukupuolijuttu? Ihan perus käytöstapoihin kuuluu toisen väistäminen tiellä. Ei voi vaan jyrätä heikompiaan niinkuin luonnossa. Eikä luonnossakaan yleensä uros jyrää naarasta jos sattuu epäsopivasti tielle. Oletteko sairastuneet mieleltänne?
Jos luit asiaa koskevat jutut, niin tiedät vastauksen kysymykseesi. Naiset väistävät luonnollisesti enemmän. Miehet väistävät taas harvemmin, eivät edes silloin kun naisen on haastavampaa väistää esim raskauden tai rattaiden vuoksi.
Toki voisi jutun tehdä yleisesti mainitsematta sukupuolia, mutta silloin se ei herättäisi mitään kiinnostusta, eikä kukaan sitä lukisi ja tilanne jatkuisi muuttumatta mitenkään.
Päätelmä oli täysin hihasta temmattu eikä sitä todistettu mitenkään, joten tuo kuvastaa lähinnä päättelijä
No, alapa kiinnittää huomiota omaan käytökseesi? Kuinka usein sinä väistät muita? Voit yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta. Niinhän naisillekin sanotaan. Ei ole yhteiskunnan vika että pursut yli standardin.
Kerrankin Hesarissa oli hyvän mielen miedipidekirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo miesten ylitsepursuva viha feministejä kohtaan on pelottavaa. Mistä he tietävät, kuka on feministi ja kuka ei? Ja miten he määrittelevät feministin?
Olen samaa miettinyt. Vielä muutama vuosi sitten tällaiset kommentit olivat aika harvinaisia, ja suurin osa miehistä oli sitä mieltä, että feminismiä ei tarvita koska meillä on jo tasa-arvo. Nämä naisvihaajat ovat onneksi tuoneet järkevien miesten silmille sen, että miksi sitä feminismiä edelleen tarvitaan. Aiemmin he ovat vain olleet piilossa. Järkevä ja älykäs mies kyllä ymmärtää, että kaikkien ihmisten tässä maailmassa ei tarvitse olla omaan makuun. Ja että naisen arvo ei riipu siitä, mitä oma uloke toteaa kyseisestä naisesta. Nämä nykyiset punapilleri miehet ovat todella heikkoja, sen sijaan että he oppisivat ja
"Mietin aivan samaa. Maksaako joku näille palkkaa, jotta voivat vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin? Valitettavasti näitä miehiä on netissä paljonkin, mm instagramin lyhytvideoiden kommenteissa on todella paljon, yleensä ovat anonyymien profiilien takana. Huomaa jo nyt joistakin nykynuorista, että ovat kuin aivopestyjä. Kehittyvän nuoren aivot eivät vielä ymmärrä kokonaisuuksia ja seurauksia kunnolla, kun istutetaan tietyt lasit päähän alkaa sitten muodostaa maailmankuvaansa niiden kautta. Ja vihan tie ei ole tie onneen tai menestykseen. On minuakin petetty, valehdeltu, hyväksikäytetty, haukuttu jne mutta silti yhdistä tätä kaikkiin miehiin. Naisia rakastava mies opettelee olemaan ja toimimaan naisten kanssa, ja hänen seurassaan viihdytään. Vihaava mies vain karkottaa olemuksellaan muut tai vetää sitten puoleensa kaltaistaan vahingollista seuraa."
Lähtökohta on tarkoituksellista vaikuttamista ja ristiriidan luomista. Sitten osaan nuoria tää tarttuu ja siten se ilmiö leviää. Tähän vielä se, että algoritmi syöttää samansuuntaista aatetta, kun kerran näitä alkaa etsiä.
Kummipoikani on hyvä esimerkki. Muutama vuosi sitten hänen "silmänsä aukeni" kaikelle sille, kuinka valkoista miestä sorretaan. Kertoi minulle tästä, kuin harva asiasta tietää mutta oikeasti miljoonat kärsii.
Kummipoikani on fiksu nuorimies. Ei siis tyhmä. On myös empaattinen. Mutta hän uskoi tätä yhtä totuutta, koska hänen silmiin tästä tuli informaatiota. Nyt vuosia myöhemmin on hänen mielensä alkanut muuttua. Kun iän myötä näkee elämästä muitakin puolia, kuin vain sen yhden. Hänestä ei sentään tullut naisvihaajaa.
Myös nämä "hyökkäysvaunuilla" eli lastenvaunuilla kulkijat saisivat myös ottaa huomioon muut ihmiset ja tarvittaessa väistää.
Usein menevät katse kaukaisuuteen suunnattuna, nenä pystyssä hirveää vauhtia.
Tuossa on kyllä hyvin suuri ero sukupolvien välillä. Vanhat miehet on kohteliaita, väistää ja avaa oven. Nuoret miehet harvemmin. Jotkut kävelee kuin maailman omistajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin vain kertomaan omasta havainnostani. Ei liity törmäilyyn, mutta väistämiseen kylläkin. Asuin vaasassa muutamia vuosia ja kävelin töihin. Jossain vaiheessa aloin kiinnittämään huomiota, että ns. väärää, eli kulkusuuntaa vasempaa reunaa kulkevista lähes kaikki olivat naisia. Keskimäärin näin mutulla (ei siis tarkkaa kirjanpitoa) n.80-90%. Ei siis sen puoleen tarvitse ihmetellä väistämisen määrää, jos ei ole sen vertaa ymmärrystä, että kulkee samaan suuntaan kuin suurin osa porukasta.
Vaikka kulkusuuntaa ei kävellessä ole määrätty, on täysin loogista, että vasempaa laitaa kulkeva väistää keskelle.
Suurin osa, jos lähelle (mutulla) sata prosenttia kävelee vasemmalla?
Joku jo aiemmin hyvin huomautti, että autolla ajeleville oikeanpuoleinen liikenne on luontaista. Sit taas jos on kävelijä, on
Muuten ihan ok kannanotto, mutta miksi piti lopussa heittää typerä kommentti toisen täysjärkisyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Myös nämä "hyökkäysvaunuilla" eli lastenvaunuilla kulkijat saisivat myös ottaa huomioon muut ihmiset ja tarvittaessa väistää.
Usein menevät katse kaukaisuuteen suunnattuna, nenä pystyssä hirveää vauhtia.
Lastenvaunuilla ei ole kovin helppo väistää, ymmärrät sen kyllä itsekin.
Nyyh, semmoset peppukipeydet siellä. Mikset muuta lähi-itään, siellä varmasti tehdään yliopistoissa huippututkimusta ja ei tarvitse sietää naisia. Tämä on Suomi, täällä eletään Pohjoismaisen kulttuurin mukaisesti ja täällä suurin osa ihmisistä pyrkii tasa-arvoon. Meillä naiset ovat saaneet asettua ehdolle vaaleissa ensimmäisenä maailmassa, ja sinä haaveilet muuttavasi tämän maan aivan päinvastaiseksi. Lähi-idässä voisit oikeasti saavuttaa jotain tuulimyllyille raivoamisen sijaan.